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Saturday on Dover Beach : Ian McEwan, Matthew Arnold, and post-9/11 melancholia

  • This essay revisits Ian McEwan’s extremely successful novel Saturday, and interrogates its exemplary assessment of the British cultural climate after 9/11. The particular focus is on McEwan’s extensive recourse to the writings of Matthew Arnold, whose melancholy outlook on culture and anarchy McEwan basically translates into the 21st century without much ideological fraction. This relapse into Victorian liberal humanism as consolation for a Western world besieged by the contingencies of terrorism is extremely problematic. Not only does it wilfully ignore the transcultural realities of modern Britain, it also promotes an ahistorical and apolitical mode of critical inquiry which may be called reductive at best in view of the global challenges that the novel addresses.

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Verfasserangaben:Lars EcksteinORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-59228
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Philosophische Reihe (82)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Erscheinungsjahr:2011
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:12.04.2012
Quelle:Hard Times. - ISSN: 0171-1695. - 89 (2011) 1, S. 6-10
Organisationseinheiten:Philosophische Fakultät / Institut für Anglistik und Amerikanistik
DDC-Klassifikation:8 Literatur / 82 Englische, altenglische Literaturen / 820 Englische, altenglische Literaturen
Lizenz (Deutsch):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
Externe Anmerkung:This article was first published in Hard Times Magazine:
Hard Times. - 89 (2011) 1, p. 6-10
ISSN: 0171-1695
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