TY - GEN A1 - Brinkmann, Maik A1 - Heine, Moreen T1 - Can Blockchain Leverage for New Public Governance? BT - a Conceptual Analysis on Process Level T2 - Proceedings of the 12th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance N2 - New Public Governance (NPG) as a paradigm for collaborative forms of public service delivery and Blockchain governance are trending topics for researchers and practitioners alike. Thus far, each topic has, on the whole, been discussed separately. This paper presents the preliminary results of ongoing research which aims to shed light on the more concrete benefits of Blockchain for the purpose of NPG. For the first time, a conceptual analysis is conducted on process level to spot benefits and limitations of Blockchain-based governance. Per process element, Blockchain key characteristics are mapped to functional aspects of NPG from a governance perspective. The preliminary results show that Blockchain offers valuable support for governments seeking methods to effectively coordinate co-producing networks. However, the extent of benefits of Blockchain varies across the process elements. It becomes evident that there is a need for off-chain processes. It is, therefore, argued in favour of intensifying research on off-chain governance processes to better understand the implications for and influences on on-chain governance. KW - Blockchain KW - New Public Governance KW - Blockchain Governance KW - Co-production KW - Conceptual Fit KW - Blockchain-enabled Governance Y1 - 2019 SN - 978-1-4503-6644-1 U6 - https://doi.org/10.1145/3326365.3326409 SP - 338 EP - 341 PB - Association for Computing Machinery CY - New York ER - TY - RPRT A1 - Kuhlmann, Sabine A1 - Franzke, Jochen A1 - Dumas, Benoît Paul A1 - Heine, Moreen T1 - Daten als Grundlage für wissenschaftliche Politikberatung N2 - Die vorliegende Studie zeigt, dass Daten in der Krise eine herausragende Bedeutung für die wissenschaftliche Politikberatung, administrative Entscheidungsvorbereitung und politische Entscheidungsfindung haben. In der Krise gab es jedoch gravierende Kommunikationsprobleme und Unsicherheiten in der wechselseitigen Erwartungshaltung von wissenschaftlichen Datengebern und politisch-administrativen Datennutzern. Die Wissensakkumulation und Entscheidungsabwägung wurde außerdem durch eine unsichere und volatile Datenlage zum Pandemiegeschehen, verbunden mit einer dynamischen Lageentwicklung, erschwert. Nach wie vor sind das Bewusstsein und wechselseitige Verständnis für die spezifischen Rollenprofile der am wissenschaftlichen Politikberatungsprozess beteiligten Akteure sowie insbesondere deren Abgrenzung als unzureichend einzuschätzen. Die Studie hat darüber hinaus vielfältige Defizite hinsichtlich der Verfügbarkeit, Qualität, Zugänglichkeit, Teilbarkeit und Nutzbarkeit von Daten identifiziert, die Datenproduzenten und -verwender vor erhebliche Herausforderungen stellen und einen umfangreichen Reformbedarf aufzeigen, da zum einen wichtige Datenbestände für eine krisenbezogene Politikberatung fehlen. Zum anderen sind die Tiefenschärfe und Differenziertheit des verfügbaren Datenbestandes teilweise unzureichend. Dies gilt z.B. für sozialstrukturelle Daten zur Schwere der Pandemiebetroffenheit verschiedener Gruppen oder für kleinräumige Daten über Belastungs- und Kapazitätsparameter, etwa zur Personalabdeckung auf Intensivstationen, in Gesundheitsämtern und Pflegeeinrichtungen. Datendefizite sind ferner im Hinblick auf eine ganzheitliche Pandemiebeurteilung festzustellen, zum Beispiel bezüglich der Gesundheitseffekte im weiteren Sinne, die aufgrund der ergriffenen Maßnahmen entstanden sind (Verschiebung oder Wegfall von Operationen, Behandlungen und Prävention, aber auch häusliche Gewalt und psychische Belastungen). Mangels systematischer Begleitstudien und evaluativer Untersuchungen, u.a. auch zu lokalen Pilotprojekten und Experimenten, bestehen außerdem Datendefizite im Hinblick auf die Wirkungen von Eindämmungsmaßnahmen oder deren Aufhebung auf der gebietskörperschaftlichen Ebene. Insgesamt belegt die Studie, dass es zur Optimierung der datenbasierten Politikberatung und politischen Entscheidungsfindung in und außerhalb von Krisen nicht nur darum gehen kann, ein „Mehr“ an Daten zu produzieren sowie deren Qualität, Verknüpfung und Teilung zu verbessern. Vielmehr müssen auch die Anreizstrukturen und Interessenlagen in Politik, Verwaltung und Wissenschaft sowie die Kompetenzen, Handlungsorientierungen und kognitiv-kulturellen Prägungen der verschiedenen Akteure in den Blick genommen werden. Es müssten also Anreize gesetzt und Strukturen geschaffen werden, um das Interesse, den Willen und das Können (will and skill) zur Datennutzung auf Seiten politisch-administrativer Entscheider und zur Dateneinspeisung auf Seiten von Wissenschaftlern zu stärken. Neben adressatengerechter Informationsaufbereitung geht es dabei auch um die Gestaltung eines normativen und institutionellen Rahmens, innerhalb dessen die Nutzung von Daten für Entscheidungen effektiver, qualifizierter, aber auch transparenter, nachvollziehbarer und damit demokratisch legitimer erfolgen kann. Vor dem Hintergrund dieser empirischen Befunde werden acht Cluster von Optimierungsmaßnahmen vorgeschlagen: (1) Etablierung von Datenstrecken und Datenteams, (2) Schaffung regionaler Datenkompetenzzentren, (3) Stärkung von Data Literacy und Beschleunigung des Kulturwandels in der öffentlichen Verwaltung, (4) Datenstandardisierung, Interoperabilität und Registermodernisierung, (5) Ausbau von Public Data Pools und Open Data Nutzung, (6) Effektivere Verbindung von Datenschutz und Datennutzung, (7) Entwicklung eines hochfrequenten, repräsentativen Datensatzes, (8) Förderung der europäischen Daten-Zusammenarbeit. N2 - This study shows that data is of outstanding importance for scientific policy advice, administrative decision preparation and political decision-making in the crisis. During the crisis, however, there were serious communication problems and uncertainties in the mutual expectations of scientific data providers and political-administrative data users. Knowledge accumulation and decision-making were also hampered by uncertain and volatile data on the pandemic, combined with a dynamic development of the situation. Awareness and mutual understanding of the specific role profiles of the actors involved in the scientific policy advisory process, as well as their demarcation in particular, are still to be assessed as insufficient. The study has also identified a variety of deficits with regard to the availability, quality, accessibility, shareability and usability of data, which represent considerable challenges to data producers and users and reveal a need for extensive reform, since, on the one hand, important data sets for crisis-related policy advice are lacking. On the other hand, the depth of focus and differentiation of the available data stocks are partly insufficient. This applies, for example, to socio-structural data on the severity of the pandemic impact of different groups or to small-scale data on burden and capacity parameters, such as staffing levels in intensive care units, health offices and care facilities. There are also data deficits with regard to a holistic pandemic assessment, for example with regard to the health effects in a broader sense that have arisen as a result of the measures taken (postponement or discontinuation of operations, treatments and prevention, but also domestic violence and psychological stress). In the absence of systematic accompanying studies and evaluative research, there are also data deficits with regard to the effects of containment measures or their removal at the territorial level. Overall, the study shows that optimising data-based policy advice and political decision-making in times of crisis as well as between crises is not just a matter of producing "more" data and improving its quality, linkage and sharing. Rather, the incentive structures and interests in politics, administration and science as well as the competences, action orientations and cognitive-cultural imprints of the various actors must also be taken into account. Incentives must be set and structures have to be created in order to strengthen the interest, the will and the skill to use data. This does not only apply for political and administrative decision-makers, but also for academics who are needed to feed data into the system. In addition to preparing information in a way that is appropriate for the target group, this also involves designing a normative and institutional framework within which the use of data for decision-making can be more effective, more qualified, but also more transparent, more comprehensible and thus more democratically legitimate. Against the background of these empirical findings, eight clusters of optimisation measures are proposed: (1) Establishment of data routes and data teams, (2) Creation of regional data competence centres, (3) Strengthening data literacy and accelerating cultural transformation in public administration, (4) Data standardisation, interoperability and register modernisation, (5) Expanding public data pools and open data use, (6) Linking data protection and data use more effectively, (7) Development of a high-frequency, representative data set, (8) Promoting European data cooperation. KW - Politikberatung KW - Daten KW - Wissenschaft KW - COVID-19 KW - Krise KW - Pandemie KW - Digitalisierung KW - policy advice KW - data KW - science KW - COVID-19 KW - crisis KW - pandemic KW - digitalization Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-519683 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - BOOK A1 - Heine, Moreen A1 - Rehder, Stephan A. ED - Wagner, Dieter ED - Müller, Magnus ED - Madani, Roya T1 - Geschäftsprozessmanagement T3 - Kohlhammer Executive Education Y1 - 2017 SN - 978-3-17-033391-8 PB - Kohlhammer CY - Stuttgart ER - TY - JOUR A1 - Bender, Benedict A1 - Heine, Moreen T1 - Government as a Platform? BT - the power of platforms to support personalization of public services JF - Journal of Data Intelligence N2 - Digital platforms, by their design, allow the coordination of multiple entities to achieve a common goal. In the public sector, different understandings of the platform concept prevail. To guide the development and further re-search a coherent understanding is required. To address this gap, we identify the constitutive elements of platforms in the public sector. Moreover, their potential to coordinate partially autonomous entities as typical for federal organized states is highlighted. This study contributes through a uniform understanding of public service platforms by providing a framework with constitutive elements, that may guide future analysis. Apart from chance regarding coordination, platforms are well suited to support contextual eGovernment targets. Among them is service personalization. Highly individualized service offerings support targets such as No Stop government. To this end, the paper extends the framework for service personalization in the public sector and exemplifies related aspects using a reference case. KW - Public service platforms KW - Digital platforms KW - Government as a platform KW - Public sector KW - Platform economy KW - Federal states Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.26421/JDI3.1-5 SN - 2577-610X VL - 3 IS - 1 SP - 169 EP - 187 PB - Rinton Press CY - New Jersey ER - TY - CHAP A1 - Bender, Benedict A1 - Heine, Moreen ED - Kö, Andrea ED - Francesconi, Enrico ED - Kotsis, Gabriele ED - Tjoa, A. Min ED - Khalil, Ismail T1 - Government as a platform? BT - constitutive elements of public service platforms T2 - Electronic government and the information systems perspective N2 - Digital platforms, by their design, allow the coordination of multiple entities to achieve a common goal. Motivated by the success of platforms in the private sector, they increasingly receive attention in the public sector. However, different understandings of the platform concept prevail. To guide the development and further research a coherent understanding is required. To address this gap, we identify the constitutive elements of platforms in the public sector. Moreover, their potential to coordinate partially autonomous entities as typical for federal organized states is highlighted. This study contributes through a uniform understanding of public service platforms. Despite constitutive elements, the proposed framework for platforms in the public sector may guide future analysis. The analysis framework is applied to platforms of federal states in the European Union. KW - public service platforms KW - digital platforms KW - government as a platform KW - public sector KW - platform economy KW - federal states Y1 - 2021 SN - 978-3-030-86610-5 SN - 978-3-030-86611-2 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-030-86611-2_1 SP - 3 EP - 20 PB - Springer International Publishing CY - Cham ER - TY - GEN A1 - Heine, Moreen A1 - Döring, Matthias A1 - Noack, Sebastian T1 - Open Government BT - der Versuch einer Abgrenzung T2 - Postprints der Universität Potsdam Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe N2 - Bis heute gelingt es kaum, Begriffe rund um die Verwaltungsreform – von New Public Management bis zu den E-Modellen – schlüssig voneinander abzugrenzen. Dieses Defizit wird bei der Betrachtung des Konzepts Open Government erneut sichtbar. Der Begriff Open Government ist dabei nicht nur aus verwaltungswissenschaftlicher, sondern mit Blick auf die Instrumente der direkten Demokratie auch aus politikwissenschaftlicher Perspektive zu betrachten. Handelt es sich um einen Sammelbegriff für hauptsächlich schon Dagewesenes? T3 - Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe - 115 Y1 - 2019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-436784 SN - 1867-5808 IS - 115 ER - TY - BOOK A1 - Thin, Christof A1 - Röchert-Voigt, Tanja A1 - Proske, Niels A1 - Heine, Moreen ED - Gronau, Norbert T1 - Organisation des Schutzes der kritischen Infrastruktur Wasserversorgung BT - Grundlagen und praktische Anwendung für Wasserversorger Y1 - 2012 SN - 978-3-942183-78-9 PB - GITO CY - Berlin ER - TY - BOOK A1 - Thim, Christof A1 - Gronau, Norbert A1 - Röchert-Voigt, Tanja A1 - Proske, Niels A1 - Heine, Moreen T1 - Organisation des Schutzes der kritischen Infrastruktur Wasserversorgung BT - Grundlagen und praktische Anwendung für Wasserversorger N2 - Die Erfüllung sicherheitsrelevanter Aufgaben, gerade im Bereich der Wasserversorgung, erfolgt immer vor dem Hintergrund des Schutzes der Kritischen Infrastruktur selbst und eines effektiven Bevölkerungsschutzes. Daher erfordert die Organisation des Schutzes eine über die betriebsbezogene Sichtweise hinausgehende überorganisatorische Betrachtung im Gesamtkontext zunehmender Verflechtung und Abhängigkeiten der Organisationen. Die vorliegende Broschüre richtet sich daher insbesondere an kleine und mittlere Betreiber Kritischer Infrastrukturen, insbesondere im Bereich der Wasserversorgung. Diese sollen in die Lage versetzt werden, eine anforderungsgerechte, skalierbare und vor allem ressourceneffiziente Schutzkonzepterstellung durchführen zu können. Y1 - 2012 SN - 978-3-942183-78-9 PB - Gito Verlag GmbH CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Fischer, Caroline A1 - Heuberger, Moritz A1 - Heine, Moreen T1 - The impact of digitalization in the public sector BT - a systematic literature review JF - Der moderne Staat N2 - The digitalization of public administration is increasingly moving forward. This systematic literature review analyzes empirical studies that explore the impacts of digitalization projects (n=93) in the public sector. Bibliometrically, only a few authors have published several times on this topic so far. Most studies focusing on impact come from the US or China, and are related to Computer Science. In terms of content, the majority of examined articles studies services to citizens, and therefore consider them when measuring impact. A classification of the investigated effects by dimensions of public value shows that the analysis of utilitarian-instrumental values, such as efficiency or performance, is prevalent. More interdisciplinary cooperation is needed to research the impact of digitalization in the public sector. The different dimensions of impact should be linked more closely. In addition, research should focus more on the effects of digitalization within administration. KW - digital transformation KW - e-government KW - impact evaluation KW - public value KW - public values Y1 - 2021 U6 - https://doi.org/10.3224/dms.v14i1.13 SN - 1865-7192 SN - 2196-1395 VL - 14 IS - 1 SP - 3 EP - 23 PB - Barbara Budrich CY - Leverkusen-Opladen ER - TY - THES A1 - Heine, Moreen T1 - Transfer von E-Government-Lösungen : Wirkungen und Strategien T1 - Transfer of e-Government solutions : effects and strategies N2 - Der E-Government-Fortschritt wird nach wie vor durch redundante Entwicklungsaktivitäten und isolierte, wenig interoperable Lösungen gehemmt. Die Herausforderung liegt weniger in der Entwicklung und Einführung leistungsstarker Informationssysteme, sondern in der Verbreitung bestehender Lösungen. Die Arbeit identifiziert mögliche Strategien für den Transfer von E-Government-Lösungen zwischen Verwaltungen gleicher wie auch verschiedener föderaler Ebene. Es werden Konzepte zur Diffusion von Innovationen, zum Technologie- wie auch Politiktransfer herangezogen. Weiter werden drei umfangreiche Fallstudien vorgestellt. Sie führen zu transferhemmenden wie auch fördernden Faktoren und somit zu Gestaltungsoptionen für erfolgreiche Transferprozesse unter den vielfältigen Rahmenbedingungen im öffentlichen Sektor. N2 - The research work on transfer strategies explores ways to spread e-government solutions among public administrations. Studies about diffusion of innovations, technology transfer and policy transfer are used. The work is based on outcomes of three case studies, which lead to obstacles and promoters of transfer processes and hence to design options for successful transfers at diverse conditions within public sector in Germany. KW - Transfer KW - E-Government KW - Mobile Bürgerdienste KW - CIO KW - Einheitlicher Ansprechpartner KW - Transfer KW - E-Government KW - Mobile Services KW - CIO KW - Point of Single Contact Y1 - 2011 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-54155 ER -