@article{Prickett2011, author = {Prickett, David James}, title = {'We will show you Berlin' space, leisure, flanerie and sexuality}, series = {Leisure studies : the journal of the Leisure Studies Association}, volume = {30}, journal = {Leisure studies : the journal of the Leisure Studies Association}, number = {2}, publisher = {Routledge, Taylor \& Francis Group}, address = {Abingdon}, issn = {0261-4367}, doi = {10.1080/02614367.2010.523836}, pages = {157 -- 177}, year = {2011}, abstract = {Both the seat of the German government and the capitol of queer German culture, Berlin has been that spatial nexus of politics, sexuality and gender, work and leisure that has enabled the development of multifarious sexual and gender identities. This has caused celebration and consternation among Germans and foreigners alike. Contemporary studies of urban homosexual space cite an erosion of its 'authenticity' when cities market homosexual space in order to attract tourists. My literary analysis shows that Berlin's homosexual male culture and space had already been subject to commoditisation in the Weimar period (1918-1933), when Berliners discovered marketing potential in the French slight la vice allemand [the German vice] - male homosexuality. This article's examination of Weimar Berlin's spatial binary as 'sexy space' and 'sexualised place' in literature by Klaus Mann and Curt Moreck engages with current debates in leisure studies on the gendering and sexing of geography and leisure. Central to this re-evaluation of leisure and tourism in Weimar Berlin is my discussion of flanerie: the figure of the flaneuse indicates that flanerie was not the lone dominion of heterosexual men. In the context of urban leisure and male homosexuality, I argue that Weimar Berlin consistently and successfully negotiated its dual function of sexy space (allowing self-fashioning for homosexual men in Berlin) and sexualised place (voyeurism and sexual exploration for Berlin's newcomers and tourists).}, language = {en} } @article{Ette2011, author = {Ette, Ottmar}, title = {Memory, history, knowledges of the living together on to know living together of the literature}, series = {Isegor{\´i}a : revista de filosof{\´i}a moral y pol{\´i}tica}, journal = {Isegor{\´i}a : revista de filosof{\´i}a moral y pol{\´i}tica}, number = {45}, publisher = {Consejo Superior de Investigaciones Cientificas}, address = {Madrid}, issn = {1130-2097}, pages = {545 -- 573}, year = {2011}, abstract = {Cultures and societies develop in a certain moment and within a certain context an awareness of how to live together, which not only has to be enriched continuously, but can also be lost or destroyed to a greater or smaller measure. Literature is, in its capacity as highly dynamic and interactive heritage and generator of life knowledge, that multilingual wisdom, which in dense form can find basic gnosemes of a good living, knowing how to survive and how to live together, which are crucial for the future of our planet and its very different manifestations of life.}, language = {es} } @misc{Boide2011, type = {Master Thesis}, author = {Boide, Silvia}, title = {Strategien der Ged{\"a}chtnisreflexion bei der Inszenierung von Erinnerung in Literatur und bildender Kunst}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-59807}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, year = {2011}, abstract = {Die Arbeit geht aus von der Annahme, dass Literatur und Malerei, obgleich sie ihren Darstellungsformen entsprechend unterschiedliche Werkzeuge oder Strategien nutzen, {\"a}hnliche Potentiale der Ged{\"a}chtnisreflexion f{\"u}r den Rezipienten bereitstellen. Selbst wenn die Strategien zur Erlangung eines Potentials der Reflexion von Ged{\"a}chtnis also an die jeweilige Disziplin gebunden sind, so k{\"o}nnen doch die reflektierten Aspekte {\"a}hnliche sein. Ziel dieser Arbeit ist es, zu zeigen, dass in Theorie und Praxis solche {\"U}berschneidungen auffindbar sind. Dabei sollen Literatur und bildende Kunst (hier: Malerei) als zwei von vielen m{\"o}glichen Erinnerungsmedien und ihre Funktionen innerhalb eines kollektiven Ged{\"a}chtnisses als solche dargestellt werden. Speziell befasst sich die Arbeit dann mit der Funktion der Reflexion des kollektiven Erinnerns als Wirkungspotential, das im Rezeptionsprozess aktualisiert werden kann. Verschiedene Strategien der Ged{\"a}chtnisreflexion werden unterschieden und in den drei Anwendungsbeispielen analysiert. Die Arbeit fasst zun{\"a}chst einige von den Studien Jan und Aleida Assmanns ausgehende narratologische Konzepte zur Erinnerungskultur zusammen, darunter die Ans{\"a}tze von Astrid Erll und Birgit Neumann. Es kristalliert sich eine Unterscheidung von Ged{\"a}chtnisbildung und Ged{\"a}chtnisreflexion heraus. Genauer in den Blick genommen wird Astrid Erlls Modell einer „Rhetorik des kollektiven Ged{\"a}chtnisses." Auf drei Textebenen, der Handlungsebene, der Textstruktur und der sprachlichen Ebene k{\"o}nnen Potentiale der Ged{\"a}chtnisreflexion beschrieben werden. Anhand dieser Unterteilungen werden im Anwendungsteil dann zwei literarische Prosatexte der gegenw{\"a}rtigen Erinnerungsliteratur in den Blick genommen. Beide Texte, sowohl Grass' Im Krebsgang als auch Timms Halbschatten weisen vielf{\"a}ltige Strategien der Ged{\"a}chtnisreflexion auf, die sich aber in ihrer Schwerpunktbildung voneinander unterscheiden. Zudem wird die Methodik auf den Gem{\"a}ldezyklus 18. Oktober 1977 des Malers Gerhard Richter angewandt.}, language = {de} }