Dokument-ID Dokumenttyp Verfasser/Autoren Herausgeber Haupttitel Abstract Auflage Verlagsort Verlag Erscheinungsjahr Seitenzahl Schriftenreihe Titel Schriftenreihe Bandzahl ISBN Quelle der Hochschulschrift Konferenzname Quelle:Titel Quelle:Jahrgang Quelle:Heftnummer Quelle:Erste Seite Quelle:Letzte Seite URN DOI Abteilungen OPUS4-41685 misc Liepertz, Sven; Borowski, Andreas Testing the Consensus Model The structure and definition of professional knowledge is a continuing focus of science education research. In 2012, a pedagogical content knowledge (PCK) summit was held and it suggested a model of professional knowledge and skill including PCK, which was later often called the Consensus Model (Gess-Newsome, 2015. A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK summit. In A. Berry, P. J. Friedrichsen, & J. Loughran (Eds.), Teaching and learning in science series. Re-examining pedagogical content knowledge in science education (1st ed., pp. 28-42). New York, NY: Routledge). The Consensus Model proposes a potential powerful framework for the relations among teachers' different professional knowledge bases, but to date it has neither been investigated empirically nor systematically. In this study, we investigated the relationships suggested by the Consensus Model among different aspects of teachers' knowledge and skill. A sample of 35 physics teachers and their classes participated in the investigation; both teachers and their students in these classes took paper-and-pencil tests. Furthermore, a lesson taught by each of the teachers was videotaped and analysed. The video analysis focused on the interconnectedness of the content structure of the lesson as representation of the in-class actions of the teachers. The interconnectedness is understood as a direct result of the application of professional knowledge of the teachers to their teaching. The teachers' knowledge showed no significant influence on the interconnectedness of the lesson content structure. However, the results confirmed the influence of interconnectedness and certain aspects of professional knowledge on students' outcomes. Therefore, interconnectedness of content structure could be verified as one indicator of teachers' instructional quality. 2018 22 Postprints der Universität Potsdam : Mathematisch-Naturwissenschaftliche Reihe 482 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-416857 Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät OPUS4-42034 Wissenschaftlicher Artikel Nowak, Anna; Ackermann, Peter; Borowski, Andreas Rahmenthema „Reflexion" im Praxissemester Physik Der Beitrag beschreibt nach einer kurzen Klärung des Begriffs Reflexion und der Klärung der Bedeutung dieses Prozesses für das Lehrkrafthandeln eine spezielle Lerngelegenheit für diesen Prozess im Rahmen des Praxissemesters für Lehramtsstudierende. Um die Reflexionen der Studierenden theoriegeleitet analysieren zu können, wurde ein Modell des Reflexionsprozesses entwickelt, welches kurz vorgestellt wird. Der Schwerpunkt des Beitrags liegt in der Schilderung des (idealtypischen) Ablaufs der Lernsituation. Auf der Basis mehrerer Abläufe mit Lehramtsstudierenden werden am Ende Erfahrungen mit verschiedenen Ausprägungen des Reflexionsprozesses dargestellt. Eine Weiterentwicklung dieses Formats und sein über das Praxissemester hinausgehender Einsatz werden empfohlen. Potsdam Universitätsverlag Potsdam 2018 13 Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung 978-3-86956-442-5 217 230 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-420340 Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB) OPUS4-42014 Wissenschaftlicher Artikel Borowski, Andreas; Lohwaßer, Roswitha Grußworte Potsdam Universitätsverlag Potsdam 2018 1 Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung 978-3-86956-442-5 9 10 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-420149 Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB) OPUS4-41454 Buch (Monographie) Ackermann, Peter; Ahlgrimm, Frederik; Apelojg, Benjamin; Börnert-Ringleb, Moritz; Borowski, Andreas; Ehlert, Antje; Eichler, Constanze; Frohn, Julia; Gehrmann, Marie-Luise; Gerlach, Erin; Goetz, Ilka; Goral, Johanna; Gronostaj, Anna; Grubert, Jana; Güleryüz, Burak; Hacke, Alexander; Heck, Sebastian; Hermanns, Jolanda; Hochmuth, Jörg; Jennek, Julia; Jostes, Brigitte; Jurczok, Anne; Kleemann, Katrin; Kortenkamp, Ulrich; Krauskopf, Karsten; Kücholl, Denise; Kulawiak, Pawel R.; Lauterbach, Wolfgang; Lazarides, Rebecca Christine; Linka, Tim; Löweke, Sebastian; Lohse-Bossenz, Hendrik; Maar, Verena; Nowak, Anna; Ratzlaff, Olaf; Reitz-Koncebovski, Karen; Rother, Stefanie; Scherreiks, Lynn; Schroeder, Christoph; Schwalbe, Anja; Schwill, Andreas; Tosch, Frank; Vock, Miriam; Wagner, Luisa; Westphal, Andrea; Wilbert, Jürgen Borowski, Andreas; Ehlert, Antje; Prechtl, Helmut PSI-Potsdam In Brandenburg kommt der Universität Potsdam eine besondere Rolle zu: Sie ist die einzige, an der zukünftige Lehrerinnen und Lehrer die erste Phase ihres Werdegangs - das Lehramtsstudium - absolvieren können. Vor diesem Hintergrund wurde bereits kurz nach der Gründung im Jahr 1991 das „Potsdamer Modell der Lehrerbildung" entwickelt. Dieses Modell strebt fortlaufend eine enge Verzahnung von Theorie und Praxis über das gesamte Studium hinweg an und bindet hierfür die schulpraktischen Studienanteile in besonderer Weise ein. Eine erneute Stärkung erfuhr die Lehrerbildung im Dezember 2014 mit der Gründung des Zentrums für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB). Aus der koordinierenden Arbeit des Zentrums entstand das fakultätsübergreifende Projekt „Professionalisierung - Schulpraktische Studien - Inklusion" (PSI-Potsdam) das im Rahmen der Qualitätsoffensive Lehrerbildung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung erfolgreich gefördert wurde (2015-2018) und dessen Verlängerung (2019-2023) bewilligt ist. Der vorliegende Band vermittelt in den drei großen Kapiteln „Erhebungsinstrumente", „Seminarkonzepte" und „Vernetzungen" einen Überblick über einige der praxisnahen Forschungszugänge, hochschuldidaktischen Ansätze und Strategien zur Vernetzung innerhalb der Lehrerbildung, die im Rahmen von PSI-Potsdam entwickelt und umgesetzt wurden. Die Beiträge wurden mit dem Ziel verfasst, Kolleginnen und Kollegen an Universitäten und Hochschulen, Akteur_innen des Vorbereitungsdiensts sowie der Fort- und Weiterbildung von Lehrkräften möglichst konkrete Einblicke zu gewähren. Unter der Herausgeberschaft von Prof. Dr. Andreas Borowski (Fachdidaktik Physik), Prof. Dr. Antje Ehlert (Inklusionspädagogik mit dem Förderschwerpunkt Lernen) und Prof. Dr. Helmut Prechtl (Fachdidaktik Biologie) vereinen sich Autor_innen mit breit gestreuter fachdidaktischer und bildungswissenschaftlicher Expertise. Potsdam Universitätsverlag Potsdam 2018 354 Potsdamer Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung 978-3-86956-442-5 1 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-414542 Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB) OPUS4-41853 Wissenschaftlicher Artikel Glowinski, Ingrid; Unverricht, Katja; Borowski, Andreas Erweitertes Fachwissen für den schulischen Kontext als konzeptuelle Grundlage von berufsspezifischen Anteilen des fachwissenschaftlichen Studiums sowie von Fachdidaktik und Fachwissenschaft vernetzenden Lehrveranstaltungen Potsdam Universitätsverlag Potsdam 2018 21 Kohärenz in der universitären Lehrerbildung 978-3-86956-438-8 103 124 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-418535 Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB) OPUS4-41850 Wissenschaftlicher Artikel Borowski, Andreas; Glowinski, Ingrid Vorwort Potsdam Universitätsverlag Potsdam 2018 4 Kohärenz in der universitären Lehrerbildung 978-3-86956-438-8 9 13 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-418503 Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB) OPUS4-41426 Konferenzveröffentlichung Borowski, Andreas; Glowinski, Ingrid; Frister, Jonas; Höttecke, Dietmar; Buth, Katrin; Koenen, Jenna; Masanek, Nicole; Reichwein, Wilko; Scholten, Nina; Sprenger, Sandra; Stender, Peter; Wöhlke, Carina; Komorek, Michael; Freckmann, Janine; Hofmann, Josefine; Niesel, Verena; Richter, Chris; Mehlmann, Nelli; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Unverricht, Katja; Schanze, Sascha; Bittorf, Robert Marten; Meier, Monique; Grospietsch, Finja; Mayer, Jürgen; Gimbel, Katharina; Ziepprecht, Kathrin; Hofmann, Judith; Kramer, Charlotte; Müller, Britta-Kornelia; Rohde, Andreas; Zühlsdorf, Felix; Winkler, Iris; Laging, Ralf; Peter, Carina; Schween, Michael; Härle, Gerhard; Busse, Beatrix; Mahner, Sebastian; Köstler, Verena; Kufner, Sabrina; Mägdefrau, Jutta; Müller, Christian; Beck, Christina; Kriehuber, Eva; Boch, Florian; Engl, Anna-Teresa; Helzel, Andreas; Pickert, Tina; Reiter, Christian; Blasini, Bettina; Nerdel, Claudia; Lewalter, Doris; Schiffhauer, Silke; Richter-Gebert, Jürgen; Bannert, Maria; Maahs, Mirjam; Reißner, Maria; Ungar, Patrizia; von Wachter, Jana-Kristin; Hellmann, Katharina; Zaki, Katja; Pohlenz, Philipp Glowinski, Ingrid; Borowski, Andreas; Gillen, Julia; Schanze, Sascha; von Meien, Joachim Kohärenz in der universitären Lehrerbildung One area that is supported by the project "Qualitätsoffensive Lehrerbildung" (funded by BMBF) is the improvement of collaboration and coordination between studies in the discipline, studies in pedagogical content knowledge, and studies in pedagogical knowledge during teacher education at university. Aiming a better coordination among these three parts of teacher education at university, many of the supported projects have designed and realized university-specific approaches. This conference proceedings volume comprises contributions by 15 of these projects. Seven of those were introduced and discussed in workshops on the occasion of two cross-regional project-conferences in Hannover and Potsdam. Overall, the contributions give a theoretically funded as well as a practice-oriented overview of current approaches and concepts to achieve a better connection between study units concerning studies in content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical knowledge in teacher education. The volume presents university projects, which take effect on different levels (at the level of curriculum and content, at a collegiate level, at the level of structural conditions of universities). The different approaches are described in a way that they can provide a basis for transfer to other subjects or further universities. The contributions are aimed at teacher educators as well as other actors working in the field of teaching- and quality development at universities. All of them can take transferable ideas and impulses from the described concepts and formats. Potsdam Universitätsverlag Potsdam 2018 978-3-86956-438-8 urn:nbn:de:kobv:517-opus4-414267 Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB)