TY - GEN A1 - Ehlen, Tobias A1 - Flöge, Annie A1 - Göbel, Franziska A1 - Keller, Peter A1 - Rœlly, Sylvie ED - Keller, Peter ED - Rœlly, Sylvie T1 - Übungsbuch zur Stochastik BT - Aufgaben und Lösungen ; Grundlegende Konzepte und Anwendungen N2 - Dieses Buch stellt Übungen zu den Grundbegriffen und Grundsätzen der Stochastik und ihre Lösungen zur Verfügung. So wie man Tonleitern in der Musik trainiert, so berechnet man Übungsaufgaben in der Mathematik. In diesem Sinne soll dieses Übungsbuch vor allem als Vorlage dienen für das eigenständige, eigenverantwortliche Lernen und Üben. Die Schönheit und Einzigartigkeit der Wahrscheinlichkeitstheorie besteht darin, dass sie eine Vielzahl von realen Phänomenen modellieren kann. Daher findet man hier Aufgaben mit Verbindungen zur Geometrie, zu Glücksspielen, zur Versicherungsmathematik, zur Demographie und vielen anderen Themen. N2 - This book provides exercises on the basic concepts and principles of stochastics and their solutions. Just as one trains scales in music, one calculates exercises in mathematics. In this sense, this exercise book is primarily intended to serve as a template for independent learning and practice. The beauty and uniqueness of probability theory is that it can model a variety of real phenomena. Therefore, one can find exercises with connections to geometry, gambling, actuarial mathematics, demography and many other topics. KW - Aufgabensammlung KW - Wahrscheinlichkeitstheorie KW - Stochastik KW - Wahrscheinlichkeitsverteilung KW - Zufallsvariable KW - Grenzwertsatz KW - Konfidenzintervall KW - exercise collection KW - probability theory KW - stochastics KW - probability distribution KW - random variable KW - limit theorem KW - confidence interval Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-595939 SN - 978-3-86956-563-7 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Alpers, Karsten T1 - Über zweidimensionale diskrete Bewegungsgruppen der pseudoeuklidischen Ebene Y1 - 1994 ER - TY - INPR A1 - Zehmisch, René T1 - Über Waldidentitäten der Brownschen Bewegung N2 - Aus dem Inhalt: 1 Abraham Wald (1902-1950) 2 Einführung der Grundbegriffe. Einige technische bekannte Ergebnisse 2.1 Martingal und Doob-Ungleichung 2.2 Brownsche Bewegung und spezielle Martingale 2.3 Gleichgradige Integrierbarkeit von Prozessen 2.4 Gestopptes Martingal 2.5 Optionaler Stoppsatz von Doob 2.6 Lokales Martingal 2.7 Quadratische Variation 2.8 Die Dichte der ersten einseitigen Überschreitungszeit der Brown- schen Bewegung 2.9 Waldidentitäten für die Überschreitungszeiten der Brownschen Bewegung 3 Erste Waldidentität 3.1 Burkholder, Gundy und Davis Ungleichungen der gestoppten Brown- schen Bewegung 3.2 Erste Waldidentität für die Brownsche Bewegung 3.3 Verfeinerungen der ersten Waldidentität 3.4 Stärkere Verfeinerung der ersten Waldidentität für die Brown- schen Bewegung 3.5 Verfeinerung der ersten Waldidentität für spezielle Stoppzeiten der Brownschen Bewegung 3.6 Beispiele für lokale Martingale für die Verfeinerung der ersten Waldidentität 3.7 Überschreitungszeiten der Brownschen Bewegung für nichtlineare Schranken 4 Zweite Waldidentität 4.1 Zweite Waldidentität für die Brownsche Bewegung 4.2 Anwendungen der ersten und zweitenWaldidentität für die Brown- schen Bewegung 5 Dritte Waldidentität 5.1 Dritte Waldidentität für die Brownsche Bewegung 5.2 Verfeinerung der dritten Waldidentität 5.3 Eine wichtige Voraussetzung für die Verfeinerung der drittenWal- didentität 5.4 Verfeinerung der dritten Waldidentität für spezielle Stoppzeiten der Brownschen Bewegung 6 Waldidentitäten im Mehrdimensionalen 6.1 Erste Waldidentität im Mehrdimensionalen 6.2 Zweite Waldidentität im Mehrdimensionalen 6.3 Dritte Waldidentität im Mehrdimensionalen 7 Appendix T3 - Mathematische Statistik und Wahrscheinlichkeitstheorie : Preprint - 2008, 04 Y1 - 2008 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-49469 ER - TY - BOOK A1 - Baumgärtel, Hellmut T1 - Über Superauswahlstrukturen und deren Eichgruppen T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik Y1 - 1997 VL - 1997, 06 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Kasper, Uwe T1 - Über Schrödinger-Gleichungen in Einsteins Gravitationstheorie Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Klotzek, Benno T1 - Über neuere Ergebnisse zu den diskontinuierlichen Bewegungsgruppen verschiedenen Grades in metrischen Räumen : Abstrakt Y1 - 1995 ER - TY - THES A1 - Koppitz, Jörg T1 - Über Halbgruppen mit vereinigungshalbdistributivem Unterhalbgruppenverband Y1 - 1993 ER - TY - JOUR A1 - Klotzek, Benno T1 - Über die Tatsachen, welche der Geometrie zugrunde liegen Y1 - 1996 ER - TY - THES A1 - Lüders, Otfried T1 - Äquivalenzen und Dualitäten von Varietäten und Quasivarietäten die von endlichen Algebren erzeugt werden Y1 - 1992 ER - TY - JOUR A1 - Junek, Heinz T1 - Zyklizität in Raum, zeit und geist : über Pflasterungen, Rollkurven, Dezimalbrüche, Schwingungen, Wellen, Iteration und Neuronale Netze JF - Zyklizität & Rhythmik: eine multidisziplinäre Vorlesungsreihe Y1 - 2020 SN - 978-3-86464-169-5 SP - 85 EP - 103 PB - trafo CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Quaisser, Erhard T1 - Zwölf Punkte auf einer Kugel Y1 - 1994 ER - TY - THES A1 - Engelhardt, Max Angel Ronan T1 - Zwischen Simulation und Beweis - eine mathematische Analyse des Bienaymé-Galton-Watson-Prozesses und sein Einsatz innerhalb des Mathematikunterrichts T1 - Between simulation and proof - a mathematical analysis of the Bienaymé-Galton-Watson-process and its application in mathematics lessons N2 - Die Bienaymé-Galton-Watson Prozesse können für die Untersuchung von speziellen und sich entwickelnden Populationen verwendet werden. Die Populationen umfassen Individuen, welche sich identisch, zufällig, selbstständig und unabhängig voneinander fortpflanzen und die jeweils nur eine Generation existieren. Die n-te Generation ergibt sich als zufällige Summe der Individuen der (n-1)-ten Generation. Die Relevanz dieser Prozesse begründet sich innerhalb der Historie und der inner- und außermathematischen Bedeutung. Die Geschichte der Bienaymé-Galton-Watson-Prozesse wird anhand der Entwicklung des Konzeptes bis heute dargestellt. Dabei werden die Wissenschaftler:innen verschiedener Disziplinen angeführt, die Erkenntnisse zu dem Themengebiet beigetragen und das Konzept in ihren Fachbereichen angeführt haben. Somit ergibt sich die außermathematische Signifikanz. Des Weiteren erhält man die innermathematische Bedeutsamkeit mittels des Konzeptes der Verzweigungsprozesse, welches auf die Bienaymé-Galton-Watson Prozesse zurückzuführen ist. Die Verzweigungsprozesse stellen eines der aussagekräftigsten Modelle für die Beschreibung des Populationswachstums dar. Darüber hinaus besteht die derzeitige Wichtigkeit durch die Anwendungsmöglichkeit der Verzweigungsprozesse und der Bienaymé-Galton-Watson Prozesse innerhalb der Epidemiologie. Es werden die Ebola- und die Corona-Pandemie als Anwendungsfelder angeführt. Die Prozesse dienen als Entscheidungsstütze für die Politik und ermöglichen Aussagen über die Auswirkungen von Maßnahmen bezüglich der Pandemien. Neben den Prozessen werden ebenfalls der bedingte Erwartungswert bezüglich diskreter Zufallsvariablen, die wahrscheinlichkeitserzeugende Funktion und die zufällige Summe eingeführt. Die Konzepte vereinfachen die Beschreibung der Prozesse und bilden somit die Grundlage der Betrachtungen. Außerdem werden die benötigten und weiterführenden Eigenschaften der grundlegenden Themengebiete und der Prozesse aufgeführt und bewiesen. Das Kapitel erreicht seinen Höhepunkt bei dem Beweis des Kritikalitätstheorems, wodurch eine Aussage über das Aussterben des Prozesses in verschiedenen Fällen und somit über die Aussterbewahrscheinlichkeit getätigt werden kann. Die Fälle werden anhand der zu erwartenden Anzahl an Nachkommen eines Individuums unterschieden. Es zeigt sich, dass ein Prozess bei einer zu erwartenden Anzahl kleiner gleich Eins mit Sicherheit ausstirbt und bei einer Anzahl größer als Eins, die Population nicht in jedem Fall aussterben muss. Danach werden einzelne Beispiele, wie der linear fractional case, die Population von Fibroblasten (Bindegewebszellen) von Mäusen und die Entstehungsfragestellung der Prozesse, angeführt. Diese werden mithilfe der erlangten Ergebnisse untersucht und einige ausgewählte zufällige Dynamiken werden im nachfolgenden Kapitel simuliert. Die Simulationen erfolgen durch ein in Python erstelltes Programm und werden mithilfe der Inversionsmethode realisiert. Die Simulationen stellen beispielhaft die Entwicklungen in den verschiedenen Kritikalitätsfällen der Prozesse dar. Zudem werden die Häufigkeiten der einzelnen Populationsgrößen in Form von Histogrammen angebracht. Dabei lässt sich der Unterschied zwischen den einzelnen Fällen bestätigen und es wird die Anwendungsmöglichkeit der Bienaymé-Galton-Watson Prozesse bei komplexeren Problemen deutlich. Histogramme bekräftigen, dass die einzelnen Populationsgrößen nur endlich oft vorkommen. Diese Aussage wurde von Galton aufgeworfen und in der Extinktions-Explosions-Dichotomie verwendet. Die dargestellten Erkenntnisse über das Themengebiet und die Betrachtung des Konzeptes werden mit einer didaktischen Analyse abgeschlossen. Die Untersuchung beinhaltet die Berücksichtigung der Fundamentalen Ideen, der Fundamentalen Ideen der Stochastik und der Leitidee „Daten und Zufall“. Dabei ergibt sich, dass in Abhängigkeit der gewählten Perspektive die Anwendung der Bienaymé-Galton-Watson Prozesse innerhalb der Schule plausibel ist und von Vorteil für die Schüler:innen sein kann. Für die Behandlung wird exemplarisch der Rahmenlehrplan für Berlin und Brandenburg analysiert und mit dem Kernlehrplan Nordrhein-Westfalens verglichen. Die Konzeption des Lehrplans aus Berlin und Brandenburg lässt nicht den Schluss zu, dass die Bienaymé-Galton-Watson Prozesse angewendet werden sollten. Es lässt sich feststellen, dass die zugrunde liegende Leitidee nicht vollumfänglich mit manchen Fundamentalen Ideen der Stochastik vereinbar ist. Somit würde eine Modifikation hinsichtlich einer stärkeren Orientierung des Lehrplans an den Fundamentalen Ideen die Anwendung der Prozesse ermöglichen. Die Aussage wird durch die Betrachtung und Übertragung eines nordrhein-westfälischen Unterrichtsentwurfes für stochastische Prozesse auf die Bienaymé-Galton-Watson Prozesse unterstützt. Darüber hinaus werden eine Concept Map und ein Vernetzungspentagraph nach von der Bank konzipiert um diesen Aspekt hervorzuheben. N2 - The Bienaymé-Galton-Watson processes can be used to study special and developing populations. These populations include individuals that reproduce identically, randomly, separately, independently of each other, and which exist only for one generation. The n-th generation is the random sum of the individuals of the (n-1)-th generation. The relevance of these processes is based on their history and their significance in mathematical and extra-mathematical contexts. The history of the Bienaymé-Galton-Watson processes is illustrated by the development of the concept to the present day. Various scientists from different disciplines who have contributed to the topic in their respective fields are listed. This illustrates moreover the significance in extra-mathematical contexts. Furthermore, the inner- mathematical magnitude is obtained by means of the superordinate concept of branching processes, which can be traced back to the Bienaymé-Galton-Watson processes. These branching processes are one of the most significant models for describing population growth. In addition, the current importance arises from the applicability of branching processes and the Bienaymé-Galton-Watson processes within epidemiology. The Ebola and Corona pandemics are mentioned as fields of application. The processes serve as a basis for political decision-making and enable statements made on the impact of pandemic measures. In addition to the processes, the conditional expectation value for discrete random variables, the probability generating function and the random sum are also introduced. These concepts simplify the description of the processes and thus form the basis of the considerations. Also, the required and further properties of the basic topics and processes are listed and demonstrated. The chapter reaches its climax with the proof of the criticality theorem, whereby a statement can be made about the extinction of the process in different cases and thus about the extinction probability. These cases are distinguished based on the expected number of offspring from the individuals. It turns out that a process with an expected number of less than one certainly becomes extinct. On the contrary, a process with a number greater than one does not necessarily has to die out. Individual examples are then given, such as the linear fractional case, the population of fibroblasts (connective tissue cells) of mice and the question of origin. These are investigated using the results obtained and some selected random dynamics are simulated in the following chapter. The simulations are carried out by a Python self-written program and are realized using the inversion method. These simulations exemplify the developments in the different criticality cases of the processes. Besides, the frequencies of the individual population sizes are displayed in the form of histograms. The difference between the individual cases can be confirmed and the analysis of the fibroblasts reveals the applicability of the Bienaymé-Galton-Watson processes to more complex problems. Histograms confirm that the individual population sizes occur only finitely often. This statement was raised by Galton and is used in the extinction-explosion dichotomy. The presented findings about the topic and the consideration of the concept are concluded with an analysis of didactic-background. This involves the fundamental ideas, the fundamental ideas of stochastics and the guiding idea of data and chance. Depending on the chosen perspective, the use of the Bienaymé-Galton-Watson processes within the school is plausible and may be beneficial for the students. For the treatment, the Rahmenlehrplan for Berlin and Brandenburg is analysed and compared with the core curriculum of Nord Rhine-Westphalia as an example. The design of the curriculum of Berlin and Brandenburg does not allow the conclusion of applying the Bienaymé-Galton-Watson processes. It can be seen that the underlying guiding idea is not fully compatible with some fundamental ideas of stochastics. Thus, a modification to the curriculum more oriented towards these fundamental ideas would allow the application of the processes. This statement is supported by the observation and transfer of a North Rhine-Westphalian teaching design for stochastic processes to the Bienaymé-Galton-Watson processes by means of chain letters. In addition, a concept map and a Vernetzungspentagraph by von der Bank are designed to highlight this aspect. KW - Bienaymé-Galton-Watson Prozess KW - Kritikalitätstheorem KW - Verzweigungsprozess KW - Populationen KW - linear fractional case KW - bedingter Erwartungswert KW - zufällige Summe KW - Simulation KW - wahrscheinlichkeitserzeugende Funktion KW - Historie der Verzweigungsprozesse KW - Instabilität des Prozesses KW - Aussterbewahrscheinlichkeit KW - Geometrische Reproduktionsverteilung KW - Fibroblasten KW - Entstehungsfragestellung KW - Fundamentale Ideen KW - Leitidee „Daten und Zufall“ KW - Rahmenlehrplan KW - Markov-Ketten KW - Corona KW - Bienaymé-Galton-Watson process KW - criticality theorem KW - branching process KW - populations KW - linear fractional case KW - conditional expectation value KW - random sum KW - simulation KW - probability generating function KW - history of branching processes KW - instability of the process KW - extinction probability KW - geometric reproduction distribution KW - fibroblasts KW - question of origin KW - fundamental ideas KW - guiding idea “Daten und Zufall” KW - Rahmenlehrplan KW - Markov chains KW - Corona Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-524474 ER - TY - JOUR A1 - Westphal, Anke T1 - Zur Wertorientierung in der instrumentalen Leistungsmotivation : glechtsspezifische Aspkte ; eine Studie an Brandenburger Musikschulen Y1 - 1996 ER - TY - BOOK A1 - Matthes, Klaus A1 - Nawrotzki, Kurt T1 - Zur Struktur von Verzweigungsprozessen T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik Y1 - 1996 VL - 1996, 02 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Zur Kritik und Bedeutung der Stoffdidaktik Y1 - 1998 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Zur Ideologie von PISA und Co Y1 - 2006 SN - 978-388120-428-6 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Zur Erinnerung an Mathematikerinnen und Mathematiker, die im Nationalsozialismus verfolgt wurden Y1 - 1995 SN - 3-88120-264-1 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Zur Bedeutung "des Computers" für den Mathematikunterricht Y1 - 1995 ER - TY - BOOK A1 - Köhler, Torsten T1 - Zur Antennensteuerung bei der Hyperthermie-Behandlung T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik Y1 - 1996 VL - 1996, 12 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Hans-Jürgen A1 - Baier, Frank W. A1 - Bleyer, Ulrich A1 - Hubrig, Swetlana A1 - Meister, Claudia-Veronika A1 - Schilbach, Elena A1 - Tiersch, Heinz T1 - Zum Wissenschaftler-Integrationsprogramm Y1 - 1994 ER - TY - INPR A1 - Kytmanov, Aleksandr A1 - Myslivets, Simona A1 - Tarkhanov, Nikolai Nikolaevich T1 - Zeta-function of a nonlinear system N2 - Given a system of entire functions in Cn with at most countable set of common zeros, we introduce the concept of zeta-function associated with the system. Under reasonable assumptions on the system, the zeta-function is well defined for all s ∈ Zn with sufficiently large components. Using residue theory we get an integral representation for the zeta-function which allows us to construct an analytic extension of the zeta-function to an infinite cone in Cn. T3 - Preprint - (2004) 19 Y1 - 2004 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-26795 ER - TY - JOUR A1 - Figari, Rodolfo A1 - Teta, Alessandro T1 - Zero-range hamiltonians for three quantum particles JF - Lectures in pure and applied mathematics KW - random point processes KW - statistical mechanics KW - stochastic analysis Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-472189 SN - 978-3-86956-485-2 SN - 2199-4951 SN - 2199-496X IS - 6 SP - 175 EP - 184 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Hermann, Andreas T1 - Zero sets of eigenspinors for generic metrics JF - Communications in analysis and geometry N2 - Let M be a closed connected spin manifold of dimension 2 or 3 with a fixed orientation and a fixed spin structure. We prove that for a generic Riemannian metric on M the non-harmonic eigenspinors of the Dirac operator are nowhere zero. The proof is based on a transversality theorem and the unique continuation property of the Dirac operator. Y1 - 2014 SN - 1019-8385 SN - 1944-9992 VL - 22 IS - 2 SP - 177 EP - 218 PB - International Press of Boston CY - Somerville ER - TY - GEN A1 - Quaisser, Erhard T1 - Zeitler, H., Mathematische Semesterberichte, 39 (1992), S. 163 - 183 BT - Mathematische Semesterberichte Y1 - 1992 ER - TY - THES A1 - Dahl, Dorothee Sophie T1 - Zahlen in den Fingern T1 - Numbers and fingers BT - eine Analyse des Lernspiels Fingu in Bezug auf den frühkindlichen Zahlerwerb im Rahmen der Artifact-Centric Activity Theory BT - an analysis of the learning game Fingu in relation to early numeracy acquisition within the framework of the artifact-centric activity theory N2 - Die Debatte über den Einsatz von digitalen Werkzeugen in der mathematischen Frühförderung ist hoch aktuell. Lernspiele werden konstruiert, mit dem Ziel, mathematisches, informelles Wissen aufzubauen und so einen besseren Schulstart zu ermöglichen. Doch allein die digitale und spielerische Aufarbeitung führt nicht zwingend zu einem Lernerfolg. Daher ist es umso wichtiger, die konkrete Implementation der theoretischen Konstrukte und Interaktionsmöglichkeiten mit den Werkzeugen zu analysieren und passend aufzubereiten. In dieser Masterarbeit wird dazu exemplarisch ein mathematisches Lernspiel namens „Fingu“ für den Einsatz im vorschulischen Bereich theoretisch und empirisch im Rahmen der Artifact-Centric Activity Theory (ACAT) untersucht. Dazu werden zunächst die theoretischen Hintergründe zum Zahlensinn, Zahlbegriffserwerb, Teil-Ganze-Verständnis, der Anzahlwahrnehmung und -bestimmung, den Anzahlvergleichen und der Anzahldarstellung mithilfe von Fingern gemäß der Embodied Cognition sowie der Verwendung von digitalen Werkzeugen und Multi-Touch-Geräten umfassend beschrieben. Anschließend wird die App Fingu erklärt und dann theoretisch entlang des ACAT-Review-Guides analysiert. Zuletzt wird die selbstständig durchgeführte Studie mit zehn Vorschulkindern erläutert und darauf aufbauend Verbesserungs- und Entwicklungsmöglichkeiten der App auf wissenschaftlicher Grundlage beigetragen. Für Fingu lässt sich abschließend festhalten, dass viele Prozesse wie die (Quasi-)Simultanerfassung oder das Zählen gefördert werden können, für andere wie das Teil-Ganze-Verständnis aber noch Anpassungen und/oder die Begleitung durch Erwachsene nötig ist. N2 - The current debate about the use of digital tools in early mathematical education has a lot of relevance these days. Educational games are designed with the aim of building mathematical informal knowledge and thus enabling a better start to school. But digital and playful implementation alone does not necessarily lead to learning. Therefore, it is important to analyze the media in detail and with regard to the theoretical constructs. In this master's thesis, a mathematical learning game called “Fingu” for preschool children is analyzed theoretically and empirically within the framework of the Artifact-Centric Activity Theory (ACAT). First, the theoretical background is described, that is the number sense, number concept acquisition, part-whole understanding, number perception and determination, number comparisons and number representation using fingers according to embodied cognition as well as the use of digital tools and multi-touch. The app itself is explained and then analyzed theoretically using the ACAT review guide. Finally, the conducted study with ten preschool children is presented. Based on those results and the scientific basis, possible improvements and development of the app are explained. For Fingu, it can be concluded that many processes such as perceptual or conceptual subitizing or counting can be improved, but for others such as part-whole understanding, adjustments and/or adult support are still necessary. KW - Zahlerwerb KW - Frühförderung KW - Lernspiele KW - Videostudie KW - ACAT KW - number KW - part-whole concept Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-607629 ER - TY - JOUR A1 - Dzhunushaliev, Vladimir A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - Wormholes and Flux Tubes in the 7D Gravity on the Principal Bundle with SU(2) Gauge Group as the Extra Dimensions Y1 - 2000 ER - TY - GEN A1 - Quaisser, Erhard T1 - Woodall, D., Geombinatorics, 1 (1992), 4, S. 18 - 20 BT - Geombinatorics Y1 - 1992 ER - TY - JOUR A1 - Schrohe, Elmar T1 - Wodzickiïs noncommutative residue and trace for operator algebras on manifolds with conical singularities Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Wo bleibt das Subversive? : ist die Fachdidaktik ein harmloses Metier? Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Wo bleibt das Subversive? Y1 - 1997 SN - 3-88120-284-6 ER - TY - BOOK A1 - Jahnke, Thomas T1 - Wo bleibt das Subversive? Y1 - 1999 UR - http://www.ex.ac.uk/~PErnst/pome11/art12.htm ER - TY - JOUR A1 - Schrohe, Elmar T1 - Wloka, J. T. [u.a.], Boundary value problems for eliptic systems BT - Boundary value problems for eliptic systems Y1 - 1998 ER - TY - JOUR A1 - Yen, Ming-Hsuan A1 - von Specht, Sebastian A1 - Lin, Yen-Yu A1 - Cotton, Fabrice A1 - Ma, Kuo-Fong T1 - Within- and between-event variabilities of strong-velocity pulses of moderate earthquakes within dense seismic arrays JF - Bulletin of the Seismological Society of America N2 - Ground motion with strong-velocity pulses can cause significant damage to buildings and structures at certain periods; hence, knowing the period and velocity amplitude of such pulses is critical for earthquake structural engineering. However, the physical factors relating the scaling of pulse periods with magnitude are poorly understood. In this study, we investigate moderate but damaging earthquakes (M-w 6-7) and characterize ground- motion pulses using the method of Shahi and Baker (2014) while considering the potential static-offset effects. We confirm that the within-event variability of the pulses is large. The identified pulses in this study are mostly from strike-slip-like earthquakes. We further perform simulations using the freq uency-wavenumber algorithm to investigate the causes of the variability of the pulse periods within and between events for moderate strike-slip earthquakes. We test the effect of fault dips, and the impact of the asperity locations and sizes. The simulations reveal that the asperity properties have a high impact on the pulse periods and amplitudes at nearby stations. Our results emphasize the importance of asperity characteristics, in addition to earthquake magnitudes for the occurrence and properties of pulses produced by the forward directivity effect. We finally quantify and discuss within- and between-event variabilities of pulse properties at short distances. Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.1785/0120200376 SN - 0037-1106 SN - 1943-3573 VL - 112 IS - 1 SP - 361 EP - 380 PB - Seismological Society of America CY - El Cerito, Calif. ER - TY - JOUR A1 - Greven, Christoph A1 - Schroeder, Ulrik T1 - Wissenschaftliches Arbeiten lernen BT - Eine Problemanalyse JF - Commentarii informaticae didacticae N2 - Die Lehre von wissenschaftlichem Arbeiten stellt einen zentralen Aspekt in forschungsorientierten Studiengängen wie der Informatik dar. Trotz diverser Angebote werden mittel- und langfristig Mängel in der Arbeitsqualität von Studierenden sichtbar. Dieses Paper analysiert daher das Profil der Studierenden, deren Anwendung des wissenschaftlichen Arbeitens, und das Angebot von Proseminaren zum Thema „Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten“ einer deutschen Universität. Die Ergebnisse mehrerer Erhebungen zeigen dabei diverse Probleme bei Studierenden auf, u. a. bei dem Prozessverständnis, dem Zeitmanagement und der Kommunikation. KW - Wissenschaftliches Arbeiten KW - Hochschullehre KW - Informatik KW - Forschung KW - Informationskompetenz KW - forschungsorientiertes Lernen KW - Analyse Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-416380 IS - 10 SP - 151 EP - 161 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - WIP-Projekt "Kosmologie" Y1 - 1994 ER - TY - INPR A1 - Bär, Christian A1 - Pfäffle, Frank T1 - Wiener measures on Riemannian manifolds and the Feynman-Kac formula N2 - This is an introduction to Wiener measure and the Feynman-Kac formula on general Riemannian manifolds for Riemannian geometers with little or no background in stochastics. We explain the construction of Wiener measure based on the heat kernel in full detail and we prove the Feynman-Kac formula for Schrödinger operators with bounded potentials. We also consider normal Riemannian coverings and show that projecting and lifting of paths are inverse operations which respect the Wiener measure. T3 - Preprints des Instituts für Mathematik der Universität Potsdam - 1(2012)17 KW - Wiener measure KW - conditional Wiener measure KW - Brownian motion KW - Brownian bridge KW - Riemannian manifold Y1 - 2012 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-59998 ER - TY - BOOK A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - Why do all the curvature invariants of a gravitational wave vanish? T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik Y1 - 1994 VL - 1994, 03 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - Why do all the curvature invariants of a gravitational wave vanish? Y1 - 1996 ER - TY - JOUR A1 - Paycha, Sylvie T1 - When the market wins over research and higher education JF - Sustainable Futures for Higher Education : the Making of Knowledge Makers N2 - In this chapter, an overview of systematic eradication of basic science foci in European universities in the last two decades is given. This happens under the slogan of optimisation of the university education to the needs and demands of the society. It is pointed out that reliance on “market demands” brings with it long-term deficiencies in the maintenance of basic and advanced knowledge construction in societies necessary for long-term future technological advances. University policies that claim improvement of higher education towards more immediate efficiency may end up with the opposite effect of affecting its quality and long term expected positive impact on society. Y1 - 2018 SN - 978-3-319-96035-7 SN - 978-3-319-96034-0 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-319-96035-7_2 SN - 2364-6799 VL - 7 SP - 23 EP - 28 PB - Springer CY - Cham ER - TY - JOUR A1 - Lykov, Alexander A1 - Malyshev, Vadim T1 - When bounded chaos becomes unbounded JF - Lectures in pure and applied mathematics KW - random point processes KW - statistical mechanics KW - stochastic analysis Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-472060 SN - 978-3-86956-485-2 SN - 2199-4951 SN - 2199-496X IS - 6 SP - 97 EP - 106 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - INPR A1 - Maniccia, L. A1 - Mughetti, M. T1 - Weyl calculus for a class of subelliptic operators N2 - Weyl-Hörmander calculus is used to get a parametrix in OPS¹-m sub(½, ½)(Ω)for a class of subelliptic pseudodifferential operators in OPS up(m)sub(1, 0)(Ω) with real non-negative principal symbol. T3 - Preprint - (2001) 19 Y1 - 2001 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-26038 ER - TY - BOOK A1 - Maniccia, L. A1 - Mughetti, M. T1 - Weyl calculus for a class of subelliptic operators T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik, Arbeitsgruppe Partiell Y1 - 2001 SN - 1437-739X PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - INPR A1 - Brauer, Uwe A1 - Karp, Lavi T1 - Well-posedness of Einstein-Euler systems in asymptotically flat spacetimes N2 - We prove a local in time existence and uniqueness theorem of classical solutions of the coupled Einstein{Euler system, and therefore establish the well posedness of this system. We use the condition that the energy density might vanish or tends to zero at infinity and that the pressure is a certain function of the energy density, conditions which are used to describe simplified stellar models. In order to achieve our goals we are enforced, by the complexity of the problem, to deal with these equations in a new type of weighted Sobolev spaces of fractional order. Beside their construction, we develop tools for PDEs and techniques for hyperbolic and elliptic equations in these spaces. The well posedness is obtained in these spaces. T3 - Preprint - (2008) 07 Y1 - 2008 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-30347 ER - TY - JOUR A1 - Rungrottheera, Wannarut A1 - Schulze, Bert-Wolfgang T1 - Weighted spaces on corner manifolds JF - Complex variables and elliptic equations N2 - We study spaces on manifolds with double weights and iterated discrete and continuous asymptotics, and their relationship with corner pseudo-differential operators. KW - manifolds with corners KW - iterated asymptotics KW - operators with corner symbols KW - 35J70 KW - 47G30 KW - 58J40 Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1080/17476933.2013.876416 SN - 1747-6933 SN - 1747-6941 VL - 59 IS - 12 SP - 1706 EP - 1738 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - JOUR A1 - Bölling, Reinhard T1 - Weierstraß and some members of his circle : Kovalevskaja, Fuchs, Schwarz, Schottky Y1 - 1998 SN - 3-7643-5943- 9 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas A1 - Wippermann, Christina T1 - Weg, Geschwindigkeit und Beschleunigung im Mathematikunterricht Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Glebov, Sergei A1 - Kiselev, Oleg A1 - Tarkhanov, Nikolai Nikolaevich T1 - Weakly nonlinear dispersive waves under parametric resonance perturbation N2 - We consider a solution of the nonlinear Klein-Gordon equation perturbed by a parametric driver. The frequency of parametric perturbation varies slowly and passes through a resonant value, which leads to a solution change. We obtain a new connection formula for the asymptotic solution before and after the resonance. Y1 - 2010 UR - http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/issn?DESCRIPTOR=PRINTISSN&VALUE=0022-2526 U6 - https://doi.org/10.1111/j.1467-9590.2009.00460.x SN - 0022-2526 ER - TY - JOUR A1 - Menne, Ulrich T1 - Weakly Differentiable Functions on Varifolds JF - Indiana University mathematics journal N2 - The present paper is intended to provide the basis for the study of weakly differentiable functions on rectifiable varifolds with locally bounded first variation. The concept proposed here is defined by means of integration-by-parts identities for certain compositions with smooth functions. In this class, the idea of zero boundary values is realised using the relative perimeter of superlevel sets. Results include a variety of Sobolev Poincare-type embeddings, embeddings into spaces of continuous and sometimes Holder-continuous functions, and point wise differentiability results both of approximate and integral type as well as coarea formulae. As a prerequisite for this study, decomposition properties of such varifolds and a relative isoperimetric inequality are established. Both involve a concept of distributional boundary of a set introduced for this purpose. As applications, the finiteness of the geodesic distance associated with varifolds with suitable summability of the mean curvature and a characterisation of curvature varifolds are obtained. KW - Rectifiable varifold KW - (generalised) wealdy differentiable function KW - distributional boundary KW - decomposition KW - relative isoperimetric inequality KW - Sobolev Poincare inequality KW - approximate differentiability KW - coarea formula KW - geodesic distance KW - curvature varifold Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1512/iumj.2016.65.5829 SN - 0022-2518 SN - 1943-5258 VL - 65 SP - 977 EP - 1088 PB - Indiana University, Department of Mathematics CY - Bloomington ER - TY - JOUR A1 - Denecke, Klaus-Dieter A1 - Leeratanavalee, Sorasak T1 - Weak hypersubstitutions and weakly derived algebras Y1 - 1999 ER - TY - THES A1 - Leeratanavalee, Sorasak T1 - Weak Hypersubstitutions Y1 - 2002 ER - TY - INPR A1 - Alsaedy, Ammar A1 - Tarkhanov, Nikolai Nikolaevich T1 - Weak boundary values of solutions of Lagrangian problems N2 - We define weak boundary values of solutions to those nonlinear differential equations which appear as Euler-Lagrange equations of variational problems. As a result we initiate the theory of Lagrangian boundary value problems in spaces of appropriate smoothness. We also analyse if the concept of mapping degree of current importance applies to the study of Lagrangian problems. T3 - Preprints des Instituts für Mathematik der Universität Potsdam - 4 (2015) 2 KW - nonlinear equations KW - Lagrangian system KW - weak boundary values KW - quasilinear Fredholm operator KW - mapping degree Y1 - 2015 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-72617 SN - 2193-6943 VL - 4 IS - 2 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Louis, Alfred K. A1 - Maaß, Peter A1 - Rieder, Andreas A1 - Stark, H.-G. T1 - Wavelets and digital image processing Y1 - 1994 ER - TY - BOOK A1 - Louis, Alfred K. A1 - Maaß, Peter A1 - Rieder, Andreas T1 - Wavelets : Theorie und Anwendungen Y1 - 1998 SN - 3-519-12094-1 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-322-80136-4 PB - Vieweg+Teubner Verlag CY - Wiesbaden ER - TY - BOOK A1 - Louis, Alfred K. A1 - Maaß, Peter A1 - Rieder, Andreas T1 - Wavelets : Theorie und Anwendungen Y1 - 1994 PB - Teubner CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Hayn, Michael A1 - Panet, I. A1 - Diament, M. A1 - Holschneider, Matthias A1 - Mandea, Mioara A1 - Davaille, A. T1 - Wavelet-based directional analysis of the gravity field evidence for large-scale undulations JF - Geophysical journal international N2 - In the eighties, the analysis of satellite altimetry data leads to the major discovery of gravity lineations in the oceans, with wavelengths between 200 and 1400 km. While the existence of the 200 km scale undulations is widely accepted, undulations at scales larger than 400 km are still a matter of debate. In this paper, we revisit the topic of the large-scale geoid undulations over the oceans in the light of the satellite gravity data provided by the GRACE mission, considerably more precise than the altimetry data at wavelengths larger than 400 km. First, we develop a dedicated method of directional Poisson wavelet analysis on the sphere with significance testing, in order to detect and characterize directional structures in geophysical data on the sphere at different spatial scales. This method is particularly well suited for potential field analysis. We validate it on a series of synthetic tests, and then apply it to analyze recent gravity models, as well as a bathymetry data set independent from gravity. Our analysis confirms the existence of gravity undulations at large scale in the oceans, with characteristic scales between 600 and 2000 km. Their direction correlates well with present-day plate motion over the Pacific ocean, where they are particularly clear, and associated with a conjugate direction at 1500 km scale. A major finding is that the 2000 km scale geoid undulations dominate and had never been so clearly observed previously. This is due to the great precision of GRACE data at those wavelengths. Given the large scale of these undulations, they are most likely related to mantle processes. Taking into account observations and models from other geophysical information, as seismological tomography, convection and geochemical models and electrical conductivity in the mantle, we conceive that all these inputs indicate a directional fabric of the mantle flows at depth, reflecting how the history of subduction influences the organization of lower mantle upwellings. KW - Wavelet transform KW - Satellite geodesy KW - Gravity anomalies and Earth structure KW - Pacific Ocean Y1 - 2012 U6 - https://doi.org/10.1111/j.1365-246X.2012.05455.x SN - 0956-540X SN - 1365-246X VL - 189 IS - 3 SP - 1430 EP - 1456 PB - Oxford Univ. Press CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Maaß, Peter T1 - Wavelet galerkin methods for inverse problems Y1 - 1994 ER - TY - THES A1 - Hayn, Michael T1 - Wavelet analysis and spline modeling of geophysical data on the sphere Y1 - 2010 CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Maaß, Peter A1 - Ramlau, Ronny T1 - Wavelet accelerated iteration methods for hyperthermia treatment planning Y1 - 1996 ER - TY - BOOK A1 - Bär, Christian A1 - Ginoux, Nicolas A1 - Pfäffle, Frank T1 - Wave equations on lorentzian manifolds and quantization Y1 - 2007 SN - 978-3-03719-037-1 PB - European Math. Society CY - Zürich ER - TY - THES A1 - Meyerhöfer, Wolfram T1 - Was testen Tests? Objektiv-hermeneutische Analysen am Beispiel von TIMSS und PISA T1 - What do tests test? Objective-hermeneutic analyses illustrated by TIMSS and PISA N2 - Als ich anfing, ein Thema für meine Promotion zu erarbeiten, fand ich Massentests ziemlich beeindruckend. TIMSS: über 500000 Schüler getestet. PISA: 180000 Schüler getestet. Ich wollte diese Datenbasis nutzen, um Erkenntnisse für die Gestaltung von Unterricht zu gewinnen. Leider kam ich damit nicht weit. Je tiefer ich mich mit den Tests und den dahinterstehenden Theorien befasste, desto deutlicher schälte sich heraus, dass mit diesen Tests keine neue Erkenntnis generiert werden kann. Fast alle Schlussfolgerungen, die aus den Tests gezogen werden, konnten gar nicht aus den Tests selbst gewonnen werden. Ich konzentrierte mich zunehmend auf die Testaufgaben, weil die Geltung der Aussage eines Tests an der Aufgabe erzeugt wird: In der Aufgabe gerinnt das, was die Tester als „mathematische Leistungsfähigkeit“ konstruieren. Der Schüler wiederum hat nur die Aufgabe vor sich. Es gibt nur „gelöst“ (ein Punkt) und „ungelöst“ (kein Punkt). Damit der Schüler den Punkt bekommt, muss er an der richtigen Stelle ankreuzen, oder er muss etwas hinschrei-ben, wofür der Auswerter einen Punkt gibt. In der Dissertation wird untersucht, was die Aufgaben testen, was also alles in das Konstrukt von „mathematischer Leistungsfähigkeit“ einfließt, und ob es das ist, was der Test testen soll. Es stellte sich durchaus erstaunliches heraus: - Oftmals gibt es so viele Möglichkeiten, zur gewünschten Lösung (die nicht in jedem Fall die richtige Lösung ist) zu gelangen, dass man nicht benennen kann, welche Fähigkeit die Aufgabe eigentlich misst. Das Konstrukt „mathematische Leistungsfähigkeit“ wird damit zu einem zufälligen. - Es werden Komponenten von Testfähigkeit mitgemessen: Viele Aufgaben enthalten Irritationen, welche von testerfahrenen Schülern leichter überwunden werden können als von testunerfahrenen. Es gibt Aufgaben, die gelöst werden können, ohne dass man über die Fähigkeit verfügt, die getestet werden soll. Umgekehrt gibt es Aufgaben, die man eventuell nicht lösen kann, obwohl man über diese Fähigkeit verfügt. Als Kernkompetenz von Testfähigkeit stellt sich heraus, weder das gestellte mathematische Problem noch die angeblichen realen Proble-me ernst zu nehmen, sondern sich statt dessen auf das zu konzentrieren, was die Tester angekreuzt oder hinge-schrieben sehen wollen. Prinzipiell erweist es sich als günstig, mittelmäßig zu arbeiten, auf intellektuelle Tiefe in der Auseinandersetzung mit den Aufgaben also zu verzichten. - Man kann bei Multiple-Choice-Tests raten. Die PISA-Gruppe behauptet zwar, dieses Problem technisch über-winden zu können, dies erweist sich aber als Fehleinschätzung. - Sowohl bei TIMSS als auch bei PISA stellt sich heraus, dass die vorgeblich verwendeten didaktischen und psychologischen Theorien lediglich theoretische Mäntel für eine theoriearme Testerstellung sind. Am Beispiel der Theorie der mentalen Situationsmodelle (zur Bearbeitung von realitätsnahen Aufgaben) wird dies ausführlich exemplarisch ausgearbeitet. Das Problem reproduziert sich in anderen Theoriefeldern. Die Tests werden nicht durch Operationalisierungen von Messkonstrukten erstellt, sondern durch systematisches Zusammenstückeln von Aufgaben. - Bei PISA sollte „Mathematical Literacy“ getestet werden. Verkürzt sollte das die Fähigkeit sein, „die Rolle, die Mathematik in der Welt spielt, zu erkennen und zu verstehen, begründete mathematische Urteile abzugeben und sich auf eine Weise mit der Mathematik zu befassen, die den Anforderungen des gegenwärtigen und künftigen Lebens einer Person als eines konstruktiven, engagierten und reflektierten Bürgers entspricht“ (PISA-Eigendarstellung). Von all dem kann angesichts der Aufgaben keine Rede sein. - Bei der Untersuchung des PISA-Tests drängte sich ein mathematikdidaktischer Habitus auf, der eine separate Untersuchung erzwang. Ich habe ihn unter dem Stichwort der „Abkehr von der Sache“ zusammengefasst. Er ist geprägt von Zerstörungen des Mathematischen bei gleichzeitiger Überbetonung des Fachsprachlichen und durch Verwerfungen des Mathematischen und des Realen bei realitätsnahen Aufgaben. Letzteres gründet in der Nicht-beachtung der Authentizität sowohl des Realen als auch des Mathematischen. Die Arbeit versammelt neben den Untersuchungen zu TIMSS und PISA ein ausführliches Kapitel über das Prob-lem des Testens und eine Darstellung der Methodologie und Praxis der Objektiven Hermeneutik. KW - Tests KW - PISA KW - Objektive Hermeneutik KW - Habitus KW - Mathematikaufgaben KW - Tests KW - PISA KW - Objektive Hermeneutik KW - Habitus KW - Mathematics Tasks Y1 - 2003 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-12848 ER - TY - THES A1 - Meyerhöfer, Wolfram T1 - Was testen Tests? : Objektiv-hermeneutische Analysen am Beispiel von TIMSS und PISA Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Meyerhöfer, Wolfram T1 - Was misst TIMSS? BT - Einige Überlegungen zum Problem der Interpretierbarkeit der erhobenen Daten N2 - Bei der Erstellung und Interpretation mathematischer Leistungstests steht die Frage, was eine Aufgabe mißt. Der Artikel stellt mit der strukturalen oder objektiven Hermeneutik eine Methode vor, mit der die verschiedenen Dimensionen der von einer Aufgabe erfassten Fähigkeiten herausgearbeitet werden können. Dabei werden fachliche Anforderungen, Irritationsmomente und das durch die Aufgabe transportierte Bild vom jeweiligen Fach ebenso erfasst wie Momente, die man eher als Testfähigkeit bezeichnen würde.Am Beispiel einer TIMSS-Aufgabe wird diskutiert, dass das von den Testerstellern benutzte theoretische Konstrukt kaum geeignet ist, nachhaltig zu beschreiben, was eine Aufgabe misst. N2 - The design and interpretation of aptitude tests in mathematics provoke questions as to what each of the set tasks actually measures. With structural or objective hermeneutics, this article introduces a methodology capable of discerning the various dimensions of skills required for a particular task. Not only does this approach allow for the recognition of the technical requirements of the task, its off-putting factors and the image of the subject conveyed. The methodology is also able to locate the elements addressing the kind of skill that can more accurately be clas-sified as 'test ability'. Focusing on an example selected from a TIMSS aptitude test, the discussion seeks to de-monstrate that the theoretical construction employed in setting the test is hardly suited to define with any sense of permanence what is measured by each task. KW - TIMSS KW - Leistungstests KW - Testfähigkeit KW - Hermeneutik KW - TIMSS KW - aptitude tests KW - test ability KW - hermeneutics Y1 - 2001 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-224 SP - 1 EP - 11 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Was man zum Thema Wahlen wissen sollte Y1 - 1998 ER - TY - JOUR A1 - Seegerer, Stefan A1 - Romeike, Ralf T1 - Was jeder über Informatik lernen sollte BT - Eine Analyse von Hochschulkursen für Studierende anderer Fachrichtungen JF - Commentarii informaticae didacticae N2 - Um für ein Leben in der digitalen Gesellschaft vorbereitet zu sein, braucht jeder heute in verschiedenen Situationen umfangreiche informatische Grundlagen. Die Bedeutung von Informatik nimmt nicht nur in immer mehr Bereichen unseres täglichen Lebens zu, sondern auch in immer mehr Ausbildungsrichtungen. Um junge Menschen auf ihr zukünftiges Leben und/oder ihre zukünftige berufliche Tätigkeit vorzubereiten, bieten verschiedene Hochschulen Informatikmodule für Studierende anderer Fachrichtungen an. Die Materialien jener Kurse bilden einen umfangreichen Datenpool, um die für Studierende anderer Fächer bedeutenden Aspekte der Informatik mithilfe eines empirischen Ansatzes zu identifizieren. Im Folgenden werden 70 Module zu informatischer Bildung für Studierende anderer Fachrichtungen analysiert. Die Materialien – Publikationen, Syllabi und Stundentafeln – werden zunächst mit einer qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring untersucht und anschließend quantitativ ausgewertet. Basierend auf der Analyse werden Ziele, zentrale Themen und Typen eingesetzter Werkzeuge identifiziert. KW - Informatik für alle KW - Hochschulkurse KW - Andere Fachrichtungen KW - Inhaltsanalyse Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-416298 IS - 12 SP - 13 EP - 28 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Grillenberger, Andreas A1 - Romeike, Ralf T1 - Was ist Data Science? BT - Ermittlung der informatischen Inhalte durch Analyse von Studienangeboten JF - Commentarii informaticae didacticae N2 - In Zusammenhang mit den Entwicklungen der vergangenen Jahre, insbesondere in den Bereichen Big Data, Datenmanagement und Maschinenlernen, hat sich der Umgang mit Daten und deren Analyse wesentlich weiterentwickelt. Mittlerweile wird die Datenwissenschaft als eigene Disziplin angesehen, die auch immer stärker durch entsprechende Studiengänge an Hochschulen repräsentiert wird. Trotz dieser zunehmenden Bedeutung ist jedoch oft unklar, welche konkreten Inhalte mit ihr in Verbindung stehen, da sie in verschiedensten Ausprägungen auftritt. In diesem Beitrag werden daher die hinter der Data Science stehenden informatischen Inhalte durch eine qualitative Analyse der Modulhandbücher etablierter Studiengänge aus diesem Bereich ermittelt und so ein Beitrag zur Charakterisierung dieser Disziplin geleistet. Am Beispiel der Entwicklung eines Data-Literacy-Kompetenzmodells, die als Ausblick skizziert wird, wird die Bedeutung dieser Charakterisierung für die weitere Forschung expliziert. KW - Data Science KW - Big Data KW - Inhalte KW - Studiengänge KW - Data Literacy KW - Kompetenzen Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-416369 IS - 10 SP - 119 EP - 134 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Warum sollen Schüler (nicht) Mathematik lernen Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Wahlen Y1 - 1998 ER - TY - JOUR A1 - Weicker, Karsten T1 - Vorlesungs-Pflege BT - Maßnahmen zur Runderneuerung degenerierender Informatikvorlesungen JF - Commentarii informaticae didacticae N2 - Ähnlich zu Alterungsprozessen bei Software degenerieren auch Vorlesungen, wenn sie nicht hinreichend gepflegt werden. Die Gründe hierfür werden ebenso beleuchtet wie mögliche Indikatoren und Maßnahmen – der Blick ist dabei immer der eines Informatikers. An drei Vorlesungen wird erläutert, wie der Degeneration von Lehrveranstaltungen gegengewirkt werden kann. Mangels hinreichend großer empirischer Daten liefert das Paper keine unumstößlichen Wahrheiten. Ein Ziel ist es vielmehr Kollegen, die ähnliche Phänomene beobachten, einen ersten Anker für einen inneren Diskurs zu bieten. Ein langfristiges Ziel ist die Sammlung eines Katalogs an Maßnahmen zur Pflege von Informatikvorlesungen. KW - Wartung von Lehrveranstaltungen KW - Re-Engineering KW - Strukturverbesserung KW - Lehrevaluation KW - Degenerationsprozesse Y1 - 2018 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-416315 IS - 12 SP - 47 EP - 59 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Chang, Der-Chen A1 - Mahmoudi, Mahdi Hedayat A1 - Schulze, Bert-Wolfgang T1 - Volterra operators in the edge-calculus JF - Analysis and Mathematical Physics N2 - We study the Volterra property of a class of anisotropic pseudo-differential operators on R x B for a manifold B with edge Y and time-variable t. This exposition belongs to a program for studying parabolicity in such a situation. In the present consideration we establish non-smoothing elements in a subalgebra with anisotropic operator-valued symbols of Mellin type with holomorphic symbols in the complex Mellin covariable from the cone theory, where the covariable t of t extends to symbolswith respect to t to the lower complex v half-plane. The resulting space ofVolterra operators enlarges an approach of Buchholz (Parabolische Pseudodifferentialoperatoren mit operatorwertigen Symbolen. Ph. D. thesis, Universitat Potsdam, 1996) by necessary elements to a new operator algebra containing Volterra parametrices under an appropriate condition of anisotropic ellipticity. Our approach avoids some difficulty in choosing Volterra quantizations in the edge case by generalizing specific achievements from the isotropic edge-calculus, obtained by Seiler (Pseudodifferential calculus on manifolds with non-compact edges, Ph. D. thesis, University of Potsdam, 1997), see also Gil et al. (in: Demuth et al (eds) Mathematical research, vol 100. Akademic Verlag, Berlin, pp 113-137, 1997; Osaka J Math 37: 221-260, 2000). KW - Volterra operator KW - Anisotropic pseudo-differential operators KW - Edge calculus KW - Operator-valued symbols of Mellin type Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1007/s13324-018-0238-4 SN - 1664-2368 SN - 1664-235X VL - 8 IS - 4 SP - 551 EP - 570 PB - Springer CY - Basel ER - TY - INPR A1 - Buchholz, Thilo A1 - Schulze, Bert-Wolfgang T1 - Volterra operators and parabolicity : anisotropic pseudo-differential operators N2 - Parabolic equations on manifolds with singularities require a new calculus of anisotropic pseudo-differential operators with operator-valued symbols. The paper develops this theory along the lines of sn abstract wedge calculus with strongly continuous groups of isomorphisms on the involved Banach spaces. The corresponding pseodo-diferential operators are continuous in anisotropic wedge Sobolev spaces, and they form an alegbra. There is then introduced the concept of anisotropic parameter-dependent ellipticity, based on an order reduction variant of the pseudo-differential calculus. The theory is appled to a class of parabolic differential operators, and it is proved the invertibility in Sobolev spaces with exponential weights at infinity in time direction. T3 - Preprint - (1998) 11 Y1 - 1998 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-25231 ER - TY - BOOK A1 - Buchholz, Thilo A1 - Schulze, Bert-Wolfgang T1 - Volterra operators and parabolicity : anisotropic pseudo-differential operators T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik Y1 - 1998 VL - 1998, 11 PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - INPR A1 - Liu, Weian A1 - Yang, Yin A1 - Lu, Gang T1 - Viscosity solutions of fully nonlinear parabolic systems N2 - In this paper, we discuss the viscosity solutions of the weakly coupled systems of fully nonlinear second order degenerate parabolic equations and their Cauchy-Dirichlet problem. We prove the existence, uniqueness and continuity of viscosity solution by combining Perron's method with the technique of coupled solutions. The results here generalize those in [2] and [3]. T3 - Preprint - (2002) 02 KW - Viscosity solutions KW - systems of partial differential equations KW - fully non-linear degenerate parabolic equations KW - Perron's method KW - coupled solution Y1 - 2002 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-26215 ER - TY - BOOK A1 - Weian, Liu T1 - Viscosity Solutions of Fully Nonlinea Parabolic Systems T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik, Arbeitsgruppe Partiell Y1 - 2002 SN - 1437-739X PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Jansen, Sabine A1 - Kuna, Tobias A1 - Tsagkarogiannis, Dimitrios T1 - Virial inversion for inhomogeneous systems JF - Lectures in pure and applied mathematics KW - random point processes KW - statistical mechanics KW - stochastic analysis Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-472111 SN - 978-3-86956-485-2 SN - 2199-4951 SN - 2199-496X IS - 6 SP - 135 EP - 144 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas A1 - Wippermann, Christina T1 - Vernünftig bremsen und rechnen! : zehn Aufgaben für Bahn-, Auto- und Radfahrer Y1 - 1994 ER - TY - GEN A1 - Klotzek, Benno T1 - Vermes, I., Über die synthetische Behandlung der Krümmung und des Schmiegzykels der ebenen Kurven in der Bolyai-Lobatschefskyschen Geometrie Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Ludewig, Matthias T1 - Vector fields with a non-degenerate source JF - Journal of geometry and physics N2 - We discuss the solution theory of operators of the form del(x) + A, acting on smooth sections of a vector bundle with connection del over a manifold M, where X is a vector field having a critical point with positive linearization at some point p is an element of M. As an operator on a suitable space of smooth sections Gamma(infinity)(U, nu), it fulfills a Fredholm alternative, and the same is true for the adjoint operator. Furthermore, we show that the solutions depend smoothly on the data del, X and A. KW - Recursive transport equations KW - First order PDE KW - Fredholm alternative KW - Heat kernel coefficients KW - WKB expansion KW - Semiclassical analysis Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1016/j.geomphys.2014.01.014 SN - 0393-0440 SN - 1879-1662 VL - 79 SP - 59 EP - 76 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Zolotov, O. V. A1 - Prokhorov, Boris E. A1 - Namgaladze, Alexander A. A1 - Martynenko, O. V. T1 - Variations in the total electron content of the ionosphere during preparation of earthquakes JF - Russian journal of physical chemistry : B, Focus on physics N2 - The morphological features in the deviations of the total electron content (TEC) of the ionosphere from the background undisturbed state as possible precursors of the earthquake of January 12, 2010 (21:53 UT (16:53 LT), 18.46A degrees N, 72.5A degrees W, 7.0 M) in Haiti are analyzed. To identify these features, global and regional differential TEC maps based on global 2-h TEC maps provided by NASA in the IONEX format were plotted. For the considered earthquake, long-lived disturbances, presumably of seismic origin, were localized in the near-epicenter area and were accompanied by similar effects in the magnetoconjugate region. Both decreases and increases in the local TEC over the period from 22 UT of January 10 to 08 UT of January 12, 2010 were observed. The horizontal dimensions of the anomalies were similar to 40A degrees in longitude and similar to 20A degrees in latitude, with the magnitude of TEC disturbances reaching similar to 40% relative to the background near the epicenter and more than 50% in the magnetoconjugate area. No significant geomagnetic disturbances within January 1-12, 2010 were observed, i.e., the detected TEC anomalies were manifestations of interplay between processes in the lithosphere-atmosphere-ionosphere system. KW - TEC KW - ionospheric precursors of earthquakes KW - GPS Y1 - 2011 U6 - https://doi.org/10.1134/S1990793111030146 SN - 1990-7931 VL - 5 IS - 3 SP - 435 EP - 438 PB - Pleiades Publ. CY - New York ER - TY - THES A1 - Hanisch, Florian T1 - Variational problems on supermanifolds T1 - Variationsprobleme auf Supermannigfaltigkeiten N2 - In this thesis, we discuss the formulation of variational problems on supermanifolds. Supermanifolds incorporate bosonic as well as fermionic degrees of freedom. Fermionic fields take values in the odd part of an appropriate Grassmann algebra and are thus showing an anticommutative behaviour. However, a systematic treatment of these Grassmann parameters requires a description of spaces as functors, e.g. from the category of Grassmann algberas into the category of sets (or topological spaces, manifolds). After an introduction to the general ideas of this approach, we use it to give a description of the resulting supermanifolds of fields/maps. We show that each map is uniquely characterized by a family of differential operators of appropriate order. Moreover, we demonstrate that each of this maps is uniquely characterized by its component fields, i.e. by the coefficients in a Taylor expansion w.r.t. the odd coordinates. In general, the component fields are only locally defined. We present a way how to circumvent this limitation. In fact, by enlarging the supermanifold in question, we show that it is possible to work with globally defined components. We eventually use this formalism to study variational problems. More precisely, we study a super version of the geodesic and a generalization of harmonic maps to supermanifolds. Equations of motion are derived from an energy functional and we show how to decompose them into components. Finally, in special cases, we can prove the existence of critical points by reducing the problem to equations from ordinary geometric analysis. After solving these component equations, it is possible to show that their solutions give rise to critical points in the functor spaces of fields. N2 - In dieser Dissertation wird die Formulierung von Variationsproblemen auf Supermannigfaltigkeiten diskutiert. Supermannigfaltigkeiten enthalten sowohl bosonische als auch fermionische Freiheitsgrade. Fermionische Felder nehmen Werte im ungeraden Teil einer Grassmannalgebra an, sie antikommutieren deshalb untereinander. Eine systematische Behandlung dieser Grassmann-Parameter erfordert jedoch die Beschreibung von Räumen durch Funktoren, z.B. von der Kategorie der Grassmannalgebren in diejenige der Mengen (der topologischen Räume, Mannigfaltigkeiten, ...). Nach einer Einführung in das allgemeine Konzept dieses Zugangs verwenden wir es um eine Beschreibung der resultierenden Supermannigfaltigkeit der Felder bzw. Abbildungen anzugeben. Wir zeigen, dass jede Abbildung eindeutig durch eine Familie von Differentialoperatoren geeigneter Ordnung charakterisiert wird. Darüber hinaus beweisen wir, dass jede solche Abbildung eineindeutig durch ihre Komponentenfelder, d.h. durch die Koeffizienten einer Taylorentwickelung bzgl. von ungeraden Koordinaten bestimmt ist. Im Allgemeinen sind Komponentenfelder nur lokal definiert. Wir stellen einen Weg vor, der diese Einschränkung umgeht: Durch das Vergrößern der betreffenden Supermannigfaltigkeit ist es immer möglich, mit globalen Koordinaten zu arbeiten. Schließlich wenden wir diesen Formalismus an, um Variationsprobleme zu untersuchen, genauer betrachten wir eine super-Version der Geodäte und eine Verallgemeinerung von harmonischen Abbildungen auf Supermannigfaltigkeiten. Bewegungsgleichungen werden von Energiefunktionalen abgeleitet und wir zeigen, wie sie sich in Komponenten zerlegen lassen. Schließlich kann in Spezialfällen die Existenz von kritischen Punkten gezeigt werden, indem das Problem auf Gleichungen der gewöhnlichen geometrischen Analysis reduziert wird. Es kann dann gezeigt werden, dass die Lösungen dieser Gleichungen sich zu kritischen Punkten im betreffenden Funktor-Raum der Felder zusammensetzt. KW - Supergeometrie KW - Variationsrechnung KW - Differentialoperatoren KW - Funktorgeometrie KW - supergeometry KW - variational calculus KW - differential operators KW - functor geometry Y1 - 2011 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-59757 ER - TY - INPR A1 - Alsaedy, Ammar T1 - Variational primitive of a differential form N2 - In this paper we specify the Dirichlet to Neumann operator related to the Cauchy problem for the gradient operator with data on a part of the boundary. To this end, we consider a nonlinear relaxation of this problem which is a mixed boundary problem of Zaremba type for the p-Laplace equation. T3 - Preprints des Instituts für Mathematik der Universität Potsdam - 5 (2016) 4 KW - Dirichlet-to-Neumann operator KW - Cauchy problem KW - p-Laplace operator KW - calculus of variations Y1 - 2016 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-89223 SN - 2193-6943 VL - 5 IS - 4 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Malem-Shinitski, Noa A1 - Ojeda, Cesar A1 - Opper, Manfred T1 - Variational bayesian inference for nonlinear hawkes process with gaussian process self-effects JF - Entropy N2 - Traditionally, Hawkes processes are used to model time-continuous point processes with history dependence. Here, we propose an extended model where the self-effects are of both excitatory and inhibitory types and follow a Gaussian Process. Whereas previous work either relies on a less flexible parameterization of the model, or requires a large amount of data, our formulation allows for both a flexible model and learning when data are scarce. We continue the line of work of Bayesian inference for Hawkes processes, and derive an inference algorithm by performing inference on an aggregated sum of Gaussian Processes. Approximate Bayesian inference is achieved via data augmentation, and we describe a mean-field variational inference approach to learn the model parameters. To demonstrate the flexibility of the model we apply our methodology on data from different domains and compare it to previously reported results. KW - Bayesian inference KW - point process KW - Gaussian process Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.3390/e24030356 SN - 1099-4300 VL - 24 IS - 3 PB - MDPI CY - Basel ER - TY - THES A1 - Beinrucker, Andre T1 - Variable selection in high dimensional data analysis with applications Y1 - 2015 ER - TY - JOUR A1 - Denecke, Klaus-Dieter A1 - Wismath, Shelly T1 - Valuations of Terms N2 - Let tau be a type of algebras. There are several commonly used measurements of the complexity of terms of type tau, including the depth or height of a term and the number of variable symbols appearing in a term. In this paper we formalize these various measurements, by defining a complexity or valuation mapping on terms. A valuation of terms is thus a mapping from the absolutely free term algebra of type tau into another algebra of the same type on which an order relation is defined. We develop the interconnections between such term valuations and the equational theory of Universal Algebra. The collection of all varieties of a given type forms a complete lattice which is very complex and difficult to study; valuations of terms offer a new method to study complete sublattices of this lattice Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Denecke, Klaus-Dieter A1 - Wismath, Shelly T1 - Valuations and Hypersubstitutions Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Canfora, Fabrizio A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - Vacuum solutions which cannot be written in diagonal form N2 - A vacuum solution of the Einstein gravitational field equation is shown to follow from a general ansatz but fails to follow from it if the symmetric matrix in it is assumed to be in diagonal form. Y1 - 2003 UR - http://arXiv.org/abs/gr-qc/0305107 ER - TY - THES A1 - Vu, Dinh Phuong T1 - Using video study to investigate eighth-grade mathematics classrooms in Vietnam T1 - Die Nutzung von Videostudien zur Untersuchung des Mathematikunterrichts in der 8. Klasse in Vietnam N2 - The International Project for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) was formed in the 1950s (Postlethwaite, 1967). Since that time, the IEA has conducted many studies in the area of mathematics, such as the First International Mathematics Study (FIMS) in 1964, the Second International Mathematics Study (SIMS) in 1980-1982, and a series of studies beginning with the Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) which has been conducted every 4 years since 1995. According to Stigler et al. (1999), in the FIMS and the SIMS, U.S. students achieved low scores in comparison with students in other countries (p. 1). The TIMSS 1995 “Videotape Classroom Study” was therefore a complement to the earlier studies conducted to learn “more about the instructional and cultural processes that are associated with achievement” (Stigler et al., 1999, p. 1). The TIMSS Videotape Classroom Study is known today as the TIMSS Video Study. From the findings of the TIMSS 1995 Video Study, Stigler and Hiebert (1999) likened teaching to “mountain ranges poking above the surface of the water,” whereby they implied that we might see the mountaintops, but we do not see the hidden parts underneath these mountain ranges (pp. 73-78). By watching the videotaped lessons from Germany, Japan, and the United States again and again, they discovered that “the systems of teaching within each country look similar from lesson to lesson. At least, there are certain recurring features [or patterns] that typify many of the lessons within a country and distinguish the lessons among countries” (pp. 77-78). They also discovered that “teaching is a cultural activity,” so the systems of teaching “must be understood in relation to the cultural beliefs and assumptions that surround them” (pp. 85, 88). From this viewpoint, one of the purposes of this dissertation was to study some cultural aspects of mathematics teaching and relate the results to mathematics teaching and learning in Vietnam. Another research purpose was to carry out a video study in Vietnam to find out the characteristics of Vietnamese mathematics teaching and compare these characteristics with those of other countries. In particular, this dissertation carried out the following research tasks: - Studying the characteristics of teaching and learning in different cultures and relating the results to mathematics teaching and learning in Vietnam - Introducing the TIMSS, the TIMSS Video Study and the advantages of using video study in investigating mathematics teaching and learning - Carrying out the video study in Vietnam to identify the image, scripts and patterns, and the lesson signature of eighth-grade mathematics teaching in Vietnam - Comparing some aspects of mathematics teaching in Vietnam and other countries and identifying the similarities and differences across countries - Studying the demands and challenges of innovating mathematics teaching methods in Vietnam – lessons from the video studies Hopefully, this dissertation will be a useful reference material for pre-service teachers at education universities to understand the nature of teaching and develop their teaching career. N2 - Das International Project for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) wurde in den 1950er Jahren gegründet. Seitdem führte das IEA viele Studien in Bereich mathematischer Bildung durch, insbesondere die First International Mathematics Study (FIMS) im Jahre 1964, die Second International Mathematics Study (SIMS) in den Jahren 1980–1982 und eine Reihe von Studien, die mit der Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) begann und seit 1995 alle vier Jahre durchgeführt wird. Nach Stigler et al. (1999) erreichten US-amerikanische Studenten bei FIMS und SIMS niedrigere Ergebnisse als Schüler anderer Länder (S. 1). Daher wurde TIMSS 1995 erweitert um eine ‘Videotape Classroom Study’ mit dem Ziel, „mehr über die unterrichtlichen und kulturellen Prozesse, die mit Leistung zusammenhängen“, zu erfahren (S. 1; Übersetzung vom engl. Original). Von den Ergebnissen der TIMMS 1995 Video Study ausgehend verglichen Stigler und Hiebert (1999) Unterricht mit „Gebirgszügen, die die Wasseroberfläche durchstoßen“, womit sie ausdrücken sollten, was die Bergspitzen sichtbar, große Teile des Gebirges aber unter dem Wasser verborgen sind (S. 73–78; Übersetzung vom engl. Original). Durch die wiederholte Analyse videographierter Unterrichtsstunden aus Deutschland, Japan und den USA entdeckten sie, dass „die Arten des Unterrichts innerhalb jedes Landes von Stunde zu Stunde ähnlich sind. Zumindest gibt es bestimmte wiederkehrende Aspekte [oder Skripte], welche für viele Stunden eines Landes typisch sind und die Stunden gegenüber anderen Ländern abgrenzen“ (S. 77f.). Sie entdeckten außerdem, dass Unterricht eine „kulturelle Aktivität“ ist, Unterrichtsarten also „verstanden werden müssen in Relation zu den kulturellen Überzeugungen und Annahmen, die sie umgeben“ (S. 85, 88). Hierauf aufbauend war es ein Ziel der Dissertation, kulturelle Aspekte des Mathematikunterricht zu untersuchen und die Ergebnisse mit Mathematikunterricht in Vietnam zu vergleichen. Ein weiteres Ziel war die Erhebung der Charakteristika vietnamesischen Mathematikunterricht durch eine Videostudie in Vietnam und der anschließende Vergleich dieser Charakteristika mit denen anderer Länder. Im Einzelnen befasste sich diese Dissertation mit den folgenden Forschungszielen: - Untersuchung der Charakteristika von Lehren und Lernen in unterschiedlichen Kulturen und vorläufiger Vergleich der Resultate mit dem Lehren und Lernen von Mathematik in Vietnam - Einführung der TIMSS und der TIMSS Video Study und der methodologischen Vorteile von Videostudien für die Untersuchung von Mathematikunterricht in Vietnam - Durchführung der Videostudie in Vietnam, um Unterrichtsskripte des Mathematikunterrichts in 8. Klassen in Vietnam zu identifizieren - Vergleich ausgewählter Aspekte des Mathematikunterrichts in Vietnam mit denen anderer Länder auf der Grundlage der Videostudie in Vietnam und Diskussion von Ähnlichkeiten und Unterschieden zwischen Ländern - Untersuchung der Herausforderungen für eine Innovation der Unterrichtsmethoden im Mathematikunterricht Vietnams Diese Dissertation entstand in der Hoffnung, dass sie eine nützliche Referenz für Lehramtsstudenten zum Verständnis der Natur des Unterrichts und zur Entwicklung der eigenen Lehrerpersönlichkeit darstellen möge. KW - Videostudie KW - Mathematikunterricht KW - Unterrichtsmethode KW - TIMSS KW - Kulturelle Aktivität KW - video study KW - mathematics education KW - teaching methods KW - TIMSS KW - Vietnam Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-72464 ER - TY - JOUR A1 - Samaras, Stefanos A1 - Nicolae, Doina A1 - Böckmann, Christine A1 - Vasilescu, Jeni A1 - Binietoglou, Ioannis A1 - Labzovskii, Lev A1 - Toanca, Florica A1 - Papayannis, Alexandros T1 - Using Raman-lidar-based regularized microphysical retrievals and Aerosol Mass Spectrometer measurements for the characterization of biomass burning aerosols JF - Journal of computational physics N2 - In this work we extract the microphysical properties of aerosols for a collection of measurement cases with low volume depolarization ratio originating from fire sources captured by the Raman lidar located at the National Institute of Optoelectronics (INOE) in Bucharest. Our algorithm was tested not only for pure smoke but also for mixed smoke and urban aerosols of variable age and growth. Applying a sensitivity analysis on initial parameter settings of our retrieval code was proved vital for producing semi-automatized retrievals with a hybrid regularization method developed at the Institute of Mathematics of Potsdam University. A direct quantitative comparison of the retrieved microphysical properties with measurements from a Compact Time of Flight Aerosol Mass Spectrometer (CToF-AMS) is used to validate our algorithm. Microphysical retrievals performed with sun photometer data are also used to explore our results. Focusing on the fine mode we observed remarkable similarities between the retrieved size distribution and the one measured by the AMS. More complicated atmospheric structures and the factor of absorption appear to depend more on particle radius being subject to variation. A good correlation was found between the aerosol effective radius and particle age, using the ratio of lidar ratios (LR: aerosol extinction to backscatter ratios) as an indicator for the latter. Finally, the dependence on relative humidity of aerosol effective radii measured on the ground and within the layers aloft show similar patterns. (C) 2015 Elsevier Inc. All rights reserved. KW - Aerosols KW - Microphysical properties KW - Lidar KW - AMS KW - AERONET Y1 - 2015 U6 - https://doi.org/10.1016/j.jcp.2015.06.045 SN - 0021-9991 SN - 1090-2716 VL - 299 SP - 156 EP - 174 PB - Elsevier CY - San Diego ER - TY - JOUR A1 - Kretschmer, Marlene A1 - Coumou, Dim A1 - Donges, Jonathan A1 - Runge, Jakob T1 - Using Causal Effect Networks to Analyze Different Arctic Drivers of Midlatitude Winter Circulation JF - Journal of climate N2 - In recent years, the Northern Hemisphere midlatitudes have suffered from severe winters like the extreme 2012/13 winter in the eastern United States. These cold spells were linked to a meandering upper-tropospheric jet stream pattern and a negative Arctic Oscillation index (AO). However, the nature of the drivers behind these circulation patterns remains controversial. Various studies have proposed different mechanisms related to changes in the Arctic, most of them related to a reduction in sea ice concentrations or increasing Eurasian snow cover. Here, a novel type of time series analysis, called causal effect networks (CEN), based on graphical models is introduced to assess causal relationships and their time delays between different processes. The effect of different Arctic actors on winter circulation on weekly to monthly time scales is studied, and robust network patterns are found. Barents and Kara sea ice concentrations are detected to be important external drivers of the midlatitude circulation, influencing winter AO via tropospheric mechanisms and through processes involving the stratosphere. Eurasia snow cover is also detected to have a causal effect on sea level pressure in Asia, but its exact role on AO remains unclear. The CEN approach presented in this study overcomes some difficulties in interpreting correlation analyses, complements model experiments for testing hypotheses involving teleconnections, and can be used to assess their validity. The findings confirm that sea ice concentrations in autumn in the Barents and Kara Seas are an important driver of winter circulation in the midlatitudes. Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1175/JCLI-D-15-0654.1 SN - 0894-8755 SN - 1520-0442 VL - 29 SP - 4069 EP - 4081 PB - American Meteorological Soc. CY - Boston ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Hans-Jürgen T1 - Untitled Y1 - 2005 ER - TY - THES A1 - Butkote, Runglawan T1 - Universal-algebraic and Semigroup-theoretical Properties of Boolean Operations Y1 - 2009 CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Denecke, Klaus-Dieter A1 - Wismath, Shelly L. T1 - Universal Algebra and Coalgebra Y1 - 2009 SN - 978-981-283745-5 PB - World Scientific Publ. Co CY - Singapore ER - TY - BOOK A1 - Denecke, Klaus-Dieter A1 - Wismath, Shelly T1 - Universal algebra and applications in theoretical computer science Y1 - 2002 SN - 1-584-88254-9 PB - Chapman & Hall/CRC CY - Boca Raton ER - TY - INPR A1 - Tarkhanov, Nikolai Nikolaevich T1 - Unitary solutions of partial differential equations N2 - We give an explicit construction of a fundamental solution for an arbitrary non-degenerate partial differential equation with smooth coefficients. T3 - Preprint - (2005) 09 KW - fundamental solution KW - geometric optics approximation Y1 - 2005 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-29852 ER - TY - BOOK A1 - Tarkhanov, Nikolai Nikolaevich T1 - Unitary solutions of paratial differential equations T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik, Arbeitsgruppe Partiell Y1 - 2005 SN - 1437-739X PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Eichmair, Michael A1 - Metzger, Jan T1 - Unique isoperimetric foliations of asymptotically flat manifolds in all dimensions JF - Inventiones mathematicae Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1007/s00222-013-0452-5 SN - 0020-9910 SN - 1432-1297 VL - 194 IS - 3 SP - 591 EP - 630 PB - Springer CY - New York ER - TY - BOOK A1 - Schulze, Bert-Wolfgang A1 - Qin, Yuming T1 - Uniform compact attractors for a nonlinear non-autonomous equation of viscoelasticity T3 - Preprint / Universität Potsdam, Institut für Mathematik, Arbeitsgruppe Partiell Y1 - 2005 SN - 1437-739X PB - Univ. CY - Potsdam ER - TY - INPR A1 - Schulze, Bert-Wolfgang A1 - Qin, Yuming T1 - Uniform compact attractors for a nonlinear non-autonomous equation of viscoelasticity N2 - In this paper we establish the regularity, exponential stability of global (weak) solutions and existence of uniform compact attractors of semiprocesses, which are generated by the global solutions, of a two-parameter family of operators for the nonlinear 1-d non-autonomous viscoelasticity. We employ the properties of the analytic semigroup to show the compactness for the semiprocess generated by the global solutions. T3 - Preprint - (2005) 13 KW - exponential stability KW - semiprocess KW - absorbing set KW - C0−semigroup KW - uniform compact attractor Y1 - 2005 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-29892 ER - TY - JOUR A1 - Jahnke, Thomas T1 - Unendlich : oder darf es etwas mehr sein? Y1 - 2001 ER - TY - GEN A1 - Ginoux, Nicolas T1 - Une nouvelle estimation extrinsèque du spectre de l'opérateur de Dirac T1 - A new extrinsic estimate for the spectrum of the Dirac operator N2 - Nous établissons une nouvelle majoration optimale pour les plus petites valeurs propres de l'opérateur de Dirac sur une hypersurface compacte de l'espace hyperbolique. N2 - We prove a new upper bound for the smallest eigenvalues of the Dirac operator on a compact hypersurface of the hyperbolic space. KW - bounds KW - Eigenvalues Y1 - 2003 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-5644 ER - TY - JOUR A1 - Knöchel, Jane A1 - Kloft, Charlotte A1 - Huisinga, Wilhelm T1 - Understanding and reducing complex systems pharmacology models based on a novel input-response index JF - Journal of pharmacokinetics and pharmacodynamics N2 - A growing understanding of complex processes in biology has led to large-scale mechanistic models of pharmacologically relevant processes. These models are increasingly used to study the response of the system to a given input or stimulus, e.g., after drug administration. Understanding the input–response relationship, however, is often a challenging task due to the complexity of the interactions between its constituents as well as the size of the models. An approach that quantifies the importance of the different constituents for a given input–output relationship and allows to reduce the dynamics to its essential features is therefore highly desirable. In this article, we present a novel state- and time-dependent quantity called the input–response index that quantifies the importance of state variables for a given input–response relationship at a particular time. It is based on the concept of time-bounded controllability and observability, and defined with respect to a reference dynamics. In application to the brown snake venom–fibrinogen (Fg) network, the input–response indices give insight into the coordinated action of specific coagulation factors and about those factors that contribute only little to the response. We demonstrate how the indices can be used to reduce large-scale models in a two-step procedure: (i) elimination of states whose dynamics have only minor impact on the input–response relationship, and (ii) proper lumping of the remaining (lower order) model. In application to the brown snake venom–fibrinogen network, this resulted in a reduction from 62 to 8 state variables in the first step, and a further reduction to 5 state variables in the second step. We further illustrate that the sequence, in which a recursive algorithm eliminates and/or lumps state variables, has an impact on the final reduced model. The input–response indices are particularly suited to determine an informed sequence, since they are based on the dynamics of the original system. In summary, the novel measure of importance provides a powerful tool for analysing the complex dynamics of large-scale systems and a means for very efficient model order reduction of nonlinear systems. KW - Control theory KW - Model order reduction KW - Blood coagulation network KW - Nonlinear systems Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1007/s10928-017-9561-x SN - 1567-567X SN - 1573-8744 VL - 45 IS - 1 SP - 139 EP - 157 PB - Springer Science + Business Media B.V. CY - New York ER -