TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Weber, Edzard T1 - Modeling of knowledge intensive business processes with the declaration language KMDL N2 - The Knowledge Modeler Description Language KMDL is able to represent the creation, use and necessity of knowledge along common business processes. So KMDL can be used to formalize knowledge-intensive processes with a focus on certain knowledge-specific characteristics and to identify weak points in these processes. For a computer-aided modeling and analyzing the tool K-Modeler is introduced. Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Uslar, Mathias T1 - Creating Skill Catalogues for Competency Management Systems with KMDL N2 - The efficient use of human capital is one of the most important factors in todays' business competition. Competition is strongly influenced by qualified staff. In order to aid the human resources department to keep up with strategic decisions various competency management systems have been created that make the development of human resources easier and more precise. Competency management systems are only as good as the information that they are based on. The mostly used basic information is the skill catalogue. But there are nearly no applicable methods yet to create such a catalogue thoroughly. This paper introduces a reasonable approach to create such a catalogue with the description language for knowledge-intensive processes KMDL. Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Wildemann, H. A1 - Zäh, M. f T1 - Entwicklung und Betrieb wandlungsfähiger Auftragsabwicklungssysteme Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Müller, Claudia A1 - Uslar, Mathias T1 - The KMDL Knowledge Management Approach : integrating knowledge conversations and business process modeling N2 - This paper shows the KMDL Knowledge Management Approach which is based on the SECI and ba model by Nonaka and Takeuchi and the KMDL Knowledge modeling language. The approach illustrates the creation of knowledge with the focus on the knowledge conversions by Nonaka and Takeuchi. Furthermore, it emphasizes the quality of knowledge being embodied in persons and creates a personalization and socialization strategy which integrates business process modeling, skill management and the selection of knowledge management systems. The paper describes the theoretical foundations of the approach and practical effects which have been seen in the use of this approach. Y1 - 2004 UR - http://www.springerlink.com/index/TY1GADQNQHALUETU SN - 3-540-24088-8 ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Müller, Claudia A1 - Uslar, Mathias T1 - Skill-Management : Anwendungsgebiete und Erfahrungen N2 - In Organisationen mit mehreren hundert oder mehr Mitarbeitern ist es kaum möglich, einen Überblick über die Kompetenzen und Spezialkenntnisse von Beschäftigten zu behalten. Die Suche nach Fachleuten gestaltet sich dann oft schwierig, zum Beispiel wenn ein Projektteam zusammengestellt werden soll. Hilfe versprechen Skill- Management-Systeme, vorausgesetzt, ihre Datenbank wurde sinnvoll eingerichtet und wird laufend aktualisiert. Die Autoren beschreiben Aufbau und Struktur derartiger Systeme, fragen nach ihren kosten und nennen Kriterien für professionelle Lösungen. Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de/homepage/potsdam.nsf/ GetDownload?OpenAgent&ID=D36B5DB0DE3BC22BC1256FA50044BD76&FILE=wi-2004-13.pdf ER - TY - BOOK A1 - Gronau, Norbert T1 - IT-Architekturen : Informationssystemeinsatz bei organisatorischem Wandel T3 - TCW-Report N2 - Die Unternehmen befinden sich in einem beständigen organisatorischen Wandel, der Formen wie Prozessorientierung, Segmentierung oder Virtualisierung annehmen kann. Konventionelle Architekturen betrieblicher Informationssysteme sind diesem Wandel, der auch bei Fusionen oder starkem Wachstum stattfindet, häufig nicht gewachsen. Basierend auf der Forderung nach strukturellen Analogien zwischen Unternehmensorganisation und Informationssystemen wird eine Konzeption für eine dauerhaft wettbewerbsfähige Informationssystemarchitektur aufgestellt und durch Praxisbeispiele erläutert. Der Weg von der konventionellen zur nachhaltigen Informationssystem-Architektur wird in diesem TCW-report beschrieben, darüber hinaus enthält er zahlreiche Erläuterungen und Schaubilder, die sich zur Schulung und zum Selbststudium eignen. Y1 - 2004 SN - 3-934155-14-6 VL - 46 PB - TCW-Verl. CY - München ER - TY - BOOK A1 - Gronau, Norbert T1 - Enterprise Resource Planning und Supply Chain Management : Architektur und Funktionen T3 - Lehrbücher Wirtschaftsinformatik Y1 - 2004 SN - 3-486-27265-9 U6 - https://doi.org/10.1524/9783486593266 PB - Oldenbourg CY - München ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Uslar, Mathias T1 - Skill management catalogues built via KMDL : integrating knowledge and business process modelling N2 - The efficient use of human capital is one of the most important factors in todays' business competition. Competition is strongly influenced by qualified staff. In order to aid the human resources department to keep up with strategic decisions various skill management systems have been created that make the development of human resources easier and more precise. Skill management systems are only as good as the information that they are based on. The mostly used basic information is the skill catalogue which shows the gaps of each employee or division within the company. But there are nearly no applicable methods yet to create such a catalogue thoroughly. This paper introduces a reasonable approach to create such a catalogue with the description language for knowledge-intensive processes KMDL. The skill catalogue built for skill management systems is one of the most important but still most neglected factors when introducing skill management. Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de/homepage/potsdam.nsf/ GetDownload?OpenAgent&ID=E175270F6ED24BF0C1256FA800661662&FILE=WI-2004-14.pdf ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert A1 - Uslar, Mathias T1 - Requirements and Recommenders for skill management N2 - Knowledge is more and more a key factor within companies [10]. Nearly 40 percent of all employees are so called 'knowledge workers'. Distribution and inquest of knowledge within companies are supported by skill management systems. Although not all aspects and potentials of this instrument are yet utilized skill management systems have spread widely within business organizations. This paper summarizes the requirements, scopes and problems for skill management system within the company. Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de/homepage/potsdam.nsf/ GetDownload?OpenAgent&ID=01218C04F77BBBEEC1256FA900631FC0&FILE=wi-2004-12.pdf ER - TY - JOUR A1 - Gronau, Norbert T1 - Modellierbarkeit wissensintensiver Geschäftsprozesse mit herkömmlichen Werkzeugen N2 - Die Ressource Wissen als Bestandteil der unternehmerischen Wertschöpfung hat in den letzten Jahren stark an Bedeutung gewonnen. Besonders davon beeinflusst sind Branchen und Geschäftsmodelle, deren Wertschöpfung zu einem Großteil auf Erwerb, Erzeugung und Nutzung von Wissen basiert. Bekannte Werkzeuge für die Geschäftsprozessmodellierung berücksichtigen in der Regel nur explizites Wissen, welches in statischer Form abgebildet wird. Dabei gerät die Betrachtung von personenbezogenem Wissen, welches nicht unmittelbar zur Erzeugung von Informationen benötigt wird, aus dem Blickfeld. In diesem Beitrag werden klassische Verfahren der Modellierung von Geschäftsprozessen auf ihre Eignung zur Darstellung wissensintensiver Geschäftsprozesse untersucht. Basierend auf den vorgefundenen Defiziten wird der Modellierungsansatz KMDL (Knowledge Modeling Description Language) vorgestellt. Y1 - 2004 UR - http://wi.uni-potsdam.de/homepage/potsdam.nsf/ GetDownload?OpenAgent&ID=BEB237C291C58416C1256FAA0056564D&FILE=WI-2004-07.pdf ER -