@article{FloegeFayJoebgesetal.2016, author = {Fl{\"o}ge, B. and Fay, Doris and J{\"o}bges, M. and Linden, M. and Muschalla, Beate}, title = {Side Effects of Occupational Group Therapy}, series = {Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie}, volume = {84}, journal = {Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie}, publisher = {Thieme}, address = {Stuttgart}, issn = {0720-4299}, doi = {10.1055/s-0042-119026}, pages = {729 -- 732}, year = {2016}, abstract = {Background: Occupational therapy is an important co-therapy in psychiatric therapy. It is a common belief that no risks are associated with occupational therapy. Negative effects caused by group therapy, especially occupational therapy, have not been in the focus of research yet. In this study we want to illustrate possible types and intensities of group side effects through occupational therapy. Patients and Methods: Patients of an inpatient rehabilitation facility filled out the Adverse Treatment Reaction Group Checklist. The checklist contains 47 items divided in six dimensions: group size, content, group participants, group outcome and global. The self-rating used a 5-point likert scale (0 = not at all; 4 = verymuch, extremely stressful) and gives information about types and intensities of the side effects. Results: 88.9 \% of 45 patients reported negative effects of occupational group therapy. 28.9 \% of the patients rated the side effect as at least severe. Discussion: Occupational therapy is associated with side effects as every other group therapy. Possible side effects caused by group therapy should be considered while planning and implementing occupational therapy.}, language = {de} } @article{Muschalla2014, author = {Muschalla, Beate}, title = {Capacity-oriented behavior therapy in mental disorders}, series = {Verhaltenstherapie}, volume = {24}, journal = {Verhaltenstherapie}, number = {1}, publisher = {Karger}, address = {Basel}, issn = {1016-6262}, doi = {10.1159/000358737}, pages = {48 -- 55}, year = {2014}, abstract = {Capacity-Oriented Behavior Therapy in Mental Disorders Mental disorders come along with the impairment of activities and capacities of daily live. Behavior therapy often uses capacity trainings for improving compensatory behavior, beside symptom reduction as such. This article gives an overview on how behavior therapy techniques can be used to improve compensatory behavior in different capacity domains that were conceptually derived from the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) and which are often impaired in mental disorders.}, language = {de} } @article{Muschalla2014, author = {Muschalla, Beate}, title = {Work-related anxieties in research and practice}, series = {Zeitschrift f{\"u}r Arbeits- und Organisationspsychologie : german journal of work and organizational psychology}, volume = {58}, journal = {Zeitschrift f{\"u}r Arbeits- und Organisationspsychologie : german journal of work and organizational psychology}, number = {4}, publisher = {Hogrefe}, address = {G{\"o}ttingen}, issn = {0932-4089}, doi = {10.1026/0932-4089/a000166}, pages = {206 -- 214}, year = {2014}, abstract = {Workplaces contain by their very nature different anxiety-provoking characteristics. When workplace-related anxieties manifest, absenteeism, long-term-sick leave, and even disability pension can be the consequences. In medical-vocational rehabilitation about 30-60 \% of the patients suffer from workplace-related anxieties that are often a barrier for return to work. Even in mentally healthy employees, 5 \% said that they were prone to ask for a sick leave certificate due to workplace-related anxieties. Future research should focus on workplace-related anxieties not only in rehabilitation, but more earlier, i. e. in the workplace. The concept of workplace-related anxieties offers ideas which can be useful in mental-health-oriented work analysis, employee-workplace-fit, and job design.}, language = {de} } @article{MuschallaFayHoffmann2016, author = {Muschalla, Beate and Fay, Doris and Hoffmann, Karin}, title = {Inventory for Job Coping and Return Intention (JoCoRi)}, series = {Diagnostica}, volume = {62}, journal = {Diagnostica}, publisher = {Frontiers Research Foundation}, address = {G{\"o}ttingen}, issn = {0012-1924}, doi = {10.1026/0012-1924/a000146}, pages = {143 -- 156}, year = {2016}, abstract = {Ein großer Anteil der Erwerbst{\"a}tigen ist aufgrund gesundheitlicher Einschr{\"a}nkungen einmalig oder mehrfach in seiner Berufsbiografie l{\"a}ngere Zeit arbeitsunf{\"a}hig. Auf Grundlage etablierter psychologischer Konstrukte und empirischer Befunde wurde ein spezifisch arbeitsbezogenes Inventar f{\"u}r Job-Coping und R{\"u}ckkehrintention (JoCoRi) entwickelt. Der Selbsteinsch{\"a}tzungsfragebogen wurde an drei unabh{\"a}ngigen Stichproben (N = 243, N = 337, N = 111) von Rehabilitationspatienten aus Psychosomatik, Orthop{\"a}die, Kardiologie und Neurologie gepr{\"u}ft. Faktorenanalytische Ergebnisse der ersten Stichprobe best{\"a}tigen eine mehrfaktorielle Struktur. Das Inventar enth{\"a}lt 30 Items in 7 Skalen: 1. Arbeitsbezogene R{\"u}ckkehrintention und -planung, 2. Arbeitsbezogene Selbstwirksamkeitserwartung, 3. Arbeitsbezogene Selbstberuhigung und Selbstinstruktion, 4. Arbeitsbezogene externale Kontroll{\"u}berzeugung, 5. Aktives Coping am Arbeitsplatz, 6. Bedeutung der Arbeit, 7. Kontroll{\"u}berzeugung bzgl. der Arbeitsaufnahme. Die Varianzaufkl{\"a}rung liegt bei 68 \%. 25 Items haben Hauptladungen > .60. Interne Konsistenzen und Trennsch{\"a}rfen sind {\"u}berwiegend zufriedenstellend. Die Modellg{\"u}te der konfirmatorischen Faktorenanalyse ist {\"u}berzeugend. Das Modell ist in einer unabh{\"a}ngigen Stichprobe stabil (N = 337). Die Skalen wurden mit inhaltlich analogen Globalkonstrukten validiert. Die mehrfaktorielle Struktur kann in der zweiten Stichprobe repliziert werden. Eine l{\"a}ngsschnittliche Analyse der dritten Stichprobe pr{\"u}ft die pr{\"a}diktive Validit{\"a}t der R{\"u}ckkehrintentionsskala; sie wird hinsichtlich Arbeitsunf{\"a}higkeitsdauer und Arbeitsf{\"a}higkeitsstatus best{\"a}tigt.}, language = {de} } @article{MuschallaKesslerSchwantesetal.2013, author = {Muschalla, Beate and Kessler, U. and Schwantes, U. and Linden, M.}, title = {Rehabilitationsbedarf bei Hausarztpatienten mit psychischen St{\"o}rungen}, series = {Die Rehabilitation : Zeitschrift f{\"u}r Praxis und Forschung in der Rehabilitation}, volume = {52}, journal = {Die Rehabilitation : Zeitschrift f{\"u}r Praxis und Forschung in der Rehabilitation}, number = {4}, publisher = {Thieme}, address = {Stuttgart}, issn = {0034-3536}, doi = {10.1055/s-0032-1327587}, pages = {252 -- 257}, year = {2013}, abstract = {Hintergrund: Rehabilitationsmedizin ist nach \S 2 und \S 26 SGB IX die medizinische Spezialdisziplin zur Vorbeugung, Diagnostik und Behandlung chronischer Erkrankungen. Dies betrifft in besonderem Maße psychische Erkrankungen. Die Behandlung chronischer Erkrankungen erfordert in der Regel eine komplexe und multimodale Langzeitbetreuung, bei der niedergelassenen {\"A}rzten eine zentrale Rolle zukommt. Allerdings gibt es bislang nur wenig ausgearbeitete Konzepte zu den rehabilitationsmedizinischen Aufgaben niedergelassener {\"A}rzte und den ihnen zur Verf{\"u}gung stehenden diesbez{\"u}glichen Behandlungsoptionen. Methoden: Zur Kl{\"a}rung der Frage, welche Rolle rehamedizinische Aspekte in der Hausarztpraxis haben, wurden im ersten Schritt 40 niedergelassene {\"A}rzte zum gesch{\"a}tzten Anteil chronisch psychisch kranker Patienten in ihrer Praxis befragt. Im zweiten Schritt wurden 1 451 Patienten im Alter von 18 bis 60 Jahren mittels des WHO-5-Screenings zum psychischen Wohlbefinden, dem IMET-Fragebogen zu Teilhabest{\"o}rungen, der Burvillskala zur Multimorbidit{\"a}t und Fragen zum psychischen Erkrankungsstatus und Arbeitsstatus untersucht. Ergebnisse:Im Durchschnitt sch{\"a}tzten die Haus{\"a}rzte den Anteil ihrer Patienten mit psychischen Erkrankungen auf 41,9\% (SD=18,2; Range 15-90\%).Von den Patienten gaben 46,5\% an, unter psychischen Beschwerden zu leiden. 38,3\% der Patienten sagten, dass die Probleme bereits seit 6 Monaten oder l{\"a}nger bestehen (chronisch), und 26,9\% erkl{\"a}rten, dass sie die Beschwerden in den letzten 6 Monaten durchg{\"a}ngig erlebt haben (persistierend). Insgesamt litten 29,7\% der 18- bis 60-j{\"a}hrigen Hausarztpatienten unter chronischen psychischen Beschwerden mit zus{\"a}tzlich relevanten Teilhabest{\"o}rungen. Schlussfolgerungen: Patienten mit chronischen psychischen Problemen und Teilhabest{\"o}rungen sind in Praxen niedergelassener {\"A}rzte h{\"a}ufig anzutreffen. Niedergelassene {\"A}rzte und insbesondere Haus{\"a}rzte sind demnach zu einem wesentlichen Teil ihrer T{\"a}tigkeit als Rehabilitationsmediziner anzusehen. In ihren H{\"a}nden liegt die Diagnostik, Behandlung, Koordinierung und Langzeitf{\"u}hrung der chronisch Kranken, wie auch die sozialmedizinische Betreuung, von der Feststellung einer Arbeitsunf{\"a}higkeit bis hin zur Einleitung station{\"a}rer Rehamaßnahmen. Die Bedeutung der niedergelassenen {\"A}rzte im Rehaprozess verdient organisatorisch wie wissenschaftlich mehr Aufmerksamkeit.}, language = {de} }