TY - JOUR A1 - Rheinberg, Falko A1 - Manig, Yvette T1 - Die Schrift an der Wand : Motivationsanalysen zum Graffitysprayen Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Laucht, Manfred A1 - Schmidt, Martin A1 - Esser, Günter T1 - Frühkindliche Regulationsstörungen: Vorläufer von Verhaltensstörungen des späteren Kindesalters? Y1 - 2003 SN - 3- 456-84036-5 ER - TY - JOUR A1 - Brunstein, Joachim Clemens T1 - Implizite Motive und motivationale Selbstbilder : zwei Prädiktoren mit unterschiedlichen Gültigkeitsbereichen Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Warschburger, Petra A1 - von Schwerin, A.-D. A1 - Buchholz, H. T. A1 - Petermann, Franz T1 - An educational program for parents of asthmatic preschool children: Short and medium-Term Effects. Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Warschburger, Petra A1 - von Schwerin, A.-D. A1 - Buchholz, H. T. A1 - Petermann, Franz T1 - Eine Skala zur Erfassung von elterlicher Selbstwirksamkeitserwartungen im Umgang mit dem Asthma ihres Kindes Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Warschburger, Petra A1 - Landgraf, Jeanne M. A1 - Petermann, Franz A1 - Freidel, Klaus T1 - Health-related quality of life in children assessed by their parents : evaluation of the psychometric properties of the CHQ-PF50 in two German clinical samples Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Metz, Anna-Marie A1 - Neuhaus, Kathrin T1 - Reduzierung psychischer Fehlbelastung von Krankenpflegekräften durch Gesundheitsförderung Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Kalytta, T. A1 - Metz, Anna-Marie T1 - Stationäre und teilstationäre Altenpflege - Belastungen und Beanspruchungen der Pflegekräfte Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Kuhn, J. A1 - Metz, Anna-Marie T1 - Zur Einführung : Gesundheit und Familie als Rahmenbedingungen der Gestaltung von Arbeit Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Metz, Anna-Marie A1 - Ceglarek, Petra T1 - Gesundheitsförderung an und mit der Universität Potsdam Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Rothe, Heinz-Jürgen T1 - Wissensdiagnose auf der Basis von Assoziiren und Struktur-Legen Y1 - 2003 SN - 3-7910-2106-0 ER - TY - JOUR A1 - Ceglarek, Petra A1 - Rothe, Heinz-Jürgen T1 - Wissensmanagement in Call Centern - personale Aspekte Y1 - 2003 SN - 3-89334-374-1 ER - TY - JOUR A1 - Rothe, Heinz-Jürgen A1 - Metz, Anna-Marie T1 - Psychische Fehlbelastungen - bedingungs- und/oder personenbezogen erfassen? Y1 - 2003 SN - 3-89334-374-1 ER - TY - JOUR A1 - Hinnerichs, L. A1 - Rothe, Heinz-Jürgen T1 - Analyse des Wissenschaftsmanagements in einem mittelständischen Handels- und Dienstleistungsunternehmen Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Neuhaus, Kathrin A1 - Metz, Anna-Marie T1 - Nachhaltige Reduzierung psychischer Fehlbelastung von Krankenpflegekräften durch Gesundheitsförderung Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Metz, Anna-Marie A1 - Neuhaus, Kathrin T1 - Modellprojekt gegen Stress am Arbeitsplatz Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Görn, A. A1 - Vollmeyer, Regina A1 - Rheinberg, Falko T1 - Auswirkungen von Lehr-Erwartungen auf Motivation und Lernen mit Hypermedia Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Rheinberg, Falko T1 - Motivation und Willen stärken : Lernerfolge erreichen Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Baumgart, Ute A1 - Metz, Anna-Marie A1 - Degener, Mirko T1 - Psychische Belastungen und Beanspruchungen von Pflegekräften in Brandenburger Krankenhäusern Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Degener, Mirko A1 - Richter, Gabriele T1 - Flexibilisierung - Vergleich herkömmlicher vs. neuer Arbeitsformen Y1 - 2003 SN - 1615-7729 ER - TY - JOUR A1 - Warschburger, Petra T1 - Patientenschulung : Ziele und Konzepte Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Buchholz, H. T. A1 - Warschburger, Petra T1 - SEND : eine Skala zur Erhebung der spezifischen Selbstwirksamkeit von Eltern neurodermitiskranker Vorschulkinder Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Metz, Anna-Marie A1 - Baumgart, Ute T1 - Arbeits- und Gesundheitsschutz in Call Centern : die arbeitspsychologische Sicht Y1 - 2003 SN - 3-89334-401-2 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Verhaltensdiagnostik Y1 - 2003 SN - 3-13-126082-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter A1 - Wyschkon, Anne T1 - Entwicklungsdiagnostik im Vorschulalter Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Mayr, Ulrich A1 - Kliegl, Reinhold T1 - Differential effects of cue changes and task changes on task-set selection costs Y1 - 2003 SN - 0278-7393 ER - TY - JOUR A1 - Engbert, Ralf A1 - Kliegl, Reinhold T1 - Microsaccades uncover the orientation of covert attention Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Engbert, Ralf A1 - Kliegl, Reinhold T1 - Noise-enhanced performance in reading Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Kliegl, Reinhold A1 - Krampe, Ralf-Thomas A1 - Mayr, Ulrich T1 - Formal models of age differences in task complexity effects Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Ihle, Wolfgang A1 - Jahnke, Dörte T1 - Depressionen erkennen, erklären, vorbeugen und behandeln Y1 - 2003 SN - 3-87159-355-9 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Leistungsdiagnostik auf verschiedenen Altersstufen Y1 - 2003 SN - 3-13-126082-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Multimethodale Diagnostik Y1 - 2003 SN - 3-13-126082-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Projektive Testverfahren Y1 - 2003 SN - 3-13-126082-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Umschriebene Entwicklungsstörungen Y1 - 2003 SN - 3-13-126082-3 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Verhaltenstherapie Y1 - 2003 SN - 3-13-126082-3 ER - TY - JOUR A1 - Kliegl, Reinhold A1 - Engbert, Ralf T1 - SWIFT explorations Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Hinnerichs, L. A1 - Rothe, Heinz-Jürgen T1 - Analyse des Wissensmanagements in einem mittelständischen Handels- und Dienstleistungsunternehmen Y1 - 2003 SN - 1615-7729 ER - TY - JOUR A1 - Neuhaus, Kathrin A1 - Metz, Anna-Marie T1 - Reduzierung psychischer Fehlbelastung von Krankenpflegekräften durch Gesundheitsförderung Y1 - 2003 SN - 1615-7729 ER - TY - JOUR A1 - Esser, Günter T1 - Basisdiagnostik umschriebener Entwicklungsstörungen im Vorschulalter für pädiatrische Praxis N2 - Leistungsdiagnostik in der Klinischen Kinder- und Jugendpsychologie muss neben den klassischen Gütekriterien den Beitrag eines Testverfahrens zur Diagnosestellung, die Größe und Repräsentativität der Normstichprobe, seine Differenzierungsfähigkeit im unteren Leistungsbereich sowie die Ökonomie berücksichtigen. Ziel der BUEVA ist es, Teilleistungsstörungen bereits vor Schulbeginn zu erkennen und damit einer frühzeitigen Förderung zuzuführen. Das diagnostische Vorgehen zeichnet sich durch eine hohe Durchführungsökonomie aus, wodurch der verkürzten Aufmerksamkeitsspanne der Kinder Rechnung getragen wird. Insgesamt werden bei Vierjährigen die allgemeine Intelligenz, die Artikulation, die expressive und die rezeptive Sprache sowie die Visuomotorik in 20 bis 25 Minuten erfasst, bei den Fünfjährigen kommen zusätzlich noch Prüfungen der Aufmerksamkeit hinzu, was die Durchführung um fünf Minuten gegenüber den Vierjährigen verlängert. Die vorliegende Testbatterie weist eine gute prädiktive Validität auf und kann auch im Rahmen von Schuleingangsuntersuchungen verlässlich eingesetzt werden. Die Testbatterie differenziert vor allem im subnormalen Leistungsbereich. Dies wird durch eine relativ hohe Zahl leichter Items sowie durch einfache Instruktionen erreicht. Zur Diagnostik von besonderen Begabungen ist die vorliegende Testbatterie also nicht geeignet. Schlüsselwörter: Früherkennung, Vorschulalter, Basisdiagnostik, allgemeine Intelligenz, Artikulation, expressive, rezeptive Sprache, Visuomotorik, Aufmerksamkeit, umschriebene Entwicklungsstörung Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Warschburger, Petra T1 - Asthma Y1 - 2003 SN - 3-8017-1003-3 ER - TY - JOUR A1 - Warschburger, Petra A1 - Petermann, Franz T1 - Intensiv- und Minimalschulung für Eltern chronisch-kranker Kinder : (bis zum Vorschulalter) Y1 - 2003 SN - 3-89783-397-2 ER - TY - JOUR A1 - Engbert, Ralf A1 - Kliegl, Reinhold T1 - The game of word skipping : who are the competitors? N2 - Computational models such as E-Z Reader and SWIFT are ideal theoretical tools to test quantitatively our current understanding of eye-movement control in reading. Here we present a mathematical analysis of word skipping in the E-Z Reader model by semianalytic methods, to highlight the differences in current modeling approaches. In E-Z Reader, the word identification system must outperform the oculomotor system to induce word skipping. In SWIFT, there is competition among words to be selected as a saccade target. We conclude that it is the question of competitors in the "game" of word skipping that must be solved in eye movement research Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Rauh, Hellgard T1 - Früh ohne Zwang lernen Y1 - 2003 SN - 3-518-12328-9 ER - TY - JOUR A1 - Schwarz, Wolfgang A1 - Ischebeck, A. T1 - On the relative speed account of number-size interference effects in comparative judgments of numerals Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Schwarz, Wolfgang T1 - Stovhastic cascade processes as a model of multi-stage concurrent information procesing Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Schneider, A. A1 - Esser, Günter A1 - Sommerfeld, E. T1 - EEG coherence analysis for examining an automatizational deficit in dyslexia : a pilot study N2 - EEG coherence analysis for examining an automatizational deficit in dyslexia - a pilot study Objectives: Do dyslexic children exhibit a general automatizational deficit as well as a phonological deficit? Methods: In 1,6 children aged 9-11 years the reaction time, the number of mistakes and EEG (19 scalp electrodes) were measured in three experiments (verbal and nonverbal). The EEG data was baseline-corrected and after a fast fourier transformation, analyzed with the coherence tool of the Brainvision(C) Software. Results: The dyslexic group made more mistakes than the control group on all tasks but their reaction times were significantly longer only on the verbal tasks. There were no coherence differences on the nonverbal task. On the language-dependent tasks the dyslexics showed higher total-frontal and lower left-frontal coherences only in the theta-frequency range, while in the alpha and beta frequency ranges coherences did not differ. Conclusions: A language-dependent cognitive automatizational deficit in the dyslexic group is assumed that is depicted by the higher synchronization of total-frontal coherences (involvement of the central executive) and is based on the less established functional coupling of cortical subsystems for language processing Y1 - 2003 SN - 1422-4917 ER - TY - JOUR A1 - Wendland, Mirko A1 - Berger, Anja A1 - Rheinberg, Falko T1 - Flow-Erleben und Leistung in einem Onlinespiel Y1 - 2003 SN - 3-89967-035-3 ER - TY - JOUR A1 - Oberauer, Klaus A1 - Wendland, Mirko A1 - Kliegl, Reinhold T1 - Age differences in working memory : the roles of storage and selective access Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Kliegl, Reinhold A1 - Engbert, Ralf T1 - How tight is the link between lexical processing and saccade programs? N2 - We question the assumption of serial attention shifts and the assumption that saccade programs are initiated or canceled only after stage one of word identification. Evidence: (1) Fixation durations prior to skipped words are not consistently higher compared to those prior to non-skipped words. (2) Attentional modulation of microsaccade rate might occur after early visual processing. Saccades are probably triggered by attentional selection Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Engbert, Ralf A1 - Kliegl, Reinhold T1 - Binocular coordination in microsaccades Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Krahé, Barbara T1 - Aggression von Männern und Frauen in Partnerschaften : Unterschiede und Parallelen Y1 - 2003 SN - 3- 8100-3949-7 ER - TY - JOUR A1 - Krahé, Barbara A1 - Scheinberger-Olwig, Renate A1 - Bieneck, Steffen T1 - Men's reports of nonconsensual sexual interactions with women Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Krahé, Barbara A1 - Waizenhöfer, Eva A1 - Möller, Ingrid T1 - Women's sexual aggression against men : prevalence and predictors Y1 - 2003 ER - TY - JOUR A1 - Krahé, Barbara A1 - Herrmann, Jana T1 - Verfälschungstendenzen im NEO-FFI Y1 - 2003 ER -