TY - JOUR A1 - Mutz, Michael A1 - Burrmann, Ulrike T1 - Schulische Arbeitsgemeinschaften als Kontexte für Freizeitaktivitäten : Beteiligungschancen für sozial benachteiligte Jugendliche? N2 - School can be regarded as a context for a variety of leisure activities. Especially in all-day schools an increasing amount of young adolescents is spending more time in extracurricular activities. Therefore, all-day schools hold the potential to produce an "educational surplus" because it is argued that these activities contribute to the psychosocial development of adolescents. However, prior to the quest for possible developmental outcomes which could be related to extracurricular activities, another fundamental question must be responded to: Which groups of these young people do actually participate in such after-school programs? While analysing the socio-economic structure of participants for different school-organised activities, the article follows this query. For reasons of comparability, two other leisure contexts are examined: Clubs and volunteer associations as organised contexts on the one hand and a variety of informal and unstructured leisure activities on the other hand. The results reveal that extracurricular activities in schools succeed in including socially disadvantaged adolescents. The study is based on a secondary analysis of the German PISA 2000 data set. Y1 - 2009 SN - 1436-1957 ER - TY - GEN A1 - Burrmann, Ulrike A1 - Fussan, Nancy A1 - Nobis, Tina T1 - MädchenStärken durch Straßenfußball T2 - ASS-Materialien Nr. 22 Y1 - 2005 CY - Potsdam ER - TY - GEN A1 - Burrmann, Ulrike T1 - "KICK Brandenburg" die Rolle von Sport in der gewaltpräventiven Jugendareit Y1 - 2005 ER - TY - JOUR A1 - Artelt, Cordula A1 - Bliß, Friederike A1 - Brenstein, Elke A1 - Burrmann, Ulrike A1 - Lompscher, Joachim A1 - Schellhas, Bernd T1 - Bericht über die 6. Europäische Konferenz zur Lern- und Lehrforschung Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Burrmann, Ulrike T1 - Die Zone der nächsten Entwicklung und ihre Realisierung im Unterricht Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Burrmann, Ulrike T1 - Lernstrategien und Lernmotive von Schülerinnen und Schülern : erste Ergebnisse einer empirischen Studie Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Burrmann, Ulrike T1 - Die Zone der nächsten Entwicklung und ihre Realisierung im Unterricht Y1 - 1996 SN - 3-924684-71-5 ER - TY - JOUR A1 - Burrmann, Ulrike A1 - Seik, G. T1 - Wissen und Einstellungen von Leipziger Jugendlichen zu Juden, Judentum und Israel Y1 - 1996 SN - 3-931147-29-0 ER - TY - JOUR A1 - Burrmann, Ulrike T1 - Empirische Studien zum Interventionsprogramm Cognitive Accelaration through Sciense Education (CASE) Y1 - 1998 ER - TY - BOOK A1 - Burrmann, Ulrike A1 - Seifert, Stephanie T1 - Sportvereine in ländlichen Regionen : zwischen Maulwurfshügel und Gemeindesaal ; Werkstattbericht zum Modellprojekt Jugendsport in ländlichen Regionen Brandenburgs T3 - ASS-Materialien Y1 - 1999 VL - 11 PB - Univ. CY - Potsdam ER -