TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - 17. Jahrestagung der International Standing Conference for the History of Education in Berlin BT - Siebzehnte Jahrestagung der International Standing Conference for the History of Education in Berlin Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - 20. Jahrestagung der International Standing Conference for the History of Education (15.-18.08.1998), Universität Leuven BT - Zwanzigste Jahrestagung der International Standing Conference for the History of Education (15.-18.08.1998), Universität Leuven Y1 - 1998 SN - 0943- 7754 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Allgemeine Pädadogik und Religion : zum Verhältnis von Bildung, Erziehung und Religion N2 - Es geht um die Frage, ob Religion in einem notwendigen oder nur zufälligen Verhältnis zu Erziehung und Bildung steht. Daher wird der Stellenwert, den Religion im systematischen Zusammenhang mit der Allgemeinen Pädagogik hat, untersucht. Einflüsse der empirischen Wende in der Erziehungswissenschaft, der Frankfurter Schule und der postmodernen Philosophie werden dabei thematisiert. Y1 - 2006 SN - 978-3- 579-05299-1 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Andreas von Prondczynsky : Pädagogik und Poesie ; eine verdrängte Dimension des Theorie-Praxis- Verhältnisses Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph A1 - Kraul, Margret A1 - Tenorth, Heinz-Elmar T1 - Bildung und Erziehung in Deutschland : Beitrag zum 14. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft vom 14.-16. März 1994 in Dortmung Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Bildungsziel Europa Y1 - 2001 SN - 3-8258-3796-4 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Der Unterricht über die Natur in Rousseaus Theorie einer natürlichen Erziehung Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Die Aufklärung der Sophisten als Traditionsbruch und Reaktionen Platons : zum Beginn der Erziehungstheorie in der griechischen Aufklärung Y1 - 2004 SN - 3-7799-1261-9 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Die Bedeutung von Religion für Erziehung und Bildung bei Friedrich Gedike N2 - Der Verfasser interpretiert Luthers pädagogische Theorie, soweit Gedike (1754-1804) als damaliger Direktor des Friedrichwerderschen Gymnasiums in Berlin veröffentlicht hat (1792). Ist hier etwas von Gedikes Plädoyer für den aufgeklärten Vernunftglauben, den Deismus, zu erkennen? Y1 - 2007 SN - 978-3-89693-512-0 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Die griechischen Sophisten : Lehrer, Redner, Gesandte, Forscher und Gelehrte ; eine der Ursachen des sozialen und politischen Wandels im 5. Jahrhundert v. Chr.? Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Einführung : Griechenland Y1 - 2006 SN - 978-3-534-158887-4 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Entwicklung, Stand und Perspektive der internationalen Historischen Pädagogik am Beginn des 21. Jahrhunderts : am Beispiel der International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Erziehung und Menschenbild bei Lessing Y1 - 1993 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph A1 - Wagner, Dieter T1 - Geleitwort Y1 - 1999 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Lessings "Erziehung des Menschengeschlechts" : von der Religion zur Vernunft? Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Relationen zwischen Ethnizität und Erziehung in Deutschland und in Preussen (1780-1820) : Anerkennung des Verschiedenen, Abgrenzung der Nationen und Kosmopolitismus Y1 - 1999 SN - 3-407-25226-9 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph A1 - Kraul, Margret T1 - Religion, Geschlechteranthropologie, Bildung Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Revolution durch ästhetische Erziehung? : Schillers Briefe "Über die ästhetische Erziehung der Menschen" Y1 - 1997 SN - 3-89271-757-5 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Schleiermachers Kritik an der Aufklärung und Aufklärungspädagogik : eine Überwindung der Aufklärung? Y1 - 2001 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Schleiermachers Kritik an der Pädagogik der Aufklärung : eine Überwindung der Aufklärungspädagogik? Y1 - 2004 SN - 83-7308-335-9 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Staatliche und private Erziehung bei Rousseau - zwei sich einander ausschließende Theorien? Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph A1 - Kraul, Margret T1 - Symposion 10: Der Einfluß von Religion und Kirche auf geschlechtsspezifische Sozialisation, Bildung und Ausbildung im europäischen Vergleich Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph A1 - Wulf, Christoph T1 - Symposium : Vervollkommnung durch Arbeit und Bildung? ; Anthropologische und historische Perspektiven zum Verhältnis von Individuum, Gesellschaft und Staat Y1 - 1997 SN - 3-8100-1784-1 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Von der Religion zur "geschlechtslosen" Vernunft? : Erziehung in religiösem Kontext bei Lessing Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Vorwort Y1 - 2007 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Wilhelm von Humboldts Netzwerk mit Intellektuellen und Politikern in Paris : Annäherung und Distanz N2 - The present article examines (1) the networks that the jurist, state theorist, anthropologist and education theorist Wilhelm von Humboldt (1767-1835) established with French intellectuals and politicians during his two stays (1789, 1797-1801) in Paris and (2) the influences and receptions that were made possible by networks between Humboldt and his contacts. I am adopting the network definition formulated by Zijderveld: "a set of reciprocal, usually informal, often rather anonymous bonds between actors (individuals or collectivities), which is set up and maintained for the promotion of private interests, and usually lacks a fixed, vertical hierarchy of power. " Networks are structured as dyads, triads, sub-groups and groups. Humboldt's Paris diaries and his exchanges of letters with Schiller (1759- 1805) and Goethe (1749-1832) will be cited as sources. It will be the task of subsequent studies to establish whether any letters from Humboldt's French contacts to Humboldt (and vice versa), or any diaries that belonged to them, exist. Hence, the present article analyses the relationships between Humboldt and his contacts from Humboldt's perspective only. The results of this study may be summarised as follows: it is not surprising that the young Humboldt did not establish any networks during his first stay in Paris in August 1789. Later on, however, the relationship deepened between Humboldt and Mirabeau (1749-1791), with whom he became acquainted during the course of his visit. In his work on the theory of the state, Ideen zum einem Versuch, die Grdnzen der Wirksamkeit des Staats zu bestimmen (1792), Humboldt examined the suggestions contained in Mirabeau's reflections on reform in Travail sur l'education publique (1791). In his work, Humboldt radicalised Mirabeau's ideas with a view to ensuring that education remained free from state influence. It was only during his second journey to Paris that Humboldt established an intensive network. As there are gaps in his diary, it is likely that some information on his network is missing. Furthermore, he twice interrupted his stay in Paris to travel to Spain (Autumn 1799-Spring 1800, 1801). Of the 99 people he met, only those whom he met more than once will be taken into consideration in this article. The list of the remaining 33 people will be arranged as dyads, triads and sub-groups, depending on the frequency of the contacts. As it is only possible to speak of a network if the interacting persons are working in the same areas and share the same interests, these will be analysed. The results deserve mention here: one area is the philosophy of Kant (1724 -1804), which was decisive in providing a basis for Humboldt's educational theory. Fundamental differences between Humboldt and his contacts are evident here. These differences prompted Humboldt to study the sensualis, writings of Condillac (1715-1780), who was mentioned by Humboldt's contact partners as an antipode to Kant. A second area consists of his discourses on state theory and education. Having assimilated (as a result of his contact to Mirabeau during his first stay in Paris) Mirabeau's writing on public education in his education theory, Humboldt evidently devoted himse (-through the mediation of his contact partners-to Condorcet's (1743-1794) draftfor the entire structure of the French educational system (1792). The question is discussed whether Humboldt was subsequently influenced by Condorcet in his-Humboldt's-plan (1809) to form, step by step, the 1 -ussian education system. The result of the research into Humboldt's entire network ith French intellectuals and politicians can be summarised as follows: in the domain of philosophy (Kant, Condillac), there is no sign of the opposing parties coming together, only of differences; whereas in his own education theory and policy, Humboldt assimilated the influences of Mirabeau and (most likely) Condorcet, too: convergence and distance. Y1 - 2007 UR - http://www.informaworld.com/openurl?genre=journal&issn=0030-9230 U6 - https://doi.org/10.1080/00309230701248396 SN - 0030-9230 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph T1 - Zur Entwicklung der Bildungstheorien seit den 1960er Jahren in der Bundesrepublik Deutschland Y1 - 2003 ER -