TY - THES A1 - an Haack, Jan T1 - Market and affect in evangelical mission T1 - Markt und Affekt im US-Evangelikalismus N2 - This text is a contribution to the research on the worldwide success of evangelical Christianity and offers a new perspective on the relationship between late modern capitalism and evangelicalism. For this purpose, the utilization of affect and emotion in evangelicalism towards the mobilization of its members will be examined in order to find out what similarities to their employment in late modern capitalism can be found. Different examples from within the evangelical spectrum will be analyzed as affective economies in order to elaborate how affective mobilization is crucial for evangelicalism’s worldwide success. Pivotal point of this text is the exploration of how evangelicalism is able to activate the voluntary commitment of its members, financiers, and missionaries. Gathered here are examples where both spheres—evangelicalism and late modern capitalism—overlap and reciprocate, followed by a theoretical exploration of how the findings presented support a view of evangelicalism as an inner-worldly narcissism that contributes to an assumed re-enchantment of the world. N2 - Diese Arbeit ist ein Beitrag zur Erforschung des weltweiten Erfolges des evangelikalen Christentums und bietet eine neue Perspektive auf die Beziehung zwischen spätmodernem Kapitalismus und Evangelikalismus. Zu diesem Zweck wird untersucht, wie Affekt und Emotion im Evangelikalismus eingesetzt werden, um seine Mitglieder zu mobilisieren und inwieweit ähnliche Mobilisierungsstrategien im spätmodernen Kapitalismus wiedererkennbar sind. Ausgewählte Beispiele aus dem evangelikalen Spektrum werden als Affektökonomien analysiert, um herauszuarbeiten, inwieweit die affektive Mobilisierung eine zentrale Bedeutung für den weltweiten Erfolg des evangelikalen Christentums hat. Ein zentraler Punkt dieser Untersuchung ist die Frage, wie der Evangelikalismus seine Mitglieder, Förderer und Missionare zu ihrem außergewöhnlichen Engagement motiviert. Die hier präsentierten Beispiele zeigen auf, in welchen Bereichen sich spätmoderner Kapitalismus und Evangelikalismus überlagern und austauschen. Darauf aufbauend folgt eine theoretische Erkundung, inwieweit die hier präsentierten Ergebnisse eine Beschreibung des Evangelikalismus als innerweltlichen Narzissmus erlauben und einer angenommenen Wiederverzauberung der Welt Vorschub leisten. KW - evangelicalism KW - affect KW - emotion KW - economies of affect KW - Evangelikalismus KW - Affekt KW - Emotion KW - Affektökonomie, Affektökonomien Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-424694 ER - TY - GEN A1 - Wilhelm, Jan Lorenz T1 - Atmosphere in the home stadium of Hertha BSC (German Bundesliga) T1 - Atmosphère au stade de Hertha BSC (Bundesliga allemande) T1 - El ambiente en el estadio de Hertha BSC (Bundesliga alemana) BT - melodies of moods, collective bodies, and the relevance of space BT - mélodies d’atmosphères, corps collectifs et pertinence de l’espace BT - melodías de estados de ánimo, cuerpos colectivos y la relevancia del espacio T2 - Postprints der Universität Potsdam : Mathematisch-Naturwissenschaftliche Reihe N2 - German football stadiums are well known for their atmosphere. It is often described as ‘electrifying,’ or ‘cracking.’ This article focuses on this atmosphere. Using a phenomenological approach, it explores how this emotionality can be understood and how geography matters while attending a match. Atmosphere in this context is conceptualized based on work by as a mood-charged space, neither object- nor subject-centered, but rather a medium of perception which cannot not exist. Based on qualitative research done in the home stadium of Hertha BSC in the German Bundesliga, this article shows that the bodily sensations experienced by spectators during a visit to the stadium are synchronized with events on the pitch and with the more or less imposing scenery. The analysis of in situ diaries reveals that spectators experience a comprehensive sense of collectivity. The study presents evidence that the occurrence of these bodily sensations is strongly connected with different aspects of spatiality. This includes sensations of constriction and expansion within the body, an awareness of one’s location within the stadium, the influence of the immediate surroundings and cognitive here/there and inside/outside distinctions. N2 - Les stades de foot allemands sont bien connus pour leur atmosphère. Elle est souvent décrite comme « électrique » ou « géniale ». Cet article se concentre sur cette atmosphère. Utilisant une approche phénoménologique, il explore comment cette affectivité peut être comprise et comment la géographie a son importance quand on est à un match. L’atmosphère dans ce contexte est conceptualisée à partir des travaux de Gemot Böhme, comme un espace chargé d’atmosphère, ni centré sur le sujet, ni centré sur l’objet, mais plutôt comme un moyen de perception qui ne peut pas exister. A partir de recherche qualitative faite sur le stade de Hertha BSC de la Bundesliga allemande, cet article montre que les sensations corporelles ressenties par les spectateurs pendant une visite au stade sont synchronisées avec les événements sur le terrain et avec le paysage plus ou moins imposant. L’analyse de journaux intimes sur place révèle que les spectateurs font l’expérience d’une notion totale de collectivité. L’étude présente la preuve que la présence de ces sensations corporelles est fortement liée aux différents aspects de la spatialité. Cela inclut les sensations de compression et d’expansion dans le corps, une conscience de sa position dans le stade, l’influence de l’entourage immédiat et les distinctions cognitives de l’ici/là-bas et de l’intérieur/extérieur. N2 - Los estadios de fútbol alemanes son bien conocidos por su ambiente. A menudo se lo describe como ‘electrizante’ o ‘estupendo’. Este artículo se centra en este ambiente. Usando un enfoque fenomenológico, explora cómo se puede entender esta emotividad y la importancia de la geografía mientras se asiste a un partido. El ambiente en este contexto se conceptualiza a partir del trabajo de Gernot Böhme como un espacio cargado de emociones, no centrado en objetos ni en sujetos, sino en un medio de percepción que no puede no existir. Basado en investigaciones cualitativas realizadas en el estadio de Hertha BSC durante la Bundesliga alemana, este artículo muestra que las sensaciones corporales experimentadas por los espectadores durante una visita al estadio se sincronizan con los eventos en la cancha y con el escenario más o menos imponente. El análisis de experiencias in situ revela que los espectadores experimentan un sentido integral de colectividad. El estudio presenta evidencia de que la ocurrencia de estas sensaciones corporales está fuertemente relacionada con diferentes aspectos de la espacialidad. Esto incluye sensaciones de constricción y expansión dentro del cuerpo, una conciencia de su ubicación dentro del estadio, la influencia del entorno inmediato y las distinciones cognitivas aquí/allá y dentro/fuera. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Mathematisch-Naturwissenschaftliche Reihe - 486 KW - atmosphere KW - corporeality KW - emotion KW - affect KW - stadium KW - football KW - phenomenology Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-420639 SN - 1866-8372 IS - 486 ER - TY - GEN A1 - Bösel, Bernd T1 - Affect Disposition(ing) BT - A Genealogical Approach to the Organization and Regulation of Emotions T2 - Media and Communication N2 - The “affective turn” has been primarily concerned not with what affect is, but what it does. This article focuses on yet another shift towards how affect gets organized, i.e., how it is produced, classified, and controlled. It proposes a genealogical as well as a critical approach to the organization of affect and distinguishes between several “affect disposition(ing) regimes”—meaning paradigms of how to interpret and manage affects, for e.g., encoding them as byproducts of demonic possession, judging them in reference to a moralistic framework, or subsuming them under an industrial regime. Bernard Stiegler’s concept of psychopower will be engaged at one point and expanded to include social media and affective technologies, especially Affective Computing. Finally, the industrialization and cybernetization of affect will be contrasted with poststructuralist interpretations of affects as events. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe - 151 KW - affect KW - Affective Computing KW - disposition KW - emotions KW - event KW - eventology KW - genealogy KW - psychopower KW - theory Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-418309 SP - 15 EP - 21 ER -