@phdthesis{Grochowska2010, author = {Grochowska, Marta}, title = {{\"O}konomische, soziale und r{\"a}umliche Folgen der saisonalen Arbeitsmigration im Herkunftsgebiet : am Beispiel der Region Konin (Polen)}, address = {Potsdam}, pages = {196 S.}, year = {2010}, language = {de} } @article{GermerNeillKruscheetal.2010, author = {Germer, Sonja and Neill, Christopher and Krusche, Alex V. and Elsenbeer, Helmut}, title = {Influence of land-use change on near-surface hydrological processes : undisturbed forest to pasture}, issn = {0022-1694}, doi = {10.1016/j.jhydrol.2009.11.022}, year = {2010}, abstract = {Soil compaction that follows the clearing of tropical forest for cattle pasture is associated with lower soil hydraulic conductivity and increased frequency and volume of overland flow. We investigated the frequency of perched water tables, overland flow and stormflow in an Amazon forest and in an adjacent 25-year-old pasture cleared from the same forest. We compared the results with the frequencies of these phenomena estimated from comparisons of rainfall intensity and soil hydraulic conductivity. The frequency of perched water tables based on rainfall intensity and soil hydraulic conductivity was expected to double in pasture compared with forest. This corresponded closely with an approximate doubling of the frequency of stormflow and overland flow in pasture. In contrast, the stormflow volume in pasture increased 17-fold. This disproportional increase of stormflow resulted from overland flow generation over large areas of pasture, while overland flow generation in the forest was spatially limited and was observed only very near the stream channel. In both catchments, stormflow was generated by saturation excess because of perched water tables and near-surface groundwater levels. Stormflow was occasionally generated in the forest by rapid return flow from macropores, while slow return flow from a continuous perched water table was more common in the pasture. These results suggest that deforestation for pasture alters fundamental mechanisms of stormflow generation and may increase runoff volumes over wide regions of Amazonia.}, language = {en} } @phdthesis{Zubaidah2010, author = {Zubaidah, Teti}, title = {Spatio-temporal characteristics of the geomagnetic field over the Lombok Island, the Lesser Sunda Islands region : new geological, tectonic, and seismo-electromagnetic insights along the Sunda-Banda Arcs transition}, address = {Potsdam}, pages = {XV, 117 S. : Ill., graph. Darst.}, year = {2010}, language = {en} } @phdthesis{Meyn2010, author = {Meyn, Andrea}, title = {Wildfire-climate relationships : conceptual model and regional-scale analyses}, address = {Potsdam}, pages = {148 S.}, year = {2010}, language = {en} } @phdthesis{Budke2010, author = {Budke, Alexandra}, title = {Und der Zukunft abgewandt}, series = {Eckert : die Schriftenreihe ; Studien des Georg-Eckert-Instituts zur Internationalen Bildungsmedienforschung}, journal = {Eckert : die Schriftenreihe ; Studien des Georg-Eckert-Instituts zur Internationalen Bildungsmedienforschung}, number = {127}, publisher = {V \& R Unipress}, address = {G{\"o}ttingen}, isbn = {978-3-89971-627-6}, issn = {2198-6320}, pages = {409}, year = {2010}, abstract = {Seit dem Ende der DDR, das den Zusammenbruch des Ostblocks und damit die Beendigung des »Kalten Kriegs« einleitete, wird verst{\"a}rkt versucht, das Wesen dieses Staates zu definieren und damit seine Folgen auf wirtschaftlicher, sozialer, psychologischer und bildungspolitischer Ebene zu verstehen und einzuordnen. Alexandra Budke analysiert in diesem Band das Schulfach Geographie, das neben der Staatsb{\"u}rgerkunde und der Geschichte ein zentrales Fach war und in dem die in den Lehrpl{\"a}nen definierte »staatsb{\"u}rgerliche, weltanschauliche oder ideologische Erziehung« auf der Grundlage des Marxismus-Leninismus stattfinden sollte. Sie kl{\"a}rt, inwiefern Geographieunterricht in der DDR genutzt wurde, um geopolitische Interessen des Staates zu kommunizieren und zu verbreiten. Damit l{\"a}sst sich durch die detaillierte Analyse des Fachunterrichts auch die Frage beantworten, ob Sch{\"u}lerInnen im Unterricht politisch manipuliert wurden und welche Handlungsm{\"o}glichkeiten die zentralen Akteure des Unterrichts, die LehrerInnen und die Sch{\"u}lerInnen, im Rahmen der durch die Bildungspolitik gesetzten curricularen Vorgaben wahrgenommen haben.}, language = {de} } @article{KorthRolfes2010, author = {Korth, Marcel and Rolfes, Manfred}, title = {Unsicheres S{\"u}dafrika = unsichere WM 2010? : {\"U}berlegungen und Erkenntnisse zur medialen Berichterstattung im Vorfeld der Fußball-Weltmeisterschaft}, isbn = {978-3-86099-645-4}, year = {2010}, language = {de} }