TY - JOUR A1 - Heisig, Jan Paul A1 - Matthewes, Sönke Hendrik T1 - No evidence that strict educational tracking improves student performance through classroom homogeneity BT - a critical reanalysis of Esser and Seuring (2020) BT - eine kritische Reanalyse von Esser und Seuring (2020) JF - Zeitschrift für Soziologie N2 - In a recent contribution to this journal, Esser and Seuring (2020) draw on data from the National Educational Panel Study to attack the widespread view that tracking in lower secondary education exacerbates inequalities in student outcomes without improving average student performance. Exploiting variation in the strictness of tracking across 13 of the 16 German federal states (e. g., whether teacher recommendations are binding), Esser and Seuring claim to demonstrate that stricter tracking after grade 4 results in better performance in grade 7 and that this can be attributed to the greater homogeneity of classrooms under strict tracking. We show these conclusions to be untenable: Esser and Seuring's measures of classroom composition are highly dubious because the number of observed students is very small for many classrooms. Even when we adopt their classroom composition measures, simple corrections and extensions of their analysis reveal that there is no meaningful evidence for a positive relationship between classroom homogeneity and student achievement - the channel supposed to mediate the alleged positive effect of strict tracking. We go on to show that students from more strictly tracking states perform better already at the start of tracking (grade 5), which casts further doubt on the alleged positive effect of strict tracking on learning progress and leaves selection or anticipation effects as more plausible explanations. On a conceptual level, we emphasize that Esser and Seuring's analysis is limited to states that implement different forms of early tracking and cannot inform us about the relative performance of comprehensive and tracked systems that is the focus of most prior research. N2 - In einem kürzlich in dieser Zeitschrift veröffentlichten Artikel attackieren Esser und Seuring (2020) die verbreitete Auffassung, dass eine frühe Leistungsdifferenzierung in den ersten Jahren der Sekundarstufe Ungleichheiten zwischen Schüler*innen verstärkt, ohne sich positiv auf das durchschnittliche Leistungsniveau auszuwirken. Auf Basis einer Analyse von Daten des Nationalen Bildungspanels für 13 Bundesländer kommen die Autoren zu dem Ergebnis, dass sich eine strenge Leistungsdifferenzierung (z. B. durch bindende Grundschulempfehlungen) positiv auf das Leistungsniveau in Klasse 7 auswirkt und dass dies auf die homogenere Klassenzusammensetzung in strikt differenzierenden Ländern zurückgeführt werden kann. Der vorliegende Beitrag zeigt, dass diese Schlussfolgerungen nicht haltbar sind: Esser und Seurings Indikatoren für die Klassenzusammensetzung sind qualitativ fragwürdig, da die Anzahl gültiger Beobachtungen für viele Klassen sehr klein ist. Selbst bei Verwendung ihrer Indikatoren wird durch einfache Korrekturen und Ergänzungen ihrer Analyse schnell deutlich, dass es keine belastbaren empirischen Belege für den theoretisch zentralen positiven Zusammenhang zwischen homogener Klassenzusammensetzung und Leistungsniveau gibt. Zudem können wir zeigen, dass Schüler*innen in streng differenzierenden Ländern bereits zu Beginn der Sekundarstufe bessere Leistungen erzielen, ein weiteres Ergebnis, das gegen einen (kausalen) positiven Zusammenhang zwischen strenger Differenzierung und Lernfortschritt und für Alternativerklärungen wie Selektions- oder Antizipationseffekte spricht. In konzeptioneller Hinsicht heben wir hervor, dass sich die Analyse von Esser und Seuring auf verschiedene leistungsdifferenzierende Systeme beschränkt und insofern keine unmittelbaren Implikationen für den in der Literatur zentralen Vergleich zwischen differenzierenden und Gesamtschulsystemen (comprehensive systems) haben kann. T2 - Keine Belege für leistungsfördernde Effekte von strikter Leistungsdifferenzierung durch kognitive Homogenisierung KW - Ability Tracking KW - Secondary Education Systems KW - Peer Effects KW - Classroom KW - Composition KW - Mediation Analysis KW - Replication KW - Leistungsdifferenzierung KW - Sekundarbildungssysteme KW - Peer-Effekte KW - Klassenzusammensetzung KW - Mediationsanalyse KW - Replikation Y1 - 2022 U6 - https://doi.org/10.1515/zfsoz-2022-0001 SN - 0340-1804 SN - 2366-0325 VL - 51 IS - 1 SP - 99 EP - 111 PB - de Gruyter Oldenbourg CY - Berlin ER - TY - JOUR A1 - Filacchione, Gianrico A1 - Groussin, Olivier A1 - Herny, Clemence A1 - Kappel, David A1 - Mottola, Stefano A1 - Oklay, Nilda A1 - Pommerol, Antoine A1 - Wright, Ian A1 - Yoldi, Zurine A1 - Ciarniello, Mauro A1 - Moroz, Lyuba A1 - Raponi, Andrea T1 - Comet 67P/CG Nucleus Composition and Comparison to Other Comets JF - Space science reviews N2 - We review our current knowledge of comet 67P/Churyumov–Gerasimenko nucleus composition as inferred from measurements made by remote sensing and in-situ instruments aboard Rosetta orbiter and Philae lander. Spectrophotometric properties (albedos, color indexes and Hapke parameters) of 67P/CG derived by Rosetta are discussed in the context of other comets previously explored by space missions. Composed of an assemblage made of ices, organic materials and minerals, cometary nuclei exhibit very dark and red surfaces which can be described by means of spectrophotometric quantities and reproduced with laboratory measurements. The presence of surface water and carbon dioxide ices was found by Rosetta to occur at localized sites where the activity driven by solar input, gaseous condensation or exposure of pristine inner layers can maintain these species on the surface. Apart from these specific areas, 67P/CG’s surface appears remarkably uniform in composition with a predominance of organic materials and minerals. The organic compounds contain abundant hydroxyl group and a refractory macromolecular material bearing aliphatic and aromatic hydrocarbons. The mineral components are compatible with a mixture of silicates and fine-grained opaques, including Fe-sulfides, like troilite and pyrrhotite, and ammoniated salts. In the vicinity of the perihelion several active phenomena, including the erosion of surface layers, the localized activity in cliffs, fractures and pits, the collapse of overhangs and walls, the transfer and redeposition of dust, cause the evolution of the different regions of the nucleus by inducing color, composition and texture changes. KW - Comets KW - Composition KW - Ices KW - Organic matter KW - Minerals Y1 - 2019 U6 - https://doi.org/10.1007/s11214-019-0580-3 SN - 0038-6308 SN - 1572-9672 VL - 215 IS - 19 PB - Springer CY - Dordrecht ER -