TY - JOUR A1 - Krüger, Tom A1 - Beckmann, Jürgen A1 - Fritzenberg, Martin A1 - Kellmann, Michael A1 - Wick, Ditmar A1 - Ohlert, Hans Henning A1 - Spörer, Nadine T1 - Beanspruchungs-, Ermüdungs-, Erholungs- und Regenerationsprozesse bei Leistungssportlern mit körperlicher Behinderung Y1 - 1999 SN - 0343-6586 ER - TY - BOOK A1 - Brunstein, Joachim Clemens A1 - Spörer, Nadine T1 - Selbstgesteuertes Lernen Y1 - 2001 ER - TY - THES A1 - Spörer, Nadine T1 - Strategie und Lernerfolg : Validierung eines Interviews zum selbstgesteuerten Lernen N2 - In einer Längsschnittstudie mit 215 Schülern der achten Klasse wurde der Zusammenhang zwischen selbstgesteuertem Lernen, motivationalen (Zielorientierungen, Selbstwirksamkeit, schulischer Affekt) und kognitiven Variablen (Intelligenz) sowie Leistungsindikatoren (Schulleistung, Noten) erhoben. Selbstgesteuertes Lernen wurde mit Hilfe eines strukturierten Interviews (Zimmerman, 1986) und eines Lernstrategie-Fragebogens erfasst. Zum einen zeigte sich, dass die Lernstrategie-Angaben im Interview und im Fragebogen in keiner bedeutsamen Beziehung zueinander standen. Zum anderen ergaben sich deutliche Unterschiede in der Vorhersage der Leistungsindikatoren. Die per Interview erfassten Lernstrategien besaßen sowohl Vorhersagekraft bezüglich Schulnoten und Schulleistung und zeigten signifikante Zusammenhänge zu den individuellen Zielorientierungen, dem schulischen Affekt und der Selbstwirksamkeit. Darüber hinaus konnten Leistungsveränderungen von der achten zur neunten Klasse vorhergesagt werden. Der parallel eingesetzte Lernstrategie-Fragebogen leistete im Vergleich dazu keine Erklärung der Leistungsvarianz. Implikationen für die Diagnostik selbstgesteuerten Lernens werden diskutiert. N2 - This longitudinal study examined relationships between self-regulated learning, motivational orientations, self-efficacy and academic performance in a sample of 215 8th-graders. Self-regulated learning was assessed with both a German adaptation of the Self-Regulated Learning Interview (Zimmerman & Martinez-Pons, 1986) and a learning strategy questionnaire. Results indicated that strategies students reported in the interview were nearly 0-correlated with their answers in the questionnaire. Questionnaire scores did not predict changes in grades and achievement test scores over one year, but learning strategies assessed with the interview did. Further deep-processing strategies were positively related with self-efficacy and task-orientation. Implications for the assessment of self-regulated learning are discussed. ---- Anmerkung: Die Autorin ist Trägerin des von der Universitätsgesellschaft Potsdam e.V. vergebenen Wissenschaftspreises zur Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses für die beste Dissertation des Jahres 2003/2004 an der Universität Potsdam. KW - Selbstgesteuertes Lernen KW - Lernstrategien KW - Schulleistung KW - self-regulated learning KW - learning strategies KW - achievement Y1 - 2003 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:kobv:517-0001363 ER - TY - JOUR A1 - Spörer, Nadine A1 - Brunstein, Joachim Clemens A1 - Kieschke, Ulf T1 - Improving students' reading comprehension skills : effects of strategy instruction and reciprocal teaching N2 - The aim of this study was to investigate the effects of three different forms of strategy instruction on 210 elementary-school students' reading comprehension. Students were assigned to any one of three intervention conditions or to a traditional instruction condition (control condition). Training students were taught four reading strategies (summarizing, questioning, clarifying, predicting) and practiced these strategies in small groups (reciprocal teaching), pairs, or instructor-guided small groups. At both the post- and follow-up test the intervention students attained higher scores on an experiment-developed task of reading comprehension and strategy use than the control students who received traditional instruction. Furthermore, students who practiced reciprocal teaching in small groups outperformed use than the control students who received traditional instruction groups on a standardized reading comprehension test. Y1 - 2009 UR - http://www.sciencedirect.com/science/journal/09594752 U6 - https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.05.003 SN - 0959-4752 ER - TY - JOUR A1 - Spörer, Nadine A1 - Glaser, Cornelia T1 - Förderung selbstregulierten Lernens im schulischen Kontext N2 - Selbstreguliertes Lernen umfasst gedankliche und verhaltensbezogene Aktivitäten, die Lernende dazu befähigen, aufgabenspezifische Fertigkeiten effizient erwerben sowie wirksam und nachhaltig einsetzen zu können. In dem vorliegenden Editorial werden einschlägige Funktions- und Ordnungssysteme selbstregulierten Lernens sowie charakteristische Formen der Vermittlung und Anwendung strategischer Fertigkeiten gekennzeichnet, einschließlich eines Überblicks zu den Beiträgen des Themenschwerpunktes zur «Förderung selbstregulierten Lernens im schulischen Kontext». Als Bestandsaufnahme vorliegender Beiträge werden Grenzen bisheriger und Perspektiven zukünftiger Forschung in diesem Bereich benannt. Y1 - 2010 UR - http://psycontent.metapress.com/content/1010-0652 U6 - https://doi.org/10.1024/1010-0652/A000014 SN - 1010-0652 ER - TY - JOUR A1 - Seuring, Vanessa A. A1 - Spörer, Nadine T1 - Reziprokes Lehren in der Schule : Förderung von Leseverständnis, Leseflüssigkeit und Strategieanwendung N2 - In dieser Studie wurde untersucht, wie das Leseverständnis von Schülern der 5. Klasse mittels reziproken Lehrens gefördert werden kann. Dabei wurde insbesondere betrachtet, welche Relevanz die Vermittlung spezifischer Lesestrategien besitzt. Die Stichprobe bestand aus 380 Schülern aus 15 Klassen, die einer von drei Bedingungen zugewiesen wurden: (a) Training der vier Lesestrategien Klären, Fragen, Vorhersagen, Zusammenfassen (4S), (b) Training der drei Lesestrategien Klären, Fragen, Vorhersagen (3S) oder (c) Training der Leseflüssigkeit (LF; keine Vermittlung von Lesestrategien). Der Lernerfolg wurde unmittelbar sowie 9 Wochen nach Abschluss der Intervention mittels standardisierter Leseverständnis- und Leseflüssigkeitstests sowie selbst konstruierter Tests zur Erfassung der Qualität der Strategieanwendung erhoben. Zusätzlich wurden im Verlauf des Trainings Prozessdaten erfasst. Bezogen auf die Leseflüssigkeit zeigte der Prätest-Posttest-Vergleich, dass sich Schüler aller Bedingungen verbesserten. Zum Follow-up-Test schnitten hingegen LF-Schüler besser ab als Schüler der Strategie-Bedingungen. Bezogen auf das Leseverständnis erreichten nach Abschluss des Trainings 3S-Schüler bessere Leistungen als Schüler der anderen Trainingsbedingungen. Sie konnten ihren Vorsprung mittelfristig jedoch nicht aufrechterhalten. 3S- und 4S-Schüler erstellten zum Posttest signifikant bessere Zusammenfassungen als LF-Schüler. Schließlich zeigten die Prozessdaten, dass sich Schüler beider Strategiebedingungen kontinuierlich in der Anwendung der Lesestrategien Fragen und Vorhersagen verbesserten. Es werden Veränderungen des Trainings zur Steigerung der Effektivität bei Umsetzung in Regelschulklassen diskutiert. Y1 - 2010 UR - http://psycontent.metapress.com/content/1010-0652 U6 - https://doi.org/10.1024/1010-0652/A000016 SN - 1010-0652 ER - TY - JOUR A1 - Schünemann, Nina A1 - Spörer, Nadine A1 - Brunstein, Joachim Clemens T1 - Integrating self-regulation in whole-class reciprocal teaching - a moderator-mediator analysis of incremental effects on fifth graders' reading comprehension JF - Contemporary educational psychology N2 - In this classroom intervention study, reciprocal teaching (RI) of reading strategies was combined with explicit instruction in self-regulated learning (SRL) to promote the reading comprehension of fifth-grade students (N = 306). Twelve intact classes were randomly assigned either to an RT + SRL condition or to an RI condition without explicit instruction in self-regulation. Three additional classes served as a no-treatment comparison group. Strategies instruction was delivered by trained assistants in conventional German language lessons. Students practiced the application of these strategies in small groups. Both at posttest and at maintenance (8 weeks after the intervention), students in the two intervention conditions (RT and RI + SRL) outperformed comparison students in measures of reading comprehension, strategy-related task performance, and self-efficacy for reading. Relative to RI students, students in the RI + SRL condition were better able to maintain training-induced performance gains over the follow-up interval. A moderated mediation analysis revealed that this difference in the sustainability of the two treatments was (a) mediated by the successful mastery of the learned strategies and (b) most evident among students with poor reading fluency skills. KW - Reciprocal teaching KW - Reading comprehension KW - Self-regulated learning KW - Reading fluency KW - Reading strategies Y1 - 2013 U6 - https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2013.06.002 SN - 0361-476X SN - 1090-2384 VL - 38 IS - 4 SP - 289 EP - 305 PB - Elsevier CY - San Diego ER - TY - JOUR A1 - Spörer, Nadine A1 - Schuenemann, Nina T1 - competence: Analyzing effects on reading comprehension, reading strategy performance, and motivation for reading JF - Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction N2 - In this study, reciprocal teaching (RT) was combined with specific self-regulation procedures to promote the reading comprehension of fifth grade students. Twenty four classes with N = 534 students were assigned to RT plus strategy implementation procedures (RT +SIP), RT plus outcome regulation procedures (RT + ORP), RT plus strategy implementation and outcome regulation procedures (RT+ SRL), or RT without explicit instruction in self-regulation. At maintenance students assigned to the three self-regulation conditions outperformed RT students according to a standardized measure of reading comprehension. RT+ SIP and RT + SRL students outperformed RI as well as RI + ORP students using a measure of reading strategy performance. However, reading comprehension was only mediated by strategy performance under the RT + SRL condition. Among students assigned to the RI + ORP condition, an improvement in reading motivation between pretest and posttest and between posttest and maintenance was observed. (C) 2014 Elsevier Ltd. All rights reserved. KW - Reading comprehension KW - Self-regulated learning KW - Reading strategies KW - Educational intervention research Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.05.002 SN - 0959-4752 VL - 33 SP - 147 EP - 157 PB - Elsevier CY - Oxford ER - TY - JOUR A1 - Celebi, Christin A1 - Krahé, Barbara A1 - Spörer, Nadine T1 - Strengthened for the teaching profession: promoting professional competencies in teacher training students JF - Zeitschrift für pädagogische Psychologie. N2 - A quasi-experimental study with N = 293 participants studying toward a teaching degree examined the efficacy of the intervention program "Strengthened for the teaching profession". In a pre-, intermediate- and post-test control group design, three treatment conditions that focused (1) on their individual professional strengths, (2) professional weaknesses, or (3) a combination of strengths and weaknesses were compared to a no-treatment control condition. Both at intermediate test and at posttest, students in the three intervention conditions scored higher than students in the control group on measures of self-efficacy and professional self-regulation. The combined intervention condition was more successful at promoting professional self-efficacy and self-regulation than the intervention focusing either on strengths or relative weaknesses only. The implications of the findings for teacher training are discussed. KW - teacher training students KW - professional competency KW - work-related stress KW - self-efficacy KW - self-regulation Y1 - 2014 U6 - https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000128 SN - 1010-0652 SN - 1664-2910 VL - 28 IS - 3 SP - 115 EP - 126 PB - Hogrefe CY - Bern ER - TY - JOUR A1 - Koch, Helvi A1 - Spörer, Nadine T1 - Students improve in reading comprehension by learning how to teach reading strategies BT - an evidence-based approach for teacher education JF - Psychology Learning and Teaching N2 - In this intervention study, we investigated how we could teach university students who were majoring in education to teach reading strategies. The goal of the study was to analyze whether and to what extent students would benefit from the intervention with respect to their own learning. Did their own reading skills improve after they attended the intervention? The sample consisted of n = 61 students who were assigned to one of two conditions: (a) an adaption of reciprocal teaching; and (b) a control group that was not taught how to teach reading strategies. The evidence-based teaching method used in the intervention condition consisted of three elements: modeling, scaffolding, and repeated practice. Training success was assessed in a pre-posttest control group design with standardized reading comprehension and reading speed tests. To compare the development of the students in the two conditions, repeated measures ANOVAs were used. At posttest, intervention students outperformed control students in reading comprehension as well as in reading speed. KW - Reading strategies KW - reciprocal teaching KW - teacher education Y1 - 2017 U6 - https://doi.org/10.1177/1475725717700525 SN - 1475-7257 SN - 2057-3022 VL - 16 SP - 197 EP - 211 PB - Sage Publ. CY - London ER -