@misc{Juchler2022, author = {Juchler, Ingo}, title = {Rezension zu: Massing, Peter: Politische Bildung in der Bundesrepublik Deutschland : Grundlagen - Kontroversen - Perspektiven. - Frankfurt am Main : Wochenschau Verlag, 2021. - 141 S. - ISBN: 978-3-8252-5720-0}, series = {Zeitschrift f{\"u}r Didaktik der Gesellschaftswissenschaften}, volume = {13}, journal = {Zeitschrift f{\"u}r Didaktik der Gesellschaftswissenschaften}, number = {2}, publisher = {Wochenschau Verlag}, address = {Frankfurt am Main}, issn = {2191-0766}, pages = {146 -- 148}, year = {2022}, language = {de} } @incollection{Juchler2020, author = {Juchler, Ingo}, title = {Politische Urteilsbildung}, series = {Hannah Arendt : Lekt{\"u}ren zur politischen Bildung}, booktitle = {Hannah Arendt : Lekt{\"u}ren zur politischen Bildung}, editor = {Oeftering, Tonio and Meints-Stender, Waltraud and Lange, Dirk}, publisher = {Springer VS}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-658-30675-5}, doi = {10.1007/978-3-658-30676-2_3}, pages = {41 -- 58}, year = {2020}, abstract = {Die F{\"a}higkeit zum politischen Urteilen gilt als das {\"u}bergeordnete Ziel politischer Bildungsbem{\"u}hungen. Epistemologisch nimmt das Theorem der politischen Urteilsbildung seinen Ausgang in der Epoche der Aufkl{\"a}rung. Immanuel Kants Ausf{\"u}hrungen {\"u}ber den Zusammenhang von Aufkl{\"a}rung und M{\"u}ndigkeit in seiner Schrift Beantwortung der Frage: Was ist Aufkl{\"a}rung? bietet eine programmatische Vorlage f{\"u}r die weitere Auseinandersetzung mit M{\"u}ndigkeit und politischer Urteilsbildung. Der K{\"o}nigsberger Philosoph erkl{\"a}rte hierin eingangs: „Aufkl{\"a}rung ist der Ausgang des Menschen aus seiner selbst verschuldeten Unm{\"u}ndigkeit. Unm{\"u}ndigkeit ist das Unverm{\"o}gen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unm{\"u}ndigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Mutes liegt, sich seiner ohne Leitung eines andern zu bedienen. Sapere aude! Habe Mut, dich deines eigenen Verstandes zu bedienen! ist also der Wahlspruch der Aufkl{\"a}rung."}, language = {de} } @phdthesis{Heinzel2021, author = {Heinzel, Mirko Noa}, title = {World Bank staff and project implementation}, year = {2021}, language = {en} } @article{LundgrenSquatritoSommereretal.2023, author = {Lundgren, Magnus and Squatrito, Theresa and Sommerer, Thomas and Tallberg, Jonas}, title = {Introducing the Intergovernmental Policy Output Dataset (IPOD)}, series = {The review of international organizations}, volume = {19}, journal = {The review of international organizations}, publisher = {Springer}, address = {Boston}, issn = {1559-7431}, doi = {10.1007/s11558-023-09492-6}, pages = {117 -- 146}, year = {2023}, abstract = {There is a growing recognition that international organizations (IOs) formulate and adopt policy in a wide range of areas. IOs have emerged as key venues for states seeking joint solutions to contemporary challenges such as climate change or COVID-19, and to establish frameworks to bolster trade, development, security, and more. In this capacity, IOs produce both extraordinary and routine policy output with a multitude of purposes, ranging from policies of historic significance like admitting new members to the more mundane tasks of administering IO staff. This article introduces the Intergovernmental Policy Output Dataset (IPOD), which covers close to 37,000 individual policy acts of 13 multi-issue IOs in the 1980-2015 period. The dataset fills a gap in the growing body of literature on the comparative study of IOs, providing researchers with a fine-grained perspective on the structure of IO policy output and data for comparisons across time, policy areas, and organizations. This article describes the construction and coverage of the dataset and identifies key temporal and cross-sectional patterns revealed by the data. In a concise illustration of the dataset's utility, we apply models of punctuated equilibria in a comparative study of the relationship between institutional features and broad policy agenda dynamics. Overall, the Intergovernmental Policy Output Dataset offers a unique resource for researchers to analyze IO policy output in a granular manner and to explore questions of responsiveness, performance, and legitimacy of IOs.}, language = {en} } @article{LundgrenTallbergSommereretal.2023, author = {Lundgren, Magnus and Tallberg, Jonas and Sommerer, Thomas and Squatrito, Theresa}, title = {When are international organizations responsive to policy problems?}, series = {International studies quarterly : the journal of the International Studies Association}, volume = {67}, journal = {International studies quarterly : the journal of the International Studies Association}, number = {3}, publisher = {Oxford University Press}, address = {Oxford}, issn = {0020-8833}, doi = {10.1093/isq/sqad045}, pages = {14}, year = {2023}, abstract = {When are international organizations (IOs) responsive to the policy problems that motivated their establishment? While it is a conventional assumption that IOs exist to address transnational challenges, the question of whether and when IO policy-making is responsive to shifts in underlying problems has not been systematically explored. This study investigates the responsiveness of IOs from a large-n, comparative approach. Theoretically, we develop three alternative models of IO responsiveness, emphasizing severeness, dependence, and power differentials. Empirically, we focus on the domain of security, examining the responsiveness of eight multi-issue IOs to armed conflict between 1980 and 2015, using a novel and expansive dataset on IO policy decisions. Our findings suggest, first, that IOs are responsive to security problems and, second, that responsiveness is not primarily driven by dependence or power differentials but by problem severity. An in-depth study of the responsiveness of the UN Security Council using more granular data confirms these findings. As the first comparative study of whether and when IO policy adapts to problem severity, the article has implications for debates about IO responsiveness, performance, and legitimacy.}, language = {en} } @article{DuitLimSommerer2023, author = {Duit, Andreas and Lim, Sijeong and Sommerer, Thomas}, title = {The state and the environment}, series = {Politics \& policy}, volume = {51}, journal = {Politics \& policy}, number = {6}, publisher = {Wiley-Blackwell}, address = {Hoboken, NJ}, issn = {1555-5623}, doi = {10.1111/polp.12561}, pages = {1046 -- 1068}, year = {2023}, abstract = {The limitations and possibilities of the state in solving societal problems are perennial issues in the political and policy sciences and increasingly so in studies of environmental politics. With the aim of better understanding the role of the state in addressing environmental degradation through policy making, this article investigates the nexus between the environmental policy outputs and the environmental performance. Drawing on three theoretical perspectives on the state and market nexus in the environmental dilemma, we identify five distinct pathways. We then examine the extent to which these pathways are manifested in the real world. Our empirical investigation covers up to 37 countries for the period 1970-2010. While we see no global pattern of linkages between policy outputs and performance, our exploratory analysis finds evidence of policy effects, which suggest that the state can, under certain circumstances, improve the environment through policy making.}, language = {en} } @incollection{Botsch2023, author = {Botsch, Gideon}, title = {Sinnlose Gewalt?}, series = {Rechte Gewalt : aktuelle Analysen und zeithistorische Perspektiven auf das Land Brandenburg}, booktitle = {Rechte Gewalt : aktuelle Analysen und zeithistorische Perspektiven auf das Land Brandenburg}, editor = {Botsch, Gideon and K{\"o}bberling, Gesa and Schulze, Christoph}, publisher = {Metropol}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-86331-716-4}, pages = {69 -- 92}, year = {2023}, language = {de} } @incollection{Angermann2022, author = {Angermann, Eric}, title = {Peter Dudek und Michael K{\"u}hnen}, series = {Jugend ohne Sinn? eine Spurensuche zu Sinnfragen der jungen Generation 1945-1949}, booktitle = {Jugend ohne Sinn? eine Spurensuche zu Sinnfragen der jungen Generation 1945-1949}, editor = {Braungart, Wolfgang and Guerra, Gabriele and Ulbricht, Justus H.}, publisher = {V\&R unipress}, address = {G{\"o}ttingen}, isbn = {978-3-8471-1508-3}, doi = {10.14220/9783737015080.361}, pages = {361 -- 366}, year = {2022}, language = {de} } @incollection{SchulzeKoebberlingBotsch2023, author = {Schulze, Christoph and K{\"o}bberling, Gesa and Botsch, Gideon}, title = {Vorwort}, series = {Rechte Gewalt : aktuelle Analysen und zeithistorische Perspektiven auf das Land Brandenburg}, booktitle = {Rechte Gewalt : aktuelle Analysen und zeithistorische Perspektiven auf das Land Brandenburg}, editor = {Botsch, Gideon and K{\"o}bberling, Gesa and Schulze, Christoph}, publisher = {Metropol}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-86331-716-4}, pages = {9 -- 18}, year = {2023}, language = {de} } @phdthesis{Mstoiani2023, author = {Mstoiani, Khatuna}, title = {Diese Worte sollst du deinen Kindern einsch{\"a}rfen}, publisher = {epubli}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-7575-0635-3}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {253}, year = {2023}, abstract = {In der vorliegenden Arbeit liegt der Fokus auf jungen russischsprachigen J{\"u}dinnen und Juden, deren Eltern in den 90er Jahren des 20 Jahrhunderts nach Deutschland eingewandert sind. Im Rahmen dieser Studie wird der Bildungsweg dieser MigrantInnengruppe und deren Erfahrungen in Deutschland aus der biographischen Perspektive nachvollzogen. Der Fokus wird insbesondere auf die biographischen Lebenserfahrungen gelegt, d.h. die allgemeinen Lebensumstände, H{\"u}rden und Schwierigkeiten, die die jungen russischsprachigen J{\"u}dinnen und Juden in Deutschland {\"u}berwinden mussten, um auf ihrem Bildungsweg an ihr Ziel zu kommen. Des Weiteren werden die Rolle des sozialen Umfelds auf die Auswahl ihres Bildungsweges sowie ihre Zugehörigkeit und ihr Beitrag zur deutschen Gesellschaft beleuchtet. Ein weiteres Hauptaugenmerk dieser Arbeit liegt auf den gesellschaftlichen, politischen und famili{\"a}ren Rahmenbedingungen, die den BiographInnen den Zugang zum Bildungsweg erm{\"o}glichten. Die in der Arbeit formulierten Forschungsfragen wurden mithilfe der interpretativen Sozialforschung, genauer, der fallrekonstruktiven Auswertung nach Gabriele Rosenthal beantwortet. Über den biographischen Verlauf der Lebensgeschichte der jungen russischsprachigen J{\"u}dinnen und Juden wurde deutlich, dass die BiographInnen in die säkulare Gesellschaft gehen m{\"u}ssen, um ihren Bildungsweg erfolgreich zu gestalten. Dort erfahren sie einen sehr starken Antisemitismus und sind diesem schutzlos ausgeliefert. Bei allen drei Interviewten wurde diese Erfahrung in der Schule gemacht, an einem Ort, an dem sie Schutz erfahren sollten. Diesen Anfeindungen begegneten sie auf unterschiedliche Weise und sie entwickelten verschiedene Handlungsstrategien. Einige BiographInnen setzen sich auf der intellektuellen Ebene bewusst damit auseinander, andere wiederum versuchen, nicht hinzuschauen und es zu ignorieren. Des Weiteren wurde als Resultat der Untersuchung in einigen Fällen ein {\"u}bereinstimmendes, in anderen ein nicht {\"u}bereinstimmendes Passungsverhältnis zwischen elterlichen Vorstellungen und den Bildungswegen der jungen russischsprachigen J{\"u}dinnen und Juden gefunden.}, language = {de} }