@incollection{GronauVladovaThim2008, author = {Gronau, Norbert and Vladova, Gergana and Thim, Christof}, title = {Umgang mit Wissen im interkulturellen Vergleich}, series = {Umgang mit Wissen im interkulturellen Vergleich : Beitr{\"a}ge aus Forschung und Unternehmenspraxis ; Acatech-Workshop, Potsdam, 20. Mai 2008}, volume = {2008}, booktitle = {Umgang mit Wissen im interkulturellen Vergleich : Beitr{\"a}ge aus Forschung und Unternehmenspraxis ; Acatech-Workshop, Potsdam, 20. Mai 2008}, publisher = {Fraunhofer-IRB-Verl.}, address = {Stuttgart}, isbn = {978-3-8167-7822-6}, pages = {11 -- 25}, year = {2008}, abstract = {Die Bedeutung der Ressource Wissen f{\"u}r die Unternehmensentwicklung ist heutzutage unumstritten. Um wettbewerbsf{\"a}hig bleiben zu k{\"o}nnen, m{\"u}ssen Unternehmen die Erzeugung, Teilung und systematische Nutzung von Wissen f{\"o}rdern. Dabei stehen sowohl die individuelle Wissensbasis (und damit jeder Mitarbeiter) als auch die kollektive Wissensbasis (und damit das ganze Unternehmen) im Vordergrund. Der Faktor Kultur gewinnt in diesem Zusammenhang zunehmend an Bedeutung: Er beeinflusst alle drei Ebenen des Wissensmanagements - Mensch, Organisation und Technologie. Neben den Besonderheiten der Organisationskultur und der Kultur unterschiedlicher Mitarbeitergruppen sind in international agierenden Unternehmen auch die spezifischen Merkmale der jeweiligen Landeskultur zu ber{\"u}cksichtigen. Gemeinsam mit dem Lehrstuhl f{\"u}r Wirtschaftsinformatik und Electronic Government der Universit{\"a}t Potsdam hat acatech im Mai 2008 einen Workshop mit Vertretern aus Wirtschaft, Politik und Wissenschaft zum Umgang mit Wissen im interkulturellen Vergleich veranstaltet. Vor diesem Hintergrund entstand der acatech diskutiert-Band "Umgang mit Wissen im interkulturellen Vergleich - Beitr{\"a}ge aus Forschung und Unternehmenspraxis". Darin enthalten sind Beitr{\"a}ge, die u. a. danach fragen, welche wechselseitigen Beziehungen zwischen Technik und Kultur bestehen, inwieweit Experten- und Wissensnetzwerke als interkulturelles Instrument zum Umgang mit Wissen geeignet sind, wie Unternehmen ihre Mitarbeiter auf Auslandseins{\"a}tze und die Begegnung mit fremden Kulturen vorbereiten k{\"o}nnen und welche Rolle Kommunikation als Methode des Wissenstransfers spielt.}, language = {de} } @article{Apelojg2009, author = {Apelojg, Benjamin}, title = {Personalauswahl}, series = {Personal-Manager : Zeitschrift f{\"u}r Human Resources}, volume = {61}, journal = {Personal-Manager : Zeitschrift f{\"u}r Human Resources}, number = {1}, editor = {Wagner, Dieter}, publisher = {HRM Research Inst.}, address = {Wien}, issn = {1612-2836}, pages = {12 -- 13}, year = {2009}, language = {de} } @incollection{BalderjahnOloko2009, author = {Balderjahn, Ingo and Oloko, Shamsey}, title = {Cause related Marketing als Instrument zur strategischen Unternehmensf{\"u}hrung}, series = {Ganzheitliche Unternehmensf{\"u}hrung in dynamischen M{\"a}rkten : Festschrift f{\"u}r Univ.-Prof. Dr. Armin T{\"o}pfer}, booktitle = {Ganzheitliche Unternehmensf{\"u}hrung in dynamischen M{\"a}rkten : Festschrift f{\"u}r Univ.-Prof. Dr. Armin T{\"o}pfer}, publisher = {Gabler}, address = {Wiesbaden}, isbn = {978-3-8349-1244-2 (print)}, doi = {10.1007/978-3-8349-8787-7_12}, publisher = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {233 -- 248}, year = {2009}, abstract = {Die weltweite Forderung nach einer Zunahme der gesellschaftlichen Verantwortung der Unternehmen ist in den letzten Jahren {\"u}ber alle Anspruchsgruppen (Stakeholder) hinweg stetig gr{\"o}ßer geworden.1 Die {\"U}bernahme eben dieser Verantwortung findet in dem facettenreichen Begriff der Corporate Social Responsibility (CSR) ihren Ausdruck. Diesem Leitbild entsprechend verpflichten sich Unternehmen zum verantwortungsbewussten Verhalten gegen{\"u}ber Eigent{\"u}mern, Konsumenten, Lieferanten, Mitarbeitern und der Gesellschaft als Ganzes.2 Eine CSR-Strategie, die ein ausgewogenes Maß der 'Triple-Bottom-Line' bestehend aus sozialen, {\"o}kologischen und {\"o}konomischen Aspekten ber{\"u}cksichtigt, wird mittlerweile als Notwendigkeit daf{\"u}r angesehen, dass ein Unternehmen auch in Zukunft seine 'license to operate', d.h. seine gesellschaftliche Unterst{\"u}tzung f{\"u}r die Gesch{\"a}ftst{\"a}tigkeit beh{\"a}lt bzw. sichert.}, language = {de} } @incollection{BalderjahnOloko2009, author = {Balderjahn, Ingo and Oloko, Shamsey}, title = {Cause related Marketing in Deutschland : eine kritische Bestandsaufnahme}, series = {Die Moral der Unternehmenskommunikation : lohnt es sich, gut zu sein?}, booktitle = {Die Moral der Unternehmenskommunikation : lohnt es sich, gut zu sein?}, publisher = {Herbert von Halem}, address = {K{\"o}ln}, isbn = {978-3-938258-48-4}, publisher = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {362 -- 379}, year = {2009}, language = {de} } @article{BalderjahnOloko2009, author = {Balderjahn, Ingo and Oloko, Shamsey}, title = {Cause related Marketing}, series = {Die Betriebswirtschaft : DBW}, volume = {69}, journal = {Die Betriebswirtschaft : DBW}, number = {6}, publisher = {Sch{\"a}ffer-Poeschel}, address = {Stuttgart}, issn = {0342-7064}, pages = {766 -- 771}, year = {2009}, language = {de} } @article{BalderjahnGloecknerPeyer2010, author = {Balderjahn, Ingo and Gl{\"o}ckner, Alexandra and Peyer, Mathias}, title = {Die LOHAS im Kontext der Sinus-Milieus}, series = {Marketing review St. Gallen : die neue Thexis-Marketingfachzeitschrift f{\"u}r Theorie und Praxis}, volume = {27}, journal = {Marketing review St. Gallen : die neue Thexis-Marketingfachzeitschrift f{\"u}r Theorie und Praxis}, number = {5}, publisher = {Thexis Verlag}, address = {St. Gallen}, issn = {1865-6544}, doi = {10.1007/s11621-010-0076-8}, pages = {36 -- 41}, year = {2010}, abstract = {Aktuelle Diskussionen im Kontext des nachhaltigen Konsums sind ohne den LOHAS (Lifestyle of Health and Sustainability) als neuartige Zielgruppe kaum noch denkbar. Auch wenn der LOHAS die zentralen Anforderungen an das Lebensstilkonzept erf{\"u}llt, so lassen sich die abgeleiteten Implikationen nur schwierig in ein operativ erfolgreiches Nachhaltigkeitsmarketing {\"u}bertragen. Die Verortung des LOHAS innerhalb der Sinus-Milieus kann die Unsch{\"a}rfe dieses Ansatzes reduzieren und so zus{\"a}tzlich Informationen f{\"u}r das Marketing bereitstellen.}, language = {de} } @book{Kleger2011, author = {Kleger, Heinz}, title = {Solidarit{\"a}t in der Euro-Krise}, series = {WeltTrends Spezial}, volume = {4}, journal = {WeltTrends Spezial}, publisher = {WeltTrends e.V}, address = {Potsdam}, isbn = {978-3-941880-27-6}, issn = {2193-0627}, pages = {9}, year = {2011}, abstract = {Ende Juli 2011 jubelt die europ{\"a}ische Presse: Endlich gebe es die n{\"o}tige Solidarit{\"a}t in der Euro-Zone. Die Angriffe der Rating-Agenturen k{\"o}nnten abgewehrt, die Interessen der Finanzm{\"a}rkte befriedet werden. Was aber heißt Solidarit{\"a}t hier und heute? Wie ist sie in der Europ{\"a}ischen Union verankert, formal, rechtlich und politisch? Mit was f{\"u}r einer Krise haben wir es {\"u}berhaupt zu tun? Was verbindet die eingeforderte Solidarit{\"a}t mit der Demokratie? Und welche Rolle spielt Deutschland in dieser Krise? Antworten auf diese Fragen bietet der Text von Heinz Kleger.}, language = {de} } @article{BalderjahnOloko2011, author = {Balderjahn, Ingo and Oloko, Shamsey}, title = {On the Moral Value of Cause related Marketing}, series = {Marketing : ZFP}, volume = {33}, journal = {Marketing : ZFP}, number = {2}, publisher = {C. H. Beck}, address = {M{\"u}nchen}, issn = {0344-1369}, pages = {159 -- 170}, year = {2011}, language = {en} } @misc{Terhalle2011, author = {Terhalle, Maximilian}, title = {Understanding the limits of power}, series = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, journal = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, number = {102}, issn = {1867-5808}, doi = {10.25932/publishup-41372}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-413722}, pages = {631 -- 640}, year = {2011}, abstract = {The main thread of this review article is to identify the reasons of how to account for the trajectory of American power in the region. Leaving behind the vast amount of highly politicised and hastily compiled volumes of recent years (notwithstanding valuable exceptions), the monographs composed by Lawrence Freedman, Trita Parsi and Oliver Roy attempt to subtly disentangle the intricacies of US involvement in the region from highly distinct perspectives. One caveat for International Relations theorists is that none of the aforementioned authors intends to provide theoretical frameworks for his examination. However, since IR theory has damagingly neglected history in the last decades, the works under review here, at least in part, compensate for this disciplinary and intellectual failure. In conclusion, Freedman's in-depth approach as a diplomatic historian, with its under-lying reference to the various traditions in US foreign policy thinking, is most illuminating, while Parsi's contestable account focuses too narrowly on the Iran-Israel relationship. Roy's explications fail to show how and why the 'ideological' element in US foreign policy came to carry exceedingly more weight after 2001 than it did in the 1990s.}, language = {en} } @inproceedings{GronauWeberHeinze2011, author = {Gronau, Norbert and Weber, Edzard and Heinze, Priscilla}, title = {Cyclic process model transformation}, series = {Proceedings of the 12th European Conference on Knowledge Management}, booktitle = {Proceedings of the 12th European Conference on Knowledge Management}, number = {2}, publisher = {Academic Conferences Ltd.}, address = {Reading}, isbn = {978-1-908272-09-6}, pages = {349 -- 359}, year = {2011}, abstract = {Process analysis usually focuses only on single and selected processes. It is either existent processes that are recorded and analysed or reference processes that are implemented. So far no evident effort has been put into generalising specific process aspects into patterns and comparing those patterns with regard to their efficiency and effectiveness. This article focuses on the combination of dynamic and holistic analytical elements in enterprise architectures. Our goal is to outline an approach to analyse the development of business processes in a cyclical matter and demonstrate this approach based on an existent modelling language. We want to show that organisational learning can derive from the systematic analysis of past and existent processes from which patterns of successful problem solving can be deducted.}, language = {en} } @misc{CaliendoHogenacker2012, author = {Caliendo, Marco and Hogenacker, Jens}, title = {The German labor market after the Great Recession}, series = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, journal = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, number = {129}, issn = {1867-5808}, doi = {10.25932/publishup-43519}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-435195}, pages = {26}, year = {2012}, abstract = {The reaction of the German labor market to the Great Recession 2008/09 was relatively mild - especially compared to other countries. The reason lies not only in the specific type of the recession - which was favorable for the German economy structure - but also in a series of labor market reforms initiated between 2002 and 2005 altering, inter alia, labor supply incentives. However, irrespective of the mild response to the Great Recession, there are a number of substantial future challenges the German labor market will soon have to face. Female labor supply still lies well below that of other countries and a massive demographic change over the next 50 years will have substantial effects on labor supply as well as the pension system. In addition, due to a skill-biased technological change over the next decades, firms will face problems of finding employees with adequate skills. The aim of this paper is threefold. First, we outline why the German labor market reacted in such a mild fashion, describe current economic trends of the labor market in light of general trends in the European Union, and reveal some of the main associated challenges. Thereafter, the paper analyzes recent reforms of the main institutional settings of the labor market which influence labor supply. Finally, based on the status quo of these institutional settings, the paper gives a brief overview of strategies to combat adequately the challenges in terms of labor supply and to ensure economic growth in the future.}, language = {en} } @article{Apelojg2012, author = {Apelojg, Benjamin}, title = {Recruiting - Lass den Bauch sprechen}, series = {Personalwirtschaft : Magazin f{\"u}r Human Resources}, volume = {39}, journal = {Personalwirtschaft : Magazin f{\"u}r Human Resources}, number = {5}, publisher = {F.A.Z.Buisness Media}, address = {Frankfurt am Main}, issn = {0341-4698}, pages = {59 -- 62}, year = {2012}, abstract = {Personal auszuw{\"a}hlen ist eine verantwortungsvolle Aufgabe. Dabei ist es eigentlich ganz einfach: Bei der Entscheidung lohnt es sich, seinen Gef{\"u}hlen zu vertrauen.}, language = {de} } @article{BalderjahnPeyer2012, author = {Balderjahn, Ingo and Peyer, Mathias}, title = {Das Bewusstsein f{\"u}r fairen Konsum : Konzeptualisierung, Messung und Wirkung}, series = {Die Betriebswirtschaft : DBW}, volume = {72}, journal = {Die Betriebswirtschaft : DBW}, number = {4}, publisher = {Sch{\"a}ffer-Poeschel}, address = {Stuttgart}, issn = {0342-7064}, pages = {343 -- 364}, year = {2012}, abstract = {Die vorliegende Arbeit fokussiert auf den fairen Konsum als Teil des ethischen Konsums. Unter fairem Konsum verstehen wir Kaufentscheidungen, die unter Ber{\"u}cksichtigung der Einhaltung fairer Arbeits- und Gesch{\"a}ftsbedingungen bei der Herstellung von Produkten erfolgen. Unter Einsatz einer neu entwickelten Skala zur Messung des fairen Konsumbewusstseins k{\"o}nnen wir empirisch nachweisen, dass Produkte mit einem Fairtrade-Siegel Konsumenten einen moralischen Zusatznutzen vermitteln k{\"o}nnen, f{\"u}r den sie bereit sind, einen Mehrpreis zu zahlen.}, language = {de} } @misc{Ganghof2012, author = {Ganghof, Steffen}, title = {Does public reason require super-majoritarian democracy?}, series = {Politics, philosophy \& economics}, volume = {12}, journal = {Politics, philosophy \& economics}, number = {2}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-477860}, pages = {18}, year = {2012}, abstract = {The project of public-reason liberalism faces a basic problem: publicly justified principles are typically too abstract and vague to be directly applied to practical political disputes, whereas applicable specifications of these principles are not uniquely publicly justified. One solution could be a legislative procedure that selects one member from the eligible set of inconclusively justified proposals. Yet if liberal principles are too vague to select sufficiently specific legislative proposals, can they, nevertheless, select specific legislative procedures? Based on the work of Gerald Gaus, this article argues that the only candidate for a conclusively justified decision procedure is a majoritarian or otherwise 'neutral' democracy. If the justification of democracy requires an equality baseline in the design of political regimes and if justifications for departure from this baseline are subject to reasonable disagreement, a majoritarian design is justified by default. Gaus's own preference for super-majoritarian procedures is based on disputable specifications of justified liberal principles. These procedures can only be defended as a sectarian preference if the equality baseline is rejected, but then it is not clear how the set of justifiable political regimes can be restricted to full democracies.}, language = {en} } @book{ThimGronauRoechertVoigtetal.2012, author = {Thim, Christof and Gronau, Norbert and R{\"o}chert-Voigt, Tanja and Proske, Niels and Heine, Moreen}, title = {Organisation des Schutzes der kritischen Infrastruktur Wasserversorgung}, publisher = {Gito Verlag GmbH}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-942183-78-9}, pages = {16}, year = {2012}, abstract = {Die Erf{\"u}llung sicherheitsrelevanter Aufgaben, gerade im Bereich der Wasserversorgung, erfolgt immer vor dem Hintergrund des Schutzes der Kritischen Infrastruktur selbst und eines effektiven Bev{\"o}lkerungsschutzes. Daher erfordert die Organisation des Schutzes eine {\"u}ber die betriebsbezogene Sichtweise hinausgehende {\"u}berorganisatorische Betrachtung im Gesamtkontext zunehmender Verflechtung und Abh{\"a}ngigkeiten der Organisationen. Die vorliegende Brosch{\"u}re richtet sich daher insbesondere an kleine und mittlere Betreiber Kritischer Infrastrukturen, insbesondere im Bereich der Wasserversorgung. Diese sollen in die Lage versetzt werden, eine anforderungsgerechte, skalierbare und vor allem ressourceneffiziente Schutzkonzepterstellung durchf{\"u}hren zu k{\"o}nnen.}, language = {de} } @article{KrollKrauseVogeletal.2012, author = {Kroll, Alexander and Krause, Tobias and Vogel, Dominik and Proeller, Isabella}, title = {Was bestimmt die Reformbereitschaft von F{\"u}hrungskr{\"a}ften in der Ministerialverwaltung?}, series = {Verwaltung \& Management : VM ; Zeitschrift f{\"u}r moderne Verwaltung}, volume = {18}, journal = {Verwaltung \& Management : VM ; Zeitschrift f{\"u}r moderne Verwaltung}, number = {2}, publisher = {Nomos}, address = {Baden-Baden}, issn = {0947-9856 (print \& online)}, doi = {10.5771/0947-9856-2012-2-75}, pages = {75 -- 80}, year = {2012}, abstract = {Bestehende Forschung hat gezeigt, dass die Reformbereitschaft von F{\"u}hrungskr{\"a}ften eine wichtige Voraussetzung f{\"u}r die erfolgreiche Umsetzung von Ver{\"a}nderungsprojekten ist. Dieser Artikel geht der Frage nach, wie erkl{\"a}rt werden kann, warum einige F{\"u}hrungskr{\"a}fte in der {\"o}ffentlichen Verwaltung reformbereiter sind als andere. Er greift dabei auf eine F{\"u}hrungskr{\"a}ftebefragung aus dem Jahr 2010 zur{\"u}ck, die auf den Einsch{\"a}tzungen von 351 Verwaltungsmanagern aus der Ministerialverwaltung von Bund und L{\"a}ndern basiert. Eine statistische Analyse dieser Daten kommt zu dem Ergebnis, dass die typische reformbereite F{\"u}hrungskraft intrinsisch motiviert ist, auf eine aufgabenorientierte F{\"u}hrung setzt sowie Arbeitserfahrung außerhalb der {\"o}ffentlichen Verwaltung und keine juristische Ausbildung besitzt. Sie arbeitet auf oberer Hierarchieebene, ist jedoch eher mit Fach- als mit F{\"u}hrungsaufgaben besch{\"a}ftigt. Der Artikel vertieft und erl{\"a}utert diese Befunde sowie deren Implikationen f{\"u}r die Verwaltungspraxis.}, language = {de} } @misc{GrubmuellerGoetschKrieger2013, author = {Grubm{\"u}ller, Verena and G{\"o}tsch, Katharina and Krieger, Bernhard}, title = {Social media analytics for future oriented policy making}, series = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, journal = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe}, number = {121}, issn = {1867-5808}, doi = {10.25932/publishup-43200}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-432007}, pages = {11}, year = {2013}, abstract = {Research indicates that evidence-based policy making is most successful when public administrators refer to diversified information portfolios. With the rising prominence of social media in the last decade, this paper argues that governments can benefit from integrating this publically available, user-generated data through the technique of social media analytics (SMA). There are already several initiatives set up to predict future policy issues, e.g. for the policy fields of crisis mitigation or migrant integration insights. The authors analyse these endeavours and their potential for providing more efficient and effective public policies. Furthermore, they scrutinise the challenges to governmental SMA usage in particular with regards to legal and ethical aspects. Reflecting the latter, this paper provides forward-looking recommendations on how these technologies can best be used for future policy making in a legally and ethically sound manner.}, language = {en} } @article{BalderjahnPeyerPaulssen2013, author = {Balderjahn, Ingo and Peyer, Mathias and Paulssen, Marcel}, title = {Consciousness for fair consumption : conceptualization, scale development and empirical validation}, series = {International Journal of Consumer Studies}, volume = {37}, journal = {International Journal of Consumer Studies}, number = {5}, publisher = {Wiley-Blackwell}, address = {Oxford}, issn = {1470-6431}, doi = {10.1111/ijcs.12030}, pages = {546 -- 555}, year = {2013}, abstract = {Sustainable consumption means that consumers act in an environmentally and socially responsible manner. Compared with the vast amount of studies concerning environmentally conscious consumer behaviour, relatively little is known about socially conscious consumption. The present paper focuses on fair consumption as an important aspect of social consumption. In our study, consciousness for fair consumption (CFC) is defined as a latent disposition of consumers to prefer products that are produced and traded in compliance with fair labour and business practices. A scale to measure CFC was conceptualized and tested in three independent empirical studies. Two studies were conducted at European universities (2010 and 2012) and used 352 and 362 undergraduate business students respectively. The third study, conducted in 2011, used 141 employees at a European university. The results confirmed the reliability and validity of the new CFC scale across samples. While being moderately related to other aspects of sustainable consumption such as ecological concern and moral reasoning, CFC was significantly distinct from those concepts. Most importantly, it was established that the CFC, as measured by the new CFC scale, is a strong determinant of consumption of fair trade products that has been neglected in existing research.}, language = {en} } @article{BalderjahnSilbermann2013, author = {Balderjahn, Ingo and Silbermann, Alexandra}, title = {Die Rolle der Selbstaufmerksamkeit beim Bewusstsein f{\"u}r einen gesunden Konsum : {\"U}berblick und Konzeptentwicklung}, series = {International Journal of Marketing : IJM}, volume = {52}, journal = {International Journal of Marketing : IJM}, number = {1}, publisher = {Verlag {\"O}sterreich}, address = {Wien}, issn = {2306-7217}, pages = {37 -- 48}, year = {2013}, language = {de} } @misc{Balderjahn2013, author = {Balderjahn, Ingo}, title = {Wie viel Moral braucht die BWL?}, series = {Die Betriebswirtschaft : DBW}, volume = {73}, journal = {Die Betriebswirtschaft : DBW}, number = {3}, publisher = {Sch{\"a}ffer-Poeschel}, address = {Stuttgart}, issn = {0342-7064}, pages = {161 -- 163}, year = {2013}, language = {de} }