@article{Deffa2016, author = {Deffa, Oromiya-Jalata}, title = {The impact of homogeneity on intra-group cohesion: a macro-level comparison of minority communities in a Western diaspora}, series = {Journal of multilingual and multicultural development}, volume = {37}, journal = {Journal of multilingual and multicultural development}, publisher = {Elsevier}, address = {Abingdon}, issn = {0143-4632}, doi = {10.1080/01434632.2015.1072203}, pages = {343 -- 356}, year = {2016}, abstract = {Contrary to earlier studies dealing with the cultural identity development of diasporic minorities, this paper assesses the impact of homogeneity on intra-group cohesion and ethnic orientation. To this end, Oromo-Americans, an ethnic group originally located within the national borders of Ethiopia, will be compared to Armenian-Americans, British-Pakistanis and Somali-Americans. Despite different circumstances, all four groups share the experience of displacement owing to war and destitution. Additionally, all groups are confronted with the ramifications of a visible minority status. In the process of comparing these groups, their degrees of homogeneity in regard to language and religion - central aspects of culture and cultural identity - will be examined and juxtaposed at a macro level. Based on the correlative relationship of group homogeneity and social cohesion, I argue that the more homogeneous a group is in terms of language and religion, the more close-knit it will be. Consequently, exiled minorities who share the same language and religion are more likely to develop and retain a strong ethnic orientation than groups who are heterogeneous with regard to language and/or religion.}, language = {en} } @misc{Schulz2002, type = {Master Thesis}, author = {Schulz, Frank}, title = {'How can you go to a Church that killed so many Indians?' : Representations of Christianity in 20th century Native American novels}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:kobv:517-0001154}, school = {Universit{\"a}t Potsdam}, year = {2002}, abstract = {Die vorliegende Arbeit untersucht Romane indianischer Autorinnen und Autoren des 20. Jahrhunderts hinsichtlich ihrer Repr{\"a}sentation von Konflikten zwischen amerikanischen Ureinwohnern und der vorherrschenden christlichen Religion des allgemeinen gesellschaftlichen Umfelds. Verschiedene Schwerpunkte sind zu erkennen, die im Laufe des Jahrhunderts immer wieder dargestellt und in ver{\"a}nderter Perspektive betrachtet werden. Sowohl historische Konflikte der Kolonialisierung und Christianisierung als auch die immerw{\"a}hrende Frage indianischer Christen -- 'Wie kannst Du in eine Kirche gehen, die so viele Indianer umgebracht hat?' [Alexie, Reservation Blues] -- werden in den Romanen diskutiert und in meiner Arbeit analysiert. Es wird ferner versucht, eine literaturgeschichtliche Klassifizierung der einzelnen Werke entsprechend ihrer Repr{\"a}sentation dieser Probleme vorzunehmen. In Anlehnung an Charles Larsons chronologisch-thematische Darstellung indianischer Prosa, werden die Kategorien rejection, (syncretic) adaptation, and postmodern-ironic revision eingef{\"u}hrt, um die unterschiedlichen Darstellungsweisen zu beschreiben. Anhand der f{\"u}nf Hauptbeispiele ist eine Entwicklung der zeitgen{\"o}ssischen indianischen Literatur zu beobachten, die sich von der engen Definition der 1960er und 70er Jahre zugunsten eines breiteren und vielf{\"a}ltigeren Ansatzes l{\"o}st und dabei mittels interkultureller und intertextueller Referenzen, postmoderner Ironie, und einem neuen indianischen Selbstbewußtsein auch neue Positionen gegen{\"u}ber dem Glauben der einstigen Kolonialmacht einnimmt. Gutachter / Betreuer: Prof. R{\"u}diger Kunow ; Dr. J{\"u}rgen Heiß}, language = {en} }