@misc{Krahe1991, author = {Krah{\´e}, Barbara}, title = {Zur Renaissance des idiographischen Ansatzes in der Pers{\"o}nlichkeitsforschung : eine Zwischenbilanz}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-45607}, year = {1991}, language = {de} } @misc{Krahe1983, author = {Krah{\´e}, Barbara}, title = {Zum Stand der Diskussion um den "self-serving bias" in der Attributionsforschung}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-45286}, year = {1983}, abstract = {The 'fact or fiction1 controversy about self-serving attributional biases is discussed under two aspects: a) The lack of a clear conceptual definition of "bias" referring to cognitive models of causal attribution which specify unbiased, rational modes of causal inference; b) The empirical evidence with regard to the decision whether attributional distortions are due to self-protective and self-enhancing motives rather than errors and biases in information processing. It is concluded that progress in self-serving bias research is conditional upon a theoretical clarification and operational definition of self-serving biases explicitly derived from a rational standard of causal inference and based on a motivational analysis of the functions of causal attributions.}, language = {de} } @misc{Krahe1984, author = {Krah{\´e}, Barbara}, title = {Wissenschaftliche Forschungspraxis und alltagspsychologische Wirklichkeit}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-44157}, pages = {180 -- 193}, year = {1984}, abstract = {Ausgehend von einer Kritik der vorherrschenden attributionstheoretischen Forschungspraxis werden drei methodologische Probleme der Erfassung von Kausalattributionen als laienpsychologische Erkl{\"a}rungskonzepte diskutiert: — Die Angemessenheit experimenteller Methoden zur Aktualisierung der motivationalen Voraussetzungen von Attributionsprozessen — Die Untersuchung der personalen und situativen Ausl{\"o}sebedingungen von Kausalinterpretationen — Die Erfassung und Systematisierung der Inhaltskategorien, die zur Kausalerkl{\"a}rung sozialer Ereignisse herangezogen werden. Auf der Basis weniger bisher vorliegender Untersuchungen werden theoretische und empirische L{\"o}sungsans{\"a}tze zusammengetragen, die zu einer methodologischen Neuorientierung der Attributionsforschung im Sinne einer st{\"a}rkeren Ann{\"a}herung an die alltagspsychologische Erfahrungswelt f{\"u}hren k{\"o}nnen.}, language = {de} } @misc{KraheKrahe1981, author = {Krah{\´e}, Barbara and Krah{\´e}, Peter}, title = {Vorurteilsverminderung durch Unterricht : Voraussetzungen und Grenzen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-37679}, year = {1981}, abstract = {Inhalt: 1 Einleitung 2 Zur Auseinandersetzung mit sozialen Vorurteilen im Rahmen desschulischen Bildungsauftrags - 2.1 Aspekte des Vorurteilsabbaus aus p{\"a}dagogischer Sicht - 2.2 Vorurteilsfreie Erziehung als demokratisches Leitziel 3 Ergebnisse der sozialwissenschaftlichen Vorurteilsforschung - 3.1 Zur theoretischen Fundierung des Vorurteilsbegriffs - 3.2 Zur individuellen Genese sozialer Vorurteile 4 Einstellungs{\"a}nderung gegen{\"u}ber sozialen Minderheiten - 4.1 Konstituierende Elemente des Unterrichts - 4.2 Methodisch-didaktische {\"U}berlegungen zur Ver{\"a}nderung vorurteilshafterEinstellungen - 4.3 Sozialformen, Lehrerrolle und Sch{\"u}lerverhalten 5 Grenzen des Abbaus sozialer Vorurteile innerhalb der Schule - 5.1 Vorurteilsabbau als gesamtgesellschaftliches Problem - 5.2 Hemmende Faktoren innerhalb der Schulorganisation}, language = {de} } @misc{Krahe1988, author = {Krah{\´e}, Barbara}, title = {Victim and observer characteristics as determinants of responsibility attributions to victims of rape}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-33833}, year = {1988}, abstract = {Two field studies were conducted lo investigate the influence of observer and victim characteristics on attributions of victim and assailant responsibility in a rape case. In the first study, male and female subjects completed a measure of rape myth acceptance and were presented with a rape account after which they were asked to attribute responsibility to victim and assailant. In the second study, a new sample was asked to attribute responsibility to victim and assailant on the basis of one of two rape accounts in which victim's pre-rape behavior was manipulated. Results showed that both rape myth acceptance and victims' pre-rape behavior in influenced the degree of responsibility attributed to victims and assailants. No significant effects of subject gender were found. A more complex conceptualization is suggested of the link between observer and victim characteristics in social reactions to and evaluations of rape victims.}, language = {en} } @misc{Krahe1989, author = {Krah{\´e}, Barbara}, title = {Vergewaltigung : eine sozialpsychologische Analyse}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-34478}, year = {1989}, abstract = {Der vorliegende Beitrag betrachtet Vergewaltigung und sexuelle N{\"o}tigung als soziale Probleme, die das Zusammenwirken von allgemeinen gesellschaftlichen Normen und vorherrschenden Einstellungen zu sexueller Gewalt gegen Frauen widerspiegeln. Ausgehend von einem kurzen {\"U}berblick {\"u}ber die juristischen und alltagspsychologischen Definitionen von Vergewaltigung und sexueller N{\"o}tigung stehen zwei Fragestellungen im Mittelpunkt: Zun{\"a}chst werden sozialpsychologische Befunde zur Zuschreibung von Mitverantwortung an Opfer von Vergewaltigungen diskutiert, in denen Einflußvariablen auf Opfer-, T{\"a}ter- und Beurteilerseite (z.B. sozialer Status des Opfers und Geschlechtsrollenorientierung des Beurteilers) identifiziert werden, die die Verantwortungszuschreibung an das Opfer bestimmen. Im zweiten Teil werden die psychologischen Konsequenzen einer Vergewaltigung f{\"u}r das Opfer unter Bezug auf das von Burgess und Holmstrom (1974) diagnostizierte Vergewaltigungstrauma-Syndrom diskutiert sowie neuere Ans{\"a}tze zur therapeutischen Betreuung vergewaltigter Frauen vorgestellt.}, language = {de} } @misc{Krahe1985, author = {Krah{\´e}, Barbara}, title = {Verantwortungszuschreibungen in der sozialen Eindrucksbildung {\"u}ber Vergewaltigungsopfer und-t{\"a}ter : zur Replikation einiger amerikanischer Ergebnisse an einer deutschen Stichprobe}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus-34446}, year = {1985}, abstract = {Aus der Vielzahl der in amerikanischen Studien untersuchten Einflußgr{\"o}ßen auf die Verantwortungsattributionen von Beobachtern an T{\"a}ter und Opfer in Vergewaltigungsdelikten wurden die auf Opfer-, T{\"a}ter- und Beurteilerseite am besten best{\"a}tigten Variablen herausgegriffen und einer Vergleichsuntersuchung mit einer deutschen Stichprobe zugrundegelegt: der soziale Status des Opfers, der soziale Status des T{\"a}ters und die Geschlechtszugeh{\"o}rigkeit der Beurteiler. 75 Versuchspersonen sahen einen Filmausschnitt, in dem eine Frau ihre Vergewaltigung schildert. Vor der Beurteilung der Verantwortlichkeit des Opfers und des T{\"a}ters erhielten die Vpn unterschiedliche Informationen {\"u}ber den sozialen Status des Opfers und des T{\"a}ters. Die Ausgangshypothesen wurden nur zum Teil best{\"a}tigt. Dem statush{\"o}heren Opfer wurde weniger Verantwortung zugeschrieben als dem itatusniedrigen, dem statush{\"o}heren T{\"a}ter wurde mehr Verantwortung zugeschrieben als dem statusniedrigen. Geschlechtsspezifische Unterschiede zwischen den Beurteilern wurden nicht ermittelt.}, language = {de} } @misc{KirschBuschingRohlfetal.2017, author = {Kirsch, Fabian and Busching, Robert and Rohlf, Helena L. and Krah{\´e}, Barbara}, title = {Using behavioral observation for the longitudinal study of anger regulation in middle childhood}, series = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe}, journal = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe}, number = {461}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-412557}, pages = {15}, year = {2017}, abstract = {Assessing anger regulation via self-reports is fraught with problems, especially among children. Behavioral observation provides an ecologically valid alternative for measuring anger regulation. The present study uses data from two waves of a longitudinal study to present a behavioral observation approach for measuring anger regulation in middle childhood. At T1, 599 children from Germany (6-10 years old) were observed during an anger eliciting task, and the use of anger regulation strategies was coded. At T2, 3 years later, the observation was repeated with an age-appropriate version of the same task. Partial metric measurement invariance over time demonstrated the structural equivalence of the two versions. Maladaptive anger regulation between the two time points showed moderate stability. Validity was established by showing correlations with aggressive behavior, peer problems, and conduct problems (concurrent and predictive criterion validity). The study presents an ecologically valid and economic approach to assessing anger regulation strategies in situations.}, language = {en} } @misc{RomeroSanchezMegiasKrahe2017, author = {Romero-S{\´a}nchez, M{\´o}nica and Meg{\´i}as, Jes{\´u}s L and Krah{\´e}, Barbara}, title = {The role of alcohol and victim sexual interest in Spanish students' perceptions of sexual assault}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-403230}, pages = {29}, year = {2017}, abstract = {Two studies investigated the effects of information related to rape myths on Spanish college students' perceptions of sexual assault. In Study 1, 92 participants read a vignette about a nonconsensual sexual encounter and rated whether it was a sexual assault and how much the woman was to blame. In the scenario, the man either used physical force or offered alcohol to the woman to overcome her resistance. Rape myth acceptance (RMA) was measured as an individual difference variable. Participants were more convinced that the incident was a sexual assault and blamed the woman less when the man had used force rather than offering her alcohol. In Study 2, 164 college students read a scenario in which the woman rejected a man's sexual advances after having either accepted or turned down his offer of alcohol. In addition, the woman was either portrayed as being sexually attracted to him or there was no mention of her sexual interest. Participants' RMA was again included. High RMA participants blamed the victim more than low RMA participants and were less certain that the incident was a sexual assault, especially when the victim had accepted alcohol and was described as being sexually attracted to the man. The findings are discussed in terms of their implications for the prevention and legal prosecution of sexual assault.}, language = {en} } @misc{BuschingKrahe2015, author = {Busching, Robert and Krah{\´e}, Barbara}, title = {The girls set the tone}, series = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe}, journal = {Postprints der Universit{\"a}t Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe}, number = {401}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-opus4-404831}, pages = {18}, year = {2015}, abstract = {In a four-wave longitudinal study with N = 1,321 adolescents in Germany, we examined the impact of class-level normative beliefs about aggression on aggressive norms and behavior at the individual level over the course of 3 years. At each data wave, participants indicated their normative acceptance of aggressive behavior and provided self-reports of physical and relational aggression. Multilevel analyses revealed significant cross-level interactions between class-level and individual-level normative beliefs at T1 on individual differences in physical aggression at T2, and the indirect interactive effects were significant up to T4. Normative approval of aggression at the class level, especially girls' normative beliefs, defined the boundary conditions for the expression of individual differences in aggressive norms and their impact on physically and relationally aggressive behavior for both girls and boys. The findings demonstrate the moderating effect of social norms on the pathways from individual normative beliefs to aggressive behavior in adolescence.}, language = {en} }