TY - JOUR A1 - Esser, Günter A1 - Wyschkon, Anne T1 - Diagnostik bei Kindern und Jugendlichen Y1 - 2004 SN - 978-3-932096-43-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter A1 - Wyschkon, Anne A1 - Schmidt, Martin H. A1 - Blanz, Bernhard A1 - Ihle, Wolfgang T1 - Ein Entwicklungsmodell des Substanzmissbrauchs im frühen Erwachsenenalter Y1 - 2008 UR - http://psycontent.metapress.com/content/0942-5403 U6 - https://doi.org/10.1026/0942-5403.17.1.31 SN - 0942-5403 ER - TY - THES A1 - Wyschkon, Anne T1 - Repräsentativität und Umfang von Normstrichproben für Leistungstests : Auswirkungen auf die Diagnostik von schwachen Leistungen und Umschriebenen Entwicklungsstörungen im Grundschulalter T2 - Psychologische Forschungsergebnisse Y1 - 2011 SN - 978-3-8300-5924-0 SN - 1435-666X VL - 162 PB - Kova? CY - Hamburg ER - TY - JOUR A1 - Wyschkon, Anne A1 - Esser, Günter T1 - Enuresis N2 - Die meisten Kinder werden mit 2 bis 4 Jahren am Tage und in der Nacht trocken. Gemäß den klinisch- diagnostischen Leitlinien der ICD-10 (WHO 1993) spricht man von einer Enuresis, wenn es am Tag oder in der Nacht zu einem Entleeren der Blase in die Kleidung bzw. das Bett kommt, die relativ zum geistigen Entwicklungsstand der Person abnorm ist und nicht auf organische Ursachen zurückgeführt werden kann. Die Störungen der Blasenkontrolle dürfen nicht als Folge einer neurologischen Erkrankung, epileptischer Anfälle oder einer strukturellen Anomalie der ableitenden Harnwege auftreten. Gemäß den Forschungskriterien der ICD-10 (WHO 1994) muss das einnässende Kind nach seinem Lebens- und geistigen Alter mindestens 5 Jahre alt sein, um von einer nichtorganischen Enuresis (F 98.0) zu sprechen (in den klinisch-diagnostischen Leitlinien wird ein geistiger Entwicklungsstand gefordert, der mindestens dem eines Vierjährigen entspricht). Um die Diagnose zu erhalten, müssen Kinder unter 7 Jahren zumindest 2mal monatlich, 7-jährige oder ältere Kinder wenigstens einmal im Monat einnässen. Die Symptomdauer sollte mindestens 3 Monate betragen. In der Literatur wird synonym zum Begriff der "nichtorganischen Enuresis" häufig die Bezeichnung "funktionelle Enuresis" verwendet. Auch nach dem DSM-IV (Saß et al. 1996) sollten die Kinder für die Diagnose einer Enuresis (307.6) zumindest ein Entwicklungsalter von 5 Jahren aufweisen und die Symptomatik muss wenigstens seit 3 Monaten bestehen. Im Unterschied zur ICD-10 wird das Einnässen erst dann als klinisch bedeutsam beurteilt, wenn es mindestens 2mal wöchentlich auftritt. Ist dies nicht gegeben, kann die Diagnose dennoch gestellt werden, wenn durch das Einnässen klinisch bedeutsames Leiden hervorgerufen wird oder Beeintraechtigungen in sozialen, schulischen (beruflichen) oder anderen wichtigen Funktionsbereichen entstehen. Die Forderung eines 2mal wöchentlichen Einnässens erscheint deutlich zu streng, während das ein- bzw. 2malige Einnässen pro Monat ein sehr weiches Kriterium darstellt. V. Gontard (1998b) empfiehlt, Einnässen dann als klinisch bedeutsam einzuschätzen, wenn dies mindestens einmal wöchentlich auftritt. Y1 - 2008 SN - 978-3-13-126083-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter A1 - Wyschkon, Anne T1 - Vorhersage von Umschriebenen Entwicklungsstörungen der schulischen Fertigkeiten mithilfe von Vorschultests: Prognostische Validität der BUEVA-II Y1 - 2010 SN - 978-3- 8017-2294-4 ER - TY - JOUR A1 - Bakhshayesh, Ali Reza A1 - Hänsch, Sylvana A1 - Wyschkon, Anne A1 - Rezai, Mohammad Javad A1 - Esser, Günter T1 - Neurofeedback in ADHD a single-blind randomized controlled trial JF - European child and adolescent psychiatry : offical journal of the European Society for Child and Adolescent Psychiatry N2 - Neurofeedback treatment has been demonstrated to reduce inattention, impulsivity and hyperactivity in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). However, previous studies did not adequately control confounding variables or did not employ a randomized reinforcer-controlled design. This study addresses those methodological shortcomings by comparing the effects of the following two matched biofeedback training variants on the primary symptoms of ADHD: EEG neurofeedback (NF) aiming at theta/beta ratio reduction and EMG biofeedback (BF) aiming at forehead muscle relaxation. Thirty-five children with ADHD (26 boys, 9 girls; 6-14 years old) were randomly assigned to either the therapy group (NF; n = 18) or the control group (BF; n = 17). Treatment for both groups consisted of 30 sessions. Pre- and post-treatment assessment consisted of psychophysiological measures, behavioural rating scales completed by parents and teachers, as well as psychometric measures. Training effectively reduced theta/beta ratios and EMG levels in the NF and BF groups, respectively. Parents reported significant reductions in primary ADHD symptoms, and inattention improvements in the NF group were higher compared to the control intervention (BF, d(corr) = -.94). NF training also improved attention and reaction times on the psychometric measures. The results indicate that NF effectively reduced inattention symptoms on parent rating scales and reaction time in neuropsychological tests. However, regarding hyperactivity and impulsivity symptoms, the results imply that non-specific factors, such as behavioural contingencies, self-efficacy, structured learning environment and feed-forward processes, may also contribute to the positive behavioural effects induced by neurofeedback training. KW - Biofeedback KW - Neurofeedback KW - EMG biofeedback KW - ADHD KW - Single-blind Y1 - 2011 U6 - https://doi.org/10.1007/s00787-011-0208-y SN - 1018-8827 VL - 20 IS - 9 SP - 481 EP - 491 PB - Springer CY - New York ER - TY - JOUR A1 - Höse, Anna A1 - Wyschkon, Anne A1 - Moraske, Svenja A1 - Eggeling, Marie A1 - Quandte, Sabine A1 - Kohn, Juliane A1 - Poltz, Nadine A1 - von Aster, Michael G. A1 - Esser, Günter T1 - Prevention of dyslexia short-term and intermediate effects of promoting phonological awareness and letter-sound correspondence with at-risk preschool children JF - Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie N2 - Objective: This study assesses the short-term and intermediate effects of preschool training stimulating phonological awareness and letter-sound correspondence for children at risk of developing dyslexia. Moreover, we examined whether training reduced the frequency of subsequent dyslexic problems. Method: 25 children at risk of developing dyslexia were trained with Horen, Lauschen, Lernen 1 und 2 (Kuspert & Schneider, 2008; Plume & Schneider, 2004) by their kindergarten teachers and were compared with 60 untrained at-risk children. Results:The training revealed a significant short-term effect: The phonological awareness of trained at-risk children increased significantly over that of untrained at-risk children. However, there were no differences in phonological awareness, spelling, and reading ability between the first-graders in the training and control group. Furthermore, reading problems were reduced in the training group. Conclusions: In the future, phonological awareness as well as additional predictors should be included when identifying children vulnerable to developing dyslexia. Moreover, in order to prevent dyslexia, additional prerequisite deficits need to be identified, alleviated, and their effects evaluated. KW - developmental dyslexia KW - phonological awareness KW - prevention KW - risk KW - specific developmental disorder Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000456 SN - 1422-4917 SN - 1664-2880 VL - 44 SP - 377 EP - 391 PB - Hogrefe CY - Bern ER - TY - JOUR A1 - Graefen, Johanna A1 - Kohn, Juliane A1 - Wyschkon, Anne A1 - Esser, Günter T1 - Internalizing problems in children and adolescents with math disability JF - Zeitschrift für Psychologie = Journal of psychology N2 - Research has shown that learning disabilities are associated with internalizing problems in (pre) adolescents. In order to examine this relationship for math disability (MD), math achievement and internalizing problem scores were measured in a representative group of 1,436 (pre) adolescents. MD was defined by a discrepancy between math achievement and IQ. Internalizing problems were measured through a multi-informant (parents, teachers, self-report) approach. The results revealed that MD puts (pre) adolescents at a higher risk for internalizing problems. External and self-ratings differed between boys and girls, indicating that either they show distinct internalizing symptoms or they are being perceived differently by parents and teachers. Results emphasize the importance of both a multi-informant approach and the consideration of gender differences when measuring internalizing symptomatology of children with MD. For an optimal treatment of MD, depressive and anxious symptoms need to be considered. KW - math disability KW - internalizing problems KW - comorbidities KW - adolescence Y1 - 2015 U6 - https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000207 SN - 2190-8370 SN - 2151-2604 VL - 223 IS - 2 SP - 93 EP - 101 PB - Hogrefe CY - Göttingen ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter A1 - Wyschkon, Anne T1 - 17 Jahre danach : was wird aus Kindern mit Legasthenie? BT - Siebzehn Jahre danach : was wird aus Kindern mit Legasthenie? Y1 - 2001 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter A1 - Wyschkon, Anne T1 - Testdiagnostik in der Kinder- und Jugendlichenverhaltenstherapie Y1 - 2001 ER -