TY - JOUR A1 - Scholz, Sylka T1 - "Als die ganze Lawine anrollte im Betrieb" : gesellschaftliche und biographische Hintergründe der Sterilisationsentscheidung Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Langner, Winfried A1 - Sturzbecher, Dietmar T1 - "Aufklatschen, plattmachen, Zecken jagen!" - Jugendgewalt in Brandenburg Y1 - 1997 SN - 3-8017-1154-4 ER - TY - JOUR A1 - Scholz, Sylka A1 - Salzwedel, Manuela T1 - "Diese Aufgabe ist nun mal das Wichtigste was ich mache: der Beruf" : die Bedeutung von Berufsarbeit für die Männlichkeitskonstruktionen ostdeutscher Männer Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Scholz, Sylka T1 - "Ein Gott ein Farinelli" : Farinelli - Barockdivo und Fetischfigur der 90er Jahre Y1 - 1999 ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Einmal im Leben, zur rechten Zeit, sollte man an Unmögliches geglaubt haben." - Vortrag zur Verabschiedung von Regina Becker-Schmidt von der Universität Hannover Y1 - 2002 ER - TY - JOUR A1 - Botsch, Gideon T1 - "Es sind Feinde unter uns" BT - zur V-Mann-Problematik im brandenburgischen Rechtsrock JF - Rechtsrock : Aufstieg und Wandel neonazistischer Jugendkultur am Beispiel Brandenburgs Y1 - 2019 SP - 165 EP - 178 PB - be.bra wissenschaft verlag ER - TY - JOUR A1 - Frieß, Nina A. T1 - "From Russia with Blood". Stalinist Repression an the Gulag in Contemporary Crime Fiction JF - (Hi-)Stories of the Gulag : fiction and reality Y1 - 2016 SN - 978-3-8253-6534-9 SP - 281 EP - 302 ER - TY - BOOK A1 - Meier, Henk Erik T1 - "Für ein paar Cent weniger"? : ein Beitrag zur aktuellen Rundfunkgebührenpolitik T3 - Arbeitspapiere des Instituts für Rundfunkökonomie an der Universität zu Köln Y1 - 2005 UR - http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de/institut/pdfs/0197.pdf SN - 3-934156-91-6 VL - 197 PB - Inst. für Rundfunkökonomie Univ. Köln CY - Köln ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Ganz andere Inhalte werden im Vordergrund stehen: Arbeit zuerst" : Erfahrungen junger ostdeutscher Frauen mit dem Vereinbarkeitsmodell Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene A1 - Scholz, Sylka A1 - Hahn, Daphne T1 - "Gebärstreik" im Osten? : wie Sterilisation in einer Pressekampagne diskursiviert wurde und welche Motive ostdeutsche Frauen hatten, sich sterilisieren zu lassen Y1 - 1998 ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Geschlecht" - eine analytische Kategorie mit Perspektive in den Sozialwissenschaften? Y1 - 1999 ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Geschlechter-Wissen" : ein nützlicher Begriff für die "verstehende" Analyse von Vergeschlechtlichungsprozessen? Y1 - 2007 SN - 978-3-89691-642-6 ER - TY - JOUR A1 - Sturzbecher, Dietmar A1 - Langner, Winfried T1 - "Gut gerüstet in die Zukunft?" - Wertorientierungen, Zukunftserwartungen und soziale Netze brandenburgischer Jugendlicher Y1 - 1997 SN - 3-8017-1154-4 ER - TY - BOOK A1 - Stölting, Erhard A1 - Rogas, Karsten A1 - Schöne, Helmar A1 - Rößler, Ruth-Kristin T1 - "Ich glaube, es ist nicht mehr so ganz wie zu DDR-Zeiten" : Verwaltungskultur im Umbruch ; ein Fallbeispiel T3 - Soziologische Arbeitshefte Y1 - 1997 SN - 3-00-001377-6 VL - 1997,1 PB - Univ. Allg. Soziologie CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Ich weiß es wird einmal ein Wunder gescheh'n" : Zarah Leander als Verkörperung der 'neuen deutschen Frau' Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Stölting, Erhard T1 - "Italien ist Knochenarbeit" : ein Nachruf für den Journalisten Werner Raith Y1 - 2001 ER - TY - JOUR A1 - Behrmann, Günter C. T1 - "Jugend, die meinen Namen trägt" : die letzten Kriegseinsätze der Hitlerjugend Y1 - 2005 SN - 3-8319-0195-3 ER - TY - JOUR A1 - Possamai, Adam A1 - Turner, Bryan S. A1 - Roose, Joshua M. A1 - Dagistanli, Selda A1 - Voyce, Malcolm T1 - "Shari'a" in Cyberspace. A Case Study from Australia JF - Sociologica : Italian Journal of Sociology online N2 - New forms of communication and greater accessibility of Islamic texts on-line allow Muslims to shape their own religiosity, to become less dependent on established sources of authority, and thereby to become more aware of their own cultural diversity as a community. New practices of transnational Islam, and the growth of new concepts of Muslim identities currently emerging in the on-line community, are relatively free from immediate constraints. This article provides the result of a sociological analysis of three Internet sites in Sydney which deliver on-line fatwas. Even if cyberspace has allowed the Muslim world to be de-territorialised and provides a way for people to distance themselves from traditional communities if they wish, this research points out a variety of approaches, including one case which is aiming at re-localising an Australian Muslim system of values. This case highlights ways in which first generation Muslims are re-territorialising Shari'a in a specific western country. KW - Shari'a KW - Fatwas KW - Cyberspace KW - De-territorialisation Process Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.2383/83882 SN - 1971-8853 VL - 63 SP - 143 EP - 159 PB - Società editrice il Mulino CY - Bologna ER - TY - JOUR A1 - Sutton, Katie T1 - "We too deserve a place in the sun" the politics of transvestiteidentity in Weimar Germany JF - German studies review N2 - Cross-dressing took on new political meanings in Germany's Weimar Republic, with the emergence of organizations and periodicals aimed at promoting the interests of self-identified "transvestites." This new sexological category, developed by Magnus Hirschfeld in 1910, formed the basis for a shared sense of identity and belonging among individuals who identified as members of the "opposite" sex. Drawing on the experiences of the homosexual emancipation movement and discourses of bourgeois respectability, middle-class transvestites came together to demand legal and social recognition, including acknowledgement of "transsexual" desires. Their efforts represent a critical but forgotten moment in the history of transgender political activism. Y1 - 2012 SN - 0149-7952 VL - 35 IS - 2 SP - 335 EP - 354 PB - Johns Hopkins Univ. Press CY - Tempe ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Wir alle lieben Paula, aber uns liegt an Paul" (H. Carow) : wie über die "Weiblichkeit" einer Arbeiterin der "sozialistische Mensch" konstruiert wird Y1 - 2000 ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - "Wir alle lieben Paula, aber uns liegt an Paul" : wie über die "Weiblichkeit" einer Arbeiterin der "sozialistische" Mensch konstruiert wird Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Sturzbecher, Dietmar A1 - Lenz, H.-J T1 - "Wir woll'n Spaß, wir woll'n Spaß..." - Freizeitangebote in Brandenburg und ihre Nutzung Y1 - 1997 SN - 3-8017-1154-4 ER - TY - JOUR A1 - Fuhr, Harald T1 - 'Governance' in Entwicklungsländern : neue Strukturanpassungspolitiken mit Demokratisierungspotential? Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Jann, Werner T1 - 12 Thesen zu den "Perspektiven der Modernisierung bei Bund, Ländern und Gemeinden" BT - Zwölf Thesen zu den "Perspektiven der Modernisierung bei Bund, Ländern und Gemeinden" Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Juchler, Ingo T1 - 1960er: Aufwind für die Politische Bildung BT - zwischen Affirmation und Kritik JF - Geschichte der politischen Bildung N2 - Zur Jahreswende 1959/60 sorgten Hakenkreuzschmierereien an jüdischen Einrichtungen in Köln und anderswo für Entsetzen und Empörung. Diese Vorkommnisse machten bewusst, was im Verlauf der 1960er Jahre zu einem Politikum für die jüngere Generation werden sollte: Die mangelnde Aufarbeitung der nationalsozialistischen Vergangenheit. Diese Thematik sowie der von den USA in Vietnam geführte Krieg stellten mobilisierende Faktoren für die Herausbildung einer außerparlamentarischen Opposition (APO) in der Bundesrepublik dar, die sich in der zweiten Hälfte der 1960er Jahre verbreitert. Prof. Ingo Juchler beschreibt den Weg der Politischen Bildung durch die 60er Jahre und die Entwicklung hin zur sog. „didaktischen Wende“. Y1 - 2020 UR - https://profession-politischebildung.de/grundlagen/geschichte/affirmation-kritik/ PB - Bundesausschuss Politische Bildung (bap) e.V. CY - Bonn ER - TY - BOOK A1 - Juchler, Ingo T1 - 1968 in Berlin BT - Schauplätze der Revolte N2 - Berlin war einer der Brennpunkte der Studentenrevolte. Dieses Buch verfolgt die Ereignisse von der ersten Anti-Vietnam-Kriegs-Demo in der Hardenbergstraße (1966), über die Erschießung Benno Ohnesorgs an der Deutschen Oper (1967) bis zur Befreiung des RAF-Terroristen Andreas Baader (1970). In den Blick genommen werden auch die Protestaktionen im Osten der Stadt, die sich vor allem gegen den Einmarsch der Truppen des Warschauer Paktes in der Tschechoslowakei richteten. Informative Texte zu den Hintergründen, umfangreiches Bildmaterial und eine Übersichtskarte machen das Buch zu einem anschaulichen Zeitreiseführer in die jüngere deutsche Geschichte. Y1 - 2017 SN - 978-3-8148-0230-5 PB - be.bra verlag CY - Berlin-Brandenburg ER - TY - BOOK A1 - Juchler, Ingo T1 - 1989 in Deutschland BT - Schauplätze der Friedlichen Revolution N2 - Kaum ein Ereignis in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts war so bedeutsam wie die Friedliche Revolution von 1989, mit der die Bevölkerung der DDR sich vom SED - Regime befreite. Dieses Buch nimmt die Leserinnen und Leser mit zu den zentralen Schauplätzen der Protestbewegung in Deutschland – in Leipzig, Berlin, Dresden, Chemnitz, Plauen, Rostock, Potsdam, Stendal und an vielen anderen Orten. Informative Texte zu den Hintergründen der Ereignisse und umfangreiches Bildmaterial machen das Buch zu einem anschaulichen Zeitreiseführer in die jüngere deutsche Geschichte. Y1 - 2019 SN - 978-3-89809-158-9 PB - bebra CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - 30 Years of feminist studies how do we deal with the feminist Heritage? JF - Feministische Studien : Zeitschrift für interdisziplinäre Frauen- und Geschlechterforschung Y1 - 2013 SN - 0723-5186 VL - 31 IS - 1 SP - 29 EP - 34 PB - Lucius & Lucius CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Kimmerle, Christoph T1 - `Geschlecht` als eine zentrale Grundbegrifflichkeit der Psychologie(n) : zwischen Affirmation und Kritik gesellschaftlicher Differenzierung, Normierung und Hierarchisierung Y1 - 2002 SN - 3-89771-413-2 ER - TY - JOUR A1 - Jann, Werner A1 - Jantz, Bastian T1 - A better performance and performance management? Y1 - 2008 ER - TY - CHAP A1 - Usik, Lillia T1 - A Comparative Analysis of the Frozen Conflicts in the Post-Soviet Space T2 - The European Union and Russia Y1 - 2016 SP - 193 EP - 239 PB - WeltTrends CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Jakupec, Viktor T1 - A Critique of the development aid discourse JF - Development aid—populism and the end of the neoliberal agenda N2 - Despite the fact that development aid has broadened from economic growth theory to include human and social capital, there is a lack of a general agreement as to its benefits. This critical review and analyses of the development aid academic and institutional discourse identifies some major shortcomings. The dominance of economics at the expense of politics, and the imposition of development aid neoliberal conditionalities act as barriers to socio-economic development in aid recipient countries. An inference is offered to recast development aid through reconciliation within critical frameworks of different sides of the political spectrum. KW - Development aid KW - Aid conditionalities KW - Political economy Socio-economic development KW - Neoliberalism KW - Development aid criticism Y1 - 2017 SN - 978-3-319-72748-6 SN - 978-3-319-72747-9 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-319-72748-6_3 SN - 2211-4548 SN - 2211-4556 SP - 37 EP - 52 PB - Springer CY - Cham ER - TY - JOUR A1 - Sorge, Arndt T1 - A failure of capitalism the crisis of '08 and the descent into depression JF - Socio-economic review KW - financial crisis KW - financial institutions KW - financial markets KW - capitalism KW - globalization Y1 - 2011 SN - 1475-1461 VL - 9 IS - 1 SP - 169 EP - 186 PB - Oxford Univ. Press CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Ganghof, Steffen T1 - A new political system model BT - Semi-parliamentary government JF - European Journal for Political Research N2 - Semi-parliamentary government is a distinct executive-legislative system that mirrors semi-presidentialism. It exists when the legislature is divided into two equally legitimate parts, only one of which can dismiss the prime minister in a no-confidence vote. This system has distinct advantages over pure parliamentary and presidential systems: it establishes a branch-based separation of powers and can balance the ‘majoritarian’ and ‘proportional’ visions of democracy without concentrating executive power in a single individual. This article analyses bicameral versions of semi-parliamentary government in Australia and Japan, and compares empirical patterns of democracy in the Australian Commonwealth as well as New South Wales to 20 advanced parliamentary and semi-presidential systems. It discusses new semi-parliamentary designs, some of which do not require formal bicameralism, and pays special attention to semi-parliamentary options for democratising the European Union. KW - semi-parliamentarism KW - bicameralism KW - Australia KW - New South Wales KW - Japan Y1 - 2018 U6 - https://doi.org/10.1111/1475-6765.12224 SN - 0304-4130 SN - 1475-6765 VL - 57 IS - 2 SP - 261 EP - 281 PB - Wiley CY - Hoboken ER - TY - JOUR A1 - Turner, Bryan S. T1 - A Nineteenth-Century Turning Point BT - Nietzsche, Weber, Freud and Mill JF - Regimes of happiness : comparative and historical studies N2 - Happiness as the ultimate goal of human endeavour is a thread running through theology and philosophy from the ancient Greeks to modern times. Such a claim raises immediately a host of critical objections and problems relating to the idea of cultural relativism. Can the theme of happiness be continuous and how would we know that? One way to overcome this dilemma is to identify ‘regimes of happiness’ – that is, clusters of ideas, practices and institutions that in one way or another connect to broad ideas of human wellbeing, flourishing and satisfaction or Eudaimonia to use the word that dominates Aristotle's Nicomachean Ethics (Contreras- Vejar and Turner, 2018). Contemporary discussions of happiness almost invariably start with Aristotle (Nagel, 1972). However, the methodology here is to some extent borrowed from Michel Foucault to understand the ‘genealogy’ of happiness across different social and cultural formations. In the Western world one could identify an Aristotelian regime of happiness based on the idea of a sound polity and flourishing citizens. There is also a Christian regime of happiness around such figures as St. Augustine and within which there have been radical shifts most notably brought about by Luther and the Protestant Reformation. Regimes of happiness can overlap with each other and their borders are obviously fuzzy. Some regimes may last a long time in various forms. For example, Aristotle's treatment of happiness is one of the most cited versions of happiness across the West. The idea of happiness is, however, not confined to the West. For example, the Vietnamese Constitution that was devised by Ho Chi Minh, an admirer of America society, crafted the 1945 Constitution with three key words as its primary values – Independence–freedom–happiness (or niem hanh phuc). The 2013 version of the Constitution in Article 3 says, ‘The state guarantees […] that people enjoy what is abundant and free for a happy life with conditions for all- round development.’ One further notion behind our discussion of ‘regimes of happiness’ is that in principle we can detect important shifts in regimes that are associated both with specific networks of individual thinkers, and with institutional changes in the location of intellectuals in these networks. In this chapter I am especially interested in the transitions in thinking about happiness from the late eighteenth century and through the nineteenth century. Y1 - 2019 SN - 978-1-78308-886-7 SN - 978-1-78308-885-0 SP - 235 EP - 248 PB - Anthem Press. CY - London ER - TY - JOUR A1 - Bruttel, Lisa Verena A1 - Friehe, Tim T1 - A note on making humans randomize JF - Journal of behavioral and experimental economics N2 - This note presents results from an experiment studying a two person 4 4 pure coordination game. We explore different strategy labels in an attempt to implement the mixed strategy equilibrium that selects all four strategies with equal probability. Such strategy labels must be free from salient properties that might be used by participants to coordinate. Testing 23 different sets of strategy labels, we identify two sets that produce a distribution of subjects' choices which approximate the uniform distribution quite well. Our results are relevant for studies intending to compare the behavior of subjects who play against a random mechanism with that of participants who play against human counterparts. KW - Coordination game KW - Experiment KW - Mixed strategy Y1 - 2015 U6 - https://doi.org/10.1016/j.socec.2015.06.008 SN - 2214-8043 SN - 2214-8051 VL - 58 SP - 40 EP - 45 PB - Elsevier CY - New York ER - TY - JOUR A1 - Stahlberg, Tim A1 - Lahmann, Henning T1 - A Paradigm of Prevention Humpty Dumpty, the War on Terror, and the Power of Preventive Detention in the United States, Israel, and Europe JF - The American journal of comparative law N2 - A decade into the proclaimed "global war on terror," states are still struggling with the phenomenon's locus and definition under the effective laws. Remarkably, preventive detention of suspected terrorists fluctuates between various legal regimes: In Europe, criminal law is predominantly used but special security orders are occasionally issued as well; Israel applies in part the law of international armed conflicts; and in the United States, detention under a new war premise has been claimed. This Article analyzes the response of the U.S. Supreme Court, the Israeli Supreme Court, and the European Court of Human Rights to legislative and executive policies asserting the power of preventive detention in the aftermath of September 11, 2001. The comparison exposes significant differences with regard to the application of international law, and most prominently concerning the underlying question of whether the struggle against terrorism should be considered a "war," or, perhaps more traditionally, a fight against crime. Despite the substantial discrepancies in these three jurisdictions, this Article argues that the similarities are actually more striking. Whereas no court has accepted any attempt to fight terrorism outside the bounds of law, the judges have not hesitated to stretch and blur the pertinent frameworks by extensive interpretation. Ultimately, it is questionable whether on account of the individual's rights the resulting flexibilities and uncertainties are justifiable. "I don't know what you mean by 'glory'," Alice said. Humpty Dumpty smiled contemptuously. "Of course you don't till I tell you. I meant 'there's a nice knock-down argument for you!" "But 'glory' doesn't mean 'a nice knock-down argument" Alice objected. "When I use a word," Humpty Dumptysaid, in rather a scornful tone, "it means just what I choose it to mean - neither more nor less." "The question is," said Alice, "whether you can make words mean different things." "The question is," said Humpty Dumpty, "which is to be master that's all." Y1 - 2011 U6 - https://doi.org/10.5131/AJCL.2010.0034 SN - 0002-919X VL - 59 IS - 4 SP - 1051 EP - 1087 PB - American Society of Comparative Law CY - Berkeley ER - TY - JOUR A1 - Scianna, Bastian Matteo T1 - A predisposition to brutality? BT - german practices against civilians and francs-tireurs during the Franco-Prussian war 1870-1871 and their JF - Small wars and insurgencies N2 - The German Sonderweg thesis has been discarded in most research fields. Yet in regards to the military, things differ: all conflicts before the Second World War are interpreted as prelude to the war of extermination between 1939-1945. This article specifically looks at the Franco-Prussian War 1870-71 and German behaviour vis-a-vis regular combatants, civilians and irregular guerrilla fighters, the so-called francs-tireurs. The author argues that the counter-measures were not exceptional for nineteenth century warfare and also shows how selective reading of the existing secondary literature has distorted our view on the war. KW - Francs-tireurs KW - levee en masse KW - myth of Franktireurkrieg KW - Franco-Prussian War KW - Geneva convention of 1864 KW - Landwehr KW - siege of Paris 1870 Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1080/09592318.2019.1638551 SN - 0959-2318 SN - 1743-9558 VL - 30 IS - 4-5 SP - 968 EP - 993 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - JOUR A1 - Spies, Dennis A1 - Franzmann, Simon T. T1 - A two-dimensional approach to the political opportunity structure of extreme right parties in Western Europe JF - West European politics N2 - Previous studies on the electoral fortunes of extreme right parties (ERPs) have pointed to the importance of variables of party competition for the success - or failure - of ERPs. These studies vary greatly when it comes to describing the political opportunity structure of the extreme right. Apart from their methodological differences, existing studies differ especially with regard to the assumed underlying dimension of party competition. This article tests the impact of three frequently discussed variables in the political opportunity structure of ERPs (mainstream party convergence, position of the established right and party system polarisation) on the vote share of ERPs in Western Europe. In addition to examining previous studies in this field, it focuses on the interplay between the economic and the cultural dimensions as part of the political opportunity structure. The authors show that a decrease in polarisation with regard to economic questions is accompanied by a growing salience of ERPs' core issues, leading in the end to an increase in ERPs' vote share. Y1 - 2011 U6 - https://doi.org/10.1080/01402382.2011.591096 SN - 0140-2382 VL - 34 IS - 5 SP - 1044 EP - 1069 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - THES A1 - Wack, Christian T1 - Acceptance criteria as part of the German energy turnaround T1 - Akzeptanzkriterien als Teil der deutschen Energiewende BT - a contribution to the implementation of and citizen participation in the major planning project “Suedlink” BT - ein Beitrag zur Planung und Durchführung der Windstromleitung SuedLink unter Berücksichtigung der Bürgerbeteiligung N2 - Die vorliegende Arbeit ist eine Fallstudie zum Netzausbauprojekt „Suedlink“. Sie gliedert sich demnach in vier wesentliche Abschnitte: 1. In einem theoretischen Teil werden die für diese Arbeit wichtigen Theorien der „Sozialen Akzeptanz“ nach Wüstenhagen et al. (2007), der „Schritte der Partizipation“ nach Münnich (2014) und der Governance-Theorie nach Benz und Dose (2011) erläutert. 2. In einem methodischen Teil werden die für diese Arbeit relevanten Methoden diskutiert und kritisch erläutert. 3. In einem qualitativ-empirischen Teil werden die Informationen der Experteninterviews ausgewertet und anhand der vorgestellten Theorien eingeordnet. In dem vierten und letzten Teil der Arbeit wird eine empirisch-quantitative Analyse der gesellschaftlichen Akzeptanz gegenüber Südlink vorgenommen. In dieser Arbeit soll mithilfe qualitativer und quantitativer Methoden zwei Fragen geklärt werden. 1. Welche Governance-Aspekte waren für eine gesetzliche Priorität von Erdkabeln im Ausbau von Hochspannungsübertragungsgleichstromleitungen entscheidend? Hierfür wurden intensive Dokumentenanalysen und verschiedene Experteninterviews durchgeführt. 2. Die zentrale Fragestellung dieser Arbeit beschäftigt sich mit der Frage, inwiefern lokale und individuelle Faktoren die Akzeptanz von Suedlink beeinflussen. Hierbei ist interessant zu sehen, welchen Einfluss der gesetzliche Erdkabelvorrang bei der Akzeptanzbildung der Bevölkerung gegenüber Suedlink gespielt hat. Für die Beantwortung wurde ein Online-survey konzipiert, welcher zwischen März und Juli 2016 über Bürgerinitiativen, Landräte und soziale Netzwerke verteilt wurde. Nach Abschluss der Datenerhebung wurden dieser unter Verwendung deskriptiv-quantitativer Methoden ausgewertet. Die Auswertung der Umfrage zeigt auf, das Erdkabel alleine keine nennenswerte Akzeptanz schaffen (vgl. dazu Menges und Beyer, 2013). Vielmehr stehen individuell und lokale Faktoren und Kriterien im Vordergrund der Beurteilung. Zum Beispiel spielt die Qualität der Partizipation und Einbindung der Bürger sowie die Nähe zur Erdverkabelung und die finanzielle Mehrbelastung eine Rolle bei der Beurteilung von Erdkabeln. Zudem wird deutlich, das Befragte aus Bürgerinitiativen wesentlich kritischer gegen Suedlink allgemein und gegenüber Erdkabeln im speziellen sind. Ferner ist signifikant, dass Eigenheimbesitzer jegliche Bauform ablehnen. N2 - The present work is a case study contributing to the major planning project “Suedlink”. It is structured as follows: first, in a theoretical part, mandatory theories of social acceptance (Wüstenhagen et al., 2007), steps of participation (Münnich, 2014), and the governance theory (Benz and Dose, 2011) are elaborated. Secondly, the relevant methods are discussed. Thirdly, in a qualitative analytical part, the information that were gathered from the expert interviews are analyzed with the use of the aforementioned theories. In the fourth place, an empirical quantitative analysis of data regarding the public acceptance towards Suedlink is presented. In this case study, with the use of qualitative and quantitative methods, two questions are answered: first, which governance aspects were relevant for the priority use of underground cables for the construction of high voltage direct current transmission lines? For this question, intensive document analysis and different expert interviews were conducted. Secondly, the central question of the present work addresses the question whether local or/and individual factors affect the public acceptance towards SüdLink. Here, in particular, it is interesting to analyze if the priority use of underground cables affected the people’s acceptance towards SuedLink. In order to respond to both questions, an online survey was conducted among citizen initiatives, district administrators, and individuals in social media during March till July 2016. Thereafter, the data was analyzed with the use of descriptive quantitative methods. The data shows, that underground cables not necessarily increase public acceptance (see also Menges and Beyer, 2013). On the contrary, individual and local criteria were relevant for the survey respondents. For example criteria such as the quality of participation, distance between home and transmission lines, and the additional financial burden (taxes, higher prices for electricity) were important for the evaluation. In addition, survey respondents who participated in citizen initiatives were more critical against the priority use of underground cables and SuedLink in general. Likewise, residential homeowners rejected every form of transmission lines. KW - Suedlink KW - Südlink KW - Netzausbau KW - Bürgerbeteiligung KW - Energiewende KW - Partizipation KW - soziale Akzeptanz KW - Großprojekte KW - Suedlink KW - Südlink KW - transmission grid KW - citizen participation KW - energy transition KW - energy turnaround KW - social acceptance KW - high-voltage direct current transmission lines Y1 - 2016 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-395173 ER - TY - THES A1 - Eckardt, Sebastian T1 - Accountability and decentralized service delivery : Explaining performance variation across local governments in Indonesia Y1 - 2008 SN - 978-3-8329-3787-4 PB - Nomos CY - Baden-Baden ER - TY - GEN A1 - Klenk, Tanja A1 - Pieper, Jonas T1 - Accountability in a privatized welfare state BT - the case of the German hospital market N2 - One of the most striking features of recent public sector reform in Europe is privatization. This development raises questions of accountability: By whom and for what are managers of private for-profit organizations delivering public goods held accountable? Analyzing accountability mechanisms through the lens of an institutional organizational approach and on the empirical basis of hospital privatization in Germany, the article contributes to the empirical and theoretical understanding of public accountability of private actors. The analysis suggests that accountability is not declining but rather multiplying. The shifts in the locus and content of accountability cause organizational stress for private hospitals. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 82 KW - accountability KW - hospitals KW - privatization KW - welfare markets Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-403251 ER - TY - JOUR A1 - Klenk, Tanja A1 - Pieper, Jonas T1 - Accountability in a privatized welfare state the case of the german hospital market JF - Administration & society N2 - One of the most striking features of recent public sector reform in Europe is privatization. This development raises questions of accountability: By whom and for what are managers of private for-profit organizations delivering public goods held accountable? Analyzing accountability mechanisms through the lens of an institutional organizational approach and on the empirical basis of hospital privatization in Germany, the article contributes to the empirical and theoretical understanding of public accountability of private actors. The analysis suggests that accountability is not declining but rather multiplying. The shifts in the locus and content of accountability cause organizational stress for private hospitals. KW - accountability KW - hospitals KW - privatization KW - welfare markets Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1177/0095399712451890 SN - 0095-3997 VL - 45 IS - 3 SP - 326 EP - 356 PB - Sage Publ. CY - Thousand Oaks ER - TY - GEN A1 - Reichersdorfer, Johannes A1 - Christensen, Tom A1 - Vrangbæk, Karsten T1 - Accountability of immigration administration BT - comparing crises in Norway, Denmark and Germany N2 - Accountability can be conceptualized as institutionalized mechanisms obliging actors to explain their conduct to different forums, which can pose questions and impose sanctions. This article analyses different crises' in immigration policies in Norway, Denmark and Germany along a descriptive framework of five different accountability types: political, administrative, legal, professional and social accountability. The exchanges of information, debate and their consequences between an actor and a forum are crucial to understanding how political-administrative action is carried out in critical situations. First, accountability dynamics emphasize conventional norms and values regarding policy change and, second, formal political responsibility does not necessarily lead to political consequences such as minister resignations in cases of misbehaviour. Consequences strongly depend on how accountability dynamics take place. T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 83 KW - accountability dynamics KW - accountability mechanism KW - administration KW - asylum KW - civil service KW - immigration KW - minister responsibility KW - public administration Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-403262 ER - TY - JOUR A1 - Reichersdorfer, Johannes A1 - Christensen, Tom A1 - Vrangbaek, Karsten T1 - Accountability of immigration administration comparing crises in Norway, Denmark and Germany JF - International review of administrative sciences : an international journal of comparative public administration N2 - Accountability can be conceptualized as institutionalized mechanisms obliging actors to explain their conduct to different forums, which can pose questions and impose sanctions. This article analyses different crises' in immigration policies in Norway, Denmark and Germany along a descriptive framework of five different accountability types: political, administrative, legal, professional and social accountability. The exchanges of information, debate and their consequences between an actor and a forum are crucial to understanding how political-administrative action is carried out in critical situations. First, accountability dynamics emphasize conventional norms and values regarding policy change and, second, formal political responsibility does not necessarily lead to political consequences such as minister resignations in cases of misbehaviour. Consequences strongly depend on how accountability dynamics take place. KW - accountability dynamics KW - accountability mechanism KW - administration KW - asylum KW - civil service KW - immigration KW - minister responsibility KW - public administration Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1177/0020852313478251 SN - 0020-8523 VL - 79 IS - 2 SP - 271 EP - 291 PB - Sage Publ. CY - London ER - TY - JOUR A1 - Pickering, Jonathan A1 - Skovgaard, Jakob A1 - Kim, Soyeun A1 - Roberts, J. Timmons A1 - Rossati, David A1 - Stadelmann, Martin A1 - Reich, Hendrikje T1 - Acting on Climate Finance Pledges: Inter-Agency Dynamics and Relationships with Aid in Contributor States JF - World development N2 - Developed countries have relied heavily on aid budgets to fulfill their pledges to boost funding for addressing climate change in developing countries. However, little is known about how interaction between aid and other ministries has shaped contributors' diverse approaches to climate finance. This paper investigates intra-governmental dynamics in decision-making on climate finance in seven contributor countries (Australia, Denmark, Germany, Japan, Switzerland, the UK, and the US). While aid agencies retained considerable control over implementation, environment and finance ministries have played an influential and often contrasting role on key policy issues, including distribution between mitigation and adaptation and among geographical regions. (C) 2014 Elsevier Ltd. All rights reserved. KW - climate policy KW - climate finance KW - development assistance KW - bureaucratic politics Y1 - 2015 U6 - https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2014.10.033 SN - 0305-750X VL - 68 SP - 149 EP - 162 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - THES A1 - Martin, Thorsten T1 - Advances in spatial econometrics and the political economy of local housing supply T1 - Anwendungen in der Regionalökonometrie und die politische Ökonomie der lokalen Wohnraumversorgung BT - essays in regional and political economics BT - Aufsätze der Regionalökonomie und der politischen Ökonomie N2 - This cumulative dissertation consists of five chapters. In terms of research content, my thesis can be divided into two parts. Part one examines local interactions and spillover effects between small regional governments using spatial econometric methods. The second part focuses on patterns within municipalities and inspects which institutions of citizen participation, elections and local petitions, influence local housing policies. N2 - Diese kumulative Dissertation besteht aus fünf Kapiteln und kann inhaltlich zweigeteilt betrachtet werden. Im ersten Teil werden lokale Interaktionen und Übertragungseffekte zwischen kleinen regionalen Verwaltungseinheiten unter Verwendung von regionalökonometrischer Methoden untersucht. Der zweite Teil untersucht Zusammenhänge innerhalb von Gemeinden und untersucht welche Instrumentarien lokaler Politikbeteiligung, Kommunalwahlen und lokale Bürgerbegehren, einen Einfluss auf die örtliche Wohnungspolitik haben. KW - spatial econometrics KW - political economics KW - regional economics KW - public economics KW - Regionalökonometrie KW - politische Ökonomie KW - Regionalökonomie KW - Finanzwissenschaften Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-406836 ER - TY - CHAP A1 - Franzke, Jochen T1 - After the Strategic Partnership BT - Germany in Search for a New Strategy towards Russia T2 - The European Union and Russia Y1 - 2016 SP - 9 EP - 25 PB - WeltTrends CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Reusswig, Fritz A1 - Braun, Florian A1 - Heger, Ines A1 - Ludewig, Thomas A1 - Eichenauer, Eva A1 - Lass, Wiebke T1 - Against the wind: Local opposition to the German Energiewende JF - Utilities Policy N2 - A growing number of local energy conflicts around wind power and power-grid extensions are slowing down the deployment of the German Energiewende. In this paper, a local conflict on wind energy in the state of Baden-Württemberg is analysed in detail. In the little community of Engelsbrand, local opposition against a planned wind park was able to turn around a set of favourable a priori conditions, such as a supporting state government planning process, a local supporter group, a transparent planning process, including a majority vote pro wind energy, and a round table discussion. Distancing itself from the NIMBY-explanation (‘Not In My Back Yard’), the paper applies insights from discourse network analysis and micro-sociology in order to study the local conflict dynamics. Special attention is given to the resource mobilisation strategies of the opponents, including social networks, mass and social media use. The paper ends by drawing some general conclusions for the German Energiewende. KW - Energy conflicts KW - Acceptance of wind energy KW - Discourse networks KW - Conflict dynamics Y1 - 2016 U6 - https://doi.org/10.1016/j.jup.2016.02.006 SN - 0957-1787 SN - 1878-4356 VL - 41 SP - 214 EP - 227 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Bach, Tobias T1 - Agencies in Norwegen : Steuerung und Organisation zentralstaatlicher Behörden Y1 - 2007 SN - 978-3- 531-15422-0 ER - TY - BOOK ED - Jann, Werner ED - Döhler, Marian T1 - Agencies in Westeuropa T3 - Schriftenreihe Interdisziplinäre Organisations- und Verwaltungsforschung Y1 - 2007 SN - 978-3-531-15422-0 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-90560-0 VL - 15 PB - VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH Wiesbaden CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Sturzbecher, Dietmar A1 - Hermann, Ute T1 - Aggression und Konflikterziehung im Kindergarten Y1 - 2003 SN - 3-497-01660-8 ER - TY - THES A1 - Nguyen, Huyen Evelyn T1 - Agilität und Führungskräfte-Mitarbeiter-Beziehung in der öffentlichen Verwaltung T1 - Agility and leader-member-exchange in public administration N2 - Zunehmend komplexe Herausforderungen und Aufgaben lassen sich nicht mehr mit den bisherigen Strukturen, Methoden und Prozessen der klassischen Verwaltung bewältigen. Vielmehr gewinnen Ansätze und Methoden des New Work im öffentlichen Sektor angesichts der sich stetig ändernden und dynamischen Arbeitswelt eine immer größere Bedeutung. Umso mehr besteht die Notwendigkeit, sich in der Verwaltung agil aufzustellen. Unter Agilität wird hierbei die Fähigkeit einer Organisation verstanden, sich schnell verändernden Rahmenbedingungen flexibel und dynamisch anzupassen. Im Fokus dieser Arbeit steht der Einfluss von Agilität auf die Führungskräfte-Mitarbeiter-Beziehung. Mittels einer halbstandardisierten Online-Befragung im Landesamt für Flüchtlingsangelegenheiten und im Bezirksamt Neukölln von Berlin wird zunächst der vorliegende Agilitätsgrad mit dem Fokus auf agile Organisationsstrukturen, agile Organisationskultur und agile Führung ermittelt und sodann anhand der Qualität der dyadischen Arbeitsbeziehung von Führungskraft und Mitarbeiter (LMX-Qualität) überprüft, inwiefern die agile Arbeitsweise im Vergleich zu einer nicht-agilen Arbeitsumgebung die Beziehung beeinflusst. Im Ergebnis der Untersuchung zeigt sich, dass ein positiver Zusammenhang zwischen Agilität und der Führungskräfte-Mitarbeiter-Beziehung besteht. Es stellt sich in beiden Ämtern ein mäßig bis starker Agilitätsgrad heraus, wobei besonders agile Führungseigenschaften zu den wesentlichen Faktoren zählen, die eine hochqualitative Beziehung begünstigen. Während im Bezirksamt ein Zusammenhang zwischen Agilität und hoher LMX-Qualität ermittelt wurde, konnte dieser nicht für die untersuchte Stichprobe des Landesamts festgestellt werden. Dennoch ließ sich in beiden Behörden ein positiver Einfluss von Agilität auf zumindest die Entwicklung einer erfolgreichen Führungskräfte-Mitarbeiter-Beziehung erfassen. N2 - Continuous complex challenges and tasks are no longer solvable with the classic structures and methods of public administration. Rather concepts of New Work are gaining importance due to the dynamic work environment in the public sector. This leads to the necessity of an agile transformation in public administration. Agility in organizations is understood to be the ability to adapt to rapidly changing conditions in the work environment. The following paper focuses on the influence of agility on the Leader-Member-Exchange (LMX). Using a semi-standard online poll, the degree of agility with an emphasis on agile organizational structures, agile organizational culture, and agile leadership is analyzed in the State Office for Refugees Affairs and District Office Neukölln of Berlin. Furthermore, relationships between leaders and subordinates in an agile environment and relationships in a non-agile environment are compared through the lens of the quality of Leader-Member-Exchange (LMX-Quality). The results show a significant influence of agility on Leader-Member-Exchange. In both Offices a moderate to high degree of agility is found. Particularly, agile leadership characteristics encourage high-quality relationships. Whereas a correlation between agility and high LMX-Quality is identified in the District Office Neukölln, this result could not be observed in the State Office of Refugees Affairs. However, the influence of agility on at least the development of a positive and successful relationship is established in both Offices. T3 - Schriftenreihe für Public und Nonprofit Management - 31 KW - Agilität KW - Führungskräfte-Mitarbeiter-Beziehung KW - Öffentliche Verwaltung KW - Leader-Member-Exchange KW - Agile Leadership KW - Public Administration KW - Agility KW - LMX-Theorie KW - Agile Führung Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-565831 SN - 2190-4561 ER - TY - JOUR A1 - Döhler, Marian A1 - Hassenteufel, Patrick T1 - Akteurkonstellationen in der Krankenversicherungspolitik : ein deutsch-französischer Vergleich Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Döhler, Marian A1 - Hassenteufel, Patrick T1 - Akteurkonstellationen in der Krankenversicherungspolitik : ein deutsch-französischer Vergleich Y1 - 1995 ER - TY - BOOK A1 - Krämer, Raimund T1 - Aktiv in Europa : die ostdeutschen Länder in der europäischen Union ; eine vorläufige Bilanz T3 - Internationale Probleme und Perspektiven Y1 - 2002 SN - 3-932502-32-9 VL - 13 PB - Brandenburgische Landeszentrale für politische Bildung CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Scholze, Nicole T1 - Aktuelle familienpolitische Entwicklungen BT - ein Vergleich von Schweden, Großbritannien und Deutschland N2 - Inhalt: 1 Einleitung 2 Familienpolitik 2.1 Was ist „Familie“? 2.2 Begriffsbestimmung - Familienpolitik 2.2.1 Kurzer Rückblick: Wandel der familialen Lebensform im Industriezeitalter 2.2.2 Warum Familienpolitik? Strukturelle Veränderungen der familialen Lebensform 2.2.3 Familienpolitische Wirkung auf die Bevölkerung 2.3 Wohlfahrtslogiken nach Gøsta Esping-Andersen 2.4 Familienpolitische Leistungen in Schweden, Großbritannien und Deutschland 2.4.1 Monetäre Leistungen und Fiskalpolitik 2.4.2 Zeitwerte Anrechte 2.4.3 Infrastrukturelle Angebote der Kinderbetreuung 3 Fazit und Ausblick T3 - Potsdamer Beiträge zur Sozialforschung - 33 Y1 - 2012 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-62722 ER - TY - JOUR A1 - Jann, Werner T1 - Al Gore und die Neuerfindung von Regierung und Verwaltung : Lehren für Kontinentaleuropa? Y1 - 1995 SN - 3-7685-1595-8 ER - TY - JOUR A1 - Huth, Sabine A1 - Großmann, Heidrun A1 - Schallhöfer, Petra T1 - Alleinerziehen in Ost und West : eine familiale Lebensform mit Risiken Y1 - 1996 ER - TY - BOOK A1 - Großmann, Heidrun A1 - Huth, Sabine T1 - Alleinerziehende Frauen berichten : methodische Erfahrungen einer ost-west-vergleichenden Untersuchung Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Sturzbecher, Dietmar T1 - Alles nur ein Spiel? : der FIT-KIT als spielbasierte Methode zur Erfassung der Betreuungsqualität aus Kindersicht Y1 - 2001 SN - 3-472-04941-3 ER - TY - JOUR A1 - Zierke, Irene T1 - Alltagskulturelle Bestände und soziale Perspektiven im Brandenburger Alternativen Sub-Milieu Y1 - 1996 ER - TY - THES A1 - Sawert, Tim T1 - Alte Sprachen als schulische Fremdsprachen BT - ein Mechanismus der Reproduktion sozialer Privilegien durch Distinktion? Y1 - 2016 ER - TY - JOUR A1 - Franzke, Jochen T1 - Alten, J. v., Weltgeschichte der Ostsee; Berlin, Siedler, 1996, ISBN 3-88680-584-0 BT - Weltgeschichte der Ostsee Y1 - 1996 SN - 0944-8101 ER - TY - THES A1 - Denker, Philipp T1 - Alternative Regulierungsansätze im Kontext der Better Regulation Agenda : eine Analyse von Konzepten, Potenzialen und Erfolgsfaktoren von Regulierung im Schatten staatlicher Hierarchie T1 - Alternative forms of regulation and the Better Regulation Agenda : an analysis of concepts, potentials and success factors of regulation in the shadow of hierarchy N2 - Der vorliegende Beitrag untersucht das Potential und die Bedingungen alternativer Regulierungsformen vor dem Hintergrund von Better Regulation in Deutschland. Nahezu alle EU- und OECD-Staaten betreiben heute umfassende politische Reformprogramme zur Modernisierung der Regulierungsarchitekturen, die unter dem Label Better Regulation subsumiert werden. Die Zielsetzung dieser Programme besteht zum einen in der wirtschaftsfreundlichen Reduktion von Regulierungskosten und zum anderen in der Effektivitätssteigerung von Regulierung durch Vermeidung unintendierter Nebeneffekte. Better Regulation ist ein Toolkit verschiedener metaregulativer Policy-Instrumente, deren programmatische Zusammensetzung vom nationalen politischen Kontext abhängt. Im Rahmen der parallel verlaufenden Reformagenden werden überdies alternative Regulierungsformen von verschiedenen Advokaten besserer Regulierung thematisiert, und als Alternative zur rein staatlichen, hierarchischen Command-and-Control-Regulierung (CaC-Regulierung) promotet, jedoch weder näher auf deren Bedingungen noch deren Konsequenzen einzugehen. Den optimistischen Vorstellungen eines evidenzbasierten Regulatory Managements folgend, erfolgt die Prüfung und Analyse alternativer Regelungsformen im Zuge der Gesetzesfolgenabschätzung (GFA; Regulatory Impact Assessment RIA). Bisher fristen alternative Regulierungsformen allerdings ein Dasein im Schatten von Standardkosten-Modell, RIA und Co. und werden von den Policy-Makern nicht systematisch in Betracht gezogen oder eingesetzt. CaC-Regulierung ist und bleibt das dominante Steuerungsinstrument des Staates. Es existieren jedoch zahlreiche diskursive Anknüpfungspunkte einschließlich zahlreicher Kritiken an der hierarchisch-regulativen Steuerung, welche die Auseinandersetzung mit alternativen Regulierungsformen begründen. Ziel dieses Papieres ist es daher, die in der Kritik stehende CaC-Regulierung Modellen alternativer Regulierungsformen entgegenzustellen, wobei alternative Regulierung mit den Konzepten Selbstregulierung, Koregulierung und regulierter Selbstregulierung eng definiert wird, und nur jene Konstellationen betrachtet werden, die kooperativ zwischen Regierung und Wirtschaft operieren. Ebenso wird der Versuch unternommen, die mannigfaltigen Konzepte und Erscheinungsformen alternativer Regulierung zu definieren und zu kategorisieren. Im Anschluss an den theoretischen Part erfolgt im nächsten Schritt die Identifikation der Einsatz- und Erfolgsbedingungen alternativer Regulierung. Dies geschieht anhand zweier empirischer Fallbeispiele aus den Politikfeldern Berufsbildungspolitik („der Ausbildungspakt der deutschen Wirtschaft“) sowie Umweltpolitik („die Mehrwegquotenverpflichtung“), wobei gezielt ein erfolgreiches und gescheitertes Beispiel alternativer Regulierung verglichen werden und Erfolgsfaktoren abgeleitet werden. Das Ergebnis ist, dass alternative Regulierung gewisse Potentiale und Anreize für staatliche wie privatwirtschaftliche Akteure bietet, aber der Einsatz dieser Steuerungsformen höchst voraussetzungsvoll ist und nur in wenigen Politikfeldern möglich und zu empfehlen ist. So besteht das Potential alternativer Regulierungsformen vor allem in der ganzheitlichen Senkung von Regulierungskosten (Befolgungs- und Vollzugskosten) und in der Erhöhung der Steuerbarkeit der Adressaten. Allerdings sind die korporativen Akteure auf beiden Seiten zum einen nicht immer hinreichend auf diese Form indirekter Steuerung vorbereitet. Zum anderen wird alternative Regulierung durch die Fragmentierung und Schwäche von Wirtschaftsverbänden sowie durch Interessengegensätze unter den Regelungsadressaten gehindert, die in Trittbrettfahrertum und dem letztlichen Scheitern selbstregulativer Verpflichtungen münden. Als entscheidende, aber anspruchsvolle Erfolgskomponente erweisen sich die politische Kommunikation und die Durchsetzbarkeit staatlicher Sanktionen sowie die Erfolgskontrolle, um die Regelungseinhaltung durch die Wirtschaft zu gewährleisten. Generell ist zu konstatieren, dass alternative Regulierungsformen dort zustande kommen, wo sich konzentrierter Widerstand auf Seiten der Adressaten gegen geplante, autoritative Steuerung abzeichnet, eine gewisse Pfadabhängigkeit bzw. eine Historie sektoraler Selbstregulierung vorliegt und eine Win-Win-Situation bei der Kooperation für Politik und Wirtschaft ersichtlich ist. In der Konsequenz zeigen die Ergebnisse, dass alternative Regulierung nicht nach einem synoptisch-rationalen Modell politischer Prozesse entsteht, sondern ein ursprünglich nicht intendiertes Produkt Garbage Can-artiger Verhandlungen mit einem hohen Konfliktniveau darstellt. Folglich ist das Resultat für die Vorstellung einer „Rational Regulatory Choice“ induzierenden Better Regulation-Agenda desillusionierend. N2 - This paper analyses the potentials and the preconditions of alternative forms of regulation against the background of Better Regulation in Germany. Today, almost every OECD- and EU-country runs extensive regulatory reform programs to modernize its regulatory governance structures, which are summarized under the label Better Regulation. The goal of this type of agenda can be regarded, firstly, as the business-friendly reduction of overall regulatory costs and secondly as the increase of regulatory efficiency by removing unintended side-effects. Better Regulation is a toolkit consisting of several meta-regulatory instruments, whose programmatic composition and use varies with the national political context. Moreover, within these parallel proceeding reform agendas alternative forms of regulation are constantly promoted by advocates of Better Regulation and portrayed as alternative to purely governmental command-and-control approaches (CaC), though neither responding to their preconditions nor addressing their consequences. According to the optimistic notion of an evidence-based regulatory management, the examination and analysis of regulatory alternatives is supposed to be carried out within regulatory impact assessments (RIA). However, hitherto alternative forms of regulations exist unnoted in the shadow of the standard cost model, RIA and co. and they are not systematically considered and applied by policy-makers. CaC-regulation is and remains the dominant and favoured policy-instrument of the state. Yet, there are several discursive connections including broad criticism on hierarchical-regulative steering, which give reason to the deeper analysis of alternative forms of regulation. Therefore the aim of this paper is to contrast alternative regulation with the criticized CaC-technique, whereas alternative regulation is defined narrowly as the concepts of self-regulation, co-regulation and regulated self-regulation which operate as cooperative substitutes of CaC between government and business. Moreover, this paper attempts to define and to categorize the diverse concepts and natures of alternative regulation. Subsequent to the theoretical part the preconditions and critical success factors for alternative regulation are identified in the next section. For this purpose two empirical case studies from two different policies, under which one is successful and the other has failed, are examined and compared to deduce success factors. The case studies are from vocational training policy (“The Training Pact of the German Business”) and waste policy (“refill quota for beverage containers”). The result is that alternative forms of regulation offer several potential und incentives for state and business actors, but that the use of these policy instruments is highly demanding and in addition only possible and recommendable in few policies. Undoubtedly its potential lies in the holistic reduction of regulatory costs (compliance and enforcement costs) and in the enhancement of the governability of the regulated business. However, the corporate actors on both sides are not always adequately prepared for this indirect mode of steering. Furthermore, alternative regulation is hindered by the fragmentation and weakness of business associations and opposing interests among the regulated sectors and companies, which may lead to free-riding and could result in the final failure of alternative regulation. The political communication and assertiveness of public sanctions as well as the measurement of success, which ensure self-regulatory compliance, turned out to be decisive, but very demanding constituents of success. Generally speaking, alternative forms of regulation emerge in those cases and policy areas, where concentrated resistance against planned CaC-measures becomes apparent, where a certain path dependency or history of sectoral self-regulation exists, and where a win-win-situation becomes obvious for politicians and business. To sum up, this paper argues that alternative regulations don’t emerge by a synoptic-ration model of policy process, but that they present an unintended product of garbage can like policy processes, further characterized by a high level of conflict. Consequentially, this paper’s findings disillusion the (exaggeratedly) optimistic notion of a rational regulatory choice inducing Better Regulation agenda. T3 - Potsdamer Diskussionspapiere zur Verwaltungswissenschaft - 1 KW - Bessere Rechtsetzung KW - Alternative Regulierung KW - Selbstregulierung KW - Regulierungsreform KW - Regulierungspolitik KW - Better Regulation KW - alternative regulation KW - self-regulation KW - command-and-control regulation KW - regulatory reform Y1 - 2008 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-25301 ER - TY - JOUR A1 - Behrmann, Günter C. T1 - Altlasten und neue Chancen der Potsdamer Lehrerbildung auf dem Weg zum "Praxissemester" Y1 - 2007 ER - TY - JOUR A1 - Stölting, Erhard T1 - Aly, G., Vordenker der Vernichtung, Auschwitz und die deutschen Pläne für eine neue europäische Ordnung; Hamburg, Hoffmann und Campe, 1991 BT - Vordenker der Vernichtung : Auschwitz und die deutschen Pläne für eine neue europäische Ordnung Y1 - 1991 ER - TY - JOUR A1 - Döring, Herbert T1 - Ambiguous Centralism and Occasional "Federalism by Stealth" : Great Britain Y1 - 2000 ER - TY - BOOK A1 - Juchler, Ingo T1 - Americans in Berlin BT - the historical guidebook Y1 - 2017 SN - 978-3-86153-952-0 PB - Links Verlag CY - Berlin ER - TY - BOOK A1 - Juchler, Ingo T1 - Amerikaner in Berlin BT - Der historische Reiseführer N2 - An keinem anderen Ort wird die besondere Bedeutung der Vereinigten Staaten von Amerika für Deutschland so deutlich wie in Berlin. In rund 80 Einträgen versammelt der Band eine Vielzahl US-amerikanischer Persönlichkeiten und stellt Orte vor, an denen sie in Berlin gelebt und gewirkt haben oder noch wirken. Die Berliner Erlebnisse von Diplomaten, Intellektuellen, Wissenschaftlern, Sportlern oder berühmten Künstlerinnen aller Sparten machen die Geschichte der deutsch-amerikanischen Beziehungen von den Anfängen 1776 bis heute anschaulich und lebendig. Ausklappbare Karten, Infokästen, ein farbiges Orientierungssystem und zahlreiche historische sowie aktuelle Fotos eröffnen die Möglichkeit, den Spuren von Mildred Harnack, Martin Luther King, Angela Davis, Iggy Pop, Georg Bush, Daniel Liebeskind, Jonathan Franzen und vielen anderen in der deutschen Hauptstadt zu folgen. Y1 - 2016 SN - 978-3-86153-883-7 PB - Links Verlag CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Albert, Christian A1 - Schroeter-Schlaack, Christoph A1 - Hansjuergens, Bernd A1 - Dehnhardt, Alexandra A1 - Doering, Ralf A1 - Job, Hubert A1 - Koeppel, Johann A1 - Kraetzig, Sebastian A1 - Matzdorf, Bettina A1 - Reutter, Michaela A1 - Schaltegger, Stefan A1 - Scholz, Mathias A1 - Siegmund-Schultze, Marianna A1 - Wiggering, Hubert A1 - Woltering, Manuel A1 - von Haaren, Christina T1 - An economic perspective on land use decisions in agricultural landscapes: Insights from the TEEB Germany Study JF - Ecosystem Services : Science, Policy and Practice N2 - Agricultural landscapes safeguard ecosystem services (ES) and biodiversity upon which human well-being depends. However, only a fraction of these services are generally considered in land management decisions, resulting in trade-offs and societally inefficient solutions. The TEEB Study (The Economics of Ecosystems and Biodiversity) spearheaded the development of assessments of the economic significance of ES and biodiversity. Several national TEEB follow-ups have compiled case studies and derived targeted policy advice. By synthesizing insights from "Natural Capital Germany - TEEB DE" and focusing on rural areas, the objectives of this study were (i) to explore causes of the continued decline of ES and biodiversity, (ii) to introduce case studies exemplifying the economic significance of ES and biodiversity in land use decisions, and (iii) to synthesize key recommendations for policy, planning and management. Our findings indicate that the continued decrease of ES and biodiversity in Germany can be explained by implementation deficits within a well-established nature conservation system. Three case studies on grassland protection, the establishment of riverbank buffer zones and water-sensitive farming illustrate that an economic perspective can convey recognition of the values of ES and biodiversity. We conclude with suggestions for enhanced consideration, improved conservation and sustainable use of ES and biodiversity. (C) 2017 Elsevier B.V. All rights reserved. Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1016/j.ecoser.2017.03.020 SN - 2212-0416 VL - 25 SP - 69 EP - 78 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Daviter, Falk T1 - An information processing perspective on decision making in the European Union JF - Public administration N2 - Two decades after the introduction of the punctuated equilibrium model, information processing theory now offers one of the most comprehensive analytical perspectives on decision making in public administration and policy research. This article applies information processing analysis to the decision making process in the European Union (EU). Towards this end, the article inquires into the organizational foundations of information processing at successive levels of administrative and legislative decision making and shows how this analytical perspective can be used to gain a better understanding of policy dynamics at the supranational level. The article argues that information processing in the EU is likely to produce distinct policy dynamics in key respects. It identifies promising avenues for future research and discusses some of the issues this evolving theoretical framework should address in order to allow for a more comprehensive exploration of this analytical perspective in the context of the EU. Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1111/padm.12071 SN - 0033-3298 SN - 1467-9299 VL - 92 IS - 2 SP - 324 EP - 339 PB - Wiley-Blackwell CY - Hoboken ER - TY - THES A1 - Doye, Thomas T1 - Analyse und Bewertung von betrieblichen Zusatzleistungen T2 - Hochschulschriften zum Personalwesen Y1 - 2000 SN - 3-87988-522-2 SN - 0179-325x VL - 31 PB - Hampp CY - München ER - TY - JOUR A1 - Sturzbecher, Dietmar A1 - Landua, Dandua T1 - Analysen zur Lebenssituation brandenburgischer Jugendlicher sowie zur Verbreitung von Jugendgewalt, Rechtsextremismus und Ausländerfeindlichkeit Y1 - 2002 ER - TY - BOOK ED - Engel, Uwe ED - Reinecke, Jost T1 - Analysis of change : advanced techniques in panel data analysis Y1 - 1996 PB - de Gruyter CY - Berlin [u.a.] ER - TY - JOUR A1 - Behrmann, Günter C. T1 - Andreas von Bülow Y1 - 2001 SN - 3-531-13407-8 ER - TY - JOUR A1 - Völker, Susanne T1 - Anerkennung und Geschlecht - jenseits der Geschlechterhierarchie? Y1 - 2006 SN - 3-8258-8197-0 ER - TY - JOUR A1 - Girnus, Luisa T1 - Anforderungen an politische Legitimation im gesellschaftlichen Wandel und dessen Verhältnis zum politischen Lernen JF - Gesellschaft im Wandel : neue Aufgaben für die politische Bildung und ihre Didaktik Y1 - 2019 SN - 978-3-7344-0827-4 SP - 77 EP - 85 PB - Wochenschau Verlag CY - Frankfurt ER - TY - JOUR A1 - Stölting, Erhard T1 - Angst, Aggression und die nationale Denkform : osteuropäische Konflikte Y1 - 1992 ER - TY - JOUR A1 - Scholz, Sylka A1 - Hahn, Daphne T1 - Anpassung oder Eigensinn : Sterilisation im Korsett gesellschaftlicher Wandlungsprozesse Y1 - 1997 ER - TY - JOUR A1 - Genschel, Corinna A1 - Lay, Caren A1 - Wagenknecht, Peter A1 - Woltersdorff, Volker T1 - Anschlüsse : [Nachwort der deutschen Ausg.] Y1 - 2001 SN - 3-89656-062-X ER - TY - BOOK A1 - Wierzbicki, Bartlomiej T1 - Antikorruptionsstrategie der polnischen Regierung 2002 - 2005 N2 - Aus der Einleitung: Vor 15 Jahren hat Polen mit dem Transformationsprozess begonnen, der das Land von einer sozialistischen Planwirtschaft mit autoritärem Regime in einen modernen demokratischen Staat marktwirtschaftlicher Ausrichtung verwandelt hat. Seither genießt das polnische Volk nach vielen Jahren der Fremdherrschaft wieder seine eigene Souveränität. Mit dem Ende der sozialistischen Ära begann eine Phase umfangreicher und weit reichender institutioneller, wirtschaftlicher und sozialer Veränderungen. Diese gehen einher mit hoher Arbeitslosigkeit und starker Verunsicherung im Umgang mit den sich neu bildenden Strukturen, was eine große Belastung für die Bevölkerung darstellt. Den Herausforderungen zum Trotz haben es die Polen geschafft, in nur wenigen Jahren ein institutionelles und wirtschaftliches Niveau zu erreichen, das sich an dem Niveau westeuropäischer Staaten orientiert. Diese Leistung wurde u. a. durch die Europäische Kommission anerkannt, indem 1998 zunächst die Beitrittsverhandlungen mit Polen eröffnet wurden und das Land im Mai 2004 zur Europäischen Union (EU) beitrat. Während die alten Mitgliedsstaaten der Europäischen Union eine lang andauernde Phase wirtschaftlichen Abschwungs erleiden, findet im angrenzenden Polen ein rasanter wirtschaftlicher Aufholungsprozess statt. Wachstumsraten von 5 % und mehr sind hierbei keine Seltenheit. Diese Entwicklung wird von vielen Bürgern der alten EU Mitgliedssaaten in Zeiten steigender Arbeitslosigkeit und sinkender Löhne wahrgenommen und teilweise als Ursache der eigenen Misere identifiziert. Tatsache aber ist, dass sogar bei anhaltender Dynamik der polnischen Wirtschaft ein Erreichen des westeuropäischen Standards, wenn überhaupt, erst in mehreren Jahrzehnten als realistisch erscheint. Ebenso wie im wirtschaftlichen Bereich stellt sich die institutionelle Diskrepanz zwischen Polen und den Ländern der EU der 15 dar. Zu groß sind die Unterschiede, als dass sie in nur einem Jahrzehnt hätten nachgeholt und ausgeglichen werden könnten. Als zusätzlich Hindernis ist zu werten, dass sich in den letzten Jahren die Berichte der Europäischen Kommission, der Weltbank oder Transparency International mehren, Korruption in Polen bedrohe sämtliche Sphären des öffentlichen und privaten Lebens und die junge „alte“ Demokratie somit durch hausgemachte Probleme ins Strudeln geraten könnte. Innerhalb der Europäischen Kommission scheint man sich des Problems der Korruption in Polen bewusst zu sein und befürchtet diese in Form eines trojanischen Pferdes importiert zu bekommen (Vgl. Dehley 2002: 4). Andere Organisationen wie GRECO1 zeichnen ein düstereres Szenario, da sie der Korruption in Polen attestieren, die demokratischen Institutionen auszuhöhlen. T3 - Forschungspapiere "Probleme der Öffentlichen Verwaltung in Mittel- und Osteuropa" - 09 Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-15456 SN - 978-3-940793-00-3 ER - TY - BOOK A1 - Freytag, Ronald A1 - Sturzbecher, Dietmar T1 - Antisemitismus in Brandenburg und Nordrhein-Westfalen : Tabellarischer Ergebnisbericht und Methoden zum Projekt T3 - Arbeitsberichte / Institut für Angewandte Familien-, Kindheits- und Jugendforschung Y1 - 1997 VL - 10 PB - IFK CY - Potsdam ER - TY - BOOK ED - Sturzbecher, Dietmar ED - Freytag, Ronald T1 - Antisemitismus unter Jugendlichen : Fakten, Erklärungen, Unterrichtsbausteine Y1 - 2000 SN - 3-8017-1169-2 PB - Hogrefe Verl. für Psychologie CY - Göttingen ER - TY - JOUR A1 - Sturzbecher, Dietmar A1 - Freytag, Ronald T1 - Antisemitismus unter Jugendlichen in Brandenburg und Nordrhein-Westfalen Y1 - 2000 SN - 3-8017-1169-2 ER - TY - JOUR A1 - Welskopf, R. A1 - Freytag, Ronald A1 - Sturzbecher, Dietmar T1 - Antisemitismus unter Jugendlichen in Ost und West Y1 - 2000 SN - 978-3- 593365-35-0 ER - TY - GEN A1 - Kötter, Wolfgang T1 - Anwendung oder Nichtanwendung von Kernwaffen? : Ein Streit mit weit reichenden Konsequenzen N2 - The question of use or non-use of nuclear weapons has suddenly got new prominence as part of the search for an effective strategy against international terrorism. This dispute is not new. Within the deterrence strategy, American and NATO nuclear weapons policy over the years shifted from massive retaliation over flexible response towards nuclearweapons only as a last resort. In the multilateral framework, deliberations have focussed on positive and negative assurances for non-nuclear weapons states. The International Court of Justice, in its Advisory Opinion, considers the use of nuclear weapons as generally contrary to the rules of international law. Today, there are strong indications that the U.S. is moving towards giving nuclear weapons a war-fighting role. For future wars, the likelihood of nuclear weapons being used would grow considerably. KW - international security KW - nuclear weapons KW - arms control Y1 - 2002 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-9473 ER - TY - JOUR A1 - Juchler, Ingo T1 - Aporien des Rechts BT - Ferdinand von Schirachs Theaterstücke in der politischen Bildung JF - Zeitschrift für Menschenrechte KW - Menschenrechte KW - Religionsfreiheit KW - Verschwindenlassen KW - Folter KW - Lieferkettengesetz KW - Ferdinand von Schirach Y1 - 2021 SN - 978-3-7344-1405-3 SN - 1864-6492 SN - 2749-4845 VL - 15 IS - 2 SP - 196 EP - 206 PB - Wochenschau Verlag CY - Frankfurt am Main ER - TY - BOOK A1 - Aulenbacher, Brigitte A1 - Funder, Maria A1 - Jacobsen, Heike A1 - Völker, Susanne T1 - Arbeit und Geschlecht im Umbruch der modernen Gesellschaft : Forschung im Dialog T3 - Geschlecht und Gesellschaft Y1 - 2007 SN - 978-3-531-15139-7 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-531-90438-2 VL - 40 PB - VS Verl. für Sozialwiss CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Dölling, Irene T1 - Arbeiten zwischen den Disziplinen Y1 - 2006 SN - 3-531-14966-0 ER - TY - JOUR A1 - Krämer, Raimund T1 - Archäologische Grabungen in einer verschwundenen Diplomatie : zu den Beziehungen der DDR mit Lateinamerika Y1 - 1994 ER - TY - JOUR A1 - Stölting, Erhard T1 - Art. Geschichte der Soziologie Y1 - 1991 ER - TY - JOUR A1 - Jann, Werner T1 - Art. Politische Planung Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Jann, Werner T1 - Art. Politische Planung ; Politikfeldanalyse Y1 - 2002 ER - TY - JOUR A1 - Bürklin, Wilhelm T1 - Asiens Aufschwung mit Preußens Tugenden Y1 - 1995 ER - TY - JOUR A1 - Bobzien, Licia A1 - Kalleitner, Fabian T1 - Attitudes towards European financial solidarity during the Covid-19 pandemic BT - evidence from a net-contributor country JF - European societies N2 - Whilst the Covid-19 pandemic affects all European countries, the ways in which these countries are prepared for the health and subsequent economic crisis varies considerably. Financial solidarity within the European Union (EU) could mitigate some of these inequalities but depends upon the support of the citizens of individual member states for such policies. This paper studies attitudes of the Austrian population - a net-contributor to the European budget - towards financial solidarity using two waves of the Austrian Corona Panel Project collected in May and June 2020. We find that individuals (i) who are less likely to consider the Covid-19 pandemic as a national economic threat, (ii) who believe that Austria benefits from supporting other countries, and (iii) who prefer the crisis to be organized more centrally at EU-level show higher support for European financial solidarity. Using fixed effects models, we further show that perceiving economic threats and preferring central crisis management also explain attitude dynamics within individuals over time. We conclude that cost-benefit perceptions are important determinants for individual support of European financial solidarity during the Covid-19 pandemic. KW - Covid-19 KW - financial solidarity KW - European Union KW - Austria Y1 - 2020 U6 - https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1836669 SN - 1461-6696 SN - 1469-8307 VL - 23 IS - Sup. 1 SP - S791 EP - S804 PB - Routledge, Taylor & Francis Group CY - Abingdon ER - TY - THES A1 - Garcia, Anne-Laure T1 - Au croisement entre action publique et identité familiale : l 'exemple des mères seules célibataires allemandes et françaises (1919-1998) Y1 - 2011 CY - Potsdam ER - TY - THES A1 - Tarvenkorn, Alexander T1 - Aufstiege aus der Mittelschicht : soziale Aufstiegsmobilität von Haushalten zwischen 1984 und 2010 T1 - The way up from middle class : social upward mobility of households between 1984 and 2010 N2 - Die Dissertation widmet sich den intragenerationalen Aufstiegsprozessen von Haushalten aus der Mittelschicht zu den Wohlhabenden. Intragenerationale Mobilitätsforschung wird bislang vor allem als arbeitsmarktbezogene Inidivualmobilität angesehen. Diese Dissertation erweitert den Ansatz auf die Ebene des Haushaltes. Dem liegt der Gedanke zugrunde, dass die soziale Position eines Individuums nicht allein durch sein Erwerbseinkommen determiniert wird. Ebenso entscheidend ist der Kontext des Haushaltes. Dieser bestimmt darüber, wie viele Personen zum Einkommen beitragen können und wie viele daran partizipieren. Weiterhin kommt der Haushaltsebene in Paar-Haushalten die Rolle des Aushandlungsortes zu. Hier wird über Familienplanung, Kinderwunsch und damit in Zusammenhang stehend auch über die Erwerbsbeteiligung der Partner entscheiden. Die vorliegende Dissertation untersucht diese Annahmen mithilfe von Daten des Sozioökonomischen Panels (SOEP) der Jahre 1984 bis 2010. Der Fokus liegt auf der Erwerbsbeteiligung und dem Bildungsniveau des Haushaltes, seiner Struktur, sowie dem Beruf des Haushaltsvorstandes. Es wird davon ausgegangen, dass dies die Hauptfaktoren sind, die über die finanziellen Möglichkeiten eines Haushaltes entscheiden. Ein weiterer Schwerpunkt der Arbeit liegt in der Berücksichtigung des historischen Kontextes, da anzunehmen ist, dass die oben benannten Faktoren sich und ihren Einfluss auf die Aufstiegsmöglichkeiten von Haushalten im historischen Verlauf verändert haben. N2 - This dissertation is about the intra-generational upward mobility of households from middle to upper class. Research on intra-generational mobility often only analyses individual mobility in the context of labour market. This dissertation takes an additional look on the context of households. This is done on the opinion that the social position of individuals is not only determined by its labour market income. Also the context of the household is very important. The structure of household decides about how many individuals can contribute income to the household income and how many people participate from this income. In a couple-household it is also the place to decide about family planning, children and related to this about labour participation of each individual. The dissertation analyses these hypotheses with the data of the socio-economic panel (SOEP) of the years 1984 to 2010. The focus of this analysis is on labour market participation, the level of education, the structure of households and the job of the head of household. It is assumend that these are the main criterias which determine the household income and so the chance to upward mobility. An additional focus of the dissertation is on the historical context. It is assumed that the mentioned criterias change their influences on the upward mobility of households over time. KW - Soziale Ungleichheit KW - Sozialstruktur KW - Haushalt KW - Aufstiegsmobilität KW - Social Unequality KW - Social Structure KW - Household KW - Upward Mobility Y1 - 2012 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-65331 ER - TY - BOOK A1 - Berger, Christian A1 - Freitag, Ines A1 - Friele, Boris A1 - Sturzbecher, Dietmar T1 - Aus der Spur gekommen : Menschen nach Verkehrsunfällen T3 - Materialien für den Fahrschulunterricht Y1 - 2002 SN - 3-936071-07-1 VL - 3 PB - Degener CY - Hannover ER - TY - JOUR A1 - Reichard, Christoph A1 - Röber, Manfred T1 - Ausbildung und Fortbildung Y1 - 2011 SN - 978-3-531- 17546-1 ER -