TY - THES A1 - Müller, Anja T1 - Wie interpretieren Kinder nur? : Experimentelle Untersuchungen zum Erwerb von Informationsstruktur T1 - How children interpret sentences with nur? : Experiments on the acquisition of information structure N2 - Im Zentrum der Arbeit steht die Frage, wie sechsjährige monolingual deutsche Kinder Sätze mit der Fokuspartikel nur interpretieren. In 5 Experimenten wurde untersucht, welchen Einfluss die Oberflächenposition der Fokuspartikel auf das Satzverständnis hat und ob die kontextuelle Einbettung der nur-Sätze zu einer zielsprachlichen Interpretation führt. Im Gegensatz zu den Ergebnissen bisheriger Studien (u.a. Crain, et al. 1994; Paterson et al. 2003) zeigen die Daten der Arbeit, dass die getesteten Kinder die präsentierten nur-Sätze zielsprachlich interpretierten, wenn diese in einen adäquaten Kontext eingebettet waren. Es zeigte sich weiterhin, dass die Kinder mehr Fehler bei der Interpretation von Sätzen mit nur vor dem Subjekt (Nur die Maus hat einen Ball.) als mit nur vor dem Objekt (Die Maus hat nur einen Ball.) machten. Entgegen dem syntaktisch basierten Ansatz von Crain et al. (1994) und dem semantisch-pragmatisch basierten Ansatz von Paterson et al. (2003) werden in der Arbeit informationsstrukturelle Eigenschaften bzw. Unterschiede der nur-Sätze für die beobachteten Leistungen verantwortlich gemacht. Der in der Arbeit postulierte Topik-Default Ansatz nimmt an, dass die Kinder das Subjekt eines Satzes immer als Topik analysieren. Dies führt im Fall der Sätze mit nur vor dem Subjekt zu einer falschen informationsstrukturellen Repräsentation des Satzes. Basierend auf den Ergebnissen der Arbeit und dem postulierten Topik-Default Ansatz wird in der Arbeit abschließend ein Erwerbsmodell für das Verstehen von Sätzen mit der Fokuspartikel nur entworfen und diskutiert. N2 - Challenging previous accounts of children’s comprehension of focus particles, this study investigated how 6-year-old, German-speaking children interpret sentences with the focus particle nur(‘only’). Five experiments examined 1) whether the surface position of the focus particle has an impact on the sentence comprehension and 2) which role an adequate context plays for a target-like interpretation of a nur-sentence. It is known that in English, up to age 7, sentences with only are not interpreted adult-like. Crain et al. (1992) attributed errors to incorrect scope restrictions of the FP; Paterson et al. (2003) argued that children do not process the contrast information and instead ignore the FP. As oppose to previous research, the present data showed that German-speaking children interpret nur-sentences target-like if the sentences were contextually embedded. Furthermore, the results showed that children performed better on nur-object sentences like Die Maus hat nur einen Ball (‘The mouse has only a ball.’) than on nur-subject sentences like Nur die Maus hat einen Ball. (‘Only the mouse has a ball.’). This study argues that the asymmetry in the interpretation of nur-sentences stems from information-structural characteristics. In particular, I postulate the topic-default account which claims that children recognize the subject of the sentence as the topic by default. As a consequence, children assign an incorrect information structure to sentences with nur before the subject. Finally, based on the empirical findings of this study and on the topic-default account, an acquisition model for the comprehension of sentences with the focus particle nur is developed and discussed. KW - Fokuspartikel KW - Informationsstruktur KW - Spracherwerb KW - Satzverständnis KW - focus particle KW - information structure KW - language acquisition KW - sentence comprehension Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-57767 ER - TY - JOUR A1 - Brandt-Kobele, Oda-Christina A1 - Höhle, Barbara T1 - What asymmetries within comprehension reveal about asymmetries between comprehension and production : the case of verb inflection in language acquisition N2 - Two recent studies (Johnson et al., 2005; Perez-Leroux, 2006) found that English- and Spanish-learning children do not show the ability to use verb inflection as a cue to subject number before the age of 5 to 6 years. These findings suggest an asymmetric development as verb inflections are usually correctly produced before this age. In the present study we investigated whether German 3- to 4-year-olds take advantage of the information provided by the verb inflection in sentence comprehension. In a first study, children's looking behavior at two pictures was measured after presentation of a sentence in which the subject number was coded only by the verb inflection. The results from this study suggest that children's looks reflect correct interpretation of the sentences and thus show their ability to make use of verb inflection. In a second experiment, preferential looking was combined with an additional task in which the children had to point to the matching picture. in this case children did not perform above chance level. Our results underline the relevance that specific task demands have on the performance of children in comprehension testing. These have to be accounted for when interpreting findings on production and comprehension asymmetries in language acquisition. Y1 - 2010 UR - http://www.sciencedirect.com/science/journal/00243841 U6 - https://doi.org/10.1016/j.lingua.2010.02.008 SN - 0024-3841 ER - TY - JOUR A1 - Heide, Judith T1 - Warum vertragen anders ist als vergiften und vergessen : ein Einblick in unser mentales Lexikon Y1 - 2010 ER - TY - JOUR A1 - Heide, Judith T1 - Warum vertragen anders ist als vergiften und vergessen BT - ein Einblick in unser mentales Lexikon JF - Spektrum Patholinguistik Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-46959 SN - 1866-9433 SN - 1866-9085 VL - 3 SP - 71 EP - 88 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Jentsch, Nadine A1 - Blech, Anke A1 - Kurtenbach, Stephanie T1 - Verdachtsdiagnose Kindliche Sprechapraxie BT - Beschreibung des Heterogenitätsprofils anhand von drei Falldarstellungen JF - Spektrum Patholinguistik Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-47005 SN - 1866-9085 SN - 1866-9433 VL - 3 SP - 143 EP - 146 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Schulte-Mäter, Anne T1 - Verbale Entwicklungsdyspraxie und der Therapieansatz VEDiT JF - Spektrum Patholinguistik Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-46927 SN - 1866-9085 SN - 1866-9433 VL - 3 SP - 35 EP - 44 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Böhme, Romy A1 - Burmester, Juliane A1 - Krajewski, Melanie A1 - Nager, Wido A1 - Jungehülsing, Gerhard Jan A1 - Schröder, Astrid A1 - Wartenburger, Isabell A1 - Jöbges, Michael T1 - Transkranielle Gleichstromstimulation (tDCS) BT - zur Entwicklung einer Therapiestudie in der Behandlung von aphasischen Störungen des mündlichen Bildbenennens JF - Spektrum Patholinguistik Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-47045 SN - 1866-9085 SN - 1866-9433 VL - 3 SP - 167 EP - 174 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Aichert, Ingrid A1 - Staiger, Anja T1 - Theoretische und therapeutische Aspekte der Sprechapraxie JF - Spektrum Patholinguistik Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-46915 SN - 1866-9085 SN - 1866-9433 VL - 3 SP - 1 EP - 34 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER - TY - JOUR A1 - Fiedler, Ines A1 - Hartmann, Katharina A1 - Reineke, Brigitte A1 - Schwarz, Anne A1 - Zimmermann, Malte T1 - Subject focus in West African languages Y1 - 2010 SN - 978-0-19-957095-9 ER - TY - JOUR A1 - Rohnke, Lucie A1 - Frank, Ulrike A1 - Stadie, Nicole T1 - Sprechapraxie-Therapie und Komplexität JF - Spektrum Patholinguistik Y1 - 2010 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-opus-46997 SN - 1866-9433 SN - 1866-9085 VL - 3 SP - 139 EP - 142 PB - Universitätsverlag Potsdam CY - Potsdam ER -