TY - JOUR A1 - Gloede, Klaus A1 - Schöler, Klaus T1 - Ökonomische Wirkungen der Universität Potsdam auf Stadt und Umland Y1 - 1999 SN - 0174-1128 ER - TY - JOUR A1 - Petersen, Hans-Georg T1 - Ökonomische Theorie der Politik : ihr Beitrag zur Überwindung der Krise der Demokratie Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Mette, Dieter T1 - Ökonomische Bildung in der Schule : fachdidaktische Gesichtspunkte und Perspektiven Y1 - 2002 SN - 0947-2746 ER - TY - JOUR A1 - Kirchner, Vera ED - Meier, Bernd T1 - Ökonomische Bildung für morgen BT - ökonomisches Lehren und Lernen in Zeiten der Digitalisierung JF - Unser Bildungsverständnis im Wandel Y1 - 2018 SN - 978-3-86464-171-8 SP - 193 EP - 210 PB - trafo CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Hochmuth, Jörg A1 - Kirchner, Vera T1 - Ökonomische Bildung digital BT - Erfahrungen und Erkenntnisse aus Onlinefortbildungen während der Corona-Pandemie JF - Unterricht Wirtschaft + Politik Y1 - 2021 IS - 1 SP - 48 EP - 51 PB - Friedrich Verlag GmbH CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Jessel, Beate T1 - Ökologischer Landbau als Ausgleichsmaßnahme N2 - Organic Farming as a Compensatory Measure German's agricultural land is not only being gobbled up by development; whole sections are being bought up in compensation for interventions made elsewhere, thus rapidly decimating the countrie's farming land resources. For this reason, calls are being made to take land that is converted from conventional to organic farming and add it to the pool of "compensation" areas, thus killing two birds - one of them being the establishment of more organic farming - with one stone. Various German regions have adopted the approach. Although organic farming serves both agricultural and environmental objectives, it cannot cover all the requirements of nature conservation. For example, it benefits abiotic resources such as soil and water through its use of natural fertilizers and erosion-combating cultivation, but can do little to protect highly endangered species and biotopes. Moreover, organic farms do not necessarily meet the legal requirement that compensation land must fulfil a similar function to the land it is "compensating" for. In other words, land converted to organic farming cannot necessarily ameliorate or compensate for impact on biotopes and species elsewhere. Regarding this approach as a solution to the rapid disappearance of farming land simply diverts attnetion away from the real cause: Urban sprawl and road building. Y1 - 2001 ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Thorsten Ingo T1 - Ökologischer kommunaler Finanzausgleich JF - Zeitschrift für Rechtspolitik N2 - Der kommunale Finanzausgleich betrachtet zwar Einwohner, Aufgaben und Finanzkraft der Kommunen, lässt ökologische Gesichtspunkte bislang aber weitgehend außen vor. Ein umfassender ökologischer Lastenausgleich fehlt. In diesem Beitrag wird zunächst das Problem mangelnder ökologischer Anreize im kommunalen Finanzausgleich aufgeworfen (I.), obgleich völker- (II.), europa- (III.) und verfassungsrechtliche Vorgaben (IV.) deren Integration nahelegen. Nach einer Einordnung ökologischer Aspekte in die anerkannten Funktionen des Finanzausgleichs (V.) werden mögliche gesetzgeberische Ansätze zur Berücksichtigung ökologischer Belange im kommunalen Finanzausgleich erörtert (VI.). Zuletzt werden die wesentlichen Ergebnisse zusammengefasst und Folgerungen für die weitere Ausgestaltung der Finanzausgleichssysteme gezogen (VII.). Y1 - 2022 UR - https://beck-online.beck.de/Bcid/Y-300-Z-ZRP-B-2022-S-252-N-1 SN - 0514-6496 VL - 55 IS - 8 SP - 252 EP - 256 PB - Beck CY - München ER - TY - JOUR A1 - Herzig, Reinhard T1 - Ökologische Probleme Ost-Mitteleuropas Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Bilgen, Isa T1 - Ökologische Langzeitverantwortung im Verfassungswandel T1 - Ecological long-term responsibility in constitutional change BT - Anmerkung zu BVerfG, Beschluss vom 23. 3. 2022 - 1 BvR 1187/17 JF - Zeitschrift für Lebensrecht N2 - In its “Windenergie”-decision, the BVerfG declared the legal obligation of wind turbine operators to involve citizens and communities in the vicinity of new wind farms in the projects essentially to be constitutional. The intention of the discussed provisions to promote acceptance for the expansion of wind energy serves the climate protection requirement under Article 20a Grundgesetz. The decision continues the line of the “Klimaschutz”-decision. The legal obligation of private persons is based on the factual necessity of the participation of all social actors to prevent climate change. The ecological long-term responsibility in Article 20a Grundgesetz is moved into the private sphere and thus, to a certain extent, subjectivized. These decisions pave the way for a constitutional change. They open up new perspectives for taking account of Article 20a Grundgesetz when weighing up the interests of freedom. Following the logic of the BVerfG, not only companies but also individuals would have to be obliged. In light of the decision, this article examines the possibilities of an emerging constitutional change toward a basic obligation (Grundpflicht) to use freedom in a sustainable manner. Thus, the discussed decision has a fundamental significance that has been too little appreciated and underestimated so far. KW - Grundpflicht KW - Langzeitverantwortung KW - ökologisch-soziale Transformation KW - Verfassungswandel KW - Klimaschutz KW - Nachhaltigkeit Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.3790/zfl.31.4.453 SN - 0944-4521 SN - 2747-6480 VL - 31 IS - 4 SP - 453 EP - 466 PB - Duncker & Humblot CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Wallschläger, Hans-Dieter A1 - Beier, Wolfgang A1 - Burkart, Michael A1 - Mrzljak, Jadranka A1 - Oehlschläger, Susanne A1 - Wanner, Manfred T1 - Ökologische Datenerfassung für Naturschutzbewertung und Monitoring im Offenland Y1 - 2004 SN - 3-540-22449-1 ER - TY - JOUR A1 - Schröder-Esselbach, Boris A1 - Rudner, Michael A1 - Biedermann, Robert A1 - Kleyer, Michael T1 - Ökologische & sozio-ökonomische Bewertung von Managementsystemen für die Offenhaltung von Landschaften - ein integriertes Landschaftsmodell Y1 - 2004 UR - http://brandenburg.geoecology.uni-potsdam.de/users/schroeder/download/publications/ schroeder_etal_ufzbericht9_2004.pdf ER - TY - JOUR A1 - Wallschläger, Hans-Dieter T1 - Ökofaunistische Untersuchungen in der Döberitzer Heide Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Beier, Wolfgang A1 - Heinrichsen, Arne A1 - Klatt, Raimund T1 - Ökofaunistische Untersuchungen auf ausgewählten Truppenübungsplätzen Brandenburgs Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Adam, Berit T1 - Öffentliches Rechnungswesen JF - Handbuch zur Verwaltungsreform Y1 - 2019 SN - 978-3-658-21562-0 SP - 443 EP - 456 PB - Springer CY - Wiesbaden ET - 5., vollständig überarb. Aufl. ER - TY - JOUR A1 - Reichard, Christoph T1 - Öffentliches Leistungsmanagement in der Schweiz und in Deutschland im Vergleich Y1 - 2003 SN - 3- 03823-055-3 ER - TY - JOUR A1 - Baur, Jürgen T1 - Öffentlicher Rückzug aus der Verantwortung für den Schulsport? : Positionen und Absichten des Deutschen Sportbundes Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Jann, Werner T1 - Öffentliche Verwaltung Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Stölting, Erhard A1 - Edeling, Thomas A1 - Wagner, Dieter T1 - Öffentliche Unternehmen zwischen Privatwirtschaft und öffentlicher Verwaltung : eine empirische Studie im Feld kommunaler Versorgungsunternehmen JF - Schriftenreihe Interdisziplinäre Organisations- und Verwaltungsforschung Y1 - 2004 SN - 3-8100-3406-1 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-663-14684-1 VL - 8 PB - VS Verlag für Sozialwissenschaften CY - Wiesbaden, s.l. ER - TY - JOUR A1 - Eickhof, Norbert T1 - Öffentliche Unternehmen aus volkswirtschaftlicher Perspektive Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Schöler, Klaus T1 - Öffentliche Unternehmen aus raumwirtschaftlicher Sicht Y1 - 2001 SN - 3-8100-2839-8 ER -