@article{HagedornSerthMeinel2023, author = {Hagedorn, Christiane and Serth, Sebastian and Meinel, Christoph}, title = {The mysterious adventures of Detective Duke}, series = {Frontiers in education}, volume = {7}, journal = {Frontiers in education}, publisher = {Frontiers Media}, address = {Lausanne}, issn = {2504-284X}, doi = {10.3389/feduc.2022.1016401}, pages = {22}, year = {2023}, abstract = {About 15 years ago, the first Massive Open Online Courses (MOOCs) appeared and revolutionized online education with more interactive and engaging course designs. Yet, keeping learners motivated and ensuring high satisfaction is one of the challenges today's course designers face. Therefore, many MOOC providers employed gamification elements that only boost extrinsic motivation briefly and are limited to platform support. In this article, we introduce and evaluate a gameful learning design we used in several iterations on computer science education courses. For each of the courses on the fundamentals of the Java programming language, we developed a self-contained, continuous story that accompanies learners through their learning journey and helps visualize key concepts. Furthermore, we share our approach to creating the surrounding story in our MOOCs and provide a guideline for educators to develop their own stories. Our data and the long-term evaluation spanning over four Java courses between 2017 and 2021 indicates the openness of learners toward storified programming courses in general and highlights those elements that had the highest impact. While only a few learners did not like the story at all, most learners consumed the additional story elements we provided. However, learners' interest in influencing the story through majority voting was negligible and did not show a considerable positive impact, so we continued with a fixed story instead. We did not find evidence that learners just participated in the narrative because they worked on all materials. Instead, for 10-16\% of learners, the story was their main course motivation. We also investigated differences in the presentation format and concluded that several longer audio-book style videos were most preferred by learners in comparison to animated videos or different textual formats. Surprisingly, the availability of a coherent story embedding examples and providing a context for the practical programming exercises also led to a slightly higher ranking in the perceived quality of the learning material (by 4\%). With our research in the context of storified MOOCs, we advance gameful learning designs, foster learner engagement and satisfaction in online courses, and help educators ease knowledge transfer for their learners.}, language = {en} } @phdthesis{Molina2023, author = {Molina, Gisela}, title = {La imagen de religiosidad popular en la narrativa moderna de Tom{\´a}s Carrasquilla}, doi = {10.25932/publishup-59785}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-597852}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, pages = {310}, year = {2023}, abstract = {In der vorliegenden Arbeit soll aufgezeigt werden, daβ die Erz{\"a}hlungen von Tom{\´a}s Carrasquilla Naranjo (1858 - Medell{\´i}n, 1940) einen Wahrheitsgehalt (Benjamin, 2012) in sich bergen, eine tempor{\"a}re konkrete Verwirklichung einer Idee, die sich materialisiert in dem, was ich hier Bild der Volksreligiosit{\"a}t nenne. Das heiβt, das Erz{\"a}hlwerk von Carrasquilla ist wie ein groβes Mosaik konstruiert, in dem das Zusammenf{\"u}gen der verschiedenen und ungleichen Elemente, aus dem es besteht, ein Bild ergibt. Dieses Bild stellt die historische Erfahrung der Moderne in den {\"a}rmeren Bev{\"o}lkerungsschichten dar, ausgehend von der fl{\"u}chtigen Verbindung zwischen veralteten Traditionen und neueren Lebensformen. Weit entfernt von den Konventionen seiner Zeit, wo die Frage nach den Erfahrungen der Moderne groβst{\"a}dtische Gebiete und die Rolle des K{\"u}nstlers beinfluβt, fragt sich Carrasquilla, was in den weiten l{\"a}ndlichen Gebieten oder in den Grenzgebieten zwischen Stadt und Land geschieht, und nach den {\"U}berschneidungen. Die Bewohner dieser Gebiete, denen konzeptionelle Werkzeuge zur Definierung dieser neuen „lebenden Erfahrung", dieser neuen Structures and Feeling, wie Raymond Williams sie nennt, (2019) fehlen, greifen zur{\"u}ck auf das Einzige, was sie kennen, das veraltete, m{\"u}ndlich {\"u}bermittelte Wissen, um sich ihr Hier und Jetzt zu erkl{\"a}ren. In diesem Sinne kann man behaupten, daβ Carrasquilla, indem er dieses Bild der Volksreligiosit{\"a}t benutzt, einen Dialog im literarischen Bereich herstellen wollte, von dem aus er eine differenzierende Idee der Moderne postulierte. Der Autor bekr{\"a}ftigte mehrmals, daβ die Literatur lokale Erfahrungen in den Dialog des Universellen einbeziehen sollte. Ein Beispiel daf{\"u}r ist der Vergleich der Literatur mit dem Planetensystem, denn, wie Carrasquilla meinte, hierarchische Strukturen erscheinen, wenn diejenigen L{\"a}nder, die literarische Modetendenzen produzieren, d.h. die Planeten (Europa), Andere zum Satellitendasein degradieren, d.h. zum Imitieren. Heute kann in dieser an seine Landsleute, die Modernisten aus Antioquia, gerichteten Kritik eine Geltendmachung der Alterit{\"a}t gesehen werden. Obwohl sich die Erfahrungen von denjenigen in den jungen groβst{\"a}dtischen Gebieten, wo G{\"u}ter zum neuen Ersatz von Glauben geworden sind, unterscheiden, wird im vorliegenden Text behauptet, daβ in den weiten Gebieten, die provinziell und weit entfernt vom Kontakt mit anderen Kulturen und anderem Wissen erscheinen, das Bild der Volksreligiosit{\"a}t dieselbe Rolle spielt. Mit anderen Worten, "indem an Dingen ihr Gebrauchswert abstirbt" (Nutzen oder Anbetung), weist die Subjektivit{\"a}t der Person ihnen "Intentionen von Wunsch und Angst" (Benjamin, 2013a). zu und verwandelt sie in Anbetungsobjekte, die bei sich getragen oder gesammelt werden. Auf {\"a}hnliche Weise bediente Carrasquilla sich des gesammelten Restwissens seiner hypothetischen Leserschaft, ein Erbgut verschiedener Kulturbereiche - dank des Kolonisierungsprozesses - sowie der entsprechenden unterschiedlichen Zeiten und Sprachen (Ette, 2019), um es mit den gegenw{\"a}rtigen profanen Erfahrungen zu verbinden. So repr{\"a}sentiert das Werk (Erz{\"a}hlung oder Roman) auf k{\"u}nstlerische Weise „Lebensformen" der {\"a}rmeren Bev{\"o}lkerungsschichten, durch die „auf {\"a}sthetische Weise erlebt" werden kann, wie die Modernit{\"a}t in den marginalisierten Sektoren {\"u}berlebt wird (Ette, 2015). Das heiβt, nur ausgehend vom Veralteten und Ruin{\"o}sen der einst heiligen Volksreligiosit{\"a}t kann die Erfahrung der Moderne, ihr Hier und Jetz erkl{\"a}rt werden.}, language = {es} } @article{WiepkeMiklashevsky2021, author = {Wiepke, Axel P. and Miklashevsky, Alex}, title = {Imaginary Worlds and Their Borders: An Opinion Article}, series = {Frontiers Media SA}, volume = {12}, journal = {Frontiers Media SA}, publisher = {Frontiers Research Foundation}, address = {Lausanne, Schweiz}, issn = {1664-1078}, doi = {10.3389/fpsyg.2021.793764}, pages = {1 -- 2}, year = {2021}, language = {en} } @misc{WiepkeMiklashevsky2021, author = {Wiepke, Axel P. and Miklashevsky, Alex}, title = {Imaginary Worlds and Their Borders: An Opinion Article}, series = {Zweitver{\"o}ffentlichungen der Universit{\"a}t Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe}, volume = {12}, journal = {Zweitver{\"o}ffentlichungen der Universit{\"a}t Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe}, publisher = {Universit{\"a}tsverlag Potsdam}, address = {Potsdam}, issn = {1866-8364}, doi = {10.25932/publishup-55099}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-550991}, pages = {1 -- 2}, year = {2021}, language = {en} } @article{PhilippKristonKuehneetal.2020, author = {Philipp, Rebecca and Kriston, Levente and K{\"u}hne, Franziska and Harter, Martin and Meister, Ramona}, title = {Concepts of metacognition in the treatment of patients with mental disorders}, series = {Journal of rational emotive and cognitive behavior therapy}, volume = {38}, journal = {Journal of rational emotive and cognitive behavior therapy}, number = {2}, publisher = {Springer}, address = {New York, NY}, issn = {0894-9085}, doi = {10.1007/s10942-019-00333-3}, pages = {173 -- 183}, year = {2020}, abstract = {While metacognitive interventions are gaining attention in the treatment of various mental disorders, a review of the literature showed that the term is often defined poorly and used for a variety of psychotherapeutic approaches that do not necessarily pursue the same goal. We give a summary of three metacognitive interventions which were developed within a sound theoretical framework-metacognitive therapy, metacognitive training, and metacognitively-oriented integrative psychotherapies-and discuss their similarities and distinctive features. We then offer an integrative operational definition of metacognitive interventions as goal-oriented treatments that target metacognitive content, which is characterized by the awareness and understanding of one's own thoughts and feelings as well as the thoughts and feelings of others. They aim to alleviate disorder-specific and individual symptoms by gaining more flexibility in cognitive processing.}, language = {en} }