TY - JOUR A1 - Göse, Frank T1 - Luise als Politikerin JF - Berliner Geschichte - Zeitschrift für Geschichte und Kultur : Königin Luise Y1 - 2020 SN - 978-3-96201-062-1 VL - 25 SP - 28 EP - 35 PB - Elsengold Verlag CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Kleinjung, Christine ED - Kleinjung, Christine T1 - Stiftische und monastische Lebensformen in Frauenklöstern am südlichen Oberrhein zwischen Kategorisierung und Dynamik (mit Schwerpunkt auf Waldkirch und Säckingen) JF - Religiöse Frauengemeinschaften am südlichen Oberrhein KW - Geschlechtergeschichte KW - Christentum Y1 - 2021 SN - 978-3-7995-7842-4 SP - 17 EP - 30 PB - Thorbecke CY - Ostfildern ER - TY - JOUR A1 - Neitzel, Sönke T1 - Rezension zu: Chiari, Bernhard: Die Bundeswehr als Zauberlehrling der Politik? Der ISAF-Einsatz und das Provincial Reconstruction Team (PRT)Kunduz 2003 bis 2012. - In: Militaergeschichtliche Zeitschrift MGZ. - 72 (2013), 2, S. 317–351; https://doi.org/10.1515/mgzs-2013-0013 JF - Militärgeschichtliche Zeitschrift Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1515/mgzs-2017-0166 SN - 2193-2336 SN - 2196-6850 VL - 76 SP - 160 EP - 167 PB - De Gruyter CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Fenn, Monika A1 - Urban, Stefanie T1 - Das Potsdamer Modell des erweiterten Fachwissens für den schulischen Kontext Geschichte BT - Explorative Prüfung in einer Delphi-Studie JF - Motivation - Kognition - Reflexion : Schlaglichter geschichtsdidaktischer Professionsforschung Y1 - 2021 SN - 978-3-7344-1229-5 SP - 105 EP - 133 PB - Wochenschau Verlag CY - Frankfurt ER - TY - JOUR A1 - Botsch, Gideon T1 - „Nur der Freiheit …“? JF - Jugendbewegung, Antisemitismus und rechtsradikale Politik Vom „Freideutschen Jugendtag“ bis zur Gegenwart Y1 - 2014 SN - 978-3-11-030642-2 SN - 978-3-11-030622-4 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110306422 SP - 242 EP - 261 PB - de Gruyter CY - Oldenburg ER - TY - JOUR A1 - Botsch, Gideon A1 - Haverkamp, Josef T1 - Einleitung JF - Jugendbewegung, Antisemitismus und rechtsradikale Politik Vom „Freideutschen Jugendtag“ bis zur Gegenwart Y1 - 2014 SN - 978-3-11-030642-2 SN - 978-3-11-030622-4 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110306422 SP - 1 EP - 8 PB - de Gruyter CY - Oldenburg ER - TY - JOUR A1 - Creuzberger, Stefan A1 - Geppert, Dominik Nicolas T1 - Die Ämter und ihre Vergangenheit BT - eine Zwischenbilanz JF - Die Ämter und ihre Vergangenheit : Ministerien und Behörden im geteilten Deutschland 1949-1972 Y1 - 2018 SN - 978-3-657-78821-7 SP - 183 EP - 199 PB - bpb, Bundeszentrale für politische Bildung CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Creuzberger, Stefan A1 - Geppert, Dominik Nicolas T1 - Das Erbe des NS-Staats als deutsch-deutsches Problem BT - eine Einführung JF - Die Ämter und ihre Vergangenheit : Ministerien und Behörden im geteilten Deutschland 1949–1972 Y1 - 2018 SN - 978-3-7425-0320-6 SP - 7 EP - 15 PB - bpb, Bundeszentrale für politische Bildung CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Bösch, Frank A1 - Wirsching, Andreas T1 - Erfahrene Männer BT - das Personal der Innenministerien in Bonn und Ost-Berlin JF - Die Ämter und ihre Vergangenheit : Ministerien und Behörden im geteilten Deutschland 1949-1972 Y1 - 2018 SN - 978-3-7425-0320-6 SP - 163 EP - 181 PB - bpb, Bundeszentrale für politische Bildung CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Wentker, Hermann T1 - Von der Deutschen Zentralverwaltung für Justiz zum Ministerium der Justiz BT - Personalpolitik im Übergang von der SBZ zur DDR (1945-1953) JF - Die Ämter und ihre Vergangenheit : Ministerien und Behörden im geteilten Deutschland 1949-1972 Y1 - 2018 SN - 978-3-7425-0320-6 SP - 71 EP - 86 PB - bpb, Bundeszentrale für politische Bildung CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Görtemaker, Manfred T1 - Die heile Welt der Rosenburg BT - Das Bundesministerium der Justiz und die NS-Vergangenheit JF - Die Ämter und ihre Vergangenheit : Ministerien und Behörden im geteilten Deutschland 1949-1972 Y1 - 2018 SN - 978-3-7425-0320-6 SP - 47 EP - 69 PB - bpb, Bundeszentrale für politische Bildung CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Scianna, Bastian Matteo T1 - A prelude to total war? BT - the Abyssinian War (1935-36) in the Eyes of Foreign Military Observers JF - International Journal of Military History and Historiography N2 - The conflict between Italy and Ethiopia in 1935–36 has been framed as a prelude to the Second World War and as a watershed towards ‘Total War’. One perspective has so far been neglected: the assessments of foreign military observers. This article examines American, British, German, and Austrian views on the operations and thereby also analyses the mindset of European officers at the time. The core argument emerging from these reports is that the war was perceived as a rather ‘normal’ colonial conflict. Neither the use of gas, nor the employment of aircraft against civilians was seen as a taboo or created significant outrage among the military observers. Instead, they lauded the Italians’ steady logistical efforts and employment of artillery and airpower to overcome nature and the enemy’s resistance. KW - Italy KW - Ethiopia KW - Abyssinian War KW - Fascism KW - Military Attaches Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1163/24683302-03801001 SN - 2468-3299 SN - 2468-3302 VL - 38 IS - 1 SP - 5 EP - 33 PB - Brill CY - Leiden ER - TY - JOUR A1 - Hornung, Jessica A1 - Nitezki, Tina A1 - Kraemer, Stephanie T1 - Zieht die Schubladen auf! Ein Appell zur Veröffentlichung von Negativ-Ergebnissen in der tierbasierten Forschung T1 - Pull the drawers open! Call-up to come out with negative results in animal-based research JF - Berliner und Münchener Tierärztliche Wochenschrift N2 - In der Humanmedizin stellt die sogenannte evidenzbasierte Medizin nach Einführung des Begriffs durch D.L. Sackett (Sackett et al. 1996) und der Gründung des Cochrane Instituts (1972) einen wichtigen Standard in der Aufbereitung und dem Transfer von Ergebnissen aus klinischen Studien in den ärztlichen Alltag dar. Ziel ist es, die Vermittlung von Erkenntnissen aus der Wissenschaft für die praktizierenden Ärzte zu erleichtern. Dabei werden Studienergebnisse in Abhängigkeit von der jeweiligen Fragestellung mittels systematischer Literaturrecherche zusammengetragen und hinsichtlich ihrer Evidenz bewertet, um so dem Arzt ein Instrument an die Hand zu geben, mit dem die gewonnenen Erkenntnisse im Hinblick auf eine konkrete klinische Situation abgewogen und angewendet werden können. In den letzten Jahren wurde allerdings vermehrt Kritik laut, dass der Ausgang vieler klinischer Studien in den Übersichtsarbeiten zu positiv dargestellt werde. Ursächlich hierfür ist der Aspekt des Publikationsbias, also die Beobachtung, dass Autoren wissenschaftliche Ergebnisse mit positivem Ausgang bevorzugt publizieren. Überträgt man diesen Sachverhalt auf die präklinische Forschung, die in weiten Teilen auf der Durchführung tierexperimenteller Untersuchungen beruht, so widerspräche das Zurückhalten negativer Ergebnisse in fataler Weise dem 3R-Konzept von Russel und Burch, da dadurch die Gefahr besteht, dass Forschungsvorhaben wiederholt durchgeführt werden. N2 - In human medicine so-called evidence-based medicine represents an important standard to present results and transfer data out of clinical trials into routine medical care, since it was established by D.L. Sackett (Sackett et al. 1996) and the Cochrane Institute was founded (1972). The overall goal is to facilitate transmission of scientific findings to practicing physicians. Depending on respective research questions, study findings are collected via systematical literature review, followed by regarding its evidence. Thus, the physician will be given an instrument, with which he can asses and apply obtained knowledge in view of specific clinical circumstances. In recent years, however, criticism increased since the outcome of many clinical trials was presented too positive in its review. Publication bias is supposed to be one of the main reasons. This may be explained by the observation that authors prefer publishing scientific findings with significant positive results/ output. Transferring these facts to preclinical research, based to a large extend on animal experimental investigations, withholding of negative results would imply fatal contradiction to the 3R-principles of Russel and Burch (Russel and Burch 1959). KW - publication bias KW - evidence-based medicine KW - 3R-principles KW - Publikationsbias KW - evidenzbasierte Medizin KW - 3R-Prinzip Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.2376/0005-9366-17093 SN - 0005-9366 SN - 1439-0299 VL - 131 IS - 7-8 SP - 279 EP - 283 PB - Schlütersche Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG. CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Scapin, Mathieu ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - Les chefs d’œuvre de l’Art antique dans la bande dessinée du XXIᵉ s. Usages et Background JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - Whether you open a manga, a French-language comic strip or a North-American comic strip with Classic subject, it seems normal to the reader to encounter many representations of sculptures, paintings or object of daily life from this period throughout the story. These images are taken from catalogues notably available online. The artists also seem to have drawn their inspiration from museum publications or directly from the collections exhibited by these cultural institutions. This article will review the masterpieces used in comic strips and the reasons why they are chosen. Depending on the formats and cultures that stage them, these works do not constitute decorative elements of an ancient past but contribute to the narrative. KW - Bande dessinée KW - art antique KW - manga KW - comics KW - culture populaire Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.128 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 169 EP - 199 ER - TY - JOUR A1 - Saura-Ziegelmeyer, Arnaud ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - Construire ses propres modèles : le cas des bandes sonores post-Gladiator JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - Ringing trumpets announcing the arrival of a Roman emperor, an oriental flowing and delicate harp reverberating inside the intimate palace of an Egyptian queen, a rude aulos singing in a bucolic Greek landscape: where are these familiar sound images coming from? Are these creations inspired by archaeological data or built after modern fantasy? The scarcity of ancient musical data necessitated, in fact, to reinvent the films’ soundscape taking place in the Ancient world. It is therefore a question of seeing on which models a peplum’s soundtrack is conceived and what it can reveal on our way of perceiving the ancient and contemporary world. Far from wanting to gauge the historicity of the sound backgrounds offered to the spectator of dark rooms, it is rather a question of seeing the imitation phenomena that can appear from the sound clichés created by the peplum itself and of also deducing from them thought patterns which, contextualized, influence these compositions. This article will focus on post-2000 productions. KW - music KW - peplum KW - antiquity KW - otherness KW - reception studies Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.150 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 141 EP - 168 ER - TY - JOUR A1 - Costanzo, Daniela ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - Le destin des icônes : perception, symboles et images des Bronzes de Riace dans la culture contemporaine JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - Très peu d’originaux nous permettent de connaître la statuaire grecque ancienne. Eu égard à la grande production de statues en bronze, un nombre très limité d’oeuvres a été sauvé de la fureur du temps et des hommes. Le reste nous est connu de manière partielle et imparfaite par les copies romaines en marbre ou par des notes rapides d’auteurs anciens, qui mentionnent des artistes et des oeuvres dont le seul nom demeure. La découverte de statues en bronze de production grecque est donc un événement exceptionnel d’un point de vue scientifique. Les « Bronzes de Riace » ont notamment eu, dès leur découverte en 1972, une immense influence dans la culture populaire, que nous allons aborder dans cet article sous l’angle des Reception Studies, en essayant d’intégrer ces réflexions au débat sur leur perception dans le monde contemporain, déjà abordé par deux volumes sortis en 1986 et 2015 (Gli eroi venuti dal mare/Heroes from the sea et Sul buono e sul cattivo uso dei Bronzi di Riace1), en portant une attention particulière au Web et aux réseaux sociaux. 1 Je remercie Maurizio Paoletti et Fabien Bièvre-Perrin pour la relecture de cet article ; Domenico Benedetto D’Agostino pour m’avoir fait connaître, il y a quelques années, le poème de Felice Mastroianni dédié au Bronzes de Riace ; l’Archivio du Musée Archéologique National de Reggio Calabria, Mike_art04, le collectif La Psicoscimmia et Emanuela Robustelli pour les images qu’ils ont partagées. KW - Bronzes de Riace KW - Museo Archeologico Nazionale Reggio Calabria KW - politique KW - caricature KW - publicité Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.153 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 100 EP - 124 ER - TY - JOUR A1 - Besnard, Tiphaine Annabelle ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - La Vénus de Milo dans l’art contemporain (de 1980 à nos jours) : une icône globalisée JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - This paper aims to analyse the figure of the Venus of Milo in (extreme) contemporary art productions. The reception of this sculpture has already been studied in the past, but without considering the last ten years (2010 – 2020), during which artists like Yinka Shonibare, Fabio Viale, or Daniel Arsham decided to use the Venus for their new productions. The paper also explains how the Venus of Milo became a globalised icon and an inspiration for artists from all over the world. KW - Vénus de Milo KW - art contemporain KW - réception KW - icône KW - sculpture Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.156 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 84 EP - 99 ER - TY - JOUR A1 - Pampanay, Élise ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - The Nike of Samothrace’s presences during the XX and XXI centuries: mysteries and victories JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - Despite its fame, the Winged Victory of Samothrace keeps on fascinating not only every visitor of the Louvre museum, but also the eye of the connoisseur. Despite its recent restoration in 2014, some of its mysteries might indeed never be solved, like the identity of its sculptor. But this fascination also comes from the statue itself, its majestic aesthetics and lack of head, in a similar fashion perhaps to the loss of the Venus of Milo’s arms. Since her discovery more than 150 years ago by Charles Champoiseau, she’s been on the throne at the top of the Daru stairs at the Louvre Museum. This hellenistic masterpiece, that Champoiseau called a ”mousseline de marbre”, became a must see in the Paris museum, together with the Mona Lisa and its other chefs d’oeuvre. But this statue’s fate is not set in stone. Many modern artists, like Omar Hassan or Xu Zhen, have tried to make it their own and give it a new depth. Recently, Beyonce and Jay-Z also offered a new perspective by including this Louvre masterpiece, among others, in their political masterstroke, the video clip ”Apeshit”. This paper seeks to decode the meanings and symbolism of these new versions of the Nike. KW - Nike of Samothrace KW - sculpture KW - polychromy KW - victories KW - modern art Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.146 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 71 EP - 83 ER - TY - JOUR A1 - Jouteur, Isabelle ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - Laocoon Relooké JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - This article focuses on the reception of the ancient statue of Laocoon in the arts and popular culture of the 21st century. It looks into why this icon has remained continuously present in the public’s collective imagination and covers, in particular, the recapturing of this motif by four contemporary painters : Richard Wallace (2002), Ron Milewicz (2005), Gilles Chambon (2008), Kent Monkman (2008). The article examines as well the new meanings associated with its treatment and finally explores the way our contemporary world deals with the notion of monument and the concept of academicism. KW - Laocoon KW - contemporary art KW - academicism KW - painting KW - 21st century Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.136 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 43 EP - 70 ER - TY - JOUR A1 - Briand, Michel ED - Bièvre-Perrin, Fabien ED - Carlà-Uhink, Filippo ED - Rollinger, Christian ED - Walde, Christine T1 - Le Laocoon en icône queer et camp BT - Enjeux esthétiques, culturels, politiques JF - thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités N2 - The Laocoön group, a famous source of inspiration for modern artists and a crucial masterpiece for historians of art and philosophers, is also a popular figure in queer contemporary art and culture, both distorted and celebrated through camp performative devices. After remarks about 1. “queer gaze” and the complex relation of queer or LGBTQIA+ culture and politics to the dialectics of kitsch/camp and classical / contemporary / pop art, and 2. (not straight but) queer classics, using “anachronisme raisonné” (Loraux”) and “écart” (Dupont), this article focuses on case studies from the 2010’s: 1. The untold gay history of Vatican guided tour; the music video Falling, by the “queer cowboy” Drew Beckman. 2. Paintings by Richard Wallace (esp. Laocoön); photographic series of Danil Golovkin (Modern Heroes : Photographing Bodybuilders in the Digital Age), 3. Julien Servy (Collages : Photo vs. Statues) ; the design firm modern8 (for the 2017 Utah Pride Festival). 4. The indigenous Canadian artist Kent Monkman, who, in paintings (The Academy), performances, installations, altogether stages and questions the violence of historical and cultural colonization and its impact on issues of gender and identity, and promotes dynamic interactions of aesthetics and politics, as well of pathos and camp. KW - anachronism KW - camp KW - classical reception KW - gay KW - Danil Golovkin KW - Laocoon KW - Kent Monkman KW - queer KW - Richard Wallace Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.133 SN - 2364-7612 VL - 2021 IS - 13 SP - 1 EP - 42 ER -