TY - JFULL ED - Rauschenbach, Sina ED - Schapkow, Carsten ED - Hirsch, Jonathan T1 - Gesellschaften und Kulturen des sephardischen Judentums N2 - Die Reihe "Gesellschaften und Kulturen des sephardischen Judentums I Sephardic Societies and Cultures", herausgegeben von Prof. Dr. Sina Rauschenbach, Prof. Dr. Carsten Schapkow und Dr. Jonathan Hirsch, ist die einzige wissenschaftliche Buchreihe in Deutschland mit einem explizit sephardischen Schwerpunkt. Sie beabsichtigt, durch wegweisende Manuskripte aus dem Bereich des iberisch-sephardischen Judentums und dessen westlicher Diaspora sowie des ost-sephardischen Judentums Nordafrikas und des Nahen Ostens das bestehende Forschungsdesiderat hinsichtlich des Zeitraums vom Mittelalter bis zur Gegenwart zu schließen. Die Reihe wendet sich an Forscher:innen und Studierende der Jüdischen Studien, Judaistik und Jüdischen Theologie, Israel und Middle Eastern Studies, Geschichte, Philosophie, Kulturwissenschaft, Literaturwissenschaft sowie benachbarter Fächer. Manuskripte sollten einem historisch-kulturwissenschaftlichen Ansatz folgen, zur Erforschung der globalen Geschichte des sephardischen Judentums in seiner ganzen Vielfalt beitragen und sich aktuellen Fragestellungen und Diskussionen widmen, die auch fachübergreifend von Interesse sind. In der Reihe erscheinen Monographien, Sammelbände sowie herausragende Dissertationen und Habilitationsschriften in deutscher und englischer Sprache. Der Band „Minor Perspectives on Modernity beyond Europe”, der von Yael Attia, Jonathan Hirsch und Kathleen Samson herausgegeben wird, eröffnet die Reihe und stellt sephardische und andere Perspektiven religiöser und kultureller Minoritäten aus der ganzen Welt auf die Moderne dar. Mit „Die Conversos“ von Dr. Bernhard Holl ist der zweite Band bereits erschienen. Der Autor befasst sich hierin mit den Massenkonversionen vom Judentum zum Christentum im Spanien des 15. Jahrhunderts und der Ablehnung und Diskriminierung der Konvertiten durch die christliche Mehrheit. Diese Studie zeichnet erstmals detailliert die wesentlichen Wurzeln und Inhalte der Theologie einer Gruppe von christlichen Geistlichen und Gelehrten nach, die sich dieser Mehrheit entgegenstellte und forderte, die ‚Bekehrten‘ ohne Wenn und Aber als vollwertige Christen anzusehen, und sich dabei auf Recht und Tradition der lateinischen Kirche beriefen. T2 - Sephardic Societies and Cultures Y1 - 2023 SN - 2940-4614 VL - 1 & 2 PB - Ergon Verlag CY - Baden-Baden ER - TY - BOOK ED - Hirsch, Jonathan ED - Attia, Yael ED - Samson, Kathleen T1 - Minor perspectives on modernity beyond Europe BT - an encounter between jewish studies and postcolonial thought T3 - Gesellschaften und Kulturen des sephardischen Judentums I Sephardic Societies and Cultures N2 - Jewish Studies and Postcolonial Studies are often thought to be at odds. Both disciplines intensively debate modernity, troubling its universalist claims and showing the contradictory nature of its promises. The call to provincialize Europe allows scholars from both disciplines to think, articulate and represent modern experiences beyond Europe and engage critically with traditions of modernity across disciplines, temporalities and geographies. Mapping Sephardi and other minor perspectives on modernity from across the globe in this volume, we are presenting fascinating cases and exploring new terrain where a fruitful encounter between Jewish and Postcolonial Studies can happen. N2 - Jüdische Studien und Postkoloniale Studien werden oft als gegensätzliche Ansätze verstanden. Dabei gibt es wesentliche Gemeinsamkeiten: Beide Disziplinen setzen sich intensiv mit der Moderne auseinander, hinterfragen ihren universalistischen Anspruch und zeigen die Widersprüchlichkeit ihres Versprechens auf. Die Forderung, Europa zu provinzialisieren, ermöglicht es Wissenschaftler:innen beider Disziplinen, Erfahrungen mit der Moderne, die sich auf Kontexte außerhalb Europas beziehen, zu denken, zu artikulieren und darzustellen sowie sich kritisch mit Traditionen der Moderne über Disziplinen, Zeitkonzepte und Geografien hinweg auseinanderzusetzen. Dieser Band stellt sephardische und andere marginalisierte Perspektiven aus der ganzen Welt auf die Moderne dar. Er präsentiert faszinierende Fallbeispiele und erkundet neues Terrain, auf dem eine fruchtbare Begegnung zwischen jüdischen und postkolonialen Studien stattfinden kann. Y1 - 2023 SN - 978-3-95650-971-1 VL - 1 PB - Ergon Verlag CY - Baden-Baden ER - TY - JOUR A1 - Mersch, Dieter T1 - Imagination, Figuralität und Kreativität BT - zur Frage der bedingungen kultureller Produktivität JF - Kreativität Y1 - 2006 SN - 978-3-7873-1766-0 SN - 978-3-7873-1766-x SP - 344 EP - 359 PB - Meiner CY - Hamburg ER - TY - CHAP A1 - Schapkow, Carsten ED - Rauschenbach, Sina T1 - Max Nordau’s View on Sephardic Judaism and the Emergence of Political Zionism BT - Jewish-Jewish Encounters in History and Literature T2 - Sephardim and Ashkenazim N2 - In the following pages I discuss how,and to what extent, the eminent Zionist thinker Max Nordau, himself of Sephardic ancestry, viewed the history of the Jews of the Iberian Peninsula in the context of his general critique of assimilation not only in regard to Jews,but in a more comprehensive understanding as well. My focus here is on the significance of assimilation in the history of the Jews on the Iberian Peninsula as reflected in Nordau’s writings, with an additional emphasis on his two visits to Spain, thefirst in 1875 and again between 1914 and 1920. In so doing, I attempt to integrate Ashkenazic and Sephardic history into one field of Jewish Studies. The relationship between the two has not yet been researched comprehensively, particularly in the context of the historical study of Zionism. Y1 - 2020 UR - https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110695410-010/html SN - 978-3-11-069541-0 SN - 978-3-11-069530-4 SN - 978-3-11-069552-6 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110695410-010 SN - 2192-9602 SP - 209 EP - 228 PB - De Gruyter CY - Oldenbourg ER - TY - CHAP A1 - Rauschenbach, Sina ED - Tricoire, Damien ED - Laborie, Lionel T1 - Carvajal and the Franciscans BT - Jewish-Christian eschatological expectations in a New World setting T2 - Apocalypse Now N2 - Luis de Carvajal the Younger (1567–1596) is without doubt one of the most famous victims of the Mexican Inquisition. In 1595, Luis and his family were found guilty of “Judaizing” and sentenced to death. Due to his autobiography and letters which survived in the dossiers of his trials, scholars have been able to trace important aspects of Carvajal’s life, his religious thought, and his self-fashioning as a Jewish martyr. However, one question that has not yet been entirely discussed is Carvajal’s messianism in the context of New World geographies and influences. This chapter uses Carvajal’s autobiography, his letters, and his declarations during the trials to analyze the meaning of “the Americas” in Carvajal’s eschatological thought and to reflect upon possible influences from Mexican Franciscans and Christian millenarians with whom Carvajal was in contact between 1590 and 1595. It places Carvajal’s case in the broader context of recent studies of “converso messianism” and Jewish-Christian interactions in early modern eschatological and millenarian settings. It thus contributes to the exploration of entanglements between Jewish and Christian eschatological expectations in the early modern Atlantic World. Y1 - 2022 SN - 978-1-00-308105-0 U6 - https://doi.org/10.4324/9781003081050-9 PB - Taylor & Francis CY - Abingdon, New York ER - TY - CHAP A1 - Rauschenbach, Sina ED - Huss, Bernhard T1 - Presentism and the denial of coevalness BT - the descriptions of England and Ireland in the Seventeenth-Century ‘Elzevirian Republics’ T2 - Von Neuem: Tradition und Novation in der Vormoderne N2 - In Time and the Other Johannes Fabian analysed how modern conceptions of time were “not only secularized and naturalized but also thoroughly spatialized.” According to Fabian, this was particularly visible in modern anthropology which “promoted a scheme in terms of which not only past cultures but all living societies were irrevocably placed on a temporal slope, a stream of Time – some upstream, others downstream.”3 Anthropologists attributed otherness to a distant past which was traditionally associated with cultural retardation, i.e. a lower degree of development, progress, and civilization. Cultural difference was expressed in terms of temporal distance while temporal distance was attributed to spatial remoteness. The result was a phenomenon that Fabian coined “the denial of coevalness” which pointed towards “a persistent and systematic tendency to place the referent(s) of anthropology in a Time other than the present of the producer of anthropological discourse. Y1 - 2024 SN - 978-3-8253-8663-4 SN - 978-3-8253-9582-7 U6 - https://doi.org/10.33675/2024-82538663 VL - GRM-Beiheft 113 SP - 195 EP - 211 PB - Universitätsverlag Winter GmbH CY - Heidelberg ER - TY - CHAP A1 - Rauschenbach, Sina ED - Reinle, Christine T1 - Vor der Gewalt BT - Religionsgespräche in Salomon ibn Vergas Schevet Jehuda T2 - Religionsgespräche und Religionspolemik im Mittelalter Y1 - 2023 SN - 978-3-7995-6898-2 VL - 96 SP - 273 EP - 295 PB - Jan Thorbecke Verlag CY - Ostfildern ER - TY - CHAP A1 - Schapkow, Carsten ED - Herrmann, Manja T1 - Wilhelm Herzbergs Binnenerzählung „Das Mädchen von Tanger“ als Darstellung eines authentischen Judentums T2 - Wilhelm Herzberg’s Jewish Family Papers (1868) : Interdisciplinary Readings of a Forgotten Bestseller N2 - Wilhelm Herzbergs „Das Mädchen von Tanger“ ist an zentraler Stelle seiner Jüdischen Familienpapiere als Binnenerzählung angelegt. In diesem konkreten Fall handelt es sich um eine gerahmte Binnenerzählung, die als fingierte Quelle dem Leser Authentizität vermitteln soll. Die literarischen Vorbilder dieses Genres liegen sowohl in der klassischen indischen und persischen Literatur als auch in der homerischen Odyssee. Die Binnenerzählung wurde von Goethe in seinen Unterhaltungen deutscher Auswanderer (1795) weiterentwickelt. Im 19.Jahrhundert wurde sie stilbildend und erfreute sich großer Beliebtheit. Sie verfügt über eine eigene epische Erzählstruktur und versteht sich als „Erzählung in der Erzählung“ . Dadurch kann sie noch zusätzliche Akzente setzen und zugleich moralische Anleitung für die Leserschaftbereithalten. Y1 - 2021 UR - https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110297713-008/html SN - 978-3-11-029771-3 SN - 978-3-11-029766-9 SN - 978-3-11-038104-7 U6 - https://doi.org/10.1515/9783110297713-008 SN - 2192-9602 VL - 53 SP - 99 EP - 122 PB - De Gruyter CY - Berlin, Boston ER - TY - BOOK A1 - Rauschenbach, Sina A1 - Schapkow, Carsten ED - Rauschenbach, Sina ED - Hirsch, Jonathan ED - Schapkow, Carsten T1 - Sephardic History Beyond Europe N2 - This year’s edition of the Yearbook of the Selma Stern Center for Jewish Studies Berlin-Brandenburg (ZJS) highlights innovative approaches to the study of Sephardic history in colonial and postcolonial contexts beyond Europe. The authors intertwine the particularities of their case studies with reflections on patterns of belonging, memorial cultures, and a transnational network of connections spanning from early modern times to the twentieth century. In the context of the early modern Atlantic world, two essays explore the notion of a Sephardic empire among Portuguese Jewish communities as well as transatlantic entanglements in and beyond the Danish Caribbean. In the frameworks of Spain as well as (post-)colonial Egypt and Morocco, three articles reflect on Jewish citizenship, modes of belonging, and present-day commemorative events of Jewish history across the Mediterranean and beyond. These collected contributions are the outcome of activities at the ZJS dedicated to Sephardic Studies during the academic year 2020—21. Y1 - 2023 SN - 978-3-95565-635-5 VL - 8 PB - Hentrich & Hentrich CY - Berlin, Leipzig ER - TY - GEN A1 - Sancı, Kadir A1 - Hafner, Johann Evangelist A1 - Kollodzeiski, Ulrike A1 - Abdulghani, Mohammed A1 - Hedo, Rawsan A1 - Bala, Emine A1 - Bala, Ali A1 - Gatzhammer, Stefan A1 - Haußig, Hans-Michael T1 - Gemeinschaftsprojekt: Religious Mapping Erbil (RME) BT - the complete digital map of religious venues in Erbil N2 - Religious Mapping Erbil (RME) is a joint project of teams from the Catholic University in Erbil (CUE), Salahaddin University-Erbil (SUE) and Tishk International University (TIU) under the guidance of the University of Potsdam (UP). From 2018 to 2022, the project was financed by the German Academic Exchange Service (DAAD). This project involves scholars of various disciplines including religious studies, Islamic studies, English language, applied computing, and computer engineering. The research is a cooperation of students, PhD candidates and advanced scholars. The project attempts to display the religious diversity in Erbil, the fast-changing capital of Iraqi Kurdistan. Unlike a census or a survey, which focuses on individuals, RME presents the locations (mosques, churches, synagogues, temples and other venues) together with the history and social profiles of the congregations meeting there. [insert tiny map or part of it] The data were obtained by visiting the locations, observing their services, interviewing community leaders (mostly imams and priests), evaluating information from the Ministry of Endowment and Religious Affairs, and by consulting websites. All investigations followed the same pattern, consisting of (I) spatiotemporal and (III) social dimensions, framed by (II) religious performance. Y1 - 2021 UR - https://religious-mapping-erbil.krd/ PB - Catholic University Erbil CY - Erbil ER -