TY - THES A1 - Doyle, Timothy F. T1 - The role of context in meaning and understanding T1 - Die Rolle des Kontextes für Bedeutung und Verständnis N2 - In this work the concept of 'context' is considered in five main points. First, context is seen as always necessary for an adequate explication of the concepts of meaning and understanding. Context always plays a role and is not merely brought into consideration when handling a special class of statements or terms, or when there is doubt and clarification is necessary. Second, context cannot be completely reduced to some system of representation. The reason for this is the presence of humans, which is always an important component of a context. Humans experience situations in ways that are not always reducible to symbolic representation. Third, contexts are in principle open. In normal cases they cannot be determined or described in advance. A context is not to be equated with a set of information. Fourth, we understand the parameters of a context pragmatically, which is why we are not led into doubt or even to meaning skepticism by the open nature of a context. This pragmatic knowledge belongs to the category of an ability. Fifth, contexts are, in principle, accessible. This denies the idea that some contexts are incommensurable. There are a number of pragmatic ways of accessing unfamiliar contexts. Some of these are here examined in light of the so-called 'culture wars' in the U.S.A. N2 - Der Kontextbegriff wird so betrachtet, dass es in fünf Hauptpunkte untergliedert wird. Erstens: der Kontextbegriff ist für eine Explikation der Begriff die Bedeutung und des Verstehens immer notwendig. Der Kontext spielt immer eine Rolle und ist nicht nur für Fälle gut, in denen eine besondere Klasse von Wörtern behandelt wird, oder in denen Zweifel bestehen und eine Klarstellung benötigt wird. Zweitens: der Kontextbegriff lässt sich nicht vollständig auf eine Art von Repräsentation reduzieren. Grund dafür ist das Vorhandensein von Menschen, was immer ein wichtiger Bestandteil des Kontextes ist. Drittens: Kontexte sind grundsätzlich offen. Sie können nicht im Normalfall in vorbestimmter Art und Weise eingegrenzt oder beschrieben werden. Viertens: wir verstehen die Parameter eines Kontextes nach pragmatischer Art und Weise, daher führt uns die offene Natur eines Kontextes nicht zur epistemischen Zweifeln oder sogar Bedeutungsskeptizismus. Dieses pragmatische Wissen gehört in eine völlig andere Kategorie; die eine Fähigkeit ist. Fünftens: Kontexte sind prinzipiell zugänglich. Dies lehnt eine These der Inkommensurabilität zwischen Kontexte ab. Es gibt verschiedene pragmatishce Wege, um Zugang zu fremden Kontexte zu erreichen. Die sogenannte 'culure wars' in den U.S.A. werden hier als Beispiel bennant. KW - Kontext KW - Wittgenstein KW - Bedeutung KW - Verstehen KW - Context KW - Wittgenstein KW - Meaning KW - Understanding Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-20691 ER - TY - GEN A1 - Noiray, Aude A1 - Iskarous, Khalil A1 - Whalen, Douglas H. T1 - Variability in English vowels is comparable in articulation and acoustics T2 - Postprints der Universität Potsdam : Philosophische Reihe N2 - The nature of the links between speech production and perception has been the subject of longstanding debate. The present study investigated the articulatory parameter of tongue height and the acoustic F1–F0 difference for the phonological distinction of vowel height in American English front vowels. Multiple repetitions of /i, ɪ, e, ɛ, æ/ in [(h)Vd] sequences were recorded in seven adult speakers. Articulatory (ultrasound) and acoustic data were collected simultaneously to provide a direct comparison of variability in vowel production in both domains. Results showed idiosyncratic patterns of articulation for contrasting the three front vowel pairs /i-ɪ/, /e-ɛ/, and /ɛ-æ/ across subjects, with the degree of variability in vowel articulation comparable to that observed in the acoustics for all seven participants. However, contrary to what was expected, some speakers showed reversals for tongue height for /ɪ/-/e/ that were also reflected in acoustics, with F1 higher for /ɪ/ than for /e/. The data suggest the phonological distinction of height is conveyed via speaker-specific articulatory-acoustic patterns that do not strictly match features descriptions. However, the acoustic signal is faithful to the articulatory configuration that generated it, carrying the crucial information for perceptual contrast. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe - 137 KW - Speech motor control KW - American-english KW - Normalization procedures KW - Regional varieties KW - Movements KW - Dynamics KW - Behavior KW - Speakers KW - Tongue KW - Context Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-399196 SN - 1866-8380 IS - 137 ER -