TY - INPR A1 - Schwarz, Udo T1 - Einführung in die nichtlineare Dynamik N2 - Aus dem Inhalt: 1. Einführung 2. Motivation für die nichtlineare Dynamik 3. Logistische Abbildung (Parabel-Abbildung) 4. Lorenz-Gleichungen 5. Fraktale Selbstähnlichkeit 6. Die Brownsche Bewegung 7. Stöße & Billards 8. Körper mit gravitativer Wechselwirkung 9. Glossar 10. Turbo-Pascal-Texte 11. IDL-Texte 12. Reduce-Texte T3 - NLD Preprints - 8 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-13525 ER - TY - GEN A1 - Selting, Margret T1 - Emphatic speech style : with special focus on the prosodic signalling of heightened emotive involvement in conservation N2 - After a review of previous work on the prosody of emotional involvement, data extracts from natural conversations are analyzed in order to argue for the constitution of an 'emphatic (speech) style', which linguistic devices are used to signal heightened emotive involvement. Participants use prosodic cues, in co-occurrence with syntactic and lexical cues, to contextualize turn-constructional units as 'emphatic'. Only realizations of prosodic categories that are marked in relation to surrounding uses of these categories have the power to contextualize units as displaying 'more-than-normal involvement'. In the appropriate context, and in cooccurrence with syntactic and lexical cues and sequential position, the context-sensitive interpretation of this involvement is 'emphasis'. Prosodic marking is used in addition to various unmarked cues that signal and constitute different activity types in conversation. Emphatic style highlights and reinforms particular conversational activities, and makes certain types of recipient responses locally relevant. In particular, switches from non-emphatic to emphatic style are used to contextualize 'peaks of involvement' or 'climaxes' in story-telling. These are shown in the paper to be 'staged' by speakers and treated by recipients as marked activities calling for displays of alignment with respect to the matter at hand. Signals of emphasis are deployable as techniques for locally organizing demonstrations of shared understanding and participant reciprocity in conversational interaction. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe - 41 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-37933 ER - TY - GEN A1 - Hopf, Diether A1 - Hatzichristou, Chryse T1 - Rückkehr in die Heimat : zur schulischen und sozialpsychologischen Situation griechischer Schüler nach der Remigration N2 - Dieser Aufsatz berichtet über die Ergebnisse einer umfassenden empirischen Untersuchung zur Schulsituation griechischer Kinder und Jugendlicher, die aus der BRD in ihre Heimat zurückgewandert sind. An Stichproben aus Grundschulen und Sekundarstufen wird überprüft, welche Probleme in den Schulleistungen und im psychosozialen Befinden bei Rückkehrern im Vergleich zu Einheimischen auftreten. Die Informationen über jeden Schüler enthalten mehrere Perspektiven: Lehrerurteil, Einschätzung durch die Mitschüler, Selbstkonzept sowie Schulleistungsindikatoren. Es zeigt sich, daß die Rückkehrerkinder schulisch im Rückstand liegen sowie eine Reihe psychosozialer Belastungen aufweisen, die je nach Remigrationszeitpunkt, Geschlecht etc. unterschiedlich ausgeprägt sind. Unproblematisch verläuft die Rückkehr in die Heimat und die schulische Integration nur, wenn sie vor dem 8. Lebensjahr erfolgt. N2 - The authors report the results of a comprehensive empirical study on the school situation of Greek children and adolescents who remigrated from Germany into their home country. On the basis of random samples taken in primary and secondary schools, they inquire into the problems regarding school achievement and the psychosocial condition of remigrants compared to locals. The information on each student comprises several dimensions: teacher judgement, assessment by schoolmates, self-concept, and indicators of school-achievement. It is shown that the children of remigrants lag behind as regards school achievement and manifest psychosocial strain which differs according to the date of remigration, the gender etc. The return to the home country and integration into the school takes an unproblematic course only if remigration takes place before the age of eight. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe - paper 095 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-36323 ER - TY - GEN A1 - Selting, Margret T1 - Konstruktionen am Satzrand als interaktive Ressource in natürlichen Gesprächen T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe - 48 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-41932 ER - TY - JOUR A1 - Küpper, Georg A1 - Birnbacher, Dieter T1 - Schopenhauer und der Wert der Freiheit Y1 - 1994 ER - TY - GEN A1 - Henkel, Carsten A1 - Steane, Andrew M. A1 - Kaiser, Robin A1 - Dalibard, Jean T1 - A modulated mirror for atomic interferometry N2 - A novel atomic beam splitter, using reflection of atoms off an evanescent light wave, is investigated theoretically. The intensity or frequency of the light is modulated in order to create sidebands on the reflected de Broglie wave. The weights and phases of the various sidevands are calculated using three different approaches: the Born approximation, a semiclassical path integral approach, and a numerical solution of the time-dependent Schrdinger equation. We show how this modulated mirror could be used to build practical atomic interferometers. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Mathematisch-Naturwissenschaftliche Reihe - paper 102 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-42279 ER - TY - GEN A1 - Henkel, Carsten A1 - Courtois, Jean-Yves A1 - Aspect, Alain T1 - Atomic diffraction by a thin phase grating N2 - We present a semiclassical perturbation method for the description of atomic diffraction by a weakly modulated potential. It proceeds in a way similar to the treatment of light diffraction by a thin phase grating, and consists in calculating the atomic wavefunction by means of action integrals along the classical trajectories of the atoms in the absence of the modulated part of the potential. The capabilities and the validity condition of the method are illustrated on the well-known case of atomic diffraction by a Gaussian standing wave. We prove that in this situation the perturbation method is equivalent to the Raman-Nath approximation, and we point out that the usually-considered Raman-Nath validity condition can lead to inaccuracies in the evaluation of the phases of the diffraction amplitudes. The method is also applied to the case of an evanescent wave reflection grating, and an analytical expression for the diffraction pattern at any incidence angle is obtained for the first time. Finally, the application of the method to other situations is briefly discussed. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Mathematisch-Naturwissenschaftliche Reihe - paper 101 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-42269 ER - TY - GEN A1 - Henkel, Carsten A1 - Courtois, Jean-Yves A1 - Kaiser, Robin A1 - Westbrook, C. A1 - Aspect, Alain T1 - Phase shifts of atomic de Broglie waves at an evanescent wave mirror N2 - A detailed theoretical investigation of the reflection of an atomic de Broglie wave at an evanescent wave mirror is presented. The classical and the semiclassical descriptions of the reflection process are reviewed, and a full wave-mechanical approach based on the analytical soution of the corresponding Schrödinger equation is presented. The phase shift at reflection is calculated exactly and interpreted in terms of instantaneous reflection of the atom at an effective mirror. Besides the semiclassical regime of reflection describable by the WKB method, a pure quantum regime of reflection is identified in the limit where the incident de Broglie wavelength is large compared to the evanescent wave decay length. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Mathematisch-Naturwissenschaftliche Reihe - paper 103 Y1 - 1994 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-42289 ER - TY - JOUR A1 - Buschmann, Albrecht T1 - La novela negra : cambio social reflejado en un género popular Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Buschmann, Albrecht T1 - Flaiano, Ennio, Melampus ; Beck & Glückler, Freiburg i. Br., 1993 Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Buschmann, Albrecht T1 - Auf der Suche nach den jungen Jahren : Notizen zum Werk Luigi Meneghellos Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Matthes, Gerald T1 - Vermittlung positiver Lernerfahrungen bei extremen Rechtschreibschwierigkeiten Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans T1 - Kinderwünsche Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans A1 - Pforr, P. T1 - Sexual- und Verhütungsverhalten von Jugendlichen in West- und Ost-Berlin : ein Werkstattbericht Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans A1 - Krappmann, Lothar A1 - Uhlendorff, Harald A1 - Weiss, Karin T1 - Social relationships and support among peers during middle childhood Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans T1 - Sozialisation in der Schule Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Schmitt, Hanno T1 - Alternativschulen ; Antiautoritäre Erziehung ; Antipädagogik ; Schulversuche Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Schulz, Gudrun A1 - Thiem, Wolfgang T1 - Zur Entwicklung der Grundschullehrerausbildung in den neuen Bundesländern Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Sloane, Peter E. F. A1 - Thiem, Wolfgang T1 - Zur erziehungswissenschaftlichen Weiterbildung an den Universitäten der neuen Länder Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Tosch, Frank T1 - "Jämlikhet", Gleichheit : das Ideal einer Gesellschaft stärkt der Schulreform den Rücken ; das schwedische Schulsystem ist weiter in Bewegung ; das Motto heißt Dezentralisation Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Tosch, Frank T1 - Zu Schulvielfalt und Neuerungen im höheren Schulwesen Potsdams in der Weimarer Republik Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Youniss, James ED - Krappmann, Lothar ED - Oswald, Hans T1 - Soziale Konstruktion und psychische Entwicklung T3 - Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft Y1 - 1994 VL - 1157 PB - Suhrkamp CY - Frankfurt am Main [u.a.] ER - TY - JOUR A1 - Link, Jörg-Werner T1 - Arbeitsschulbewegung Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Lompscher, Joachim T1 - Psychologie und Didaktik im Ost-West-Dialog Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Lompscher, Joachim T1 - The sociohistorical school and the acquisition of mathematics Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Lüth, Christoph A1 - Kraul, Margret T1 - Symposion 10: Der Einfluß von Religion und Kirche auf geschlechtsspezifische Sozialisation, Bildung und Ausbildung im europäischen Vergleich Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans A1 - Kuhn, Hans-Peter T1 - Fernsehhäufigkeit von Jugendlichen : Analyse des Einflusses von Eltern und Freunden Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans T1 - Gruppen- und Freundschaftsbeziehungen : ihre Bedeutung für das Lernen in der Grundschule Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans A1 - Süss, K.-U. T1 - The influence of parents and peers on misconduct at school : simultaneous and synergistic effects Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Oswald, Hans T1 - Der Jugendliche Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Cheim-Grützner, Vera T1 - Schwerpunkte und Literatur für das Fach Musikgeschichte (19./20. Jahr hundert) : vorlesungsbegleitendes Lehrmaterial Y1 - 1994 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Cheim-Grützner, Vera T1 - Hans Chemin-Petit : Profil seines künstlerischen Wirkens Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Cheim-Grützner, Vera T1 - Gülke, Peter, Fluchtpunkt Musik : Reflexionen eines Dirigenten zwischen Ost und West Y1 - 1994 PB - Bärenreiter [u.a.] CY - Kassel ER - TY - BOOK A1 - Mastnak, Wolfgang T1 - Sinne - Künste - Lebenswelten : polyästhetische Erziehung und Therapie durch mehr sinnliches Wahrnehmen und gesamtkünstlerisches Gestalten Y1 - 1994 PB - Matus CY - Presov ER - TY - BOOK ED - Olias, Günter T1 - Musiklernen : Aneignung des Unbekannten T3 - Musikpädagogische Forschung Y1 - 1994 VL - 15 PB - Die Blaue Eule CY - Essen ER - TY - JOUR A1 - Olias, Günter T1 - Von konfrontativer zu integrativer Musikdidaktik : Wege der Aneignung des Unbekannten Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Westphal, Anke T1 - Zu einigen Fragen der Geschlechtsspezifik musikalischer Leistungsmotivation Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Baur, Jürgen A1 - Brettschneider, Wolf-Dietrich T1 - Der Sportverein und seine Jugendlichen T3 - Edition Sport und Wissenschaft Y1 - 1994 VL - 19 PB - Meyer + Meyer CY - Aachen ER - TY - BOOK A1 - Singer, Roland ED - Baur, Jürgen ED - Bös, Klaus T1 - Motorische Entwicklung : ein Handbuch T3 - Beiträge zur Lehre und Forschung im Sport Y1 - 1994 VL - 106 PB - Hofmann CY - Schorndorf ER - TY - JOUR A1 - Baur, Jürgen T1 - Motorische Entwicklung in sozialökologischen Kontexten Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Keitel, Christine A1 - Kaiser, Gabriele T1 - Assessing mathematics in Europe : the Federal Republic of Germany Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Kleemann, Helga T1 - Kommunikation über Literatur in Gang bringen Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Olias, Günter T1 - Der Golem, wie er in die Welt kam : Symbolik und Klanggestaltung einer Legende Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Klunter, Martina T1 - Freude an geometrischer Tätigkeit Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Klunter, Martina T1 - Ein Projekt : unser mathematisches Sportfest Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Stölting, Erhard T1 - Vertrauen und Korruption oder die politische Kraft des Zwielichts Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Möller, Angelika T1 - Geometrische Übungen Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Möller, Angelika A1 - Veith, Ute T1 - Größen erfahren und erleben, Teil 2 Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Möller, Angelika T1 - Mathematik-Olympiade der Stadt Potsdam für Kinder der Klassen 3 und 4 Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Möller, Angelika T1 - Piff, paff! Piff, paff, oj, oj , oj ... : Begegnung mit Sprachen fördert auch die Begegnung von Menschen Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Degenhardt, Sven A1 - Kalina, Ulrich T1 - Computereinsatz bei blinden und sehbehinderten Schülern T3 - Potsdamer Studientexte : Sonderpädagogik Y1 - 1994 VL - 4 CY - Potsdam ER - TY - BOOK ED - Drews, Ursula T1 - Auf dem Weg zur sechsjährigen Grundschule : Praxisberichte und Materialien T3 - Fachserie Lernort Schule Y1 - 1994 PB - Pädagogisches Landesinstitut Brandenburg CY - Ludwigsfelde ER - TY - BOOK A1 - Goetze, Herbert A1 - Neukäter, Heinz T1 - Unterricht bei Schülern mit Verhaltensstörungen T3 - Potsdamer Studientexte : Sonderpädagogik Y1 - 1994 VL - 3 CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Pöhle, Karl-Heinz T1 - Grundlagen der Pädagogik Hörbehinderter T3 - Potsdamer Studientexte : Sonderpädagogik Y1 - 1994 VL - 5 CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Hempel, Marlies A1 - Hartmann, Jutta T1 - Wir werden Spuren hinterlassen. Y1 - 1994 ER - TY - THES A1 - Aissen-Crewett, Meike T1 - Bildbegegnung : ästhetische Erfahrung und Bildende Kunst ; ästhetische Reflexionen - pädagogische Erfahrungen Y1 - 1994 CY - Oldenbourg ER - TY - JOUR A1 - Aissen-Crewett, Meike T1 - Bäume und Landschaften : Kunst-Sehen und Kunst-Machen, 3. Teil Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Aissen-Crewett, Meike T1 - Kreativität in der Schule und in der Freizeit Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Aissen-Crewett, Meike T1 - Kurt Schwitters : Grenzüberschreitungen ; Materialien zur Integration von Kunst- und Literaturunterricht, 3. Teil Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Aissen-Crewett, Meike T1 - Skeptizismus : intoleranter Dogmatismus oder intolerabler Relativismus? Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Aissen-Crewett, Meike T1 - Das Spiel mit dem Raum : Materialien zu einem entwicklungsorientierten Kunstunterricht, 3. Teil Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Becher, Karin T1 - Lernen und Selbsterfahrung Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Drews, Ursula T1 - Unterricht in Deutschland : Schulreports zur Reformpädagogik T3 - Grundlagen der Schulpädagogik Y1 - 1994 VL - 8 PB - Schneider Verl. Hohengehren CY - Baltmannsweiler ER - TY - JOUR A1 - Drews, Ursula A1 - Heusinger, Renate T1 - Aufbruch : Grundschule in den neuen Bundesländern Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Drews, Ursula T1 - Behindert das Öffnen von Unterricht die Grundlegung von Bildung Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Drews, Ursula T1 - Ist Grundlegung von Bildung heute noch ein Thema für die Grundschule Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Drews, Ursula T1 - Unterrichten in Klasse 5 und 6 der Grundschule : (k)ein Problem? Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Giest, Hartmut T1 - Das kleine 1 x 1 : nur eine Frage der Übung Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Hempel, Marlies A1 - Hartmann, Jutta T1 - Geschlecht als soziale Kategorie in der Lehramtsausbildung T3 - Potsdamer Studien zur Grundschulforschung : Arbeitsberichte und Studien Y1 - 1994 VL - 2 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Hempel, Marlies T1 - Mädchen und Jungen im Schulbuch : das Geschlechterverhältnis in den Schulbüchern des Sachunterrichts und der Politischen Bildung T3 - Potsdamer Studien zur Grundschulforschung : Arbeitsberichte und Studien Y1 - 1994 VL - 3 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Hempel, Marlies T1 - Soziales Lernen in der Grundschule : Sozialkompetenz und Sozialerfahrungen von Mädchen und Jungen T3 - Potsdamer Studien zur Grundschulforschung : Arbeitsberichte und Studien Y1 - 1994 VL - 1 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Hempel, Marlies T1 - Geschlechterdifferente Bildungsinhalte - historischer Hintergrund und didaktischer Rahmen Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Hempel, Marlies T1 - Die Koedukationsdebatte - eine "nichtwestliche" Perspektive Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Hempel, Marlies T1 - Konfliktbewältigung von Mädchen und Jungen in der Grundschule Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Hempel, Marlies T1 - Problembewußtsein von Erzieherinnen zur Geschlechtererziehung Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Kaiser, Gabriele A1 - Blum, Werner T1 - Vergleich mathematischer Leistungen deutscher und englischer Lernender in Klasse 8 Y1 - 1994 ER - TY - BOOK ED - Kaiser, Gabriele T1 - Analysen zu Frauen und Mathematik Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Kaiser, Gabriele T1 - Analyse ausgewählter Schulbücher unter geschlechtsspezifischen Aspekten Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Kaiser, Gabriele A1 - Rogers, Patricia T1 - Gender and mathematics education Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Scheerer-Neumann, Gerheid T1 - Texte für langsam lesenlernende Kinder : Überlegungen und Tips zum Selberschreiben Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Holzendorf, Ulf A1 - Breyer, Herbert A1 - Dietsch, Gerhard T1 - Bauzeichnungen - Grundrisse Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Laabs, Hans-Joachim T1 - Einführung in die Informationstechnik : Lernunterlage Y1 - 1994 PB - Landesamt für Datenverarbeitung und Statistik CY - Teltow ER - TY - BOOK A1 - Laabs, Hans-Joachim A1 - Severin, Wolfgang T1 - Ein Interface im Eigenbau Y1 - 1994 PB - Medienpädagogisches Zentrum CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Laabs, Hans-Joachim T1 - Alternativer Stromlieferant im funktionstüchtigen Modell, Teil 1 Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Laabs, Hans-Joachim A1 - Severin, Wolfgang T1 - Computer - ein Blick hinter die Kulissen : der Joystick, Teil 2 Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Laabs, Hans-Joachim A1 - Severin, Wolfgang T1 - Computer - ein Blick hinter die Kulissen : der Joystick, Teil 3 Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Laabs, Hans-Joachim A1 - Severin, Wolfgang T1 - Hinweise zum Herstellen einer Leiterplatte Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Meier, Bernd T1 - Berufswahlvorbereitung : handlungsorientiert gestaltet Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Meier, Bernd A1 - Kessel, Peter T1 - Handlungskompetenz auf dem Lehrstellenmarkt Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Meier, Bernd A1 - Brendal, Torsten A1 - Jurke, Christina T1 - Kreativität und Lernspiele im Technikunterricht Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Meier, Bernd A1 - Zeißler, Fritz-Peter T1 - Wir arbeiten mit Kunststoffen : sicher und unfallfrei Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Zeißler, Fritz-Peter T1 - Wir arbeiten mit Ton : das Gießen Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Zeißler, Fritz-Peter T1 - Wir arbeiten mit Ton : Wissenswertes für die schulische Umsetzung Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Chudoba, Charlotte A1 - Meier, Bernd T1 - Arbeitslehre noch zeitgemäß? Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Chudoba, Charlotte T1 - Berufswahl zwischen Zwängen und persönlichen Wünschen Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Sträßner, Hans T1 - Experimente helfen das Prinzip der Trinkwasserversorgung verstehen Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Sträßner, Hans T1 - Zur Entwicklung des Wagens als Transportmittel Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Thiele, Wolfgang T1 - Integrated Services Digital Network (ISDN) Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Jank, Birgit A1 - Singer, Birgit ED - Brunner, Axel ED - Bähr, Johannes T1 - Songbook : 111 Lieder Y1 - 1994 PB - Klett CY - Stuttgart ER - TY - BOOK A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - Why do all the curvature invariants of a gravitational wave vanish? T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik Y1 - 1994 VL - 1994, 03 PB - Univ. CY - Potsdam ER -