TY - JOUR A1 - Bender, Benedict A1 - Körppen, Tim T1 - Integriert statt isoliert BT - Technologien für die erfolgreiche Umsetzung von datengetriebenem Management JF - Digital business : cloud N2 - Dass Daten und Analysen Innovationstreiber sind und nicht mehr nur einen Hygienefaktor darstellen, haben viele Unternehmen erkannt. Um Potenziale zu heben, müssen Daten zielführend integriert werden. Komplexe Systemlandschaften und isolierte Datenbestände erschweren dies. Technologien für die erfolgreiche Umsetzung von datengetriebenem Management müssen richtig eingesetzt werden. N2 - The fact that data and analyses are innovation drivers and no longer just represent a hygiene factor is nowadays understood by many companies. An important step for the development of this hidden potential is the target-oriented utilization of the existing data stocks in one's own company. In doing so, many companies face the hurdle of complex system landscapes and isolated data stocks. This article provides an overview of solutions for analysis-oriented data integration and helps decision-makers to select a suitable technology for their own company. KW - data analytics KW - data requirements KW - software selection Y1 - 2022 UR - https://www.wiso-net.de/document/DBC__584ddfcbfbc5ff400cb2ffb0f31eba6e6903fb3d SN - 2510-344X VL - 26 IS - 1 SP - 26 EP - 27 PB - WIN-Verlag GmbH & Co. KG CY - Vaterstetten ER - TY - CHAP A1 - Teichmann, Malte A1 - Lass, Sander A1 - Ullrich, André A1 - Gronau, Norbert ED - Weber, Kristin ED - Reinheimer, Stefan T1 - Modellfabriken als Enabler flexibler Lehr- und Lernsituationen für die Kompetenzentwicklung im Fabrikkontext BT - die Lernfabrik des Zentrums Industrie 4.0 Potsdam T2 - Faktor Mensch N2 - Dieses Kapitel diskutiert die Notwendigkeit einer stärkeren Praxisorientierung für die Schaffung konkreter Lehr- und Lernräume in Unternehmen und zeigt die Vorteile einer Lernfabrik vor dem Hintergrund der stattfindenden Digitalisierung als Mittel zur Kompetenzentwicklung auf. Die technologiebedingt erweiterten Weiterbildungsziele erfordern die Nutzung geeigneter Konzepte und Lösungen. Dahingehend erfolgt die zielorientierte Konkretisierung der Kreation geeigneter Lehr- und Lernsituationen. Die Darstellung der Nutzbarmachung einer Modellfabrik als Lernfabrik der betrieblichen Weiterbildungspraxis zeigt nicht nur eine Lösung für die intendierte Bereitstellung flexibler Lehr- und Lernsituationen, sondern liefert ebenso Handlungsempfehlungen und Best-Practices für die erfolgreiche Kompetenzentwicklung. Insbesondere Praktiker profitieren von der Darstellung der Lernfabrik: aus dieser können sowohl betriebliche Weiterbildner als auch Geschäftsverantwortliche Implikationen für die didaktische Transformation betrieblicher Arbeitsorte in betriebliche Lern-Orte ableiten. Die detaillierte Darstellung einer Tagesschulung zum Thema Auswirkungen von Industrie 4.0 auf die Arbeit der Mitarbeiter sowie Illustration eines Lernszenarios geben reale Einblicke, wie betriebliche Weiterbildung abseits von Lehr-Lern-Kurzschluss-orientierter Didaktik gelingt. KW - betriebliche Weiterbildung KW - Digitalisierung KW - Modellfabrik KW - Lehr-Lernsituationen KW - Industrie 4.0 KW - Zentrum Industrie 4.0 Y1 - 2022 SN - 978-3-658-34523-5 SN - 978-3-658-34524-2 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-658-34524-2_10 N1 - vollständig überarbeiteter und erweiterter Beitrag basierend auf dem Artikel „Herausforderungen und Handlungsempfehlungen betrieblicher Weiterbildungspraxis in Zeiten der Digitalisierung“ von Malte Teichmann, André Ullrich, Julian Wenz, Norbert Gronau, HMD Heft 333, Stefan Reinheimer, Kristin Weber (Hrsg.): Faktor Mensch, Juni 2020, S. 512–527. SP - 173 EP - 196 PB - Springer Fachmedien CY - Wiesbaden ER - TY - CHAP A1 - Rojahn, Marcel A1 - Ambros, Maximilian A1 - Biru, Tibebu A1 - Krallmann, Hermann A1 - Gronau, Norbert A1 - Grum, Marcus ED - Rutkowski, Leszek ED - Scherer, Rafał ED - Korytkowski, Marcin ED - Pedrycz, Witold ED - Tadeusiewicz, Ryszard ED - Zurada, Jacek M. T1 - Adequate basis for the data-driven and machine-learning-based identification T2 - Artificial intelligence and soft computing N2 - Process mining (PM) has established itself in recent years as a main method for visualizing and analyzing processes. However, the identification of knowledge has not been addressed adequately because PM aims solely at data-driven discovering, monitoring, and improving real-world processes from event logs available in various information systems. The following paper, therefore, outlines a novel systematic analysis view on tools for data-driven and machine learning (ML)-based identification of knowledge-intensive target processes. To support the effectiveness of the identification process, the main contributions of this study are (1) to design a procedure for a systematic review and analysis for the selection of relevant dimensions, (2) to identify different categories of dimensions as evaluation metrics to select source systems, algorithms, and tools for PM and ML as well as include them in a multi-dimensional grid box model, (3) to select and assess the most relevant dimensions of the model, (4) to identify and assess source systems, algorithms, and tools in order to find evidence for the selected dimensions, and (5) to assess the relevance and applicability of the conceptualization and design procedure for tool selection in data-driven and ML-based process mining research. KW - data mining KW - knowledge engineering KW - various applications Y1 - 2023 SN - 978-3-031-42504-2 SN - 978-3-031-42505-9 U6 - https://doi.org/10.1007/978-3-031-42505-9_48 SP - 570 EP - 588 PB - Springer CY - Cham ER - TY - JOUR A1 - Ullrich, André A1 - Gronau, Norbert T1 - Bestimmung nachhaltiger Anwendungssystemarchitekturen JF - ERP-Management : Auswahl, Einführung und Betrieb von ERP-Systemen N2 - Die teilweise sehr kurzfristig notwendige Reaktion auf Veränderungen erfordert von Unternehmen ein hohes Maß an Flexibilität und Reaktionsgeschwindigkeit. Anwendungssystemarchitekturen, die im Wesentlichen aus alten und selbst entwickelten Systemen bestehen, erfüllen häufig diese Anforderungen nicht. Investitionsmittel für neue Software sind jedoch begrenzt, daher müssen Prioritäten in der Ablösung von Altsystemen gesetzt werden. Eine effiziente Analysemethode zur Planung der Erneuerung der Anwendungssystemlandschaft stellt die Wandlungsfähigkeitsanalyse dar. Dieser Beitrag beschreibt Vorgehen und Ergebnisse am Beispiel eines international tätigen Automobilzulieferers. N2 - The sometimes necessary reaction to changes requires a high degree of adaptability and speed of reaction from companies. Application system architectures, which essentially consist of old and self-developed systems, often do not meet these requirements. However, investment funds for new software are limited, so priorities must be set in the replacement of old systems. An efficient analysis method for planning the renewal of the application system landscape is the adaptability analysis. This article describes the procedure and results using the example of an internationally active automotive supplier. KW - Anpassungsfähigkeit KW - Anwendungssystemarchitekturen KW - Bewertung KW - adaptability KW - application system architectures KW - assessment Y1 - 2020 UR - https://www.wiso-net.de/document/ERP__1ba9f709bedd19d76acba5daebbc08c9befe5b9f U6 - https://doi.org/10.30844/ERP_20-1_54-57 SN - 1860-6725 VL - 16 IS - 1 SP - 54 EP - 57 PB - GITO mbH CY - Berlin ER - TY - CHAP A1 - Risius, Marten A1 - Baumann, Annika A1 - Krasnova, Hanna T1 - Developing a new paradigm BT - introducing the intention-behaviour gap to the privacy paradox phenomenon T2 - Proceedings of the 28th European Conference on Information Systems (ECIS) : ECIS 2020 Research Papers N2 - Internet users commonly agree that it is important for them to protect their personal data. However, the same users readily disclose their data when requested by an online service. The dichotomy between privacy attitude and actual behaviour is commonly referred to as the “privacy paradox”. Over twenty years of research were not able to provide one comprehensive explanation for the paradox and seems even further from providing actual means to overcome the paradox. We argue that the privacy paradox is not just an instantiation of the attitude-behaviour gap. Instead, we introduce a new paradigm explaining the paradox as the result of attitude-intention and intentionbehaviour gaps. Historically, motivational goal-setting psychologists addressed the issue of intentionbehaviour gaps in terms of the Rubicon Model of Action Phases and argued that commitment and volitional strength are an essential mechanism that fuel intentions and translate them into action. Thus, in this study we address the privacy paradox from a motivational psychological perspective by developing two interventions on Facebook and assess whether the 287 participants of our online experiment actually change their privacy behaviour. The results demonstrate the presence of an intentionbehaviour gap and the efficacy of our interventions in reducing the privacy paradox. KW - privacy paradox KW - intention-behaviour gap KW - attitude-behaviour gap KW - commitment KW - rubicon model KW - social media Y1 - 2020 UR - https://aisel.aisnet.org/ecis2020_rp/150 UR - https://www.researchgate.net/publication/341507497_Developing_a_New_Paradigm_Introducing_the_Intention-Behaviour_Gap_to_the_Privacy_Paradox_Phenomenon/link/5ec4a1c892851c11a8778d3f/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7InBhZ2UiOiJwdWJsaWNhdGlvbiIsInByZXZpb3VzUGFnZSI6bnVsbH19 PB - AIS Electronic Library (AISeL) CY - [Erscheinungsort nicht ermittelbar] ER - TY - CHAP A1 - Tiberius, Victor ED - Hölzle, Katharina ED - Tiberius, Victor ED - Surrey, Heike T1 - Traits, Kognition, Kompetenzen, Verhalten? BT - Erfolgsdeterminanten im Entrepreneurship T2 - Perspektiven des Entrepreneurships : Unternehmerische Konzepte zwischen Theorie und Praxis Y1 - 2020 UR - https://www.wiso-net.de/document/SPEB__80ed5110e71fb95c3b3bfc1ebb8fa2cd6e141477 SN - 978-3-7910-4473-6 SN - 978-3-7910-4471-2 SN - 978-3-7910-4472-9 SP - 21 EP - 31 PB - Schäffer-Poeschel Verlag CY - Stuttgart ER - TY - BOOK ED - Hölzle, Katharina ED - Tiberius, Victor ED - Surrey, Heike T1 - Perspektiven des Entrepreneurships BT - Unternehmerische Konzepte zwischen Theorie und Praxis N2 - Wo steht die Entrepreneurship-Forschung aktuell und welchen Nutzen stiftet sie für die Gründungspraxis? Das Buch gibt einen repräsentativen Querschnitt durch das breite Spektrum des Entrepreneuerships und zeigt den aktuellen State-of-the-Art auf. Schwerpunktthemen sind: - Entrepreneur-Persönlichkeit - Unternehmerische Organisation - Spezifische Erscheinungsformen des Entrepreneurships - Systemische Betrachtung des Entrepreneurships - Entrepreneurial Ecosystem - Entrepreneurial Education Das Buchprojekt versteht sich als Beitrag zum Theorie-Praxis-Transfer und richtet sich neben Wissenschaftlern auch an Entrepreneure in der Praxis. Y1 - 2020 UR - https://www.wiso-net.de/document/SPEB,ASPE,VSPE__9783791044736569 SN - 978-3-7910-4473-6 SN - 978-3-7910-4471-2 SN - 978-3-7910-4472-9 U6 - https://doi.org/10.34156/9783791044736 PB - Schäffer-Poeschel Verlag CY - Stuttgart ER - TY - CHAP A1 - Hölzle, Katharina A1 - Tiberius, Victor ED - Hölzle, Katharina ED - Tiberius, Victor ED - Surrey, Heike T1 - Aspekte, Standpunkte und Ausblicke BT - Perspektiven des Entrepreneurships T2 - Perspektiven des Entrepreneurships : Unternehmerische Konzepte zwischen Theorie und Praxis Y1 - 2020 UR - https://www.wiso-net.de/document/SPEB__80ed5110e71fb95c3b3bfc1ebb8fa2cd6e141477 SN - 978-3-7910-4473-6 SN - 978-3-7910-4471-2 SN - 978-3-7910-4472-9 SP - 13 EP - 17 PB - Schäffer-Poeschel Verlag CY - Stuttgart ER - TY - CHAP A1 - Weyland, Michael A1 - Pallast, Gregor A1 - Tiberius, Victor ED - Brahm, Taiga ED - Iberer, Ulrich ED - Kärner, Tobias ED - Weyland, Michael T1 - Ökonomisches Denken fördern durch kognitiv aktivierende Aufgaben T2 - Ökonomisches Denken lehren und lernen N2 - In diesem Beitrag möchten wir einen Gedanken des amerikanischen Mathematikers Paul Halmos aufgreifen und konkretisieren. Wir möchten verdeutlichen, dass ökonomisches Denken nicht abstrakt gelehrt, sondern „erfahren“ werden muss, wenn es nachhaltig und in seiner ganzen Breite gefördert werden soll. Dazu dienen kognitiv aktivierende Aufgaben. Was man darunter versteht und welche Funktionen und Qualitätsmerkmale Aufgaben in der ökonomischen Bildung besitzen, verdeutlichen wir in den Abschnitten 1 und 2. Im Praxisteil (Abschnitte 3 bis 8) werden konkrete, unterrichtlich erprobte Beispielaufgaben vorgestellt, mit denen ökonomisches Denken erfolgreich gefördert werden kann. Unser Beitrag schließt mit einer kurzen Skizze wirtschaftsdidaktischer Implikationen (Abschnitt 9). N2 - In this chapter, we refer to the American mathematician Paul Halmos’ notion that economic thinking cannot be taught in an abstract way but has to be “experienced” so that it can be facilitated in a sustainable and broad way. This can be accomplished with cognitively activating tasks. In sections 1 and 2, we define these and explain their functions and quality requirements for economic education. In the practice sections 3 to 8, we show specific exemplary tasks, which have been successfully tested in classes tofoster economic thinking. The chapter concludes with implications for economic education. KW - Ökonomische Bildung KW - kognitive Aktivierung KW - Lernaufgaben KW - ökonomische Experimente KW - Verhaltensökonomie KW - Umweltökonomie KW - economic education KW - cognitive activation KW - tasks KW - classroom experiments KW - behavioral economics KW - environmental economics Y1 - 2022 UR - https://elibrary.utb.de/doi/book/10.3278/9783763973088 SN - 978-3-7639-7048-3 SN - 978-3-7639-7308-8 U6 - https://doi.org/10.3278/9783763973088_25 SP - 26 EP - 48 PB - wbv CY - Bielefeld ER - TY - CHAP A1 - Wulff, Markus A1 - Tiberius, Victor A1 - Mahto, Raj V. ED - Kraus, Sascha ED - Clauß, Thomas ED - Kallmuenzer, Andreas T1 - Mapping the intellectual structure of family firm research and proposing a research agenda T2 - Research handbook on entrepreneurship and innovation in family firms N2 - In this chapter, we conduct bibliometric performance analyses and a co-citation analysis on all articles relating to family firms indexed in Scopus and Web of Science and all articles published in the Family Business Review, Journal of Family Business Management, and the Journal of Family Business Strategy. Based on the literature sample of 4,056 articles published between 1960 and 2020 by 3,600 authors in 783 journals and their 175,163 references, we identify the most productive and most cited journals, the most cited authors, and the 25 most cited articles. Our science mapping reveals the agency theory, definitions, entrepreneurship, internationalization, ownership, resources, socioemotional wealth, and succession as the predominant research themes in family firm research. Whereas entrepreneurship explicitly appears in one of the clusters, innovation does not yet. Based on our findings, we propose a research framework and point to several research gaps to be addressed by future research. KW - bibliometric analysis KW - family firms KW - research agenda Y1 - 2023 SN - 978-1-80088-923-1 SN - 978-1-80088-924-8 U6 - https://doi.org/10.4337/9781800889248.00007 SP - 14 EP - 37 PB - Edward Elgar Publishing CY - Cheltenham ER -