TY - GEN A1 - Wolff, Wanja A1 - Schindler, Sebastian A1 - Englert, Christoph A1 - Brand, Ralf A1 - Kissler, Johanna T1 - Uninstructed BIAT faking when ego depleted or in normal state BT - differential effect on brain and behavior T2 - BMC neuroscience N2 - Background: Deception can distort psychological tests on socially sensitive topics. Understanding the cerebral processes that are involved in such faking can be useful in detection and prevention of deception. Previous research shows that faking a brief implicit association test (BIAT ) evokes a characteristic ERP response. It is not yet known whether temporarily available self-control resources moderate this response. We randomly assigned 22 participants (15 females, 24.23 ± 2.91 years old) to a counterbalanced repeated-measurements design. Participants first com- pleted a Brief-IAT (BIAT ) on doping attitudes as a baseline measure and were then instructed to fake a negative dop - ing attitude both when self-control resources were depleted and non-depleted. Cerebral activity during BIAT perfor - mance was assessed using high-density EEG. Results: Compared to the baseline BIAT, event-related potentials showed a first interaction at the parietal P1, while significant post hoc differences were found only at the later occurring late positive potential. Here, signifi- cantly decreased amplitudes were recorded for ‘normal’ faking, but not in the depletion condition. In source space, enhanced activity was found for ‘normal’ faking in the bilateral temporoparietal junction. Behaviorally, participants were successful in faking the BIAT successfully in both conditions. Conclusions: Results indicate that temporarily available self-control resources do not affect overt faking success on a BIAT. However, differences were found on an electrophysiological level. This indicates that while on a phenotypical level self-control resources play a negligible role in deliberate test faking the underlying cerebral processes are markedly different. KW - EEG/ERP KW - implicit association test (IAT) KW - faking KW - deception KW - ego depletion KW - cognitive control Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-407342 ER - TY - JOUR A1 - Fietz, Joanna A1 - Langer, Franz A1 - Havenstein, Nadine A1 - Matuschka, Franz-Rainer A1 - Richter, Dania T1 - The vector tick Ixodes ricinus feeding on an arboreal rodent-the edible dormouse Glis glis JF - Parasitology research N2 - The reservoir competence and long life expectancy of edible dormice, Glis glis, suggest that they serve as efficient reservoir hosts for Lyme disease (LD) spirochetes. Their arboreality, however, may reduce the probability to encounter sufficient questing Ixodes ricinus ticks to acquire and perpetuate LD spirochetes. To define the potential role of this small arboreal hibernator in the transmission cycle of LD spirochetes, we examined their rate and density of infestation with subadult ticks throughout the season of activity. Of the 1081 edible dormice that we captured at five study sites in Southern Germany and inspected for ticks at 2946 capture occasions, 26 % were infested with at least one and as many as 26 subadult ticks on their ear pinnae. The distribution of ticks feeding on edible dormice was highly aggregated. Although only few individuals harbored nymphal ticks soon after their emergence from hibernation, the rate of nymphal infestation increased steadily throughout the season and reached about 35 % in September. Dormice inhabiting a site with few conspecifics seemed more likely to be infested by numerous ticks, particularly nymphs, than those individuals living in densely populated sites. Male dormice were more likely to be parasitized by numerous nymphs than were females, independent of their age and body mass. Our observation that season, population density, and sex affect the rates of ticks feeding on edible dormice suggests that the contribution of edible dormice to the transmission cycle of LD spirochetes depends mainly on their ranging behavior and level of activity. KW - Edible dormouse KW - Ixodes ricinus KW - Reservoir host Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1007/s00436-015-4877-1 SN - 0932-0113 SN - 1432-1955 VL - 115 SP - 1435 EP - 1442 PB - Springer CY - New York ER - TY - THES A1 - Kopinski, Stephan T1 - The neuromuscular efficiency of lower back muscles in low back pain T1 - Die neuromuskuläre Effizienz der unteren Rückenmuskulatur bei Rückenschmerzen N2 - BACKGROUND: The etiology of low back pain (LBP), one of the most prevalent and costly diseases of our time, is accepted to be multi-causal, placing functional factors in the focus of research. Thereby, pain models suggest a centrally controlled strategy of trunk stiffening in LBP. However, supporting biomechanical evidence is mostly limited to static measurements during maximum voluntary contractions (MVC), probably influenced by psychological factors in LBP. Alternatively, repeated findings indicate that the neuromuscular efficiency (NME), characterized by the strength-to-activation relationship (SAR), of lower back muscles is impaired in LBP. Therefore, a dynamic SAR protocol, consisting of normalized trunk muscle activation recordings during submaximal loads (SMVC) seems to be relevant. This thesis aimed to investigate the influence of LBP on the NME and activation pattern of trunk muscles during dynamic trunk extensions. METHODS: The SAR protocol consisted of an initial MVC reference trial (MVC1), followed by SMVCs at 20, 40, 60 and 80% of MVC1 load. An isokinetic trunk dynamometer (Con-Trex TP, ROM: 45° flexion to 10° extension, velocity: 45°/s) and a trunk surface EMG setup (myon, up to 12 leads) was used. Extension torque output [Nm] and muscular activation [V] were assessed in all trials. Finally, another MVC trial was performed (MVC2) for reliability analysis. For SAR evaluation the SMVC trial values were normalized [%MVC1] and compared inter- and intra-individually. The methodical validity of the approach was tested in an isometric SAR single-case pilot study (S1a: N = 2, female LBP patient vs. healthy male). In addition, the validity of the MVC reference method was verified by comparing different contraction modes (S1b: N = 17, healthy individuals). Next, the isokinetic protocol was validated in terms of content for its applicability to display known physiological differences between sexes in a cross-sectional study (S2: each n = 25 healthy males/females). Finally, the influence of acute pain on NME was investigated longitudinally by comparing N = 8 acute LBP patients with the retest after remission of pain (S3). The SAR analysis focused on normalized agonistic extensor activation and abdominal and synergistic extensor co-activation (t-tests, ANOVA, α = .05) as well as on reliability of MVC1/2 outcomes. RESULTS: During the methodological validation of the protocol (S1a), the isometric SAR was found to be descriptively different between individuals. Whereas torque output was highest during eccentric MVC, no relevant difference in peak EMG activation was found between contraction modes (S1b). The isokinetic SAR sex comparison (S2), though showing no significant overall effects, revealed higher normalized extensor activation at moderate submaximal loads in females (13 ± 4%), primarily caused by pronounced thoracic activation. Similarly, co-activation analysis resulted in significantly higher antagonistic activation at moderate loads compared to males (33 ± 9%). During intra-individual analysis of SAR in LBP patients (S3), a significant effect of pain status on the SAR has been identified, manifesting as increased normalized EMG activation of extensors during acute LBP (11 ± 8%) particularly at high load. Abdominal co-activation tended to be elevated (27 ± 11%) just as the thoracic extensor parts seemed to take over proportions of lumbar activation. All together, the M. erector spinae behaviour during the SAR protocol was rather linear with the tendency to rise exponentially during high loads. For the level of normalized EMG activation during SMVCs, a clear increasing trend from healthy males to females over to non-acute and acute LBP patients was discovered. This was associated by elevated antagonistic activation and a shift of synergistic towards lumbar extensor activation. The MVC data revealed overall good reliability, with clearly higher variability during acute LBP. DISCUSSION: The present thesis demonstrates that the NME of lower back muscles is impaired in LBP patients, especially during an acute pain episode. A new dynamic protocol has been developed that makes it possible to display the underlying SAR using normalized trunk muscle EMG during submaximal isokinetic loads. The protocol shows promise as a biomechanical tool for diagnostic analysis of NME in LBP patients and monitoring of rehabilitation progress. Furthermore, reliability not of maximum strength but rather of peak EMG of MVC measurements seems to be decreased in LBP patients. Meanwhile, the findings of this thesis largely substantiate the assumptions made by the recently presented ‘motor adaptation to pain’ model, suggesting a pain-related intra- and intermuscular activation redistribution affecting movement and stiffness of the trunk. Further research is needed to distinguish the grade of NME impairment between LBP subgroups. N2 - HINTERGRUND: Die Ätiologie von unteren Rückenschmerzen (LBP), als eine der häufigsten und kostenintensivsten Beschwerden unserer Zeit, gilt als multi-kausal, wobei funktionelle Aspekte im Fokus der Forschung stehen. Schmerzmodelle vermuten dabei ein zentral gesteuertes Muster der Rumpfversteifung. Von biomechanischer Seite jedoch, sind unterstützende Daten weitestgehend auf statische Messungen während maximal-willentlicher Kontraktionen (MVC) beschränkt, wobei psychologische Einflussfaktoren bei LBP-Patienten nicht auszuschließen sind. Alternativ werden Anzeichen für Beeinträchtigungen der neuro-muskulären Effizienz (NME) der unteren Rückenmuskulatur berichtet, welche durch ein verringertes Kraft-Aktivierungsverhältnis (SAR) gekennzeichnet sind. Daher könnte ein dynamisches SAR Protokoll, basierend auf normierten Aktivierungswerten der Rumpf-muskulatur während submaximaler Belastungen (SMVC), eine maßgebliche Alternative darstellen. Ziel der vorliegenden Arbeit war es deshalb, den Einfluss von LBP auf die NME und Aktivierung des Rumpfes während dynamischer Rumpfstreckbewegungen zu untersuchen. METHODEN: Das NME-Protokoll bestand aus einem initialen MVC-Referenzdurchgang (MVC1), gefolgt von SMVC bei 20, 40, 60 und 80% der MVC1-Last. Mittels isokinetischem Rumpfdynamometer (ConTrex TP, ROM: 45° Flexion bis 10° Extension, 45°/s) und Oberflächen-EMG (myon, max. 12 Rumpfableitungen) wurden dabei Extensionsdrehmomente [Nm] und Muskelaktivität [V] aufgezeichnet. Für die Reliabilitätsanalyse wurde abschließend ein weiterer MVC-Durchgang (MVC2) durchgeführt. Die Normierung der SMVC-Daten [%MVC1] ermöglichte den inter- und intraindividuelle Vergleich der NME Werte. Die methodische Validierung erfolgte in einer Einzelfallvergleich-Pilotstudie mit isometrischem NME Protokoll (S1a) und einem Vergleich der MVC-Referenzwerte in mehreren Kontraktionsmodi (S1b: N = 17, gesunde Teilnehmer). In der Folge wurde das isokinetische NME-Protokoll in einer Querschnittstudie inhaltlich, auf die Abbildbarkeit bekannter physiologischer Geschlechterunterschiede, geprüft (S2: jeweils n = 25 gesunde Männer und Frauen). In der finalen Studie wurde der Einfluss von akutem Schmerz auf die NME im Längsschnitt von akutem und schmerzfreien Zustand bei N = 8 LBP Patienten verglichen (S3). Die Analyse konzentrierte sich auf die normierte agonistische Extensorenaktivierung und die abdominale und synergistischen Kokontraktion, sowie die MVC1/2 Reliabilität. ERGEBNISSE: Die methodische Validierung des Protokolls (S1a) resultierte in einem deskriptiv unterschiedlichen NME Verlauf, mit eher widersprüchlichen Daten der LBP-Patientin. Im Vergleich der Kontraktionsarten (S1b) zeigten die exzentrischen MVC die höchsten Dreh-momentwerte, jedoch wurden keine bedeutsamen Unterschiede in der maximalen Aktivierung gefunden. Obwohl im Geschlechtervergleich mit dem isokinetischen NME-Protokoll (S2) kein Gesamteffekt gefunden wurde, zeigten Frauen eine höhere normalisierte Aktivierung der Extensoren bei mittleren Lasten (13 ± 4%), verursacht vor allem durch höhere thorakale Aktivität. Auch die antagonistische Koaktivierung der Frauen war bei moderaten Lasten signifikant höher (33 ± 9%) als bei den Männern. Der Vergleich der NME Werte innerhalb der LBP-Patienten (S3) ergab einen signifikanten Effekt von Schmerz auf die NME mit gesteigerter normalisierter Extensorenaktivität (11 ± 8%) besonders bei hoher Last. Damit einhergehend wurde eine tendenziell erhöhte Kokontraktion (27 ± 11%) und eine anteilige Verschiebung von lumbaler hin zu thorakaler Extensorenaktivierung festgestellt. Insgesamt zeigte der M. erector spinae während des NME-Protokolls ein eher lineares Verhalten mit tendenziell überproportionalem Anstieg bei höheren Lasten. Die normierte EMG-Aktivität zeigte einen eindeutig ansteigenden Trend von gesunden Männern zu Frauen bzw. von schmerzfreien zu akuten LBP-Patienten. Im gleichen Maße stieg das Level der abdominalen Kokontraktion und der thorakale Aktivitätsanteil. Die MVC-Daten ergaben eine insgesamt gute Reproduzierbarkeit, mit erhöhter Variabilität bei akuten LBP-Patienten (S3). DISKUSSION: Die vorliegende Arbeit zeigt dass die NME der unteren Rückenmuskulatur bei LBP-Patienten, besonders während akuter Schmerzen, beeinträchtigt ist. Es wurde ein neues dynamisches Protokoll vorgestellt, welches das zugrundeliegende SAR mittels normierter Rumpfmuskelaktivität bei submaximalen isokinetischen Lasten abbildet. Gesunde Frauen zeigten im Zuge der Validierung eine geringere NME und ein abweichendes Aktivierungs-muster im Vergleich zu Männern. Insgesamt empfiehlt sich das Protokoll als biomechanisch-diagnostische Messmethode für die NME bei LBP-Patienten und deren Therapiekontrolle. Auch bestätigt es die Grundlagen des ‘motor adaptation to pain’-Modells, welches eine schmerzabhängige intra- und intermuskuläre Aktivierungsanpassung des Rumpfes bei LBP annimmt. Weitere Forschung zur Beeinträchtigung der NME bei LBP-Untergruppen ist notwendig. KW - low back pain KW - trunk KW - biomechanics KW - neuromuscular efficiency KW - Rückenschmerzen KW - Rumpf KW - Biomechanics KW - neuromuskuläre Effizienz Y1 - 2016 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-101241 ER - TY - JOUR A1 - Müller, Juliane A1 - Müller, Steffen A1 - Engel, Tilman A1 - Reschke, Antje A1 - Baur, Heiner A1 - Mayer, Frank T1 - Stumbling reactions during perturbed walking: Neuromuscular reflex activity and 3-D kinematics of the trunk - A pilot study JF - Journal of biomechanics N2 - Stumbling led to an increase in ROM, compared to unperturbed gait, in all segments and planes. These increases ranged between 107 +/- 26% (UTA/rotation) and 262 +/- 132% (UTS/lateral flexion), significant only in lateral flexion. EMG activity of the trunk was increased during stumbling (abdominal: 665 +/- 283%; back: 501 +/- 215%), without significant differences between muscles. Provoked stumbling leads to a measurable effect on the trunk, quantifiable by an increase in ROM and EMG activity, compared to normal walking. Greater abdominal muscle activity and ROM of lateral flexion may indicate a specific compensation pattern occurring during stumbling. (C) 2015 Elsevier Ltd. All rights reserved. KW - Trunk kinematics KW - Treadmill walking KW - Gait perturbation KW - EMG Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1016/j.jbiomech.2015.09.041 SN - 0021-9290 SN - 1873-2380 VL - 49 SP - 933 EP - 938 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - THES A1 - Barsuhn, Michael T1 - Sportentwicklungsplanung als ein strategisches Steuerungsinstrument für kommunale Sportveranstaltungen BT - empirische Bedarfsermittlung für ein Studiengangmodell "Kommunale Sportentwicklungsplanung" T2 - Schriften zur Körperkultur ; 79 Y1 - 2016 SN - 978-3-643-13525-4 PB - Lit CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Hammami, Raouf A1 - Granacher, Urs A1 - Makhlouf, Issam A1 - Behm, David George A1 - Chaouachi, Anis T1 - SEQUENCING EFFECTS OF BALANCE AND PLYOMETRIC TRAINING ON PHYSICAL PERFORMANCE IN YOUTH SOCCER ATHLETES JF - Journal of strength and conditioning research : the research journal of the NSCA N2 - Balance training may have a preconditioning effect on subsequent power training with youth. There are no studies examining whether the sequencing of balance and plyometric training has additional training benefits. The objective was to examine the effect of sequencing balance and plyometric training on the performance of 12- to 13-year-old athletes. Twenty-four young elite soccer players trained twice per week for 8 weeks either with an initial 4 weeks of balance training followed by 4 weeks of plyometric training (BPT) or 4 weeks of plyometric training proceeded by 4 weeks of balance training (PBT). Testing was conducted pre- and posttraining and included medicine ball throw; horizontal and vertical jumps; reactive strength; leg stiffness; agility; 10-, 20-, and 30-m sprints; Standing Stork balance test; and Y-Balance test. Results indicated that BPT provided significantly greater improvements with reactive strength index, absolute and relative leg stiffness, triple hop test, and a trend for the Y-Balance test (p = 0.054) compared with PBT. Although all other measures had similar changes for both groups, the average relative improvement for the BPT was 22.4% (d = 1.5) vs. 15.0% (d = 1.1) for the PBT. BPT effect sizes were greater with 8 of 13 measures. In conclusion, although either sequence of BPT or PBT improved jumping, hopping, sprint acceleration, and Standing Stork and Y-Balance, BPT initiated greater training improvements in reactive strength index, absolute and relative leg stiffness, triple hop test, and the Y-Balance test. BPT may provide either similar or superior performance enhancements compared with PBT. KW - children KW - adolescents KW - power KW - jumps KW - sprints Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001425 SN - 1064-8011 SN - 1533-4287 VL - 30 SP - 3278 EP - 3289 PB - Elsevier CY - Philadelphia ER - TY - GEN A1 - Salzwedel, Annett A1 - Heidler, Maria-Dorothea A1 - Haubold, Kathrin A1 - Schikora, Martin A1 - Reibis, Rona Katharina A1 - Wegscheider, Karl A1 - Jöbgens, Michael A1 - Völler, Heinz T1 - Prevalence of mild cognitive impairment in employable patients after acute coronary event in cardiac rehabilitation N2 - Introduction: Adequate cognitive function in patients is a prerequisite for successful implementation of patient education and lifestyle coping in comprehensive cardiac rehabilitation (CR) programs. Although the association between cardiovascular diseases and cognitive impairments (CIs) is well known, the prevalence particularly of mild CI in CR and the characteristics of affected patients have been insufficiently investigated so far. Methods: In this prospective observational study, 496 patients (54.5 ± 6.2 years, 79.8% men) with coronary artery disease following an acute coronary event (ACE) were analyzed. Patients were enrolled within 14 days of discharge from the hospital in a 3-week inpatient CR program. Patients were tested for CI using the Montreal Cognitive Assessment (MoCA) upon admission to and discharge from CR. Additionally, sociodemographic, clinical, and physiological variables were documented. The data were analyzed descriptively and in a multivariate stepwise backward elimination regression model with respect to CI. Results: At admission to CR, the CI (MoCA score < 26) was determined in 182 patients (36.7%). Significant differences between CI and no CI groups were identified, and CI group was associated with high prevalence of smoking (65.9 vs 56.7%, P = 0.046), heavy (physically demanding) workloads (26.4 vs 17.8%, P < 0.001), sick leave longer than 1 month prior to CR (28.6 vs 18.5%, P = 0.026), reduced exercise capacity (102.5 vs 118.8 W, P = 0.006), and a shorter 6-min walking distance (401.7 vs 421.3 m, P = 0.021) compared to no CI group. The age- and education-adjusted model showed positive associations with CI only for sick leave more than 1 month prior to ACE (odds ratio [OR] 1.673, 95% confidence interval 1.07–2.79; P = 0.03) and heavy workloads (OR 2.18, 95% confidence interval 1.42–3.36; P < 0.01). Conclusion: The prevalence of CI in CR was considerably high, affecting more than one-third of cardiac patients. Besides age and education level, CI was associated with heavy workloads and a longer sick leave before ACE. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - 314 KW - cardiac rehabilitation KW - cognitive impairment KW - prevalence KW - acute coronary event KW - patient education Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-104113 SP - 55 EP - 60 ER - TY - THES A1 - Martínez Valdés, Eduardo Andrés T1 - Neuromuscular adaptations of either endurance or high-intensity interval training T1 - Neuromuskuläre Anpassung bei Ausdauer oder Hochintensiv-Intervalltraining BT - are there any differential adaptations in the motor unit population? BT - gibt es Adaptationsunterschiede in den Aktionspotenzialen motorischer Einheiten? N2 - During the last decade, high intensity interval training (HIIT) has been used as an alternative to endurance (END) exercise, since it requires less time to produce similar physiological adaptations. Previous literature has focused on HIIT changes in aerobic metabolism and cardiorespiratory fitness, however, there are currently no studies focusing on its neuromuscular adaptations. Therefore, this thesis aimed to compare the neuromuscular adaptations of both HIIT and END after a two-week training intervention, by using a novel technology called high-density surface electromyography (HDEMG) motor unit decomposition. This project consisted in two experiments, where healthy young men were recruited (aged between 18 to 35 years). In experiment one, the reliability of HDEMG motor unit variables (mean discharge rate, peak-to-peak amplitude, conduction velocity and discharge rate variability) was tested (Study 1), a new method to track the same motor units longitudinally was proposed (Study 2), and the level of low (<5Hz) and high (>5Hz) frequency motor unit coherence between vastus medialis (VM) and lateralis (VL) knee extensor muscles was measured (Study 4). In experiment two, a two-week HIIT and END intervention was conducted where cardiorespiratory fitness parameters (e.g. peak oxygen uptake) and motor unit variables from the VM and VL muscles were assessed pre and post intervention (Study 3). The results showed that HDEMG is reliable to monitor changes in motor unit activity and also allows the tracking of the same motor units across different testing sessions. As expected, both HIIT and END improved cardiorespiratory fitness parameters similarly. However, the neuromuscular adaptations of both types of training differed after the intervention, with HIIT showing a significant increase in knee extensor muscle strength that was accompanied by increased VM and VL motor unit discharge rates and HDEMG amplitude at the highest force levels [(50 and 70% of the maximum voluntary contraction force (MVC)], while END training induced a marked increase in time to task failure at lower force levels (30% MVC), without any influence on HDEMG amplitude and discharge rates. Additionally, the results showed that VM and VL muscles share most of their synaptic input since they present a large amount of low and high frequency motor unit coherence, which can explain the findings of the training intervention where both muscles showed similar changes in HDEMG amplitude and discharge rates. Taken together, the findings of the current thesis show that despite similar improvements in cardiopulmonary fitness, HIIT and END induced opposite adjustments in motor unit behavior. These results suggest that HIIT and END show specific neuromuscular adaptations, possibly related to their differences in exercise load intensity and training volume. N2 - Als Alternative zu Ausdauertraining (END) wurde während des letzten Jahrzehnts hochintensives Intervalltraining (HIIT) eingesetzt, da es weniger Zeit in Anspruch nimmt um ähnliche physiologische Anpassungen herbeizuführen. Die Literatur hat sich bislang auf Veränderungen des aeroben Stoffwechsels und der kardiorespiratorischen Fitness durch HIIT konzentriert, es fehlt jedoch an Studien, die sich mit der neuromuskulären Anpassung auseinandersetzen. Deswegen war das Ziel dieser Thesis die neuromuskulären Anpassungserscheinungen durch HIIT und END nach einer 2-wöchigen Trainingsintervention zu vergleichen. Dafür wurde eine neuartige Technik, die sogenannte High-Density Oberflächen Elektromyographie Motoreinheiten Zersetzung (HDEMG) genutzt. Dieses Projekt bestand aus zwei Experimenten, für die junge gesunde Männer zwischen 18 und 35 Jahren rekrutiert wurden. Im Rahmen des ersten Experiments wurde die Reliabilität der HDEMG Variablen (Entladungsrate, Amplitude, Weiterleitungsgeschwindigkeit und die Variabilität der Entladungsrate) untersucht (Studie 1), eine neue Methode zur longitudinalen Verfolgung der Motoreinheiten entwickelt (Studie 2) und die Kohärenz niedriger- (<5Hz) und hoher Frequenzen (>5Hz) der Knieextensoren vastus medialis (VM) und vastus lateralis (VL) gemessen (Studie 4). Das zweite Experiment beinhaltete eine zweiwöchige HIIT und END Intervention, bei der Parameter der kardiorespiratorischen Fitness (beispielsweise die maximale Sauerstoffaufnahme) und Parameter der Motoreinheiten des VM und VL vor- und nach der Intervention erfasst wurden (Studie 3). Die Ergebnisse bestätigen, dass HDEMG eine zuverlässige Methode zur Erkennung von Veränderungen der Motoreinheit-Aktivitäten ist, sowie zur Verfolgung der selben Motoreinheiten in verschiedenen Messungen. Wie erwartet haben HIIT und END die kardiorespiratorische Fitness gleichermaßen verbessert. Trotzdem unterscheiden sich die neuromuskulären Anpassungserscheinungen beider Trainingsinterventionen insofern, als dass durch HIIT ein signifikanter Kraftzuwachs der Knieextensoren hervorgerufen wurde, der durch eine erhöhte Entladungsrate der VM und VL Motoreinheiten und eine erhöhte HDEMG Amplitude bei größter Kraft [50 und 70% der Maximalkraft (MVC)] begleitet wurde. END hingegen bewirkte einen deutlichen Anstieg der „time to task failure“ bei niedrigeren Kraftintensitäten (30% MVC), ohne dabei die HDEMG Amplitude oder Entladungsrate zu beeinflussen. Außerdem konnten die Ergebnisse belegen, dass VM und VL einen Großteil des synaptischen Inputs teilen, da beide Muskeln eine hohe Kohärenz bei niedrigen- (<5Hz) und höheren Frequenzen (>5Hz) zeigen. Dies könnte eine mögliche Erklärung für die Ergebnisse der Trainingsintervention sein, bei der beide Muskeln ähnliche Veränderungen in der HDEMG Amplitude und der Entladungsrate vorwiesen. Zusammenfassend zeigen die Ergebnisse dieser Thesis, dass HIIT und END trotz ähnlicher Verbesserungen der kardiorespiratorischen Fitness unterschiedliche Anpassungen des Verhaltens der Motoreinheiten hervorrufen. Die Ergebnisse unterstreichen, dass HIIT und END spezifische Adaptionen auslösen, die möglicherweise auf den Unterschieden von Trainingsintensität und -volumen basieren. KW - high-density surface electromyography KW - motor unit decomposition KW - motor unit tracking KW - motor unit discharge rate KW - motor unit adaptation KW - neuromuscular adaptation KW - high-intensity interval training KW - endurance training KW - Mehrkanal-Oberflächen-Elektromyographie KW - motorischer Einheiten Zersetzung KW - motorischer Einheiten Verfolgung KW - motorischer Einheiten Entladungsrate KW - motorischer Einheiten Anpassung KW - neuromuskuläre Anpassung KW - hochintensives Intervalltraining KW - Ausdauertraining Y1 - 2016 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-396383 ER - TY - THES A1 - Engel, Tilman T1 - Motor control strategies in response to unexpected disturbances of dynamic postural control in people with and without low back pain T1 - Strategien der Bewegungskontrolle nach unerwarteten Störungen der dynamischen posturalen Kontrolle in Personen mit und ohne Rückenschmerzen N2 - Background: Low back pain (LBP) is one of the world wide leading causes of limited activity and disability. Impaired motor control has been found to be one of the possible factors related to the development or persistence of LBP. In particularly, motor control strategies seemed to be altered in situations requiring reactive responses of the trunk counteracting sudden external forces. However, muscular responses were mostly assessed in (quasi) static testing situations under simplified laboratory conditions. Comprehensive investigations in motor control strategies during dynamic everyday situations are lacking. The present research project aimed to investigate muscular compensation strategies following unexpected gait perturbations in people with and without LBP. A novel treadmill stumbling protocol was tested for its validity and reliability to provoke muscular reflex responses at the trunk and the lower extremities (study 1). Thereafter, motor control strategies in response to sudden perturbations were compared between people with LBP and asymptomatic controls (CTRL) (study 2). In accordance with more recent concepts of motor adaptation to pain, it was hypothesized that pain may have profound consequences on motor control strategies in LBP. Therefore, it was investigated whether differences in compensation strategies were either consisting of changes local to the painful area at the trunk, or also being present in remote areas such as at the lower extremities. Methods: All investigations were performed on a custom build split-belt treadmill simulating trip-like events by unexpected rapid deceleration impulses (amplitude: 2 m/s; duration: 100 ms; 200 ms after heel contact) at 1m/s baseline velocity. A total number of 5 (study 1) and 15 (study 2) right sided perturbations were applied during walking trials. Muscular activities were assessed by surface electromyography (EMG), recorded at 12 trunk muscles and 10 (study 1) respectively 5 (study 2) leg muscles. EMG latencies of muscle onset [ms] were retrieved by a semi-automatic detection method. EMG amplitudes (root mean square (RMS)) were assessed within 200 ms post perturbation, normalized to full strides prior to any perturbation [RMS%]. Latency and amplitude investigations were performed for each muscle individually, as well as for pooled data of muscles grouped by location. Characteristic pain intensity scores (CPIS; 0-100 points, von Korff) based on mean intensity ratings reported for current, worst and average pain over the last three months were used to allocate participants into LBP (≥30 points) or CTRL (≤10 points). Test-retest reproducibility between measurements was determined by a compilation of measures of reliability. Differences in muscular activities between LBP and CTRL were analysed descriptively for individual muscles; differences based on grouped muscles were statistically tested by using a multivariate analysis of variance (MANOVA, α =0.05). Results: Thirteen individuals were included into the analysis of study 1. EMG latencies revealed reflex muscle activities following the perturbation (mean: 89 ms). Respective EMG amplitudes were on average 5-fold of those assessed in unperturbed strides, though being characterized by a high inter-subject variability. Test-retest reliability of muscle latencies showed a high reproducibility, both for muscles at the trunk and legs. In contrast, reproducibility of amplitudes was only weak to moderate for individual muscles, but increased when being assessed as a location specific outcome summary of grouped muscles. Seventy-six individuals were eligible for data analysis in study 2. Group allocation according to CPIS resulted in n=25 for LBP and n=29 for CTRL. Descriptive analysis of activity onsets revealed longer delays for all muscles within LBP compared to CTRL (trunk muscles: mean 10 ms; leg muscles: mean 3 ms). Onset latencies of grouped muscles revealed statistically significant differences between LBP and CTRL for right (p=0.009) and left (p=0.007) abdominal muscle groups. EMG amplitude analysis showed a high variability in activation levels between individuals, independent of group assignment or location. Statistical testing of grouped muscles indicated no significant difference in amplitudes between LBP and CTRL. Discussion: The present research project could show that perturbed treadmill walking is suitable to provoke comprehensive reflex responses at the trunk and lower extremities, both in terms of sudden onsets and amplitudes of reflex activity. Moreover, it could demonstrate that sudden loadings under dynamic conditions provoke an altered reflex timing of muscles surrounding the trunk in people with LBP compared to CTRL. In line with previous investigations, compensation strategies seemed to be deployed in a task specific manner, with differences between LBP and CTRL being evident predominately at ventral sides. No muscular alterations exceeding the trunk could be found when being assessed under the automated task of locomotion. While rehabilitation programs tailored towards LBP are still under debate, it is tempting to urge the implementation of dynamic sudden loading incidents of the trunk to enhance motor control and thereby to improve spinal protection. Moreover, in respect to the consistently observed task specificity of muscular compensation strategies, such a rehabilitation program should be rich in variety. N2 - Hintergrund: Unterer Rückenschmerz (LBP) stellt eine der weltweit führenden Ursachen für eine eingeschränkte körperliche Funktion und Belastbarkeit dar. Defizite in der neuromuskulären Ansteuerung gelten als einer der möglichen Faktoren im Zusammenhang mit der Entstehung und Persistenz von LBP. Insbesondere in Situationen, die eine aktive Kompensation von plötzlich auftretenden Lasten am Rumpf beinhalten, konnten veränderte Strategien in der muskulären Antwort bei LBP aufgezeigt werden. Allerdings basierten solche Untersuchungen meistens auf (quasi) statischen Testsituationen unter vereinfachten Laborbedingungen. Ob die beobachteten muskulären Reaktionen isolierter Rumpfbelastungen repräsentativ sind für eine neuromuskuläre Ansteuerung unter dynamischen Alltagsbedingungen ist bisher nicht geklärt. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, muskuläre Kompensationsstrategien in Folge unerwarteter Gangperturbationen bei Personen mit und ohne LBP zu untersuchen. Um muskuläre Reflexantworten am Rumpf und an den unteren Extremitäten zu provozieren wurde ein neu entwickeltes Laufband-Stolperprotokoll auf Validität und Reliabilität getestet (Studie 1). Aufbauend erfolgte der Vergleich neuromuskulärer Antworten in Reaktion auf plötzlich applizierte Gangperturbationen zwischen Personen mit LBP und asymptomatischen Kontrollpersonen (CTRL) (Studie 2). In Übereinstimmung mit aktuellen Modellen zur motorischen Anpassung bei Schmerzen wurde untersucht, ob Unterschiede in den beobachteten Kompensationsstrategien auf lokale Veränderungen am Rumpf reduziert sind, oder ebenfalls in rumpffernen Körperregionen auftreten. Methoden: Alle Untersuchungen wurden mit einem Spezial-Laufband durchgeführt, welches mittels unerwarteter schneller Abbremsimpulse (Amplitude: 2 m/s, Dauer: 100 ms, 200 ms nach Fersenkontakt) die Simulation von Stolperereignissen während der Gangbewegung (1 m/s) erlaubt. Eine Anzahl von 5 (Studie 1) bzw. 15 (Studie 2) rechtsseitigen Perturbationen wurde im Verlaufs des Stolperprotokolls appliziert. Muskuläre Aktivitäten wurden mittels Elektromyographie (EMG) von 12 Rumpf- sowie 10 (Studie 1) bzw. 5 (Studie 2) Beinmuskeln aufgezeichnet. EMG-Latenzen wurden mittels eines halb-automatischen Detektions-Verfahrens ermittelt. Die Berechnung der EMG Amplituden (RMS) erfolgte für den Zeitraum von 200 ms nach Perturbation, normiert auf den gesamten Schrittzyklus des unperturbierten Ganges [%]. Latenz- und Amplituden-Messgrößen wurden für jeden Muskel individuell und für gepoolte Daten (gruppiert nach Lokalisation) berechnet. Charakteristische Schmerzintensitätswerte (CPIS, 0-100 Punkte, von Korff), basierend auf gemittelten Angaben zu akuten, sowie höchsten und durchschnittlichen Schmerzen der letzten drei Monate wurden zur Einteilung in LBP (≥30 Punkte) und CTRL (≤ 10 Punkte) verwendet. Zur Beurteilung der Test-retest Reliabilität wurden verschiedene Reliabilitätsparameter herangezogen. Unterschiede in den Muskelaktivitäten zwischen LBP und CTRL wurden für individuelle Muskeln deskriptiv analysiert. Gepoolte Daten gruppierter Muskeln wurden mittels multivariater Varianzanalyse (MANOVA; α = 0,05) statistisch getestet. Ergebnisse: Ergebnisse von 13 Probanden wurden für die Analyse von Studie 1 herangezogen. EMG-Latenzen zeigten Muskelaktivitäten repräsentativ für Reflexantworten im Nachgang applizierter Gangperturbationen, sowohl an Rumpf- als auch an Beinmuskulatur (Mittelwert: 89 ms, Range: 75 bis 117 ms). EMG-Amplituden erreichten im Durchschnitt ein 5-fach erhöhtes Aktivitätsniveau innerhalb des 200 ms Zeitfensters nach Perturbation (Range: 106 bis 909 RMS%), jedoch gezeichnet von einer hohen interindividuellen Variabilität zwischen den Probanden. Eine hohe Reproduzierbarkeit für EMG-Latenzen konnte anhand der Reliabilitätsparameter aufgezeigt werden. EMG-Amplituden dagegen erwiesen sich als nur geringfügig reliabel bei der Betrachtung individueller Muskeln. Für die Datenanalyse in Studie 2 waren 76 Probanden geeignet. Die Gruppenzuteilung nach CPIS ergab n = 25 für LBP und n = 29 für CTRL. EMG-Latenzen zeigten eine erhöhte Aktivitätsverzögerung aller Muskeln für LBP im Vergleich zu CTRL (Rumpf: Mittelwert 10 ms; Bein: Mittelwert 3 ms). EMG-Latenzen gruppierter Muskeln zeigten statistisch signifikante Unterschiede zwischen LBP und CTRL für rechtsseitige (p=0,009) und linksseitige (p=0,007) abdominale Muskelgruppen. EMG-Amplituden waren geprägt von einer hohen interindividuellen Variabilität, unabhängig von Gruppenzuordnung oder Lokalisation. Diskussion: Das vorliegende Forschungsprojekt konnte belegen, dass Gangperturbationen dafür geeignet sind, umfassende Reflexantworten am Rumpf und den unteren Extremitäten zu provozieren. Darüber hinaus konnte gezeigt werden, dass unerwartete Gangperturbationen zu einer zeitlich verzögerten Reflexantwort der rumpfumgreifenden Muskulatur bei Personen mit LBP im Vergleich zur Kontrollgruppe führen. In Übereinstimmung mit den Ergebnissen vorheriger Untersuchungen erscheinen dabei die gewählten Kompensationsstrategien aufgabenspezifisch angepasst zu sein. Veränderte muskuläre Reaktionsmuster abseits des Rumpfes konnten trotz Einbezug weiterer Lokalisationen nicht gefunden werden. Gegenüber isolierten Rumpfbelastungen erlaubt der Einsatz indirekter Perturbationsbelastungen während des Ganges alltagsrelevante situationsspezifische Defizite neuromuskulärer Kontrolle gezielt zu untersuchen. Bei der Erstellung neuer Theapiekonzepte zur Steigerung der neuromuskulären Kontrolle sollte in diesem Zusammenhang die Einbindung alltagsähnlicher indirekter Belastungsformen des Rumpfes diskutiert werden. KW - low back pain KW - trunk KW - perturbation KW - EMG KW - reflex KW - stumbling KW - Rückenschmerz KW - Rumpf KW - Perturbationen KW - Gang KW - Stolpern KW - Reflexaktivität Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-400742 ER - TY - GEN A1 - Niederer, Daniel A1 - Vogt, Lutz A1 - Wippert, Pia-Maria A1 - Puschmann, Anne-Katrin A1 - Pfeifer, Ann-Christin A1 - Schiltenwolf, Marcus A1 - Banzer, Winfried A1 - Mayer, Frank T1 - Medicine in spine exercise (MiSpEx) for nonspecific low back pain patients BT - study protocol for a multicentre, single-blind randomized controlled trial T2 - Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe N2 - Background: Arising from the relevance of sensorimotor training in the therapy of nonspecific low back pain patients and from the value of individualized therapy, the present trial aims to test the feasibility and efficacy of individualized sensorimotor training interventions in patients suffering from nonspecific low back pain. Methods and study design: A multicentre, single-blind two-armed randomized controlled trial to evaluate the effects of a 12-week (3 weeks supervised centre-based and 9 weeks home-based) individualized sensorimotor exercise program is performed. The control group stays inactive during this period. Outcomes are pain, and pain-associated function as well as motor function in adults with nonspecific low back pain. Each participant is scheduled to five measurement dates: baseline (M1), following centre-based training (M2), following home-based training (M3) and at two follow-up time points 6 months (M4) and 12 months (M5) after M1. All investigations and the assessment of the primary and secondary outcomes are performed in a standardized order: questionnaires – clinical examination – biomechanics (motor function). Subsequent statistical procedures are executed after the examination of underlying assumptions for parametric or rather non-parametric testing. Discussion: The results and practical relevance of the study will be of clinical and practical relevance not only for researchers and policy makers but also for the general population suffering from nonspecific low back pain. Trial registration: Identification number DRKS00010129. German Clinical Trial registered on 3 March 2016. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - 444 KW - sensorimotor training KW - motor control KW - exercise KW - low back painExercise KW - functional capacity KW - individualized intervention Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-407308 IS - 444 ER -