@article{WyschkonKohnBallaschketal.2008, author = {Wyschkon, Anne and Kohn, Juliane and Ballaschk, Katja and Esser, G{\"u}nter}, title = {Basisdiagnostik Umschriebener Entwicklungsst{\"o}rungen im Grundschulalter (BUEGA)}, issn = {1864-6050}, year = {2008}, language = {de} } @article{WyschkonEsser2008, author = {Wyschkon, Anne and Esser, G{\"u}nter}, title = {Enuresis}, isbn = {978-3-13-126083-3}, year = {2008}, abstract = {Die meisten Kinder werden mit 2 bis 4 Jahren am Tage und in der Nacht trocken. Gem{\"a}ß den klinisch- diagnostischen Leitlinien der ICD-10 (WHO 1993) spricht man von einer Enuresis, wenn es am Tag oder in der Nacht zu einem Entleeren der Blase in die Kleidung bzw. das Bett kommt, die relativ zum geistigen Entwicklungsstand der Person abnorm ist und nicht auf organische Ursachen zur{\"u}ckgef{\"u}hrt werden kann. Die St{\"o}rungen der Blasenkontrolle d{\"u}rfen nicht als Folge einer neurologischen Erkrankung, epileptischer Anf{\"a}lle oder einer strukturellen Anomalie der ableitenden Harnwege auftreten. Gem{\"a}ß den Forschungskriterien der ICD-10 (WHO 1994) muss das einn{\"a}ssende Kind nach seinem Lebens- und geistigen Alter mindestens 5 Jahre alt sein, um von einer nichtorganischen Enuresis (F 98.0) zu sprechen (in den klinisch-diagnostischen Leitlinien wird ein geistiger Entwicklungsstand gefordert, der mindestens dem eines Vierj{\"a}hrigen entspricht). Um die Diagnose zu erhalten, m{\"u}ssen Kinder unter 7 Jahren zumindest 2mal monatlich, 7-j{\"a}hrige oder {\"a}ltere Kinder wenigstens einmal im Monat einn{\"a}ssen. Die Symptomdauer sollte mindestens 3 Monate betragen. In der Literatur wird synonym zum Begriff der "nichtorganischen Enuresis" h{\"a}ufig die Bezeichnung "funktionelle Enuresis" verwendet. Auch nach dem DSM-IV (Saß et al. 1996) sollten die Kinder f{\"u}r die Diagnose einer Enuresis (307.6) zumindest ein Entwicklungsalter von 5 Jahren aufweisen und die Symptomatik muss wenigstens seit 3 Monaten bestehen. Im Unterschied zur ICD-10 wird das Einn{\"a}ssen erst dann als klinisch bedeutsam beurteilt, wenn es mindestens 2mal w{\"o}chentlich auftritt. Ist dies nicht gegeben, kann die Diagnose dennoch gestellt werden, wenn durch das Einn{\"a}ssen klinisch bedeutsames Leiden hervorgerufen wird oder Beeintraechtigungen in sozialen, schulischen (beruflichen) oder anderen wichtigen Funktionsbereichen entstehen. Die Forderung eines 2mal w{\"o}chentlichen Einn{\"a}ssens erscheint deutlich zu streng, w{\"a}hrend das ein- bzw. 2malige Einn{\"a}ssen pro Monat ein sehr weiches Kriterium darstellt. V. Gontard (1998b) empfiehlt, Einn{\"a}ssen dann als klinisch bedeutsam einzusch{\"a}tzen, wenn dies mindestens einmal w{\"o}chentlich auftritt.}, language = {de} } @article{LauchtSkowronekBeckeretal.2008, author = {Laucht, Manfred and Skowronek, Markus H. and Becker, Katja and Schulze, Thomas G. and Schmidt, Martin H. and Esser, G{\"u}nter and Rietschel, Marcella}, title = {Environmental risk factors and attention-deficit : hyperactivity discorder symptoms ; reply}, issn = {0003-990X}, year = {2008}, language = {en} } @article{LauchtBeckerFranketal.2008, author = {Laucht, Manfred and Becker, Katja and Frank, Josef and Schmidt, Martin H. and Esser, G{\"u}nter and Treutlein, Jens and Skowronek, Markus H. and Schumann, Gunter}, title = {Genetic variation in dopamine pathways differentially associated with smoking progression in adolescence}, issn = {0890-8567}, doi = {10.1097/Chi.0b013e31816bff77}, year = {2008}, abstract = {Objective: To clarify the nature of the association between dopamine genes and smoking by examining whether genetic variability in components of the dopamine pathway could explain refined phenotypes in adolescent smoking progression. Method: Data are from an ongoing prospective study of the long-term outcome of early risk factors studied since birth. At age 15 years, 220 participants (108 males, 112 females) completed a self-report questionnaire measuring smoking behavior and were genotyped for five dopamine gene variants. Results: Smoking initiation was related to allelic variation in the dopamine D-4 receptor gene (DRD4), whereas smoking continuation and dependence showed association with the dopamine D-2 receptor gene (DRD2). Adolescents with the seven-repeat allele of the common DRD4 exon 3 polymorphism had rates of ever smoking that were significantly higher than in those with other genotypes. Once smoking started, carriers of the T allele of a single nucleotide polymorphism of DRD2 (rs4648317) reported higher rates of current smoking and scored higher on nicotine dependence than their allelic counterparts. Among current smokers, intention to quit was significantly lower in adolescents homozygous for the 10-repeat allele of the common dopamine transporter 3 untranslated region polymorphism. Conclusions: Our results provide preliminary evidence of genetic influences on different stages of smoking and suggest the importance of specific dopamine genes in smoking progression in adolescence.}, language = {en} } @article{LangeEsser2008, author = {Lange, Sabine and Esser, G{\"u}nter}, title = {Ausbildung zum Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeuten}, isbn = {978-3-13-126083-3}, year = {2008}, language = {de} } @article{KohnEsser2008, author = {Kohn, Juliane and Esser, G{\"u}nter}, title = {ADHS im Jugend- und Erwachsenenalter}, issn = {0026-9298}, doi = {10.1007/s00112-008-1731-x}, year = {2008}, language = {de} } @article{IhleLehmannEsser2008, author = {Ihle, Wolfgang and Lehmann, Katrin and Esser, G{\"u}nter}, title = {Legale und illegale Substanzen im Jugendalter : Konsum, problematischer Gebrauch, risikoerh{\"o}hende und risikomindernde Faktoren bei 14- bis 15-J{\"a}hrigen}, issn = {0942-5403}, doi = {10.1026/0942-5403.17.1.5}, year = {2008}, abstract = {Use and misuse, age of first substance use, and prevalence of problematic use of legal (alcohol, nicotine) and illegal (cannabis etc.) drugs in adolescence were analyzed. The risk and protective factors for substance misuse were investigated. A representative sample of 246 14-15 year-olds were examined (20\% of the population of a defined German region, cross-sectional design, self-rating inventory). Prevalence rates for problematic use were 19.9\% for alcohol, 48\% for nicotine, and 16.7\% for illegal drugs. Mean age of first substance use was age 12 for legal drugs and age 14 for illegal drugs. 4,9\% of the adolescents showed concurrent problematic use of nicotine, alcohol, and illegal drugs (male- female ratio: 5,2:1). Problematic substance use could be predicted best by a combination of risk factors (school failure, low level for availability of illegal drugs in the neighbourhood) and protective factors (participating a lot of sport, positive family climate). Suggestions for universal, selective, and indicated preventive interventions were derived.}, language = {de} } @article{IhleFrenzelEsser2008, author = {Ihle, Wolfgang and Frenzel, Tom and Esser, G{\"u}nter}, title = {Entwicklungspsychopathologie und Entwicklungsepidemiologie}, isbn = {978-3-13-126083-3}, year = {2008}, language = {de} } @article{IhleEsser2008, author = {Ihle, Wolfgang and Esser, G{\"u}nter}, title = {Epidemiologie psychischer St{\"o}rungen des Kindes- und Jugendalters}, isbn = {978-3-8017-1707-0}, year = {2008}, language = {de} } @article{IhleBoehmEsser2008, author = {Ihle, Wolfgang and B{\"o}hm, Andreas and Esser, G{\"u}nter}, title = {Epidemiologie des Alkoholkonsums im Jugendalter : Ergebnisse repr{\"a}sentativer Bev{\"o}lkerungsstudien}, year = {2008}, language = {de} }