@article{FloegeFayJoebgesetal.2016, author = {Fl{\"o}ge, B. and Fay, Doris and J{\"o}bges, M. and Linden, M. and Muschalla, Beate}, title = {Side Effects of Occupational Group Therapy}, series = {Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie}, volume = {84}, journal = {Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie}, publisher = {Thieme}, address = {Stuttgart}, issn = {0720-4299}, doi = {10.1055/s-0042-119026}, pages = {729 -- 732}, year = {2016}, abstract = {Background: Occupational therapy is an important co-therapy in psychiatric therapy. It is a common belief that no risks are associated with occupational therapy. Negative effects caused by group therapy, especially occupational therapy, have not been in the focus of research yet. In this study we want to illustrate possible types and intensities of group side effects through occupational therapy. Patients and Methods: Patients of an inpatient rehabilitation facility filled out the Adverse Treatment Reaction Group Checklist. The checklist contains 47 items divided in six dimensions: group size, content, group participants, group outcome and global. The self-rating used a 5-point likert scale (0 = not at all; 4 = verymuch, extremely stressful) and gives information about types and intensities of the side effects. Results: 88.9 \% of 45 patients reported negative effects of occupational group therapy. 28.9 \% of the patients rated the side effect as at least severe. Discussion: Occupational therapy is associated with side effects as every other group therapy. Possible side effects caused by group therapy should be considered while planning and implementing occupational therapy.}, language = {de} } @article{MuschallaFayHoffmann2016, author = {Muschalla, Beate and Fay, Doris and Hoffmann, Karin}, title = {Inventory for Job Coping and Return Intention (JoCoRi)}, series = {Diagnostica}, volume = {62}, journal = {Diagnostica}, publisher = {Frontiers Research Foundation}, address = {G{\"o}ttingen}, issn = {0012-1924}, doi = {10.1026/0012-1924/a000146}, pages = {143 -- 156}, year = {2016}, abstract = {Ein großer Anteil der Erwerbst{\"a}tigen ist aufgrund gesundheitlicher Einschr{\"a}nkungen einmalig oder mehrfach in seiner Berufsbiografie l{\"a}ngere Zeit arbeitsunf{\"a}hig. Auf Grundlage etablierter psychologischer Konstrukte und empirischer Befunde wurde ein spezifisch arbeitsbezogenes Inventar f{\"u}r Job-Coping und R{\"u}ckkehrintention (JoCoRi) entwickelt. Der Selbsteinsch{\"a}tzungsfragebogen wurde an drei unabh{\"a}ngigen Stichproben (N = 243, N = 337, N = 111) von Rehabilitationspatienten aus Psychosomatik, Orthop{\"a}die, Kardiologie und Neurologie gepr{\"u}ft. Faktorenanalytische Ergebnisse der ersten Stichprobe best{\"a}tigen eine mehrfaktorielle Struktur. Das Inventar enth{\"a}lt 30 Items in 7 Skalen: 1. Arbeitsbezogene R{\"u}ckkehrintention und -planung, 2. Arbeitsbezogene Selbstwirksamkeitserwartung, 3. Arbeitsbezogene Selbstberuhigung und Selbstinstruktion, 4. Arbeitsbezogene externale Kontroll{\"u}berzeugung, 5. Aktives Coping am Arbeitsplatz, 6. Bedeutung der Arbeit, 7. Kontroll{\"u}berzeugung bzgl. der Arbeitsaufnahme. Die Varianzaufkl{\"a}rung liegt bei 68 \%. 25 Items haben Hauptladungen > .60. Interne Konsistenzen und Trennsch{\"a}rfen sind {\"u}berwiegend zufriedenstellend. Die Modellg{\"u}te der konfirmatorischen Faktorenanalyse ist {\"u}berzeugend. Das Modell ist in einer unabh{\"a}ngigen Stichprobe stabil (N = 337). Die Skalen wurden mit inhaltlich analogen Globalkonstrukten validiert. Die mehrfaktorielle Struktur kann in der zweiten Stichprobe repliziert werden. Eine l{\"a}ngsschnittliche Analyse der dritten Stichprobe pr{\"u}ft die pr{\"a}diktive Validit{\"a}t der R{\"u}ckkehrintentionsskala; sie wird hinsichtlich Arbeitsunf{\"a}higkeitsdauer und Arbeitsf{\"a}higkeitsstatus best{\"a}tigt.}, language = {de} }