TY - JOUR A1 - Hurtienne, Dominik A1 - Schroeder, Ulrik A1 - Spannagel, Christian ED - Schwill, Andreas ED - Schubert, Sigrid T1 - IT EnGAGES! BT - Adaptierbare Gamification in einer Anfänger-Programmiervorlesung JF - HDI 2014 : Gestalten von Übergängen N2 - Durch den Einsatz von Spielen und Spielelementen in Lernkontexten wird versucht, Lernende zur Beschäftigung mit den Lerninhalten zu motivieren. Spielerische Elemente haben allerdings nicht nur positive motivationale Effekte: Sie können sich beispielsweise negativ auf die intrinsische Motivation auswirken, und auch nicht jeder Lernende spielt gerne. Um negativen Einflüssen von Gamification entgegenzuwirken, wurde ein Toolkit für adaptierbare Lernumgebungen entwickelt. Damit erzeugte Lernumgebungen erlauben es Studierenden, den Grad der Gamification selbst zu bestimmen, indem Spielelemente an- und abgeschaltet werden. Im Rahmen einer Anfängerprogrammiervorlesung wurden Lernspielaufgaben aus den existierenden, optionalen interaktiven eTests entwickelt und Studierenden als zusätzliche Lerngelegenheit angeboten. Eine erste explorative Studie bestätigt die Vermutung, dass die Akzeptanz des adaptierbaren Lernspiels sehr hoch ist, es aber dennoch Studierende gibt, welche die Lernumgebung ohne Spielelemente durcharbeiten. Somit bietet adaptierbare Gamification verschiedenen Studierenden die Möglichkeit, sich zusätzliche motivationale Anreize durch Zuschalten von Spielelementen zu verschaffen, ohne dabei zum Spielen „genötigt“ zu werden. Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-80258 VL - 2015 IS - 9 SP - 27 EP - 43 ER - TY - JOUR A1 - Roderus, Simon A1 - Wienkop, Uwe ED - Schwill, Andreas ED - Schubert, Sigrid T1 - Verbesserung der Bestehensquoten durch ein Peer Assessment-Pflichtpraktikum JF - HDI 2014 : Gestalten von Übergängen N2 - Peer Assessment ist eine Methode, bei der die Teilnehmer eine gestellte Aufgabe nicht nur bearbeiten und einreichen, sondern – in einer zweiten Phase – diese auch gegenseitig überprüfen, kommentieren und bewerten. Durch diese Methode wird, auch in sehr großen Veranstaltungen, das Üben mit individuellen Bewertungen und individuellem Feedback möglich. Im Wintersemester 2013/14 wurde dieser Ansatz in der Erstsemesterveranstaltung Programmieren an der Technischen Hochschule Nürnberg mit 340 Studierenden als semesterbegleitendes Online-Pflichtpraktikum erprobt. Bei gleichen Leistungsanforderungen wurde bei Studierenden, die erfolgreich am Praktikum teilnahmen, eine Reduzierung der Durchfallquote um durchschnittlich 60 % und eine Verbesserung der Durchschnittsnote um 0,6 – 0,9 Notenstufen erzielt. Zudem lernten die teilnehmenden Studierenden kontinuierlicher, bereiteten Lerninhalte besser nach und gelangten zu einer überwiegend positiven Einschätzung des Praktikums und der Methode. Im E-Learning System Moodle kann Peer Assessment, mit moderatem Umsetzungs- und Betreuungsaufwand, mit der Workshop-Aktivität realisiert werden. Im Beitrag wird auf die Schlüsselelemente des erfolgreichen Einsatzes von Peer Assessment eingegangen. Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-80260 VL - 2015 IS - 9 SP - 45 EP - 60 ER - TY - JOUR A1 - Leonhardt, Thiemo A1 - Kwiecien, Alexandra A1 - Schmetz, Arno A1 - Bellgardt, Martin A1 - Naumann, Uwe ED - Schwill, Andreas ED - Schubert, Sigrid T1 - Studienabbruchsquote dauerhaft senken BT - ein Versuch mittels Mentoring JF - HDI 2014 : Gestalten von Übergängen N2 - Es wird ein umfassendes Mentoring Konzept im Studiengang Informatik an der RWTH Aachen vorgestellt, das den Übergang von der Schule zur Universität unterstützt und gleichzeitig beim Auftreten von Schwierigkeiten im Verlauf des Studiums effiziente und kompetente Beratung bietet. Das Programm erreicht durchgängig hohe Akzeptanzwerte bei den Studierenden trotz verpflichtender Teilnahme im ersten Semester. Die Wirksamkeit des Programms ist durch die zahlreichen einflussgebenden Variablen zwar rein quantitativ kaum messbar, die Möglichkeit auf organisatorische und fachliche Probleme eines Jahrgangs reagieren zu können sowie einen Einblick auf die Gründe für einen Studienabbruch zu bekommen, bestätigt aber die Notwendigkeit der Maßnahme. Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-80274 VL - 2015 IS - 9 SP - 61 EP - 76 ER - TY - JOUR A1 - Jakoblew, Marcel A1 - Keil, Reinhard A1 - Winkelnkemper, Felix ED - Schwill, Andreas ED - Schubert, Sigrid T1 - Forschendes Lernen durch Semantisches Positionieren JF - HDI 2014 : Gestalten von Übergängen N2 - Der Beitrag stellt das Konzept des Semantischen Positionierens als eine Möglichkeit vor, Grundformen des wissenschaftlichen Arbeitens und elementare Formen der diskursiven Auseinandersetzung zu vermitteln, ohne dass die Studierenden sich inhaltlich an der aktuellen Forschung beteiligen müssten. Die Umsetzung dieses Konzepts im Bachelorstudium der Informatik verdeutlicht, dass mit diesem Ansatz sowohl die Kompetenzen für den Übergang in den mehr forschungsgetriebenen Masterstudiengang als auch für die berufliche Wissensarbeit erworben werden können. Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-80301 VL - 2015 IS - 9 SP - 109 EP - 124 ER - TY - JOUR A1 - Curzon, Paul T1 - Unplugged Computational Thinking for Fun JF - KEYCIT 2014 - Key Competencies in Informatics and ICT N2 - Computational thinking is a fundamental skill set that is learned by studying Informatics and ICT. We argue that its core ideas can be introduced in an inspiring and integrated way to both teachers and students using fun and contextually rich cs4fn ‘Computer Science for Fun’ stories combined with ‘unplugged’ activities including games and magic tricks. We also argue that understanding people is an important part of computational thinking. Computational thinking can be fun for everyone when taught in kinaesthetic ways away from technology. KW - Computational thinking KW - cs4fn KW - ‘unplugged’ computing KW - kinaesthetic teaching KW - fun Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-82575 SN - 1868-0844 SN - 2191-1940 IS - 7 SP - 15 EP - 27 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Kalas, Ivan T1 - Programming at Pre-primary and Primary Levels BT - The Pipeline Can Start That Early JF - KEYCIT 2014 - Key Competencies in Informatics and ICT KW - Learning interfaces development KW - computational thinking KW - educational programming KW - primary level KW - pre-primary level Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-82587 SN - 1868-0844 SN - 2191-1940 IS - 7 SP - 29 EP - 31 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Magenheim, Johannes A1 - Schubert, Sigrid A1 - Schapert, Niclas T1 - Modelling and Measurement of Competencies in Computer Science Education JF - KEYCIT 2014 - Key Competencies in Informatics and ICT N2 - As a result of the Bologna reform of educational systems in Europe the outcome orientation of learning processes, competence-oriented descriptions of the curricula and competence-oriented assessment procedures became standard also in Computer Science Education (CSE). The following keynote addresses important issues of shaping a CSE competence model especially in the area of informatics system comprehension and object-oriented modelling. Objectives and research methodology of the project MoKoM (Modelling and Measurement of Competences in CSE) are explained. Firstly, the CSE competence model was derived based on theoretical concepts and then secondly the model was empirically examined and refined using expert interviews. Furthermore, the paper depicts the development and examination of a competence measurement instrument, which was derived from the competence model. Therefore, the instrument was applied to a large sample of students at the gymnasium’s upper class level. Subsequently, efforts to develop a competence level model, based on the retrieved empirical results and on expert ratings are presented. Finally, further demands on research on competence modelling in CSE will be outlined. KW - Competence Modelling KW - Competence Measurement KW - Informatics System Application KW - Informatics System Comprehension KW - Informatics Modelling KW - Secondary Education Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-82592 SN - 1868-0844 SN - 2191-1940 IS - 7 SP - 33 EP - 57 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Barnes, Jan A1 - Kennewell, Steve T1 - Teacher Perceptions of Key Competencies in ICT JF - KEYCIT 2014 - Key Competencies in Informatics and ICT N2 - Regardless of what is intended by government curriculum specifications and advised by educational experts, the competencies taught and learned in and out of classrooms can vary considerably. In this paper, we discuss in particular how we can investigate the perceptions that individual teachers have of competencies in ICT, and how these and other factors may influence students’ learning. We report case study research which identifies contradictions within the teaching of ICT competencies as an activity system, highlighting issues concerning the object of the curriculum, the roles of the participants and the school cultures. In a particular case, contradictions in the learning objectives between higher order skills and the use of application tools have been resolved by a change in the teacher’s perceptions which have not led to changes in other aspects of the activity system. We look forward to further investigation of the effects of these contradictions in other case studies and on forthcoming curriculum change. KW - ICT competencies KW - Teacher perceptions KW - Activity Theory KW - Contradictions Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-82604 SN - 1868-0844 SN - 2191-1940 IS - 7 SP - 61 EP - 75 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Bröker, Kathrin A1 - Kastens, Uwe A1 - Magenheim, Johannes T1 - Competences of Undergraduate Computer Science Students JF - KEYCIT 2014 - Key Competencies in Informatics and ICT N2 - The paper presents two approaches to the development of a Computer Science Competence Model for the needs of curriculum development and evaluation in Higher Education. A normativetheoretical approach is based on the AKT and ACM/IEEE curriculum and will be used within the recommendations of the German Informatics Society (GI) for the design of CS curricula. An empirically oriented approach refines the categories of the first one with regard to specific subject areas by conducting content analysis on CS curricula of important universities from several countries. The refined model will be used for the needs of students’ e-assessment and subsequent affirmative action of the CS departments. KW - Competences KW - Competence Measurement KW - Curriculum Development KW - Computer Science Education KW - Recommendations for CS-Curricula in Higher Education Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-82613 SN - 1868-0844 SN - 2191-1940 IS - 7 SP - 77 EP - 96 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Dagiene, Valentina A1 - Stupuriene, Gabriele T1 - Informatics Education based on Solving Attractive Tasks through a Contest JF - KEYCIT 2014 - Key Competencies in Informatics and ICT N2 - The paper discusses the issue of supporting informatics (computer science) education through competitions for lower and upper secondary school students (8–19 years old). Competitions play an important role for learners as a source of inspiration, innovation, and attraction. Running contests in informatics for school students for many years, we have noticed that the students consider the contest experience very engaging and exciting as well as a learning experience. A contest is an excellent instrument to involve students in problem solving activities. An overview of infrastructure and development of an informatics contest from international level to the national one (the Bebras contest on informatics and computer fluency, originated in Lithuania) is presented. The performance of Bebras contests in 23 countries during the last 10 years showed an unexpected and unusually high acceptance by school students and teachers. Many thousands of students participated and got a valuable input in addition to their regular informatics lectures at school. In the paper, the main attention is paid to the developed tasks and analysis of students’ task solving results in Lithuania. KW - Informatics Education KW - Computer Science Education KW - Tasks KW - Tests KW - Contest KW - Problem Solving KW - Cognitive Skills KW - Bloom’s Taxonomy Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-82626 SN - 1868-0844 SN - 2191-1940 IS - 7 SP - 97 EP - 115 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER -