@article{KuhlmannBogumil2018, author = {Kuhlmann, Sabine and Bogumil, J{\"o}rg}, title = {Performance measurement and benchmarking as "reflexive institutions" for local governments}, series = {International journal of public sector management}, volume = {31}, journal = {International journal of public sector management}, number = {4}, publisher = {Emerald Group Publishing Limited}, address = {Bingley}, issn = {0951-3558}, doi = {10.1108/IJPSM-01-2017-0004}, pages = {543 -- 562}, year = {2018}, abstract = {Purpose The purpose of this paper is to discuss different approaches of performance measurement and benchmarking as reflexive institutions for local governments in England, Germany and Sweden from a comparative perspective. Design/methodology/approach These three countries have been selected because they represent typical (most different) cases of European local government systems and reforms. The existing theories on institutional reflexivity point to the potential contribution of benchmarking to public sector innovation and organizational learning. Based on survey findings, in-depth case studies, interviews and document analyses in these three countries, the paper addresses the major research question as to what extent and why benchmarking regimes vary across countries. It derives hypotheses about the impacts of benchmarking on institutional learning and innovation. Findings The outcomes suggest that the combination of three key features of benchmarking, namely - obligation, sanctions and benchmarking authority - in conjunction with country-specific administrative context conditions and local actor constellations - influences the impact of benchmarking as a reflexive institution. Originality/value It is shown in the paper that compulsory benchmarking on its own does not lead to reflexivity and learning, but that there is a need for autonomy and leeway for local actors to cope with benchmarking results. These findings are relevant because policy makers must decide upon the specific governance mix of benchmarking exercises taking their national and local contexts into account if they want them to promote institutional learning and innovation.}, language = {en} } @misc{Rach2007, type = {Master Thesis}, author = {Rach, Yoriko}, title = {Europ{\"a}isierung der deutschen Ministerialverwaltungen : der Beitrag von Twinningprojekten}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-16266}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, year = {2007}, abstract = {Im Rahmen der f{\"u}nften Erweiterungswelle der EU um zw{\"o}lf neue Mitgliedsstaaten setzte die EU-Kommission erstmals auf das Instrument der Verwaltungspartnerschaften. Das sogenannte Twinning umfasst Projekte, bei denen Beh{\"o}rdenmitarbeiter aus Verwaltungen der EU-Mitgliedsstaaten in Partnerbeh{\"o}rden der Beitrittsl{\"a}nder entsandt werden, um diese bei der Umsetzung des EU-Rechtsbestandes zu beraten. Im Gegensatz zur bisherigen Forschungsliteratur, die sich vor allem auf die Europ{\"a}isierung der Beitrittsl{\"a}nder konzentriert, geht die Autorin dieser Forschungsarbeit davon aus, dass Twinning-Projekte auch zur Europ{\"a}isierung der beteiligten deutschen Verwaltungen beitragen. Mithilfe neo-institutionalistischer Ans{\"a}tze entwickelt die Autorin die These, dass Twinning-Projekte den Handlungsspielraum der involvierten Akteure innerhalb der europ{\"a}ischen Dimension erheblich erweitern. Inwieweit diese Akteure die von der EU-Kommission im Rahmen des PHARE-Programms zur Verf{\"u}gung gestellten materiellen und immateriellen Ressourcen tats{\"a}chlich genutzt haben, wurde f{\"u}r vier deutsche Bundesressorts (BMWi, BMU, BMI, BMG) vergleichend untersucht. Als Ergebnis kann festgehalten werden, dass Effekte vertikaler Europ{\"a}isierung stark von der Unterst{\"u}tzung nationaler Entscheidungstr{\"a}ger abh{\"a}ngen. Effekte horizontaler Europ{\"a}isierung in den deutschen Ministerialverwaltungen werden hingegen vom Engagement der einzelnen Akteure bestimmt. Hier entstehen neue Kontakte und Netzwerke, die auf Formen neuartigen Regierens in der EU hinweisen (European Governance).}, language = {de} }