TY - GEN A1 - Grubmüller, Verena A1 - Götsch, Katharina A1 - Krieger, Bernhard T1 - Social media analytics for future oriented policy making T2 - Postprints der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe N2 - Research indicates that evidence-based policy making is most successful when public administrators refer to diversified information portfolios. With the rising prominence of social media in the last decade, this paper argues that governments can benefit from integrating this publically available, user-generated data through the technique of social media analytics (SMA). There are already several initiatives set up to predict future policy issues, e.g. for the policy fields of crisis mitigation or migrant integration insights. The authors analyse these endeavours and their potential for providing more efficient and effective public policies. Furthermore, they scrutinise the challenges to governmental SMA usage in particular with regards to legal and ethical aspects. Reflecting the latter, this paper provides forward-looking recommendations on how these technologies can best be used for future policy making in a legally and ethically sound manner. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 121 KW - social media analytics KW - e-government KW - public policy KW - migrant integration KW - research ethics KW - informed consent Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-432007 SN - 1867-5808 IS - 121 ER - TY - GEN A1 - Heine, Moreen A1 - Döring, Matthias A1 - Noack, Sebastian T1 - Open Government BT - der Versuch einer Abgrenzung T2 - Postprints der Universität Potsdam Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe N2 - Bis heute gelingt es kaum, Begriffe rund um die Verwaltungsreform – von New Public Management bis zu den E-Modellen – schlüssig voneinander abzugrenzen. Dieses Defizit wird bei der Betrachtung des Konzepts Open Government erneut sichtbar. Der Begriff Open Government ist dabei nicht nur aus verwaltungswissenschaftlicher, sondern mit Blick auf die Instrumente der direkten Demokratie auch aus politikwissenschaftlicher Perspektive zu betrachten. Handelt es sich um einen Sammelbegriff für hauptsächlich schon Dagewesenes? T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 115 Y1 - 2019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-436784 SN - 1867-5808 IS - 115 ER - TY - JOUR A1 - Döring, Matthias A1 - Mucha, Sabrina T1 - Was Bürger bem(a)erken BT - Eine Evaluation des Maerkers Brandenburg JF - VM Verwaltung & Management N2 - Eingebettet in die aktuelle Open-Government-Debatte gewinnen E-Bürgerdienste weiter an Bedeutung. Zu den Vorreitern internetbasierter Bürgerdienste wird der Brandenburger Bürgerservice Maerker gezählt, da dieser eine einfache Möglichkeit der Kommunikation zwischen Bürger und Verwaltung über Infrastrukturprobleme in der Gemeinde bietet. Auf der Grundlage von Experteninterviews und einer Umfrage unter den teilnehmenden Kommunen evaluieren die Autoren die Einführung und Umsetzung des Maerker Brandenburgs. Im Ergebnis zeigen sich neben einer großen Breite an Akzeptanz und Zustimmung unter den beteiligten Akteuren auch unausgeschöpfte Potenziale zur Verbesserung der Prozesse innerhalb der Verwaltung. Dieser Artikel stellt die Ergebnisse der Evaluation des Maerkers dar und gibt einen Ausblick auf weitere Entwicklungspotenziale. Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.5771/0947-9856-2013-1-45 SN - 0947-9856 VL - 19 IS - 1 SP - 45 EP - 55 PB - Nomos-Verl.-Ges. CY - Baden-Baden ER - TY - GEN A1 - Döring, Matthias A1 - Mucha, Sabrina T1 - Was Bürger bem(a)erken BT - Eine Evaluation des Maerkers Brandenburg T2 - Postprints der Universität Potsdam Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe N2 - Eingebettet in die aktuelle Open-Government-Debatte gewinnen E-Bürgerdienste weiter an Bedeutung. Zu den Vorreitern internetbasierter Bürgerdienste wird der Brandenburger Bürgerservice Maerker gezählt, da dieser eine einfache Möglichkeit der Kommunikation zwischen Bürger und Verwaltung über Infrastrukturprobleme in der Gemeinde bietet. Auf der Grundlage von Experteninterviews und einer Umfrage unter den teilnehmenden Kommunen evaluieren die Autoren die Einführung und Umsetzung des Maerker Brandenburgs. Im Ergebnis zeigen sich neben einer großen Breite an Akzeptanz und Zustimmung unter den beteiligten Akteuren auch unausgeschöpfte Potenziale zur Verbesserung der Prozesse innerhalb der Verwaltung. Dieser Artikel stellt die Ergebnisse der Evaluation des Maerkers dar und gibt einen Ausblick auf weitere Entwicklungspotenziale. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 112 Y1 - 2013 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-435399 SN - 1867-5808 IS - 112 SP - 45 EP - 55 ER - TY - GEN A1 - Fleischer, Julia A1 - Seyfried, Markus T1 - Drawing from the bargaining pool BT - determinants of ministerial selection in Germany T2 - Party politics N2 - This article expands our current knowledge about ministerial selection in coalition governments and analyses why ministerial candidates succeed in acquiring a cabinet position after general elections. It argues that political parties bargain over potential office-holders during government-formation processes, selecting future cabinet ministers from an emerging bargaining pool'. The article draws upon a new dataset comprising all ministrable candidates discussed by political parties during eight government-formation processes in Germany between 1983 and 2009. The conditional logit regression analysis reveals that temporal dynamics, such as the day she enters the pool, have a significant effect on her success in achieving a cabinet position. Other determinants of ministerial selection discussed in the existing literature, such as party and parliamentary expertise, are less relevant for achieving ministerial office. The article concludes that scholarship on ministerial selection requires a stronger emphasis for its endogenous nature in government-formation as well as the relevance of temporal dynamics in such processes. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 87 KW - candidates KW - Germany KW - government-formation Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-404479 ER - TY - JOUR A1 - Balderjahn, Ingo A1 - Silbermann, Alexandra T1 - Die Rolle der Selbstaufmerksamkeit beim Bewusstsein für einen gesunden Konsum : Überblick und Konzeptentwicklung JF - International Journal of Marketing : IJM Y1 - 2013 SN - 2306-7217 VL - 52 IS - 1 SP - 37 EP - 48 PB - Verlag Österreich CY - Wien ER - TY - GEN A1 - Balderjahn, Ingo T1 - Wie viel Moral braucht die BWL? T2 - Die Betriebswirtschaft : DBW Y1 - 2013 SN - 0342-7064 VL - 73 IS - 3 SP - 161 EP - 163 PB - Schäffer-Poeschel CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Balderjahn, Ingo A1 - Peyer, Mathias A1 - Paulssen, Marcel T1 - Consciousness for fair consumption : conceptualization, scale development and empirical validation JF - International Journal of Consumer Studies N2 - Sustainable consumption means that consumers act in an environmentally and socially responsible manner. Compared with the vast amount of studies concerning environmentally conscious consumer behaviour, relatively little is known about socially conscious consumption. The present paper focuses on fair consumption as an important aspect of social consumption. In our study, consciousness for fair consumption (CFC) is defined as a latent disposition of consumers to prefer products that are produced and traded in compliance with fair labour and business practices. A scale to measure CFC was conceptualized and tested in three independent empirical studies. Two studies were conducted at European universities (2010 and 2012) and used 352 and 362 undergraduate business students respectively. The third study, conducted in 2011, used 141 employees at a European university. The results confirmed the reliability and validity of the new CFC scale across samples. While being moderately related to other aspects of sustainable consumption such as ecological concern and moral reasoning, CFC was significantly distinct from those concepts. Most importantly, it was established that the CFC, as measured by the new CFC scale, is a strong determinant of consumption of fair trade products that has been neglected in existing research. Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1111/ijcs.12030 SN - 1470-6431 SN - 1470-6423 VL - 37 IS - 5 SP - 546 EP - 555 PB - Wiley-Blackwell CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Balderjahn, Ingo A1 - Buerke, Anja A1 - Kirchgeorg, Manfred A1 - Peyer, Mathias A1 - Seegebarth, Barbara A1 - Wiedmann, Klaus-Peter T1 - Consciousness for sustainable consumption : scale development and new insights in the economic dimension of consumers’ sustainability JF - AMS review : official publication of the Academy of Marketing Scienc N2 - The “triple bottom line” concept (planet, people, and profit) represents an important guideline for the sustainable, hence future-oriented, development of societies and for the behaviors of all societal members. For institutions promoting societal change, as well as for companies being confronted with growing expectations regarding compelling contributions to sustainable changes, it is of great importance to know if, and to what extent, consumers have already internalized the idea of sustainability. Against the background of existing research gaps regarding a comprehensive measurement of the consciousness for sustainable consumption (CSC), the authors present the result of a scale development. Consciousness was operationalized by weighting personal beliefs with the importance attached by consumers to sustainability dimensions. Four separate tests of the CSC scale indicated an appropriate psychometric quality of the scale and provided support for this new measurement approach that incorporates the environmental, social and economic dimensions of sustainability. KW - Sustainability KW - Consciousness for sustainable consumption KW - Scale development Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1007/s13162-013-0057-6 SN - 1869-814X SN - 1869-8182 VL - 3 IS - 4 SP - 181 EP - 192 PB - Springer CY - New York ER -