TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Diaz-Bone, Rainer ED - Weischer, Christoph T1 - Added Variable Plot T2 - Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften Y1 - 2014 SN - 978-3-531-16629-2 SN - 978-3-531-18889-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-18889-8_1 SP - 11 EP - 11 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Kohler, Ulrich ED - König, Christian ED - Stahl, Matthias Matthias Stahl ED - Wiegand, Erich T1 - Anforderungen an Hochschulabsolventen BT - oder: was Projektmitarbeiter in einem empirisch ausgerichteten Forschungsprojekt können sollten? JF - Human Resources : Qualitätsaspekte der Ausbildung in der empirischen Forschung N2 - Was sollten Mitarbeiter in einem empirisch ausgerichteten Forschungsprojekt können, und welche Kernkompetenzen sollte die Ausbildung an den Universitäten daher vermitteln? Die Antworten auf diese Fragen hängen – wie sollte es anders sein – von der inhaltlichen Fragestellung und methodischen Ausrichtung des jeweiligen Forschungsprojektes ab. Natürlich sollten Projektmitarbeiter über Vorkenntnisse zum Forschungsthema verfügen. Natürlich sollten Kenntnisse des projektspezifischen (statistischen) Methodenarsenals vorliegen. Y1 - 2016 SN - 978-3-658-12567-7 SN - 978-3-658-12568-4 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-12568-4_4 SP - 43 EP - 77 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Diaz-Bone, Rainer ED - Weischer, Christoph T1 - Component-Plus-Residual Plot T2 - Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften Y1 - 2014 SN - 978-3-531-16629-2 SN - 978-3-531-18889-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-18889-8_3 SP - 67 EP - 67 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Kohler, Ulrich A1 - Class, Fabian A1 - Sawert, Tim T1 - Control variable selection in applied quantitative sociology BT - a critical review JF - European sociological review N2 - A review of all research papers published in the European Sociological Review in 2016 and 2017 (N = 118) shows that only a minority of papers clearly define the parameter of interest and provide sufficient reasoning for the selected control variables of the statistical analysis. Thus, the vast majority of papers does not reach minimal standards for the selection of control variables. Consequently, a majority of papers interpret biased coefficients, or statistics without proper sociological meaning. We postulate that authors and reviewers should be more careful about control variable selection. We propose graphical causal models in the form of directed acyclic graphs as an example for a parsimonious and powerful means to that end. Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1093/esr/jcac078 SN - 0266-7215 SN - 1468-2672 IS - 20 PB - Oxford Univ. Press CY - Oxford ER - TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Diaz-Bone, Rainer ED - Weischer, Christoph T1 - Cook’s Distanz T2 - Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften Y1 - 2014 SN - 978-3-531-16629-2 SN - 978-3-531-18889-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-18889-8_3 SP - 69 EP - 69 PB - Springer Fachmedien CY - Wiesbaden ER - TY - BOOK A1 - Kohler, Ulrich A1 - Kreuter, Frauke T1 - Datenanalyse mit Stata BT - allgemeine Konzepte der Datenanalyse und ihre praktische Anwendung N2 - Dieses Buch bietet eine Einführung in das Datenanalysepaket Stata und ist zugleich das einzige Buch über Stata, das auch Anfängern eine ausreichende Erklärung statistischer Verfahren liefert. „Datenanalyse mit Stata' ist kein Befehls-Handbuch sondern erläutert alle Schritte einer Datenanalyse an praktischen Beispielen. Die Beispiele beziehen sich auf Themen der öffentlichen Diskussion oder der direkten Umgebung der meisten Leser. Damit eignet sich diese Buch als Einstieg in Data Analytics in allen Disziplinen. Die neue Auflage bietet einen systematischeren Zugang zum Datenmanagement in Gegenwart von „Missing Values' und behandelt die in der Stata-Programmversion 14 implementierte Unicode-Codierung. Y1 - 2016 SN - 978-3-11-046950-9 SN - 978-3-11-046973-8 SN - 978-3-11-047290-5 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110469509 PB - de Gruyter CY - Berlin ET - 5., aktualisierte ER - TY - JOUR A1 - Gerhards, Jürgen A1 - Sawert, Tim A1 - Kohler, Ulrich T1 - Des Kaisers alte Kleider: Fiktion und Wirklichkeit des Nutzens von Lateinkenntnissen T1 - The Emperor’s Old Clothes: Fiction and Reality of the Benefits of Knowledge of Latin JF - Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie N2 - Obwohl Latein eine nicht mehr gesprochene Sprache ist und ihr deswegen kein kommunikativer Nutzen zukommt, ist die Anzahl der Latein als Schulfach wählenden Schüler im Zeitverlauf angestiegen. Mehrere Studien haben zudem gezeigt, dass Lateinkenntnisse weder das logische Denken, noch den Erwerb anderer Sprachen, noch das Gespür für die grammatikalische Struktur der Muttersprache verbessern. Auch wenn sich empirisch keine Vorteile des Erwerbs alter Sprachen nachweisen lassen, können Menschen subjektiv an solche Vorteile glauben und ihr Verhalten an ihrer Konstruktion von Wirklichkeit ausrichten. Auf der Basis einer unter Eltern von Gymnasialschülern durchgeführten Befragung zeigen wir, dass Latein umfassende Transfereffekte zugeschrieben und Personen mit Lateinkenntnissen positiver bewertet werden als Personen mit Kenntnissen moderner Sprachen. Weiterhin zeigt sich, dass die „Illusio“ der Vorteile von Latein zwar in allen Bildungsgruppen wirksam ist, doch besonders von den Hochgebildeten vertreten wird. Sie arbeiten damit an der Konstruktion einer Realität, von der sie selbst die größten Nutznießer sind, indem sie Latein als symbolisches Kapital verwenden. N2 - Although Latin is a non-spoken language and therefore has no communicative value, the number of students choosing Latin as a foreign language at school has increased over time. Several studies have shown that learning Latin does neither improve logical thinking, nor the acquisition of other foreign languages, nor linguistic abilities in the mother tongue. Despite the empirical lack of benefits associated with the acquisition of ancient languages, people might believe in such benefits and behave in accordance with their construction of reality. Based on a survey conducted among parents of students at German high schools ("Gymnasium"), we show that parents extensively attribute transfer effects to learning Latin. Furthermore, people with knowledge of Latin are rated more positively than those with knowledge of modern languages with respect to their general and cultural education, as well as their social status. We also demonstrate that although the illusory of the benefits of Latin is prevalent in all educational groups, it is particularly pronounced among the higher educated. They construct a social reality of which they are the greatest beneficiaries by using Latin as a symbolic capital. KW - Education KW - Latin KW - Thomas theorem KW - Symbolic capital KW - Bildung KW - Latein KW - Thomas-Theorem KW - Symbolisches Kapital Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1007/s11577-019-00624-8 SN - 0023-2653 SN - 1861-891X VL - 71 IS - 2 SP - 309 EP - 326 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Diaz-Bone, Rainer ED - Weischer, Christoph T1 - DFbeta T2 - Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften Y1 - 2014 SN - 978-3-531-16629-2 SN - 978-3-531-18889-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-18889-8_4 SP - 88 EP - 88 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - GEN A1 - Kohler, Ulrich T1 - Editorial: Survey Research Methods during the COVID-19 Crisis T2 - Survey Research Methods KW - COVID-19 KW - Survey Research Methods Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.18148/srm/2020.v14i2.7769 SN - 1864-3361 VL - 14 IS - 2 SP - 93 EP - 94 CY - Konstanz ER - TY - JOUR A1 - Gerhards, Jürgen A1 - Kohler, Ulrich A1 - Sawert, Tim T1 - Educational expansion, social class, and choosing latin as a strategy of distinction T1 - Bildungsexpansion, soziale Klasse und die Wahl von Latein als Strategie der Distinktion JF - Zeitschrift für Soziologie N2 - In times of educational expansion, privileged families are looking for new strategies of distinction. Referring to Pierre Bourdieu’s theory of distinction, we argue that choosing Latin at school – a language that is no longer spoken and therefore has no direct value – is one of the strategies of privileged families to set themselves apart from less privileged families. Based on two surveys we conducted at German schools, the paper analyzes the relationship between parents’ educational background and the probability that their child will learn Latin. Results indicate that historically academic families have the strongest tendency towards learning Latin, followed by new academic families, and leaving behind the non-academic families. We distinguish between four causal mechanisms that might help to explain these associations: cultural distinction, selecting a socially exclusive learning environment, beliefs in a secondary instrumental function of learning Latin, and spatial proximity between the location of humanist Gymnasiums and the residential areas of privileged families. The hypotheses are formalized by means of Directed Acyclic Graphs (DAG). Findings show that the decision to learn Latin is predominately an unintended consequence of the selection of a socially exclusive learning environment. In addition, there is evidence that especially children from historically academic families learn Latin as a strategy of cultural distinction. N2 - In Zeiten der Bildungsexpansion sind sozial privilegierte Familien auf der Suche nach neuen Strategien der Distinktion, um ihre Kinder von denen bildungsferneren Elternhäusern abzugrenzen. Unter Bezugnahme auf Pierre Bourdieus Theorie der Distinktion argumentieren wir, dass die Wahl von Latein in der Schule – einer Sprache, die nicht mehr gesprochen wird und daher keinen direkten Nutzen hat – eine der Strategien privilegierter Familien ist, sich von weniger privilegierten Familien abzugrenzen. Auf der Grundlage von zwei an deutschen Schulen durchgeführten Umfragen analysieren wir den Zusammenhang zwischen dem Bildungshintergrund der Eltern und der Wahrscheinlichkeit, dass ihr Kind Latein lernt. Die Ergebnisse zeigen, dass Kinder aus historisch akademischen Elternhäusern am häufigsten Latein lernen, gefolgt von sogenannten neuen akademischen Familien und – mit großem Abstand – von den nicht-akademischen Familien. Wir unterscheiden vier kausale Mechanismen, die zur Erklärung der gefundenen Zusammenhänge beitragen könnten: Kulturelle Distinktion im engeren Sinne, die Wahl eines sozial exklusiven Lernumfelds, der Glaube an eine sekundäre instrumentelle Funktion des Lateinlernens und die räumliche Nähe zwischen dem Standort humanistischer Gymnasien und dem Wohnort der Familie. Die Hypothesen werden mit Hilfe von gerichteten azyklischen Graphen (DAG) formalisiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Wahl von Latein in erster Linie eine unbeabsichtigte Folge der Wahl eines sozial exklusiven Lernumfelds ist. Darüber hinaus zeigen die Analysen, dass insbesondere historisch akademische Familien die Wahl von Latein als Strategie der kulturellen Distinktion einsetzen. KW - Bourdieu KW - Distinction KW - Social Class KW - Educational Expansion KW - Latin KW - Foreign Language KW - Directed Acyclic Graph (DAG) KW - Distinktion KW - soziale Klasse KW - Bildungsexpansion KW - Latein KW - Fremdsprache Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1515/zfsoz-2021-0021 SN - 2366-0325 SN - 0340-1804 VL - 50 IS - 5 SP - 306 EP - 321 PB - de Gruyter CY - Berlin ER - TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Michalos, Alex C. T1 - European Quality of Life Survey T2 - Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research Y1 - 2014 SN - 978-94-007-0752-8 SN - 978-94-007-0753-5 U6 - https://doi.org/10.1007/978-94-007-0753-5_939 SP - 2014 EP - 2017 PB - Springer CY - Dordrecht ER - TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Diaz-Bone, Rainer ED - Weischer, Christoph T1 - Heteroskedastizität T2 - Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften Y1 - 2015 SN - 978-3-531-16629-2 SN - 978-3-531-18889-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-18889-8_8 SP - 177 EP - 177 PB - Springer Fachmedien CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Kohler, Ulrich ED - Diaz-Bone, Rainer ED - Weischer, Christoph T1 - Homoskedastizität T2 - Methoden-Lexikon für die Sozialwissenschaften Y1 - 2014 SN - 978-3-531-16629-2 SN - 978-3-531-18889-8 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-18889-8_8 SP - 181 EP - 181 PB - Springer CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Hipp, Lena A1 - Kohler, Ulrich A1 - Leumann, Sandra T1 - How to implement respondent-driven sampling in practice BT - insights from surveying 24-hour migrant home care workers JF - Survey methods : insights from the field N2 - This article draws on the experience from an ongoing research project employing respondent-driven sampling (RDS) to survey (illicit) 24-hour home care workers. We highlight issues around the preparatory work and the fielding of the survey to provide researchers with useful insights on how to implement RDS when surveying populations for which the method has not yet been used. We conclude the article with ethical considerations that occur when employing RDS. KW - hidden populations KW - illicit behaviours KW - practical implementation KW - respondent-driven sampling Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.13094/SMIF-2019-00009 SN - 2296-4754 SP - 1 EP - 13 PB - Swiss Found. for Research in Social Sciences CY - Lausanne ER - TY - JOUR A1 - Brady, David A1 - Giesselmann, Marco A1 - Kohler, Ulrich A1 - Radenacker, Anke T1 - How to measure and proxy permanent income BT - evidence from Germany and the US JF - The Journal of Economic Inequality N2 - Permanent income (PI) is an enduring concept in the social sciences and is highly relevant to the study of inequality. Nevertheless, there has been insufficient progress in measuring PI. We calculate a novel measure of PI with the German Socio-Economic Panel (SOEP) and U.S. Panel Study of Income Dynamics (PSID). Advancing beyond prior approaches, we define PI as the logged average of 20+ years of post-tax and post-transfer ("post-fisc") real equivalized household income. We then assess how well various household- and individual-based measures of economic resources proxy PI. In both datasets, post-fisc household income is the best proxy. One random year of post-fisc household income explains about half of the variation in PI, and 2-5 years explain the vast majority of the variation. One year of post-fisc HH income even predicts PI better than 20+ years of individual labor market earnings or long-term net worth. By contrast, earnings, wealth, occupation, and class are weaker and less cross-nationally reliable proxies for PI. We also present strategies for proxying PI when HH post-fisc income data are unavailable, and show how post-fisc HH income proxies PI over the life cycle. In sum, we develop a novel approach to PI, systematically assess proxies for PI, and inform the measurement of economic resources more generally. KW - Income KW - Permanent income KW - Lifetime income KW - Measurement KW - Longitudinal and panel data KW - Social class Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1007/s10888-017-9363-9 SN - 1569-1721 SN - 1573-8701 VL - 16 IS - 3 SP - 321 EP - 345 PB - Springer CY - Dordrecht ER - TY - JOUR A1 - Khalil, Samir A1 - Kohler, Ulrich A1 - Tjaden, Jasper T1 - Is there a rural penalty in language acquisition? BT - evidence from Germany's refugee allocation policy JF - Frontiers in sociology N2 - Emerging evidence has highlighted the important role of local contexts for integration trajectories of asylum seekers and refugees. Germany's policy of randomly allocating asylum seekers across Germany may advantage some and disadvantage others in terms of opportunities for equal participation in society. This study explores the question whether asylum seekers that have been allocated to rural areas experience disadvantages in terms of language acquisition compared to those allocated to urban areas. We derive testable assumptions using a Directed Acyclic Graph (DAG) which are then tested using large-N survey data (IAB-BAMF-SOEP refugee survey). We find that living in a rural area has no negative total effect on language skills. Further the findings suggest that the "null effect" is the result of two processes which offset each other: while asylum seekers in rural areas have slightly lower access for formal, federally organized language courses, they have more regular exposure to German speakers. KW - refugees KW - allocation policies KW - rural KW - language acquisition KW - intergroup KW - contacts KW - language courses KW - integration Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.3389/fsoc.2022.841775 SN - 2297-7775 VL - 7 PB - Frontiers Media CY - Lausanne ER - TY - JOUR A1 - Khalil, Samir A1 - Kohler, Ulrich A1 - Tjaden, Jasper Dag T1 - Is There a Rural Penalty in Language Acquisition? Evidence From Germany's Refugee Allocation Policy JF - Frontiers in Sociology N2 - Emerging evidence has highlighted the important role of local contexts for integration trajectories of asylum seekers and refugees. Germany's policy of randomly allocating asylum seekers across Germany may advantage some and disadvantage others in terms of opportunities for equal participation in society. This study explores the question whether asylum seekers that have been allocated to rural areas experience disadvantages in terms of language acquisition compared to those allocated to urban areas. We derive testable assumptions using a Directed Acyclic Graph (DAG) which are then tested using large-N survey data (IAB-BAMF-SOEP refugee survey). We find that living in a rural area has no negative total effect on language skills. Further the findings suggest that the “null effect” is the result of two processes which offset each other: while asylum seekers in rural areas have slightly lower access for formal, federally organized language courses, they have more regular exposure to German speakers. KW - refugees KW - allocation policies KW - rural KW - language acquisition KW - intergroup contacts KW - language courses KW - integration Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.3389/fsoc.2022.841775 SN - 2297-7775 VL - 7 SP - 1 EP - 11 PB - Frontiers CY - Lausanne, Schweiz ER - TY - GEN A1 - Khalil, Samir A1 - Kohler, Ulrich A1 - Tjaden, Jasper Dag T1 - Is There a Rural Penalty in Language Acquisition? Evidence From Germany's Refugee Allocation Policy T2 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe N2 - Emerging evidence has highlighted the important role of local contexts for integration trajectories of asylum seekers and refugees. Germany's policy of randomly allocating asylum seekers across Germany may advantage some and disadvantage others in terms of opportunities for equal participation in society. This study explores the question whether asylum seekers that have been allocated to rural areas experience disadvantages in terms of language acquisition compared to those allocated to urban areas. We derive testable assumptions using a Directed Acyclic Graph (DAG) which are then tested using large-N survey data (IAB-BAMF-SOEP refugee survey). We find that living in a rural area has no negative total effect on language skills. Further the findings suggest that the “null effect” is the result of two processes which offset each other: while asylum seekers in rural areas have slightly lower access for formal, federally organized language courses, they have more regular exposure to German speakers. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 151 KW - refugees KW - allocation policies KW - rural KW - language acquisition KW - intergroup contacts KW - language courses KW - integration Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-566264 SN - 1867-5808 SP - 1 EP - 11 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - GEN A1 - Albrecht, Sophia A1 - Class, Fabian A1 - Goebel, Jan A1 - Kohler, Ulrich A1 - Krawietz, Marian T1 - Leben in der ehemaligen DDR BT - Dokumentation der Daten des Zusatzfragebogens im Rahmen der Befragung “Leben in Deutschland 2018” / Living in the GDR T2 - SOEP Survey Papers Y1 - 2019 PB - German Institute for Economic Research (DIW Berlin) CY - Berlin ER - TY - GEN A1 - Krawietz, Marian A1 - Goebel, Jan A1 - Albrecht, Sophia A1 - Class, Fabian A1 - Kohler, Ulrich T1 - Leben in der ehemaligen DDR BT - Zusatzfragebogen im Rahmen der Befragung "Leben in Deutschland 2018" / Living in the GDR Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.5684/soep.ddr18 PB - German Institute for Economic Research (DIW Berlin) CY - Berlin ER -