TY - GEN A1 - Urbach, Tina A1 - Fay, Doris T1 - Leader member exchange in leaders' support for voice BT - good relationships matter in situations of power threat T2 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe N2 - While previous research underscores the role of leaders in stimulating employee voice behaviour, comparatively little is known about what affects leaders' support for such constructive but potentially threatening employee behaviours. We introduce leader member exchange quality (LMX) as a central predictor of leaders' support for employees' ideas for constructive change. Apart from a general benefit of high LMX for leaders' idea support, we propose that high LMX is particularly critical to leaders' idea support if the idea voiced by an employee constitutes a power threat to the leader. We investigate leaders' attribution of prosocial and egoistic employee intentions as mediators of these effects. Hypotheses were tested in a quasi-experimental vignette study (N = 160), in which leaders evaluated a simulated employee idea, and a field study (N = 133), in which leaders evaluated an idea that had been voiced to them at work. Results show an indirect effect of LMX on leaders' idea support via attributed prosocial intentions but not via attributed egoistic intentions, and a buffering effect of high LMX on the negative effect of power threat on leaders' idea support. Results differed across studies with regard to the main effect of LMX on idea support. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - 842 KW - proactive personality KW - work KW - consequences KW - behavior KW - performance KW - model KW - trust KW - metaanalysis KW - antecedents KW - supervisors Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-510904 SN - 1866-8364 VL - 70 IS - 2 ER - TY - JOUR A1 - Hofeditz, Lennart A1 - Mirbabaie, Milad A1 - Ortmann, Mara T1 - Ethical challenges for human–agent interaction in virtual collaboration at work JF - International journal of human computer interaction N2 - In virtual collaboration at the workplace, a growing number of teams apply supportive conversational agents (CAs). They take on different work-related tasks for teams and single users such as scheduling meetings or stimulating creativity. Previous research merely focused on these positive aspects of introducing CAs at the workplace, omitting ethical challenges faced by teams using these often artificial intelligence (AI)-enabled technologies. Thus, on the one hand, CAs can present themselves as benevolent teammates, but on the other hand, they can collect user data, reduce worker autonomy, or foster social isolation by their service. In this work, we conducted 15 expert interviews with senior researchers from the fields of ethics, collaboration, and computer science in order to derive ethical guidelines for introducing CAs in virtual team collaboration. We derived 14 guidelines and seven research questions to pave the way for future research on the dark sides of human–agent interaction in organizations. KW - conversational agents KW - human–computer interaction KW - virtual collaboration KW - ethics KW - virtual teams KW - trust Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1080/10447318.2023.2279400 SN - 1044-7318 SN - 1532-7590 PB - Taylor & Francis CY - New York, NY ER - TY - THES A1 - Kabaali, Daphne T1 - Die Rolle von Street-Level Bureaucrats bei der Erbringung von öffentlichen Leistungen – eine empirische Untersuchung T1 - The role of street-level bureaucrats in the delivery of public services - an empirical study N2 - Die Transformation der öffentlichen Verantwortung im Bereich der sozialen Wohlfahrt führte in den letzten Jahren zu einem gestiegenen Forschungsinteresse an Mitarbeiten-den, die sich an der Schnittstelle zwischen öffentlicher Verwaltung und direktem Kontakt zu Klient*innen befinden. Die vorliegende Arbeit geht am Beispiel der Schulsozialarbeit an Potsdamer Grundschulen der Frage nach, inwieweit Vertrauen in Klient*innen die Nutzung von Ermessensspielräumen durch Schulsozialarbeiter*innen beeinflusst. Das Street-Level Bureaucracy Framework nach Michael Lipsky spannt dabei den theoretischen Rahmen, während qualitative Interviews mit Schulsozialarbei-ter*innen die Basis für die Beantwortung der Forschungsfrage darstellen. Die Ergebnis-se zeigen, dass ein geringeres Maß an Vertrauen in Klient*innen dafür sorgt, dass Schulsozialarbeiter*innen durch Bewältigungsstrategien wie der Rationierung von Res-sourcen und dem gedanklichen Rückzug von Klient*innen versuchen, ihre Arbeitslast zu verringern. Ein höheres Maß an Vertrauen in Klient*innen sorgt hingegen dafür, dass sie ihre Ermessensspielräume zu Gunsten dieser Klient*innen nutzen, zum Beispiel durch das Umgehen von Datenschutzregeln zur effektiveren Fallbearbeitung. N2 - In recent years, the transformation of public accountability in the field of social welfare has led to an increased research interest in employees who, as decision-makers about the allocation of services, find themselves at the interface between public administration and direct contact with clients. Using the example of school social work at Potsdam's elementary schools, this paper examines the extent to which trust in clients influences the use of discretionary powers by school social workers. The street-level bureaucracy framework according to Michael Lipsky provides the theoretical framework, while qualita-tive interviews with school social workers form the basis for answering the research question. The results show that a lower level of trust in clients ensures that school social workers attempt to reduce their workload through coping strategies such as rationing resources and mentally withdrawing from clients. A higher level of trust in clients, on the other hand, ensures that they use their discretionary powers in favor of these clients, for example by circumventing data protection rules for a more effective case processing. T3 - Schriftenreihe für Public und Nonprofit Management - 32 KW - Street-level bureaucrats KW - Vertrauen KW - öffentliche Leistungen KW - Ermessen KW - street-Level bureaucrats KW - trust KW - public services KW - discretion Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-563555 SN - 2190-4561 ER - TY - JOUR A1 - Urbach, Tina A1 - Fay, Doris T1 - Leader member exchange in leaders’ support for voice BT - good relationships matter in situations of power threat JF - Applied psychology : an international review JF - Psychologie appliquée N2 - While previous research underscores the role of leaders in stimulating employee voice behaviour, comparatively little is known about what affects leaders' support for such constructive but potentially threatening employee behaviours. We introduce leader member exchange quality (LMX) as a central predictor of leaders' support for employees' ideas for constructive change. Apart from a general benefit of high LMX for leaders' idea support, we propose that high LMX is particularly critical to leaders' idea support if the idea voiced by an employee constitutes a power threat to the leader. We investigate leaders' attribution of prosocial and egoistic employee intentions as mediators of these effects. Hypotheses were tested in a quasi-experimental vignette study (N = 160), in which leaders evaluated a simulated employee idea, and a field study (N = 133), in which leaders evaluated an idea that had been voiced to them at work. Results show an indirect effect of LMX on leaders' idea support via attributed prosocial intentions but not via attributed egoistic intentions, and a buffering effect of high LMX on the negative effect of power threat on leaders' idea support. Results differed across studies with regard to the main effect of LMX on idea support. KW - proactive personality KW - antecedents KW - behavior KW - consequences KW - metaanalysis KW - model KW - performance KW - supervisors KW - trust KW - work Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1111/apps.12245 SN - 0269-994X SN - 1464-0597 VL - 70 IS - 2 SP - 674 EP - 708 PB - Wiley CY - Hoboken ER - TY - THES A1 - Grüner, Andreas T1 - Towards practical and trust-enhancing attribute aggregation for self-sovereign identity N2 - Identity management is at the forefront of applications’ security posture. It separates the unauthorised user from the legitimate individual. Identity management models have evolved from the isolated to the centralised paradigm and identity federations. Within this advancement, the identity provider emerged as a trusted third party that holds a powerful position. Allen postulated the novel self-sovereign identity paradigm to establish a new balance. Thus, extensive research is required to comprehend its virtues and limitations. Analysing the new paradigm, initially, we investigate the blockchain-based self-sovereign identity concept structurally. Moreover, we examine trust requirements in this context by reference to patterns. These shapes comprise major entities linked by a decentralised identity provider. By comparison to the traditional models, we conclude that trust in credential management and authentication is removed. Trust-enhancing attribute aggregation based on multiple attribute providers provokes a further trust shift. Subsequently, we formalise attribute assurance trust modelling by a metaframework. It encompasses the attestation and trust network as well as the trust decision process, including the trust function, as central components. A secure attribute assurance trust model depends on the security of the trust function. The trust function should consider high trust values and several attribute authorities. Furthermore, we evaluate classification, conceptual study, practical analysis and simulation as assessment strategies of trust models. For realising trust-enhancing attribute aggregation, we propose a probabilistic approach. The method exerts the principle characteristics of correctness and validity. These values are combined for one provider and subsequently for multiple issuers. We embed this trust function in a model within the self-sovereign identity ecosystem. To practically apply the trust function and solve several challenges for the service provider that arise from adopting self-sovereign identity solutions, we conceptualise and implement an identity broker. The mediator applies a component-based architecture to abstract from a single solution. Standard identity and access management protocols build the interface for applications. We can conclude that the broker’s usage at the side of the service provider does not undermine self-sovereign principles, but fosters the advancement of the ecosystem. The identity broker is applied to sample web applications with distinct attribute requirements to showcase usefulness for authentication and attribute-based access control within a case study. N2 - Das Identitätsmanagement ist Kernbestandteil der Sicherheitsfunktionen von Applikationen. Es unterscheidet berechtigte Benutzung von illegitimer Verwendung. Die Modelle des Identitätsmanagements haben sich vom isolierten zum zentralisierten Paradigma und darüber hinaus zu Identitätsverbünden weiterentwickelt. Im Rahmen dieser Evolution ist der Identitätsanbieter zu einer mächtigen vertrauenswürdigen dritten Partei aufgestiegen. Zur Etablierung eines bis jetzt noch unvorstellbaren Machtgleichgewichts wurde der Grundgedanke der selbstbestimmten Identität proklamiert. Eine tiefgehende Analyse des neuen Konzepts unterstützt auf essentielle Weise das generelle Verständnis der Vorzüge und Defizite. Bei der Analyse des Modells untersuchen wir zu Beginn strukturelle Komponenten des selbstbestimmten Identitätsmanagements basierend auf der Blockchain Technologie. Anschließend erforschen wir Vertrauensanforderungen in diesem Kontext anhand von Mustern. Diese schematischen Darstellungen illustrieren das Verhältnis der Hauptakteure im Verbund mit einem dezentralisierten Identitätsanbieter. Im Vergleich zu den traditionellen Paradigmen, können wir festellen, dass kein Vertrauen mehr in das Verwalten von Anmeldeinformationen und der korrekten Authentifizierung benötigt wird. Zusätzlich bewirkt die Verwendung von vertrauensfördernder Attributaggregation eine weitere Transformation der Vertrauenssituation. Darauffolgend formalisieren wir die Darstellung von Vertrauensmodellen in Attribute Assurance mit Hilfe eines Meta-Frameworks. Als zentrale Komponenten sind das Attestierungs- und Vertrauensnetzwerk sowie der Vertrauensentscheidungsprozess, einschließlich der Vertrauensfunktion, enthalten. Ein sicheres Vertrauensmodell beruht auf der Sicherheit der Vertrauensfunktion. Hohe Vertrauenswerte sowie mehrere Attributaussteller sollten dafür berücksichtigt werden. Des Weiteren evaluieren wir Klassifikation, die konzeptionelle und praktische Analyse sowie die Simulation als Untersuchungsansätze für Vertrauensmodelle. Für die Umsetzung der vertrauensfördernden Attributaggregation schlagen wir einen wahrscheinlichkeitstheoretischen Ansatz vor. Die entwickelte Methode basiert auf den primären Charakteristiken der Korrektheit und Gültigkeit von Attributen. Diese Indikatoren werden für einen und anschließend für mehrere Merkmalsanbieter kombiniert. Zusätzlich betten wir die daraus entstehende Vertrauensfunktion in ein vollständiges Modell auf Basis des Ökosystem von selbstbestimmten Identitäten ein. Für die praktische Anwendung der Vertrauensfunktion und die Überwindung mehrerer Herausforderungen für den Dienstanbieter, bei der Einführung selbstbestimmter Identitätslösungen, konzipieren und implementieren wir einen Identitätsbroker. Dieser Vermittler besteht aus einer komponentenbasierten Architektur, um von einer dedizierten selbstbestimmten Identitätslösung zu abstrahieren. Zusätzlich bilden etablierte Identitäts- und Zugriffsverwaltungsprotokolle die Schnittstelle zu herkömmlichen Anwendungen. Der Einsatz des Brokers auf der Seite des Dienstanbieters unterminiert nicht die Grundsätze der selbstbestimmten Identität. Im Gegensatz wird die Weiterentwicklung des entsprechenden Ökosystems gefördert. Innerhalb einer Fallstudie wird die Verwendung des Identitätsbrokers bei Anwendungen mit unterschiedlichen Anforderungen an Benutzerattribute betrachtet, um die Nützlichkeit bei der Authentifizierung und Attributbasierten Zugriffskontrolle zu demonstrieren. KW - identity KW - self-sovereign identity KW - trust KW - attribute assurance KW - Identität KW - selbst-souveräne Identitäten KW - Vertrauen KW - Attributsicherung Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-567450 ER - TY - CHAP A1 - Grüner, Andreas A1 - Mühle, Alexander A1 - Gayvoronskaya, Tatiana A1 - Meinel, Christoph T1 - A quantifiable trustmModel for Blockchain-based identity management T2 - IEEE 2018 International Congress on Cybermatics / 2018 IEEE Conferences on Internet of Things, Green Computing and Communications, cyber, physical and Social Computing, Smart Data, Blockchain, Computer and Information Technology KW - Blockchain KW - distributed ledger technology KW - digital identity KW - self-sovereign identity KW - trust KW - identity management Y1 - 2019 SN - 978-1-5386-7975-3 U6 - https://doi.org/10.1109/Cybermatics_2018.2018.00250 SP - 1475 EP - 1482 PB - IEEE CY - New York ER - TY - JOUR A1 - Krause, Tobias Alexander A1 - Van Thiel, Sandra T1 - Perceived managerial autonomy in municipally owned corporations BT - disentangling the impact of output control, process control, and policy-profession conflict JF - Public management review N2 - Many European municipalities rely on municipally owned corporations (MOCs) to serve the public interest. Some MOCs, e.g. utilities or hospitals, are also aimed at generating financial revenue, others provide funded services like public transportation. Our article explores local governments’ approaches to the managerial control of influential MOCs. To conceptualize control, we distinguish control mechanisms (e.g. output control), correlates (e.g. policy-profession conflict), and perceived managerial autonomy. Drawing on a sample of 243 MOC top managers in Germany, structural equation modelling reveals four complex relationships between output control, process control, supervisor trust, and policy-profession conflict as antecedents of perceived managerial autonomy. KW - Managerial autonomy KW - municipally owned corporation KW - inter-organizational control KW - policy-profession conflict KW - trust Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1080/14719037.2018.1473472 SN - 1471-9037 SN - 1471-9045 VL - 21 IS - 2 SP - 187 EP - 211 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER -