TY - JOUR A1 - Nowak, Anna T1 - Untersuchung der Qualität von Selbstreflexionstexten zum Physikunterricht BT - Entwicklung des Reflexionsmodells REIZ JF - Studien zum Physik- und Chemielernen N2 - Reflexion wird als notwendig für die professionelle Entwicklung von Lehrer:innen und die Verbesserung von Unterricht angesehen, wenngleich aus theoretischer Sicht große Uneinigkeit über den Begriff selbst, den Reflexionsprozess und die damit verbundenen Kompetenzen herrscht. Ziel dieser Arbeit war die Entwicklung, Untersuchung und Weiterentwicklung eines Reflexionsmodells mit einem theoriebasierten, klaren Konzept des Reflexionsprozesses und einem passenden Anspruch an die Reflexionsleistung der Reflektierenden. Grundlage für die empirische Untersuchung waren N = 132 Selbstreflexionstexte von N = 22 Studierenden aus dem Praxissemester Physik. Zur Codierung der Texte wurden vier mittels qualitativer Inhaltsanalyse entwickelte Manuale angewandt. Mit quantitativen Methoden wurden Zusammenhänge zwischen strukturellen Elementen, Begründungen, Inhalten und dem Qualitätsmerkmal Reflexionstiefe überprüft. Es zeigte sich ein "Überhang an Negativität": negative Bewertungen, negative Reflexionsauslöser und negative Inhalte hängen signifikant positiv mit größerer Reflexionstiefe zusammen. Auf Grundlage der empirischen Ergebnisse wurde das Reflexionsmodell mit externaler und internaler Zielorientierung (REIZ) entwickelt. Zudem wurde darauf aufbauend eine Definition für Reflexionstiefe in vier Argumentationsclustern formuliert. Für die Lehrkräftebildung wird der in REIZ dargestellte differenzierte Ansatz der Zielorientierung von Reflexion empfohlen. KW - Reflexion KW - Reflexionsmodell KW - Reflexionstiefe KW - Reflexionsqualität Y1 - 2023 SN - 978-3-8325-5739-3 U6 - https://doi.org/10.30819/5739 SN - 1614-8967 VL - 371 PB - Logos CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Mientus, Lukas A1 - Nowak, Anna A1 - Wulff, Peter A1 - Borowski, Andreas ED - Mientus, Lukas ED - Klempin, Christiane ED - Nowak, Anna T1 - Unterrichtsanalyse und Reflexion BT - Ableitung eines Workshopangebots für die zweite und dritte Phase der Lehrkräftebildung JF - Reflexion in der Lehrkräftebildung: Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär (Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung ; 4) N2 - Schulpraktische Phasen stellen eine bedeutende praxisnahe Lerngelegenheit im Lehramtsstudium dar, da sie Raum für umfangreiche Reflexionen der eigenen Lernerfahrung bieten. Das im Studium erworbene theoretisch-formale Wissen steht hierbei dem praktischen Wissen und Können gegenüber. Mit der professionellen Entwicklung im Referendariat, besonders im Kompetenzbereich des Unterrichtens, kann geschlussfolgert werden, dass sich eine Reflexion über eher fachliche Aspekte unter den Studierenden im Referendariat auf eine Reflexion über eher überfachliche und pädagogische Aspekte weitet. Infolge der Analyse von N = 55 schriftlichen Fremdreflexionen von angehenden Physiklehrkräften aus Studium und Referendariat konnte diese Hypothese für den Bereich der Unterrichtsanalyse und -reflexion unterstützt werden. Weiter wurde aus der Videovignette ein Workshopangebot für Lehrkräfte der zweiten und dritten Phase der Lehrkräftebildung entwickelt, erprobt und evaluiert. KW - Reflexion KW - Unterrichtsanalyse KW - Referendariat KW - Fortbildung Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-632005 SN - 978-3-86956-566-8 SN - 2626-3556 SN - 2626-4722 IS - 4 SP - 445 EP - 452 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Wulff, Peter A1 - Mientus, Lukas A1 - Nowak, Anna A1 - Borowski, Andreas T1 - KI-basierte Auswertung von schriftlichen Unterrichtsreflexionen im Fach Physik und automatisierte Rückmeldung JF - PSI-Potsdam: Ergebnisbericht zu den Aktivitäten im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung (2019-2023) (Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung ; 3) N2 - Für die Entwicklung professioneller Handlungskompetenzen angehender Lehrkräfte stellt die Unterrichtsreflexion ein wichtiges Instrument dar, um Theoriewissen und Praxiserfahrungen in Beziehung zu setzen. Die Auswertung von Unterrichtsreflexionen und eine entsprechende Rückmeldung stellt Forschende und Dozierende allerdings vor praktische wie theoretische Herausforderungen. Im Kontext der Forschung zu Künstlicher Intelligenz (KI) entwickelte Methoden bieten hier neue Potenziale. Der Beitrag stellt überblicksartig zwei Teilstudien vor, die mit Hilfe von KI-Methoden wie dem maschinellen Lernen untersuchen, inwieweit eine Auswertung von Unterrichtsreflexionen angehender Physiklehrkräfte auf Basis eines theoretisch abgeleiteten Reflexionsmodells und die automatisierte Rückmeldung hierzu möglich sind. Dabei wurden unterschiedliche Ansätze des maschinellen Lernens verwendet, um modellbasierte Klassifikation und Exploration von Themen in Unterrichtsreflexionen umzusetzen. Die Genauigkeit der Ergebnisse wurde vor allem durch sog. Große Sprachmodelle gesteigert, die auch den Transfer auf andere Standorte und Fächer ermöglichen. Für die fachdidaktische Forschung bedeuten sie jedoch wiederum neue Herausforderungen, wie etwa systematische Verzerrungen und Intransparenz von Entscheidungen. Dennoch empfehlen wir, die Potenziale der KI-basierten Methoden gründlicher zu erforschen und konsequent in der Praxis (etwa in Form von Webanwendungen) zu implementieren. N2 - For the development of professional competencies in pre-service teachers, reflection on teaching experiences is proposed as an important tool to link theoretical knowledge and practice. However, evaluating reflections and providing appropriate feedback poses challenges of both theoretical and practical nature to researchers and educators. Methods associated with artificial intelligence research offer new potentials to discover patterns in complex datasets like reflections, as well as to evaluate these automatically and create feedback. In this article, we provide an overview of two sub-studies that investigate, using artificial intelligence methods such as machine learning, to what extent an evaluation of reflections of pre-service physics teachers based on a theoretically derived reflection model and automated feedback are possible. Across the sub-studies, different machine learning approaches were used to implement model-based classification and exploration of topics in reflections. Large language models in particular increase the accuracy of the results and allow for transfer to other locations and disciplines. However, entirely new challenges arise for educational research in relation to large language models, such as systematic biases and lack of transparency in decisions. Despite these uncertainties, we recommend further exploring the potentials of artificial intelligence-based methods and implementing them consistently in practice (for example, in the form of web applications). KW - Künstliche Intelligenz KW - Maschinelles Lernen KW - Natural Language Processing KW - Reflexion KW - Professionalisierung KW - artificial intelligence KW - machine learning KW - natural language processing KW - reflexion KW - professionalization Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-616363 SN - 978-3-86956-568-2 SN - 2626-3556 SN - 2626-4722 IS - 3 SP - 103 EP - 115 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Mientus, Lukas A1 - Klempin, Christiane A1 - Nowak, Anna T1 - Reflexion in der Lehrkräftebildung: Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär JF - Reflexion in der Lehrkräftebildung: Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär (Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung ; 4) N2 - Reflexion – unhinterfragt eines der wichtigsten Worte im Kontext der Lehrkräftebildung. Fest verankert in den bundesdeutschen Bildungsstandards sind in Forschung und Lehre die Suche nach Evidenz und die Unterstützung (angehender) Lehrkräfte ständiger Antrieb unzähliger Akteur:innen aller Phasen der Lehrkräftebildung. Wenngleich begriff liche Unklarheiten die Kommunikation von Forschungsergebnissen nicht immer intuitiv und die Unterstützung in der Lehre nicht immer praktikabel werden lassen, besteht Einigkeit darüber, dass ein Diskurs zur reflexiven Professionalisierung von Lehrkräften geführt werden muss. Aus diesem Grund veranstalteten die beiden QLB-Projekte PSI-Potsdam der Universität Potsdam und K2teach der Freien Universität Berlin vom 5. bis 7. Oktober 2022 die Onlinetagung „Reflexion in der Lehrkräftebildung. Empirisch – Phasenübergreifend – Interdisziplinär“. Ausgehend von den verschiedensten Fachdisziplinen diskutierten Akteur:innen aller Phasen der Lehrkräftebildung unterschiedlicher Standorte Ergebnisse empirischer Studien und Erfahrungen aus der Arbeit mit (angehenden) Lehrkräften. Beiträge der Tagung sind in diesem Buch festgehalten und sind als Momentaufnahme eines sich ständig entwickelnden Themenfelds zu verstehen. Forschende und Lehrende haben mit dieser Momentaufnahme die Möglichkeit, Eindrücke für die eigene Arbeit aufzunehmen und weiterzuentwickeln. KW - Reflexion KW - Reflexivität KW - Lehrkräftebildung KW - Tagung KW - Sammelband Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus4-618890 SN - 978-3-86956-566-8 SN - 2626-3556 SN - 2626-4722 IS - 4 SP - 13 EP - 18 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Morris, Paul J. A1 - Bohdan, Artem A1 - Weidl, Martin S. A1 - Tsirou, Michelle A1 - Fulat, Karol A1 - Pohl, Martin T1 - Pre-acceleration in the electron foreshock. II. oblique whistler waves JF - The astrophysical journal : an international review of spectroscopy and astronomical physics N2 - Thermal electrons have gyroradii many orders of magnitude smaller than the finite width of a shock, thus need to be pre-accelerated before they can cross it and be accelerated by diffusive shock acceleration. One region where pre-acceleration may occur is the inner foreshock, which upstream electrons must pass through before any potential downstream crossing. In this paper, we perform a large-scale particle-in-cell simulation that generates a single shock with parameters motivated from supernova remnants. Within the foreshock, reflected electrons excite the oblique whistler instability and produce electromagnetic whistler waves, which comove with the upstream flow and as nonlinear structures eventually reach radii of up to 5 ion-gyroradii. We show that the inner electromagnetic configuration of the whistlers evolves into complex nonlinear structures bound by a strong magnetic field around four times the upstream value. Although these nonlinear structures do not in general interact with cospatial upstream electrons, they resonate with electrons that have been reflected at the shock. We show that they can scatter, or even trap, reflected electrons, confining around 0.8% of the total upstream electron population to the region close to the shock where they can undergo substantial pre-acceleration. This acceleration process is similar to, yet approximately three times more efficient than, stochastic shock drift acceleration. Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.3847/1538-4357/acaec8 SN - 0004-637X SN - 1538-4357 VL - 944 IS - 1 PB - Institute of Physics Publ. CY - London ER - TY - JOUR A1 - Mattern, Maximilian A1 - Pudell, Jan-Etienne A1 - Dumesnil, Karine A1 - von Reppert, Alexander A1 - Bargheer, Matias T1 - Towards shaping picosecond strain pulses via magnetostrictive transducers JF - Photoacoustics N2 - Using time-resolved x-ray diffraction, we demonstrate the manipulation of the picosecond strain response of a metallic heterostructure consisting of a dysprosium (Dy) transducer and a niobium (Nb) detection layer by an external magnetic field. We utilize the first-order ferromagnetic–antiferromagnetic phase transition of the Dy layer, which provides an additional large contractive stress upon laser excitation compared to its zerofield response. This enhances the laser-induced contraction of the transducer and changes the shape of the picosecond strain pulses driven in Dy and detected within the buried Nb layer. Based on our experiment with rare-earth metals we discuss required properties for functional transducers, which may allow for novel field-control of the emitted picosecond strain pulses. KW - picosecond ultrasonics KW - magnetostriction KW - ultrafast x-ray diffraction KW - ultrafast photoacoustics KW - nanoscale heat transfer KW - negative thermal expansion Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1016/j.pacs.2023.100463 SN - 2213-5979 VL - 30 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER - TY - JOUR A1 - Meyer, Dominique M.-A. A1 - Pohl, Martin A1 - Petrov, M. A1 - Egberts, Kathrin T1 - Mixing of materials in magnetized core-collapse supernova remnants JF - Monthly notices of the Royal Astronomical Society N2 - Core-collapse supernova remnants are structures of the interstellar medium (ISM) left behind the explosive death of most massive stars ( ?40 M-?). Since they result in the expansion of the supernova shock wave into the gaseous environment shaped by the star's wind history, their morphology constitutes an insight into the past evolution of their progenitor star. Particularly, fast-mo ving massiv e stars can produce asymmetric core-collapse superno va remnants. We inv estigate the mixing of materials in core-collapse supernova remnants generated by a moving massive 35 M-? star, in a magnetized ISM. Stellar rotation and the wind magnetic field are time-dependently included into the models which follow the entire evolution of the stellar surroundings from the zero-age main-sequence to 80 kyr after the supernova explosion. It is found that very little main-sequence material is present in remnants from moving stars, that the Wolf-Rayet wind mixes very efficiently within the 10 kyr after the explosion, while the red supergiant material is still unmixed by 30 per cent within 50 kyr after the supernova. Our results indicate that the faster the stellar motion, the more complex the internal organization of the supernova remnant and the more ef fecti ve the mixing of ejecta therein. In contrast, the mixing of stellar wind material is only weakly affected by progenitor motion, if at all. KW - ISM;supernova remnants KW - (magnetohydrodynamics) MHD KW - stars evolution KW - stars: massive Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1093/mnras/stad906 SN - 0035-8711 SN - 1365-2966 VL - 521 IS - 4 SP - 5354 EP - 5371 PB - Oxford Univ. Press CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Pranav, Manasi A1 - Hultzsch, Thomas A1 - Musiienko, Artem A1 - Sun, Bowen A1 - Shukla, Atul A1 - Jaiser, Frank A1 - Shoaee, Safa A1 - Neher, Dieter T1 - Anticorrelated photoluminescence and free charge generation proves field-assisted exciton dissociation in low-offset PM6:Y5 organic solar cells JF - APL materials : high impact open access journal in functional materials science N2 - Understanding the origin of inefficient photocurrent generation in organic solar cells with low energy offset remains key to realizing high-performance donor-acceptor systems. Here, we probe the origin of field-dependent free-charge generation and photoluminescence in wnon-fullereneacceptor (NFA)-based organic solar cells using the polymer PM6 and the NFA Y5-a non-halogenated sibling to Y6, with a smaller energetic offset to PM6. By performing time-delayed collection field (TDCF) measurements on a variety of samples with different electron transport layers and active layer thickness, we show that the fill factor and photocurrent are limited by field-dependent free charge generation in the bulk of the blend. We also introduce a new method of TDCF called m-TDCF to prove the absence of artifacts from non-geminate recombination of photogenerated and dark charge carriers near the electrodes. We then correlate free charge generation with steady-state photoluminescence intensity and find perfect anticorrelation between these two properties. Through this, we conclude that photocurrent generation in this low-offset system is entirely controlled by the field-dependent dissociation of local excitons into charge-transfer states. (c) 2023 Author(s). Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1063/5.0151580 SN - 2166-532X VL - 11 IS - 6 PB - AIP Publishing CY - Melville ER - TY - JOUR A1 - Hovhannisyan, Karen V. A1 - Nemati, Somayyeh A1 - Henkel, Carsten A1 - Anders, Janet T1 - Long-time equilibration can determine transient thermality JF - PRX Quantum N2 - When two initially thermal many-body systems start to interact strongly, their transient states quickly become non-Gibbsian, even if the systems eventually equilibrate. To see beyond this apparent lack of structure during the transient regime, we use a refined notion of thermality, which we call g-local. A system is g-locally thermal if the states of all its small subsystems are marginals of global thermal states. We numerically demonstrate for two harmonic lattices that whenever the total system equilibrates in the long run, each lattice remains g-locally thermal at all times, including the transient regime. This is true even when the lattices have long-range interactions within them. In all cases, we find that the equilibrium is described by the generalized Gibbs ensemble, with three-dimensional lattices requiring special treatment due to their extended set of conserved charges. We compare our findings with the well-known two-temperature model. While its standard form is not valid beyond weak coupling, we show that at strong coupling it can be partially salvaged by adopting the concept of a g-local temperature. Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1103/PRXQuantum.4.030321 SN - 2691-3399 VL - 4 IS - 3 PB - American Physical Society CY - College Park ER - TY - JOUR A1 - Mattern, Maximilian A1 - von Reppert, Alexander A1 - Zeuschner, Steffen Peer A1 - Herzog, Marc A1 - Pudell, Jan-Etienne A1 - Bargheer, Matias T1 - Concepts and use cases for picosecond ultrasonics with x-rays JF - Photoacoustics N2 - This review discusses picosecond ultrasonics experiments using ultrashort hard x-ray probe pulses to extract the transient strain response of laser-excited nanoscopic structures from Bragg-peak shifts. This method provides direct, layer-specific, and quantitative information on the picosecond strain response for structures down to few-nm thickness. We model the transient strain using the elastic wave equation and express the driving stress using Gruneisen parameters stating that the laser-induced stress is proportional to energy density changes in the microscopic subsystems of the solid, i.e., electrons, phonons and spins. The laser-driven strain response can thus serve as an ultrafast proxy for local energy-density and temperature changes, but we emphasize the importance of the nanoscale morphology for an accurate interpretation due to the Poisson effect. The presented experimental use cases encompass ultrathin and opaque metal-heterostructures, continuous and granular nanolayers as well as negative thermal expansion materials, that each pose a challenge to established all-optical techniques. KW - Picosecond ultrasonics KW - Ultrafast x-ray diffraction KW - Ultrafast x-ray KW - scattering KW - Ultrafast photoacoustics KW - Nanoscale heat transfer KW - Negative KW - thermal expansion Y1 - 2023 U6 - https://doi.org/10.1016/j.pacs.2023.100503 SN - 2213-5979 VL - 31 PB - Elsevier CY - Amsterdam ER -