TY - JOUR A1 - Werner, Anja T1 - Alexander von Humboldt’s footnotes BT - “Networks of Knowledge” in the sources of the 1826 Essai politique sur l’île de Cuba JF - HiN : Alexander von Humboldt im Netz ; International Review for Humboldtian Studies N2 - Alexander von Humboldts Fußnoten waren ihrer Zeit weit voraus, obwohl sie kaum den heutigen akademischen Standards entsprechen. Dieser Artikel untersucht die Fußnoten in Humboldts Essai politique sur l‘île de Cuba (1826). Zwar ist es nicht immer leicht, die manchmal recht geheimnisvollen Verweise zu entschlüsseln, dennoch lohnt sich der Versuch: Humboldts Fußnoten geben nicht nur Auskunft über seine umfassenden Netzwerke des Wissens. Sie verweisen auch auf Auseinandersetzungen verschiedener Gelehrter über Humboldts Schriften. Schließlich beinhalten sie Humboldts Reaktionen auf solche Auseinandersetzungen. Eine Untersuchung von Humboldts Fußnoten erlaubt es folglich dem Leser, mehr über Humboldt den Wissenschaftler aber auch Humboldt den Mensch zu erfahren. N2 - When it comes to footnotes, Alexander von Humboldt was ahead of his times even though his references leave much to be desired by today’s academic standards. This article examines the footnotes of Humboldt’s Essai politique sur l‘île de Cuba (1826). While it is not always easy to decipher his sometimes cryptic references, the undertaking is worthwhile: Humboldt’s footnotes do not only reveal his vast networks of knowledge. They also provide glimpses of ongoing, contemporary disputes among different scholars that involve Humboldt’s writings. They also present Humboldt’s reactions to such disputes. Exploring Humboldt’s footnotes consequently allows the reader to access both Humboldt the scholar and Humboldt the human being. N2 - Quand il s’agit de notes, Alexandre de Humboldt était en avance sur son temps, même si ses références laissent beaucoup à désirer par rapport aux normes universitaires d’aujourd’hui. Cet article examine les notes de l’Essai Politique sur l‘île de Cuba de Humboldt (1826). Même s’il n’est pas toujours facile de déchiffrer ses références parfois cryptiques, l’entreprise vaut la peine: les notes de Humboldt ne révèlent pas seulement ses vastes réseaux de savoir. Ils fournissent également des aperçus de conflits contemporains en cours entre les différents spécialistes qui s’occupent des écrits de Humboldt. Ils présentent également les réactions de Humboldt à de tels différends. Explorer les notes de Humboldt permet donc au lecteur d’accéder à la fois Humboldt le savant et Humboldt l’être humain. KW - Essai politique sur l'île de Cuba KW - Fußnoten Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-84076 SN - 1617-5239 SN - 2568-3543 VL - XV IS - 28 SP - 59 EP - 67 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Lundberg, Karin T1 - Networking knowledge BT - considering Alexander von Humboldt‘s legacy in a new shared space in education JF - HiN : Alexander von Humboldt im Netz ; International Review for Humboldtian Studies N2 - Global citizenship and diversity are well-represented concepts in today’s higher education. Learning outcomes and competencies are designed to sensitize students to the many cultural backgrounds of U.S. learning institutions. Nevertheless, true globality, as represented through diverse discourses and perspectives of the world, still seems neglected in curricula and course assignments. This article explores the possibilities offered through a new shared space in education where different forms of networked knowledge and multifaceted perspectives can build a global platform of exchange in a diverse student population. The universal science concept described by Alexander von Humboldt at the beginning of the 19th Century illuminates this intertwined approach to knowledge of the world, which has the potential to positively impact contemporary curricula and course design. Von Humboldt’s writings emphasize inclusion and interplay among cultures and natural phenomena. By inviting our students to be active representatives of diverse discourses, these interconnecting links will become more transparent. In turn, productive forms of knowing about the world may enrich current learning objectives and thereby reflect a true global citizenship as it evolves in a new shared space of education. Keywords: global citizenship, plurality, diverse discourses, multicultural education. N2 - Weltbürgerschaft und kulturelle Vielfalt sind überall gegenwärtige Konzepte im heutigen Bildungswesen. In den Vereinigten Staaten werden Lernziele und Kompetenzen geformt, um die Studenten gegenüber den vielen kulturellen Hintergründen, die in den Bildungsinstitutionen vorzutreffen sind, zu sensibilisieren.Trotzdem wird wahre Globalität, wie sie heute in den vielfältigen Diskursen und Perspektiven der Welt repräsentiert ist, immer noch in Lehrplänen und Studienarbeiten vernachlässigt. Dieser Artikel untersucht die Möglichkeiten, die sich heute im Bildungswesen durch den neuen, gemeinsam geteilten, globalen Bildungsraum anbieten, in dem die multikulturelle Studentenbevölkerung verschiedene Formen vernetzten Wissens und facettenreiche Perspektiven der Welt eine globale Plattform des Austausches bildet. Das von Alexander von Humboldt am Anfang des neunzehnten Jahrhunderts beschriebene universale Wissenschaftskonzept, beleuchtet solch einen vernetzten Ansatz an ein Wissen um die Welt, der auf heutige Bildungskonzepte und Kursdesigns einen positiven Einfluss nehmen könnte. Humboldts Schriften unterstreichen die Bedeutung der Inklusivität und des Wechselspiels zwischen Kulturen und Naturphänomenen. Indem wir Studenten mit unterschiedlichem kulturellen Hintergrundwissen dazu einladen, ihre jeweiligen Diskurse des Wissens aktiv zu repräsentieren, werden diese gegenseitig mit einander verknüpten Beziehungen des Wissens transparenter. Auf diese Weise, entsteht die Möglichkeit, heutige Lernziele mit neuen, produktiven Formen des Weltwissens zu berreichern, worin sich ein wahres Weltbürgertum, wie es sich in diesem neuen Bildungsraum des globalen Austausches hervortut, wiederspiegeln würde. N2 - La citoyenneté mondiale et la diversité figurent aujourd’hui parmi les concepts les plus représentés dans les études supérieures. Les résultats de l’apprentissage et les compétences sont conçus pour rendre les étudiants sensibles aux nombreuses origines culturelles des établissements d’instruction des États-Unis. Néanmoins, la vraie globalité, représentée à travers des perspectives et des discours divers, semble être toujours négligée dans les programmes scolaires et les attributions de cours. Dans cet article l’auteur explore les possibilités offertes par un nouvel espace partagé dans le domaine de l’éducation -- une éducation caractérisée d’ailleurs par des formes variées de connaissances atteintes dans des réseaux différents et en des perspectives multiples qui peuvent contribuer à construire une plate-forme globale d’échange dans une population d’étudiants hétérogène. Le concept de la science universelle décrit par Alexander von Humboldt au début du dix-neuvième siècle éclaire cette approche étroitement liée aux connaissances du monde qui a le potentiel d’avoir un impact positif sur les programmes scolaires contemporains et les conceptions des cours. En effet, dans son oeuvre Von Humboldt met l’emphase sur l’importance de l’inclusion et de l’interaction entre les cultures et les phénomènes naturels. En invitant nos étudiants à être des représentants actifs de discours divers, ces liens d’interconnexion leur seront de plus en plus évidents. Par conséquent, il se peut que les objectifs du savoir puissent être enrichis par ces façons différentes de connaître le monde tandis qu’ils réflèteront de plus en plus une véritable citoyenneté mondiale qui évoluera en même temps en réponse à ce nouvel espace partagé dans l’éducation contemporaine. Mots-clés: la citoyenneté mondiale, la pluralité, les discours divers, l’éducation multiculturelle. KW - Erziehung KW - Netzwerke des Wissens Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-86968 SN - 1617-5239 SN - 2568-3543 VL - XVI IS - 30 SP - 78 EP - 83 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Haßler, Gerda T1 - Evidentiality and the expression of speaker’s stance in Romance languages and German JF - Discourse Studies : an interdisciplinary journal for the study of text and talk N2 - In recent years, the category of evidentiality has also come into use for the description of Romance languages and of German. This has been contingent on a change in its interpretation from a typological category to a semantic-pragmatic category, which allows an application to languages lacking specialised morphemes for the expression of evidentiality. We consider evidentiality to be a structural dimension of grammar, the values of which are expressed by types of constructions that code the source of information which a speaker imparts. If we look at the situation in Romance languages and in German, drawing a boundary between epistemic modality and evidentiality presents problems that are difficult to solve. Adding markers of the source of the speaker’s knowledge often limits the degree of responsibility of the speaker for the content of the utterance. Evidential adverbs are a frequently used means of marking the source of the speaker’s knowledge. The evidential meaning is generalised to marking any source of knowledge, what can be regarded as a result of a process of pragmaticalisation. The use of certain means which also carry out evidential markings can even contribute to the blurring of the different kinds of evidentiality. German also has modal verbs which in conjunction with the perfect tense of the verb have a predominantly evidential use (sollen and wollen). But even here the evidential marking is not without influence on the modality of the utterance. The Romance languages, however, do not have such specialised verbs for expressing evidentiality in certain contexts. To do this, they mark evidentiality – often context bound – by verb forms such as the conditional and the imperfect tense. This article shall contrast the different architectures used in expressing evidentiality in German and in the Romance languages. KW - Adverbs KW - evidentiality KW - modal verbs KW - modality KW - pragmaticalisation Y1 - 2015 UR - http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461445614564522 U6 - https://doi.org/10.1177/1461445614564522 SN - 1461-4456 SN - 1461-7080 VL - 17 IS - 2 SP - 182 EP - 209 PB - Sage Publications CY - London ER - TY - JOUR A1 - Boehm, Veronica A1 - Hennemann, Anja T1 - The evidential use of the spanish imperfect and the conditional in journalistic contexts JF - Studia neophilologica : a journal of Germanic and Romance languages and literature Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1080/00393274.2014.933661 SN - 0039-3274 SN - 1651-2308 VL - 86 IS - 2 SP - 183 EP - 200 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - JOUR A1 - Roba, Bill T1 - German-Iowan strategies in celebrating the centennial of Alexander von Humboldt’s birth JF - HiN : Alexander von Humboldt im Netz ; International Review for Humboldtian Studies N2 - The two largest cities of Eastern Iowa on the shore of the Mississippi River are Dubuque and Davenport. In each city, an elite group of German-Iowan leaders emerged by the late 1850s. Bill Roba describes and examines their strategies in celebrating the Centennial of Alexander von Humboldt’s Birth. KW - Centennial KW - Davenport KW - Dubuque KW - Iowa Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-84997 SN - 1617-5239 SN - 2568-3543 VL - XV IS - 29 SP - 179 EP - 188 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Kröger, Björn T1 - Remarks on a scene, depicting the primeval world BT - A talk given by Leopold von Buch in 1831, popularizing the Duria antiquior JF - HIN : Alexander von Humboldt im Netz ; international review for Humboldtian studies N2 - The Prussian geologist Leopold von Buch was a lifelong friend of Alexander von Humboldt and had a significant influence on Humboldt’s geological ideas. In a talk, held in Berlin in 1831, which is published here for the first time, von Buch presented the Duria Antiquior of 1830 by the English geologist Henry De La Beche. The Duria Antiquior is widely regarded as the earliest depiction of a scene of prehistoric life from deep time. The print raised new questions about the processes of geohistorical change. The talk reveals that Leopold von Buch was a true scientist of the Romantic Age. His descriptions of geohistorical organismic transformations are taken from pictorial examples of organismic transformation from the classical literature. The talk also illustrates how influential English geologists were for geo-historical reconstructions in Germany. N2 - Der Geologe Leopold von Buch war lebenslanger Freund Alexander von Humboldts und hatte wesentlichen Anteil an dessen Verständnis erdgeschichtlicher Prozesse. In einem hier erstmals veröffentlichten Vortrag, gehalten 1831 in Berlin, stellt von Buch die 1830 publizierte Duria Antiquior des englischen Geologen Henry De La Beche vor. Das Bild gilt als erste wissenschaftliche Rekonstruktion einer vorzeitlichen Welt und warf mit seinem Erscheinen neue Fragen zu den Prozessen erdgeschichtlicher Veränderungen auf. Leopold von Buch zeigt sich in dem Vortrag als Forscher der Romantik, der mit der Duria Antiquior vorhandene bildhafte Vorstellungen organismischer Transformation aus der Literatur aufgriff, um geohistorische Veränderungen der Lebewesen zu beschreiben. Mit dem Vortrag wird der große Einfluss deutlich, den die Engländer auf die zeitgenössischen Erzählungen der Erdgeschichte in Deutschland hatten. N2 - Le géologue prussien Leopold von Buch a noué une longue amitié avec Alexander von Humboldt, il a grandement influencé les idées dans le domaine de la géologie. Dans une conférence donnée en 1831 à Berlin et dont le texte est publié ici pour la première fois, von Buch a présenté le Duria Antiquior du géologue anglais Henry de la Beche. Cette oeuvre est très largement considérée comme la plus ancienne représentation d‘une scène de vie préhistorique. Elle a contribué à initier de nombreuses réflexions à propos des processus de changement géohistorique. L‘exposé de 1831 à Berlin permet de mettre en évidence que von Buch était un scientifique influencé par le romantisme. Ses descriptions des transformations organismiques géohistoriques s‘appuient sur des exemples figurés dans la littérature classique. Son exposé illustre également combien l‘influence des géologues anglais sur les reconstitutions géohistoriques était forte alors en Allemagne. KW - 1830 KW - Berlin KW - Duria Antiquio KW - Erdgeschichte KW - Geologie KW - Henry De La Beche KW - Leopold von Buch KW - Naturgeschichte KW - Transmutation KW - Vortrag KW - Zeitgenossen Y1 - 2013 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-69848 SN - 1617-5239 SN - 2568-3543 VL - XIV IS - 27 SP - 7 EP - 35 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - D'Aprile, Iwan-Michelangelo T1 - Prussian republicanism? Friedrich Buchholz's reception of James Harrington Y1 - 2013 SN - 978-140-945-556-1 ER - TY - JOUR A1 - Roberts, Andrew Michael A1 - Stabler, Jane A1 - Fischer, Martin H. A1 - Otty, Lisa T1 - Space and pattern in linear and postlinear poetry empirical and theoretical approaches JF - European journal of English studies : official journal of the European Society for the Study of English (ESSE) N2 - This article derives from two interdisciplinary research projects funded by the UK Arts and Humanities Research Council, involving the application of psychological experimental techniques to the study of poetic form and reader response. It discusses the semantic and expressive effects of space and pattern in innovative forms of contemporary British and American poetry. After referring to some historical and theoretical contexts for these issues, the article analyses the results of experiments using eye-tracking, manipulations of text, memory tests and readers' recorded responses and interpretations. The first group of poems studied were lineated, with extended spaces within lines and displacement of lines from the left margin. Referring to a poem from Geoffrey Hill'sCanaan(1996), the authors show that such use of space may serve to articulate syntactical structures, but may also promote richer interpretation by encouraging cross-linear semantic connections. The second technique studied was the break from linear into postlinear poetry, as an initially lineated sequence shifts to pages of dispersed text. In readings of Susan Howe'sPythagorean Silence(fromThe Europe of Trusts, 1990), the authors detected more radical effects of space, shape and pattern, with associated consequences for interpretative strategies and aesthetic responses. Finally, the article discusses the potential for both mutual support and heuristic challenge between an empirical study of reader response, and a historical-theoretical approach as exemplified by Jerome McGann's interpretation ofPythagorean Silence. KW - psycholinguistics KW - postlinear poetry KW - space in poetry KW - visual form KW - eye-tracking KW - empirical aesthetics KW - reader response KW - Susan Howe KW - Geoffrey Hill Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1080/13825577.2012.754967 SN - 1382-5577 SN - 1744-4233 VL - 17 IS - 1 SP - 23 EP - 40 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - BOOK A1 - Abaza, Mona A1 - Devoucoux, Daniel A1 - Chen, Buyun A1 - Firsching-Tovar, Oly A1 - Kawamura, Yuniya A1 - Lehnert, Gertrud A1 - Mentges, Gabriele A1 - Shukla, Pravina ED - Lehnert, Gertrud ED - Mentges, Gabriele T1 - Fusion Fashion : culture beyond orientalism and occidentalism N2 - The focus of "Fusion Fashion" is on Orientalism as a sartorial practice which has to be differentiated from the common idea of Orientalism by means of its organization, constitution and reception. Y1 - 2013 SN - 978-3-631-60975-0 PB - Peter Lang GmbH CY - Frankfurt am Main ER - TY - JOUR A1 - Müller, Gesine T1 - From "The Novel" (1966) to "The Art of the Novel" (2000) readings of Vargas Llosa as Topos of Latin American Disenchantment JF - Review: Literature and Arts of the Americas Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1080/08905762.2013.780894 SN - 0890-5762 VL - 46 IS - 1 SP - 20 EP - 25 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - JOUR A1 - Schlaak, Claudia T1 - Island language policy and regional identity east of Africa N2 - Since 2011 the Comorian Island of Mayotte has been France’s 101st département, thereby becoming part of the European Union. As a result, France has consolidated and strengthened its strategic position in the Indian Ocean. With the change of political status in 2011, new developments have occurred in Mayotte. It is still unclear whether the expected economic boom, extensive social benefits or injection of EU regional funds can help to alleviate poverty and raise living standards. There is concern, however, that massive immigration to Mayotte from the surrounding territories is diminishing any progress and will continue to do so. Not only France but also the EU will have to adapt to new immigration problems due to this new external border. In this situation one thing is clear: the language contact between French and the local languages, which is the result of political developments, is leading to new dynamics. The diglossic situation east of Africa, between French as the dominant language and local languages like Shimaoré or Shibushi spoken in Mayotte will become more marked in the next few years. KW - Sprachpolitik KW - regionale Identität KW - Frankophonie KW - Diglossie KW - Sprachkontakt KW - language policy KW - regional identity KW - Francophonie KW - diglossia KW - language contact Y1 - 2013 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-63132 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Wiemann, Dirk T1 - Spectacles of astonishment: tragedy and the regicide in England and Germany, 1649 - 1663 Y1 - 2013 SN - 978-140-945-556-1 ER - TY - BOOK ED - Mahlberg, Gaby ED - Wiemann, Dirk T1 - European contexts for english republicanism T3 - Politics and culture in Europa, 1650 - 1750 Y1 - 2013 SN - 978-140-945-556-1 PB - Ashgate Publishing Ltd CY - Farnham ER - TY - JOUR A1 - Wiemann, Dirk T1 - Cities of the mind - villages of the mind BT - imagining urbanity in Contemporary India JF - Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik : a quarterly of language, literature and cultur N2 - Deep into the second half of the twentieth century the traditionalist definition of India as a country of villages remained dominant in official political rhetoric as well as cultural production. In the past two decades or so, this ruralist paradigm has been effectively superseded by a metropolitan imaginary in which the modern, globalised megacity increasingly functions as representative of India as a whole. Has the village, then, entirely vanished from the cultural imaginary in contemporary India? Addressing economic practices from upper-class consumerism to working-class family support strategies, this paper attempts to trace how 'the village' resurfaces or survives as a cultural reference point in the midst of the urban. Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1515/zaa.2013.61.1.59 SN - 0044-2305 VL - 61 IS - 1 SP - 59 EP - 72 PB - Königshausen & Neumann CY - Würzburg ER - TY - JOUR A1 - Klettke, Cornelia T1 - The voice of the other : heterotopy and heterology inBernard-Marie Koltes black battles with dogs Y1 - 2013 ER - TY - JOUR A1 - Kraft, Tobias T1 - Textual Differences in Alexander von Humboldt’s Essai politique sur l’île de Cuba BT - An editorial commentary on the first volume of the »Humboldt in English« (HiE) book series JF - Alexander von Humboldt im Netz ; international review for Humboldtian studies N2 - Die vorliegende Studie basiert auf einem Editionsbericht, der 2009 im Rahmen der Konferenz »Alexander von Humboldt and the Hemisphere« an der Vanderbilt University (Nashville, TN) vorgestellt wurde. Die für diese Publikation weiter entwickelte Untersuchung verdeutlicht die Textgenese von Humboldts Essai politique sur l’île de Cuba auf der Basis eines Textvergleichs zwischen allen drei "Originalquellen" des Texts. Der hier in seinen Ergebnissen vorgestellte Textvergleich ist Teil des Editionsprojektes »Humboldt in English« (HiE), bei dem sich ein US-deutsches Editorenteam seit 2007 zum Ziel gesetzt haben, kritische Neuübersetzungen von drei wichtigen Schriften aus Humboldts »Opus Americanum« anzufertigen (s.a. Fußnote). Der Textvergleich des Essai politique sur l’île de Cuba bildete die Textgrundlage für den ersten Band der HiE-Reihe, den 2011 bei Chicago University Press erschienenen The Political Essay on the Island of Cuba (hg. von Vera M. Kutzinski und Ottmar Ette). N2 - This study is based on an editorial report, which was presented at the 2009 working conference »Alexander von Humboldt and the Hemisphere« at Vanderbilt University (Nashville, TN). It demonstrates the textual genesis of Humboldt’s writings on Cuba through examples, which were obtained from a detailed text comparison of the three existing »original« versions of Humboldt’s Essai politique sur l’île de Cuba. The collation was part of a larger strategy to regain philological ground for the »Humboldt in English« (HiE) project. Since 2007 and funded with grants from the National Endowment for the Humanities, the Alexander von Humboldt-Foundation, and the Gerda Henkel Foundation, the US-German research team behind HiE has been working on new and unabridged translations and critical editions of three of Humboldt’s most significant texts from his American oeuvre.1 The following observations will outline the most important results of this collation effort as a complementary contribution to the recent release of the HiE project’s first volume, The Political Essay on the Island of Cuba (Chicago University Press 2011), edited by Vera M. Kutzinski and Ottmar Ette. N2 - El presente artículo se basa en un estudio, que fue presentado en 2009 en la conferencia »Alexander von Humboldt and the Hemisphere« en la Vanderbilt University (Nashville, TN). El estudio ejemplifica la génesis textual del Essai politique sur l’île de Cuba a base de una colación de las tres fuentes »originales« del mismo texto. El estudio forma parte del proyecto editorial »Humboldt in English« (HiE), en el cual un equipo de investigadores estadounidenses-alemanes se han propuesto publicar nuevas ediciones críticas con traducciones nuevas de tres obras claves de la obra americana de Humboldt desde 2007 (véase las informaciones en el pié de nota). La colación crea la base textual para el primer volumen de HiE, The Political Essay on the Island of Cuba (eds. Vera M. Kutzinski y Ottmar Ette), publicado en 2011. KW - Critical edition KW - Essai politique sur l'île de Cuba KW - Humboldt in English (HiE) KW - Ottmar Ette KW - Vanderbilt University KW - Vera Kutzinski Y1 - 2012 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-61435 SN - 2568-3543 SN - 1617-5239 VL - XIII IS - 24 SP - 75 EP - 85 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Eckstein, Lars A1 - Schwarz, Anja T1 - Oceanic modernity : indigeneity, globality and cultural translation Y1 - 2012 SN - 978-8-48-489670-8 ER - TY - JOUR A1 - Ette, Ottmar T1 - Archeologies of Globalization : European Reflections on Two Phases of Accelerated Globalization in Cornelius de Pauw, Georg Forster, Guillaume-Thomas Raynal and Alexander von Humboldt Y1 - 2012 UR - http://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/4/19 ER - TY - JOUR A1 - Ette, Ottmar T1 - TransTropics: Alexander von Humboldt and Hemispheric Constructions Y1 - 2012 SN - 978-3-938944-63-9 ER - TY - JOUR A1 - Ette, Ottmar T1 - Worldwide : Living in Transarchipelagic Worlds Y1 - 2012 SN - 978-8-48-489670-8 ER -