@phdthesis{Khurana2007, author = {Khurana, Thomas}, title = {Sinn und Ged{\"a}chtnis : die Zeitlichkeit des Sinns und die Figuren ihrer Reflexion}, publisher = {Fink}, address = {Paderborn, M{\"u}nchen}, isbn = {978-3-7705-4519-3}, pages = {301 S.}, year = {2007}, language = {de} } @article{Khurana2022, author = {Khurana, Thomas}, title = {Gattungswesen}, series = {Deutsche Zeitschrift f{\"u}r Philosophie : Zweimonatsschrift der internationalen philosophischen Forschung}, volume = {70}, journal = {Deutsche Zeitschrift f{\"u}r Philosophie : Zweimonatsschrift der internationalen philosophischen Forschung}, number = {3}, publisher = {De Gruyter}, address = {Berlin}, issn = {0012-1045}, doi = {10.1515/dzph-2022-0023}, pages = {373 -- 399}, year = {2022}, abstract = {In which sense can human beings be conceived as social animals? To elucidate this question, the present paper (I) distinguishes the logical sociality of all living beings from the material sociality of social animals and the political sociality of self-conscious social animals. (II) The self-conscious political sociality that characterises the human genus-being requires a complex interplay of first and second person through which alone we can participate in our form of life and determine its content. (III) The human form of life thus constituted is characterised by a particularly open, and at the same time precarious, membership which involves specific forms of vulnerability and power. (IV) Against this background, forms of objective spirit are necessary which grant us a generalized recognition and relieve us from the contingency of each particular second-personal recognition, without abandoning the openness of the sociality of the human form of life. This double requirement has led to paradoxical institutions in modern society which strive to protect and ensure the sociality of the human form of life precisely by naturalising and individualising our access to it.}, language = {de} } @incollection{Khurana2022, author = {Khurana, Thomas}, title = {Ein Recht gegen das Recht}, series = {Rechte des K{\"o}rpers}, booktitle = {Rechte des K{\"o}rpers}, editor = {Berger, Christian and Frey, Michael and Priesemuth, Florian}, publisher = {De Gruyter}, address = {Berlin, Boston}, isbn = {978-3-11-078466-4}, doi = {10.1515/9783110784985-004}, pages = {45 -- 60}, year = {2022}, language = {de} } @article{Khurana2023, author = {Khurana, Thomas}, title = {Die "europ{\"a}ischen Wilden"}, series = {Historische Urteilskraft}, volume = {5}, journal = {Historische Urteilskraft}, publisher = {Stiftung Deutsches Historisches Museum}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-86102-231-2}, issn = {2626-8094}, pages = {15 -- 18}, year = {2023}, language = {de} } @article{Khurana2023, author = {Khurana, Thomas}, title = {Altera Natura: Das Anthropoz{\"a}n als {\"a}sthetisches Problem}, series = {Dritte Natur}, volume = {6}, journal = {Dritte Natur}, number = {1}, publisher = {Matthes \& Seitz}, address = {Berlin}, isbn = {978-3-7518-0704-3}, issn = {2625-9885}, pages = {175 -- 190}, year = {2023}, abstract = {Der Kunst wird seit langem nachgesagt, dem Subjekt ein anderes Verh{\"a}ltnis zur Natur zu er{\"o}ffnen, als dies die gew{\"o}hnliche theoretische oder praktische Erkenntnis erm{\"o}glicht. Statt die Natur zum distanzierten Objekt unserer Betrachtung zu machen oder zum bloßen Material und Mittel unserer praktischen Konstruktionen, erschließt sich uns in der Kunst eine Intelligibilit{\"a}t der Natur, die weiter reicht als unsere Begriffe, und eine Nat{\"u}rlichkeit unserer selbst, die uns mit dem verbindet, was uns sonst bloß gegen{\"u}bersteht. Vor diesem Hintergrund scheint es nicht verwunderlich, dass die j{\"u}ngeren Diskussionen um das problematische Verh{\"a}ltnis zur Natur, die das Anthropoz{\"a}n gepr{\"a}gt haben, immer wieder den Blick auf die Kunst richten und ihr Verm{\"o}gen hervorheben, den problematischen modernen Gegensatz von Subjekt und Objekt, Geist und Natur zu {\"u}berwinden, der uns in diese missliche Lage gebracht hat. Wenn die Kunst hier aber weiterf{\"u}hren soll, dann muss sie {\"u}ber die klassischen {\"a}sthetischen Paradigmen des Sch{\"o}nen und des Erhabenen hinausf{\"u}hren. Das Sch{\"o}ne tr{\"a}umt von einer Passung von Subjekt und Natur, die im Anthropoz{\"a}n gerade in Frage steht, und das Erhabene verwendet die {\"U}bermacht der Natur als Vehikel, um eine Macht im intelligiblen Subjekt zu markieren, die von der nat{\"u}rlichen {\"U}bermacht unber{\"u}hrt bleibt. Diese klassischen Figuren {\"a}sthetischer Erfahrung verstellen so, wie tiefgreifend wir das Naturverh{\"a}ltnis neu bestimmen m{\"u}ssen, um auf das Anthropoz{\"a}n zu antworten.}, language = {de} } @misc{Khurana2023, author = {Khurana, Thomas}, title = {Dialektische Anthropologie - oder romantischer Idealismus?}, series = {Deutsche Zeitschrift f{\"u}r Philosophie}, volume = {71}, journal = {Deutsche Zeitschrift f{\"u}r Philosophie}, number = {2}, publisher = {De Gruyter}, address = {Berlin}, issn = {0012-1045}, doi = {10.1515/dzph-2023-0026}, pages = {304 -- 311}, year = {2023}, language = {de} } @incollection{Khurana2024, author = {Khurana, Thomas}, title = {Die Unheimlichkeit des Gew{\"o}hnlichen}, series = {Trouble Every Day : Zum Schrecken des Allt{\"a}glichen}, booktitle = {Trouble Every Day : Zum Schrecken des Allt{\"a}glichen}, publisher = {Brill Fink}, address = {Paderborn}, isbn = {978-3-8467-6721-4}, doi = {10.30965/9783846767214_006}, pages = {91 -- 105}, year = {2024}, language = {de} }