TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - A subject-theoretical perspective on transformative learning and transformative Bildung BT - Transformative Bildung as a Research Strategy on the Processes of Bildung JF - Transformative learning meets Bildung : an international exchange N2 - The German theory on transformative Bildung (Koller, Marotzki, & Sanders, 2007; Koller, 2012; Nohl, 2014) deals with transformation processes in human thinking. Bildung is defined as self and world reference, causing change in the fundamental orientation of people in the course of their biography. Y1 - 2017 SN - 978-94-6300-795-5 SN - 978-94-6300-796-2 SN - 978-94-6300-797-9 U6 - https://doi.org/10.1007/978-94-6300-797-9_4 VL - 21 SP - 43 EP - 55 PB - Sense Publishers CY - Rotterdam ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Geht das unter die Haut? BT - zur Rolle der Gefühle in der Erwachsenenbildung JF - Erwachsenenbildung und Lernen in Zeiten von Globalisierung, Transformation und Entgrenzung Y1 - 2020 SN - 978-3-8474-2345-4 SP - 327 EP - 340 PB - Budrich CY - Opladen ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Rekonstruktive Beratung und Online-Beratung JF - Hochschulberatung : im Spannungsfeld gesellschaftlicher und bildungspolitischer Entwicklungen Y1 - 2018 SP - 57 EP - 70 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Rekonstruktive Lernbetrachtung Y1 - 2012 SN - 978-3-7639-5067-6 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Lernberatung Y1 - 2012 SN - 978-3-7639-5067-6 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim A1 - Müller, Katja T1 - Forschungsstand zu Alphabetisierung und Grundbildung Y1 - 2012 SN - 978-3-7639-5067-6 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Einleitung SYLBE : eine Untersuchung zu Lernen und Lernbetrachtung als Beitrag zur Erwachsenendidaktik Y1 - 2012 SN - 978-3-7639-5067-6 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Studieneingangsphase als Professionalitätsproblem Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER - TY - JOUR A1 - Kossack, Peter A1 - Lehmann, Uta A1 - Ludwig, Joachim T1 - Die Studieneingangsphase forschend gestalten : zur Einführung Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Lernbegründung verstehen - Lernen beraten Y1 - 2012 SN - 978-3-7639-5065-2 ER -