@book{Raters, author = {Raters, Marie-Luise}, title = {Ethisches Argumentieren}, publisher = {J.B. Metzler}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-662-61763-2}, doi = {10.1007/978-3-662-61764-9}, pages = {XI, 194}, abstract = {Moralische {\"U}berzeugungen hat jeder. Aber schwierig wird es, wenn die {\"U}berzeugungen vor anderen begr{\"u}ndet und verteidigt werden sollen. Das Arbeitsbuch f{\"u}hrt in die wichtigsten Techniken des ethischen Argumentierens ein. Dabei besteht die Besonderheit darin, dass praktische {\"U}bungen pr{\"a}sentiert werden, mit denen sich das ethische Argumentieren an Beispielen ein{\"u}ben l{\"a}sst. In einem einf{\"u}hrenden Teil werden die Grundlagen pr{\"a}sentiert: Es geht um das moralische Urteil und um den Unterschied zwischen deskriptiven und normativen Pr{\"a}missen eines moralischen Arguments. Im ersten Hauptteil wird dann ein historischer {\"U}berblick {\"u}ber die wichtigsten Argumentationsweisen der Ethik gegeben: Wie w{\"u}rde ein Deontologe ein bestimmtes moralisches Problem im Gegensatz zu einer Utilitaristin oder einem Intuitionisten l{\"o}sen? Im zweiten Hauptteil geht es um etablierte Argumentationsformen der Angewandten Ethik: Wie funktioniert ein Dammbruchargument, was ist ein Doppelwirkungsargument etc.? - In 2-farbiger Gestaltung, mit zahlreichen {\"U}bungen, Tipps und weiterf{\"u}hrender Literatur.}, language = {de} } @phdthesis{Boehne2019, author = {B{\"o}hne, Sebastian}, title = {Different degrees of formality}, doi = {10.25932/publishup-42379}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-423795}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {VI, 167}, year = {2019}, abstract = {In this thesis we introduce the concept of the degree of formality. It is directed against a dualistic point of view, which only distinguishes between formal and informal proofs. This dualistic attitude does not respect the differences between the argumentations classified as informal and it is unproductive because the individual potential of the respective argumentation styles cannot be appreciated and remains untapped. This thesis has two parts. In the first of them we analyse the concept of the degree of formality (including a discussion about the respective benefits for each degree) while in the second we demonstrate its usefulness in three case studies. In the first case study we will repair Haskell B. Curry's view of mathematics, which incidentally is of great importance in the first part of this thesis, in light of the different degrees of formality. In the second case study we delineate how awareness of the different degrees of formality can be used to help students to learn how to prove. Third, we will show how the advantages of proofs of different degrees of formality can be combined by the development of so called tactics having a medium degree of formality. Together the three case studies show that the degrees of formality provide a convincing solution to the problem of untapped potential.}, language = {en} }