@article{BuerkiFoschiniViebahnGafos2020, author = {B{\"u}rki-Foschini, Audrey Damaris and Viebahn, Malte Clemens and Gafos, Adamantios I.}, title = {Plasticity and transfer in the sound system}, series = {Language, cognition and neuroscience}, volume = {35}, journal = {Language, cognition and neuroscience}, number = {10}, publisher = {Routledge, Taylor \& Francis Group}, address = {Abingdon}, issn = {2327-3798}, doi = {10.1080/23273798.2020.1782445}, pages = {1371 -- 1393}, year = {2020}, abstract = {This study focuses on the ability of the adult sound system to reorganise as a result of experience. Participants were exposed to existing and novel syllables in either a listening task or a production task over the course of two days. On the third day, they named disyllabic pseudowords while their electroencephalogram was recorded. The first syllable of these pseudowords had either been trained in the auditory modality, trained in production or had not been trained. The EEG response differed between existing and novel syllables for untrained but not for trained syllables, indicating that training novel sound sequences modifies the processes involved in the production of these sequences to make them more similar to those underlying the production of existing sound sequences. Effects of training on the EEG response were observed both after production training and mere auditory exposure.}, language = {en} } @article{SotiropoulouGibsonGafos2020, author = {Sotiropoulou, Stavroula and Gibson, Mark and Gafos, Adamantios I.}, title = {Global organization in Spanish onsets}, series = {Journal of phonetics}, volume = {82}, journal = {Journal of phonetics}, publisher = {Elsevier}, address = {London}, issn = {0095-4470}, doi = {10.1016/j.wocn.2020.100995}, pages = {22}, year = {2020}, abstract = {This paper addresses the relation between syllable structure and inter-segmental temporal coordination. The data examined are Electromagnetic Articulometry recordings from six speakers of Central Peninsular Spanish (henceforth, Spanish), producing words beginning with the clusters /pl, bl, kl, gl, p(sic), k(sic), t(sic)/ as well as corresponding unclustered sonorant-initial words in three vowel contexts /a, e, o/. In our results, we find evidence for a global organization of the segments involved in these combinations. This is reflected in a number of ways: shortening of the prevocalic sonorant in the cluster-initial case compared to the unclustered case, reorganization of the relative timing of the internal CV subsequence (in a CCV) in the obstruent-lateral context, early vowel initiation, and a strong compensatory relation between the duration of the obstruent-to-lateral transition and the duration of the lateral. In other words, we find that the global organization presiding over the segments partaking in these tautosyllabic CCVs is pleiotropic, that is, simultaneously expressed over a set of different phonetic parameters rather than via a privileged metric such as c-center stability or any other such given single measure (employed in prior works).}, language = {en} } @phdthesis{Ritter2005, author = {Ritter, Christiane}, title = {Entwicklung und empirische {\"U}berpr{\"u}fung eines Lesetrainings auf Silbenbasis}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-10032}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, year = {2005}, abstract = {Auf der Grundlage psycholinguistischer, deutsch-didaktischer und linguistischer Forschungsergebnisse wurde ein Lesetraining auf Silbenbasis entwickelt, in dem Kindern mit Leseschwierigkeiten explizit Strategien zur visuellen Gliederung von W{\"o}rtern in gr{\"o}ßere funktionale Einheiten (Silben, einzelne W{\"o}rter (bei Zusammensetzungen), Pr{\"a}fixe) vermittelt werden. Es wird davon ausgegangen, dass Kinder mit Leseschwierigkeiten W{\"o}rter in zu kleinen linguistischen Einheiten erlesen. Das Training basiert linguistisch auf der Schreibsilbe als funktionaler Einheit beim Lesen. Basis des Lesetrainings ist ein von Scheerer-Neumann (1981) durchgef{\"u}hrtes Training zur Verbesserung der Lesegenauigkeit von Grundschulkindern. Die empirische {\"U}berpr{\"u}fung des Lesetrainings hatte zum einen das Ziel, die Wirksamkeit des Trainingsprogramms als solches zu {\"u}berpr{\"u}fen und zum anderen, ob das Training zu einer deutlich verbesserten Lesegeschwindigkeit und -genauigkeit bei Grundschulkindern der 3. und 4. Klassen f{\"u}hrt. Das Training wurde von der Autorin ohne den Einsatz von Hilfskr{\"a}ften mit einer relativ kleinen Zahl von Kindern (N=11) durchgef{\"u}hrt, um so intensiv auf die Bed{\"u}rfnisse der einzelnen Kinder eingehen und gegebenenfalls flexibel reagieren zu k{\"o}nnen. Aus organisatorischen und ethischen Gr{\"u}nden wurde auf eine Kontrollgruppe verzichtet. Die Wirksamkeit des Trainings wurde als Pr{\"a}test-Training-Posttest-Follow-up Test-Design {\"u}berpr{\"u}ft. Das Training umfasst 18 Einheiten (je 45 Minuten) und fand zweimal w{\"o}chentlich statt. Trainingsgruppen bestanden aus einer Dreiergruppe und einer Zweiergruppe; die anderen sechs Kinder wurden einzeln trainiert. Der Posttest nach Abschluss des Trainings zeigte deutliche Verbesserungen der Lesegeschwindigkeit und -genauigkeit, die zum Teil auch signifikant waren. Der Follow-up Test drei Monate nach Ende des Trainings zeigte weitere Verbesserungen, die ebenfalls zum Teil signifikant waren. Die Befunde sprechen daf{\"u}r, dass das Trainingsprogramm geeignet ist, die Lesef{\"a}higkeit von leseschwachen Grundschulkindern der dritten und vierten Klasse zu verbessern. Die Teilnehmerzahl ist allerdings relativ gering, so dass die Ergebnisse nicht ohne weiteres auf die allgemeine Population von Kindern mit Leseschwierigkeiten {\"u}bertragen werden k{\"o}nnen. Eine erneute Durchf{\"u}hrung des Trainingsprogramms mit einer gr{\"o}ßeren Stichprobe und einer parallelisierten Kontrollgruppe, bei der die Kinder der Experimentalgruppe in gr{\"o}ßeren Gruppen trainiert werden, erscheint deshalb sinnvoll.}, subject = {Legasthenie}, language = {de} }