TY - JOUR A1 - Lehmann, Uta T1 - Zum Umgang mit Heterogenität in der Studieneingangsphase Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER - TY - BOOK ED - Jacobi, Juliane ED - LeCam, Jea-Luc ED - Musolff, Hans-Ulrich T1 - Vormoderne Bildungsgänge : Selbst- und Fremdbeschreibungen in der Frühen Neuzeit T3 - Beiträge zur Historischen Bildungsforschung Y1 - 2012 SN - 978-3-412-20492-1 VL - 41 PB - Böhlau CY - Köln ER - TY - BOOK A1 - Thorau, Christian T1 - Vom Klang zur Metapher : Perspektiven der musikalischen Analyse T3 - Studien und Materialien zur Musikwissenschaft Y1 - 2012 SN - 978-3-487-14895-3 VL - 71 PB - Olms CY - Hildesheim ER - TY - JOUR A1 - Kollsche, Matthias A1 - Kalbitz, Rene A1 - Kappel, Marcel A1 - Frübing, Peter A1 - Gerhard, Reimund T1 - Vermittlung von Schlüsselkompetenzen für Biologen in der Studieneingangsphase Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER - TY - JOUR A1 - Becker, Michael A1 - Lüdtke, Oliver A1 - Trautwein, Ulrich A1 - Köller, Olaf A1 - Baumert, Jürgen T1 - The differential effects of school racking on psychometric intelligence Do academic-track schools make students smarter? JF - The journal of educational psychology N2 - Prior research has shown that quantity of schooling affects the development of intelligence in childhood and adolescence. However, it is still debated whether other aspects of schooling-such as ability tracking or, more generally, school quality-can also influence intelligence. In this study, the authors analyzed intelligence gains in academic- and vocational-track schools in Germany, testing for differential effects of school quality (academic vs. vocational track) on psychometric intelligence. Longitudinal data were obtained from a sample of N = 1,038 Grade 7 and 10 students in 49 schools. A nonverbal reasoning test was used as an indicator of general psychometric intelligence, and relevant psychological and social background variables were included in the analyses. Propensity score matching was used to control for selection bias. Results showed a positive effect of attending the academic track. KW - school quality KW - intelligence KW - cognitive development KW - longitudinal studies KW - propensity score matching Y1 - 2012 U6 - https://doi.org/10.1037/a0027608 SN - 0022-0663 VL - 104 IS - 3 SP - 682 EP - 699 PB - American Psychological Association CY - Washington ER - TY - BOOK A1 - Flitner, Elisabeth T1 - Studium, Erwerbstätigkeit, Praktika : zeitgeschichtliche und systematische Bemerkungen zum Interessse der Studierenden an "Praxiserfahrung" Y1 - 2012 SN - 978-3-531-18578-1 ER - TY - BOOK A1 - Schubarth, Wilfried A1 - Speck, Karsten A1 - Seidel, Andreas A1 - Gottmann, Corinna A1 - Kamm, Caroline A1 - Krohn, Maud T1 - Studium nach Bologna: Praxisbezüge stärken?! Praktika als Brücke zwischen Hochschule und Arbeitsmarkt Y1 - 2012 SN - 978-3-531-18578-1 PB - Springer VS CY - Wiesbaden ER - TY - JOUR A1 - Mödebeck, Christian T1 - Studienwahlentscheidung als Lebenswegentscheidung am Beispiel des Studienfinder-Projektes an der Universität Potsdam Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER - TY - JOUR A1 - Ludwig, Joachim T1 - Studieneingangsphase als Professionalitätsproblem Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER - TY - JOUR A1 - Hafer, Jörg A1 - Schumann, Marlen T1 - Studeineingangsphase und die strukturelle Verankerung von E-Learning in Studium und Lehre: E-Teaching als Element zur Gestaltung des Studenten-Life-Cycle Y1 - 2012 SN - 978-3- 937026-77-0 ER -