@misc{VolkertBeckCederholmetal.2019, author = {Volkert, Dorothee and Beck, Anne Marie and Cederholm, Tommy and Cereda, Emanuele and Cruz-Jentoft, Alfonso J. and Goisser, Sabine and de Groot, Lisette and Grosshauser, Franz and Kiesswetter, Eva and Norman, Kristina and Pourhassan, Maryam and Reinders, Ilse and Roberts, Helen C. and Rolland, Yves and Schneider, St{\´e}phane M. and Sieber, Cornel and Thiem, Ulrich and Visser, Marjolein and Wijnhoven, Hanneke and Wirth, Rainer}, title = {Management of malnutrition in older patients}, series = {Journal of Clinical Medicine : open access journal}, volume = {8}, journal = {Journal of Clinical Medicine : open access journal}, number = {7}, publisher = {MDPI}, address = {Basel}, issn = {2077-0383}, doi = {10.3390/jcm8070974}, pages = {16}, year = {2019}, abstract = {Malnutrition is widespread in older people and represents a major geriatric syndrome with multifactorial etiology and severe consequences for health outcomes and quality of life. The aim of the present paper is to describe current approaches and evidence regarding malnutrition treatment and to highlight relevant knowledge gaps that need to be addressed. Recently published guidelines of the European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN) provide a summary of the available evidence and highlight the wide range of different measures that can be taken—from the identification and elimination of potential causes to enteral and parenteral nutrition—depending on the patient's abilities and needs. However, more than half of the recommendations therein are based on expert consensus because of a lack of evidence, and only three are concern patient-centred outcomes. Future research should further clarify the etiology of malnutrition and identify the most relevant causes in order to prevent malnutrition. Based on limited and partly conflicting evidence and the limitations of existing studies, it remains unclear which interventions are most effective in which patient groups, and if specific situations, diseases or etiologies of malnutrition require specific approaches. Patient-relevant outcomes such as functionality and quality of life need more attention, and research methodology should be harmonised to allow for the comparability of studies.}, language = {en} } @misc{HessWirtzAllroggenetal.2017, author = {Hess, Markus and Wirtz, Susanne and Allroggen, Marc and Scheithauer, Herbert}, title = {Intervention und Therapie f{\"u}r T{\"a}ter und Opfer von Schulbullying}, series = {Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie : Ergebnisse aus Psychotherapie, Beratung und Psychiatrie}, volume = {66}, journal = {Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie : Ergebnisse aus Psychotherapie, Beratung und Psychiatrie}, number = {10}, publisher = {Vandenhoeck \& Ruprecht}, address = {G{\"o}ttingen}, issn = {0032-7034}, doi = {10.13109/prkk.2017.66.10.740}, pages = {740 -- 755}, year = {2017}, abstract = {Bullying ist eine Form wiederholten, aggressiven Verhaltens mit ernstzunehmenden Auswirkungen, unter denen T{\"a}ter und Opfer h{\"a}ufig lange nach Ende des Bullying-Geschehens leiden. Dennoch ist die Therapie von Bullying und den damit einhergehenden Folgen ein bisher in der Forschung vernachl{\"a}ssigtes Thema. Im Rahmen eines systematischen Literatur{\"u}berblicks wurde daher untersucht, welche Therapieformen zur Behandlung von Bullying und dessen Folgen bei Opfern und bei T{\"a}tern bereits angewendet wurden. Eine systematische Suche in nationalen und internationalen Datenbanken f{\"u}hrte zu 31 relevanten Publikationen, in denen 34 therapeutische Interventionen aus {\"u}ber 14 L{\"a}ndern beschrieben wurden. In zehn Therapiestudien mit kontrolliertem Design zeigte sich, dass Behandlungsangebote, die sich sowohl an die betroffenen Personen als auch an ihr soziales Umfeld richten, besonders effektiv in der Behandlung von Bullying-Folgen sind. Die restlichen 24 Behandlungsans{\"a}tze wurden keiner kontrollierten Evaluation unterzogen. Insgesamt zwei Drittel aller therapeutischen Interventionen wenden sich an die Gruppe der Opfer. Hier wird im Unterschied zur Behandlung von T{\"a}tern verst{\"a}rkt auf Gruppentherapien zur{\"u}ckgegriffen. Unter der Bandbreite an Ans{\"a}tzen ist die kognitive Verhaltenstherapie am h{\"a}ufigsten vertreten. Festzustellen bleibt ein Forschungsmangel an evidenzbasierten, gezielten Interventionen zur Behandlung von Bullying und dessen Folgen bei Opfern und T{\"a}tern. Unseres Wissens stellt diese Arbeit den ersten systematischen {\"U}berblick zu therapeutischen Interventionen bei Bullying f{\"u}r Kinder und Jugendliche dar.}, language = {de} }