TY - RPRT A1 - Kirchner, Jan-Robert A1 - Prinz, Andreas A1 - Richter, Martin A1 - Strätling, Ansgar T1 - Bilanzierungshilfe nach NKF-CUIG im kommunalen Haushaltsrecht in NRW BT - Praxishilfe zur rechtssicheren Anwendung und Prüfung T2 - ifV - Positionspapier N2 - Durch die Covid-19-Pandemie und den Ukraine- Krieg sind den Kommunen erhebliche finanzielle Mehrbelastungen in Form von zusätzlichen Aufwendungen und Mindererträgen entstanden. Das Land NRW hatte daher mit dem „Gesetz zur Isolierung der aus der Covid-19-Pandemie folgenden Belastungen der kommunalen Haushalte im Land Nordrhein-Westfalen (NKF-COVID-19- Isolierungsgesetz – NKF-CIG)“ vom 29. September 2020 beschlossen, befristet die Aufstellung der Haushalte zu erleichtern und finanzielle Mehrbelastungen bilanziell zu „isolieren“. Mit dem ersten Änderungsgesetz vom 1. Dezember 2021 wurden die Regelungen überarbeitet und der Geltungszeitraum verlängert. Mit dem zweiten Änderungsgesetz vom 9. Dezember 2022 erfolgte eine sachliche und zeitliche Erweiterung. Gleichzeitig wurde das Gesetz umbenannt, um die sachliche Erweiterung um die finanziellen Mehrbelastungen aus dem Ukraine-Krieg zu verdeutlichen (NKF-CUIG). Unser Positionspapier setzt sich in einem ersten Schritt kritisch mit der bilanziellen „Isolierung“ dieser finanziellen Mehrbelastungen mittels Bilanzierungshilfe auseinander und identifiziert sowohl die Herausforderungen bei der genauen Bestimmung dieser finanziellen Mehrbelastungen als auch die Anwendungsprobleme bei der Bildung, dem Ausweis und der Bewertung dieser Bilanzierungshilfe im kommunalen Jahresabschluss. In einem zweiten Schritt werden die Auswirkungen der Bilanzierung einer solchen Bilanzierungshilfe auf die Prüfung des Jahresabschlusses eingehend untersucht und kritisch diskutiert. In einem dritten Schritt wird eine rechtspolitische Bewertung des NKF-CUIG vorgenommen. Zusammenfassend ist festzuhalten, dass eine „Hilfe“, wie sie der Begriff der Bilanzierungshilfe im pragmatischen Sprachgebrauch suggeriert, in keiner Weise festzustellen ist. Auch in Zukunft ist mit Situationen zu rechnen, die der Covid-Pandemie und dem Ukraine-Krieg vergleichbar sind. Auch dann könnten finanzielle Mehrbelastungen die rechtliche Handlungsfähigkeit der Kommunen gefährden. Um diese zu erhalten, sollten vom Landesgesetzgeber jedoch andere Maßnahmen als die Aktivierung einer Bilanzierungshilfe in Betracht gezogen werden. Die alternativen Maßnahmen sollten einerseits den Besonderheiten der historischen Situation und dem Ziel des Erhalts der rechtlichen Handlungsfähigkeit der Kommunen gerecht werden. Sie sollten gleichzeitig aber auch Systembrüche in der Doppik und im Haushaltsrecht sowie unnötige Bürokratielasten vermeiden. KW - kommunales Haushaltsrecht KW - NRW KW - NKF-CUIG KW - Bilanzierungshilfe KW - Jahresabschluss KW - Prüfung KW - Blianzierung Y1 - 2024 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-636159 ER - TY - GEN A1 - Otieno, Melvine Anyango A1 - Moonga, Given A1 - Nidens, Nathalie A1 - Magero, Norah Vivian A1 - Jung, Laura T1 - Adapting to a changing environment: inspiration for planetary health from east African communities T2 - The lancet. Planetary health Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.1016/S2542-5196(22)00193-0 SN - 2542-5196 VL - 6 IS - 10 SP - E775 EP - E776 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - THES A1 - Gladkaya, Margarita T1 - Essays on the digitization of the individual BT - affordances, use patterns, outcomes Y1 - 2024 ER - TY - CHAP A1 - Abendroth, Adrian A1 - Bender, Benedict A1 - Gronau, Norbert T1 - The evolution of original ERP customization BT - a systematic literature review of technical possibilities T2 - Proceedings of the 26th International Conference on Enterprise Information Systems N2 - Enterprise Resource Planning (ERP) system customization is often necessary because companies have unique processes that provide their competitive advantage. Despite new technological advances such as cloud computing or model-driven development, technical ERP customization options are either outdated or ambiguously formulated in the scientific literature. Using a systematic literature review (SLR) that analyzes 137 definitions from 26 papers, the result is an analysis and aggregation of technical customization types by providing clearance and aligning with future organizational needs. The results show a shift from ERP code modification in on-premises systems to interface and integration customization in cloud ERP systems, as well as emerging technological opportunities as a way for customers and key users to perform system customization. The study contributes by providing a clear understanding of given customization types and assisting ERP users and vendors in making customization decisions. KW - Enterprise Resource Planning (ERP) System KW - Customization KW - Modification KW - Tailoring KW - Literature Review Y1 - 2024 SN - 978-989-758-692-7 U6 - https://doi.org/10.5220/0012305500003690 SN - 2184-4992 VL - 1 SP - 17 EP - 27 PB - SCITEPRESS - Science and Technology Publications CY - Setúbal ER - TY - JOUR A1 - Zahedi, Anoushiravan A1 - Öznur Akalin, Renin A1 - Lawrence, Johanna E. A1 - Baumann, Annika A1 - Sommer, Werner T1 - The nature and persistence of posthypnotic suggestions' effects on food preferences BT - an online study JF - Frontiers in nutrition : FNUT N2 - Food preferences are crucial for diet-related decisions, which substantially impact individual health and global climate. However, the persistence of unfavorable food preferences is a significant obstacle to changing eating behavior. Here we explored the effects of posthypnotic suggestions (PHS) on food-related decisions by measuring food choices, subjective ratings, and indifference points. In Session 1, demographic data and hypnotic susceptibility of participants were assessed. In Session 2, following hypnosis induction, PHS aiming to increase the desirability of healthy food was delivered. Afterward, a task set was administrated twice, once when PHS was activated and once deactivated. The order of PHS activation was counterbalanced across participants. The task set included a liking-rating task for 170 pictures of different food items, followed by an online supermarket where participants were instructed to select enough food for a fictitious week of quarantining from the same item pool. After 1 week, Session 3 repeated Session 2 without hypnosis induction in order to assess the persistence of PHS. The crucial dependent measures were food choices, subjective ratings, and the indifference points as a function of time and PHS condition. KW - eating behavior KW - food choice KW - food preferences KW - hypnosis KW - online-supermarket KW - posthypnotic suggestions Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.3389/fnut.2022.859656 SN - 2296-861X VL - 9 PB - Frontiers Media CY - Lausanne ER - TY - THES A1 - Bunselmeyer, Lena T1 - Die Agenda 2030 in kommunalen Nachhaltigkeitsstrategien T1 - The Agenda 2030 in Sustainability Strategies of Local Governments N2 - Die 2016 verabschiedeten Sustainable Development Goals (SDGs) der Vereinten Nationen sind Referenzrahmen von Nachhaltigkeitsstrategien auf Bundes- Landes- und kommunaler Ebene geworden. Städte rückten im Zuge der Agenda 2030 in den Mittelpunkt. Ihre Verwaltungen befinden sich dabei in einem herausfordernden Spannungsfeld: Einerseits haben die SDGs den holistischen Anspruch, vollständig in das Handeln der Kommunen integriert zu werden. Andererseits ist für eine effektive Umsetzung eine starke Anpassung der SDGs an den lokalen Kontext notwendig. Die vorliegende Arbeit betrachtet anhand einer Fallstudie die Frage, wie Kommunen die Nachhaltigkeitsziele der Vereinten Nationen in ihre Handlungsprogramme und Nachhaltigkeitsstrategien übersetzen, und welche Faktoren Einfluss auf diesen Prozess haben. Dabei wird ein translationstheoretischer Ansatz verwendet, der die Übertragung einer Idee in einen lokalen Kontext als aktiven Transfer versteht, bei dem das Handeln der beteiligten Akteure und deren Konstruktion der aufzunehmenden Idee im Fokus steht. Die Translation wird mit Hilfe von qualitativen Interviews nachvollzogen und analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die SDGs zwar anhand ihrer Relevanz für die Kommune gefiltert werden, der normative Anspruch der SDGs aber erhalten bleibt und angesichts des als gering beurteilten Fortschritts der Kommune besonderes Gewicht erhält. Zentrale Einflussfaktoren für die Translation sind die verfügbaren personellen und finanziellen Ressourcen, die Akzeptanz für die SDGs in Verwaltung, Politik und Gesellschaft und nicht zuletzt das persönliche Engagement einzelner Verwaltungsmitarbeiter*innen. N2 - The United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs) have become the leading set of guidelines for sustainability strategies on every government level. Cities are the Agenda 2030’s focal point. Their local governments however find themselves in a challenging dilemma: On the one hand, the SDG’s holistic approach warrants a wholesale integration into local policy. On the other hand, a substantial adaptation is necessary to integrate the Goals into the local context. This paper uses a case study to examine how municipalities translate the Sustainable Development Goals into their sustainability action plans and strategies. Moreover, it examines which factors are influential to this process. This study uses a translation theory perspective, which characterizes the transfer of an idea into the local context as an active process. It focusses on the actors and how they perceive the transferred idea. For this, qualitative interviews are conducted and analyzed. Thereby, this study shows that while SDGs are being filtered according to their relevancy for the municipality, their normative dimension remains intact. The municipal actors consider this dimension crucial vis-à-vis the lack of progress that they perceive in their municipality. This study finds that core influencing factors are the financial and personnel resources available, the acceptance of SDGs within the administration, politics and society as well as the activism of singular municipal actors. KW - SDGs KW - Kommunen KW - öffentliche Verwaltung KW - Translation KW - Nachhaltigkeitsstrategien KW - SDGs KW - local government KW - public administration KW - translation KW - sustainability strategies Y1 - 2024 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-634873 ER - TY - GEN A1 - Hölzle, Katharina A1 - Boer, Harry A1 - Björk, Jennie T1 - Crisis management through creativity and innovation BT - storytelling, moral organizational creativity, and open innovation as creative means to spark innovation T2 - Creativity and innovation management Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1111/caim.12385 SN - 0963-1690 SN - 1467-8691 VL - 29 IS - 2 SP - 195 EP - 197 PB - Wiley-Blackwell CY - Oxford [u.a.] ER - TY - GEN A1 - Benlian, Alexander A1 - Wiener, Martin A1 - Cram, W. Alec A1 - Krasnova, Hanna A1 - Maedche, Alexander A1 - Mohlmann, Mareike A1 - Recker, Jan A1 - Remus, Ulrich T1 - Algorithmic management BT - Bright and dark sides, practical implications, and research opportunities T2 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 174 Y1 - 0202 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-607112 SN - 2363-7005 SN - 1867-0202 SN - 1867-5808 IS - 6 ER - TY - JOUR A1 - Benlian, Alexander A1 - Wiener, Martin A1 - Cram, W. Alec A1 - Krasnova, Hanna A1 - Maedche, Alexander A1 - Mohlmann, Mareike A1 - Recker, Jan A1 - Remus, Ulrich T1 - Algorithmic management BT - bright and dark sides, practical implications, and research opportunities JF - Business and information systems engineering Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.1007/s12599-022-00764-w SN - 2363-7005 SN - 1867-0202 VL - 64 IS - 6 SP - 825 EP - 839 PB - Springer Gabler CY - Wiesbaden ER - TY - GEN A1 - Wegmann, Simone T1 - Policy-making power of opposition players BT - a comparative institutional perspective T2 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe N2 - The organisation of legislative chambers and the consequences of parliamentary procedures have been among the most prominent research questions in legislative studies. Even though democratic elections not only lead to the formation of a government but also result in an opposition, the literature has mostly neglected oppositions and their role in legislative chambers. This paper proposes to fill this gap by looking at the legislative organisation from the perspective of opposition players. The paper focuses on the potential influence of opposition players in the policy-making process and presents data on more than 50 legislative chambers. The paper shows considerable variance of the formal power granted to opposition players. Furthermore, the degree of institutionalisation of opposition rights is connected to electoral systems and not necessarily correlated with other institutional characteristics such as regime type or the size of legislative chambers. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 187 KW - Legislative organisation KW - parliamentary opposition KW - power KW - policy-making Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-566516 SN - 1867-5808 IS - 1 ER -