Mobilisierung alternativer Finanzressourcen : Erfahrungen mit der Einführung von Studiengebühren

  • Der vorgestellte Beitrag gibt einen Überblick über die gegenwärtige Hochschulfinanzierung in Deutschland; kürzlich haben einige Bundesländer Studiengebühren eingeführt, die zu einer teilweisen Finanzierung der Studienkosten beitragen sollen. Im II. Kapitel werden außerdem kurz die finanziellen Strukturen der tertiären Ausbildung in den OECD-Ländern beschrieben. Dabei geht es vor allem um die Kostenaufteilung zwischen öffentlichem und privatem Sektor. Im III. Kapitel werden dann die Verteilungswirkungen des gegenwärtigen Finanzierungssystems kritisch hinterfragt. Dabei wird auch auf den Lebenseinkommensvorteil einer Hochschulausbildung im Detail eingegangen, bevor dann mögliche Auswirkungen einer Gebührenfinanzierung diskutiert werden. Es wird deutlich hervor gehoben, dass die Einführung von Studiengebühren in eine umfassende hochschul- und bildungspolitische Strategie eingebettet sein muss, damit eine negative Selektionswirkung auf die Jugendlichen aus Haushalten mit prekären Einkommen vermieden wird.
  • The paper sheds some light on the financial structures of higher education in Germany. Recently in several member states of Germany tuition fees have been introduced. Chapter II describes the current situation in Germany, the financial structures in the OECD countries and sheds some light on the higher education costs as well as parts to be borne by the public and private sector. Chapter III discussed the distributional impacts of the current German system and adds some information on the education returns in Germany in the post war period. The analysis over the whole lifecycle renders results which proof that the higher education advantages are quite remarkable and might be a justification for more intensified financing by tuition fees. But all this has to be embedded into an encompassing strategy of tax and social policy, especially to prevent a strengthened process of social selection, which would be counterproductive for an increased and highly qualified human capital in Germany.

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Metadaten
Author:Hans-Georg Petersen
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus-27374
ISBN:1864-1431
Series (Serial Number):Finanzwissenschaftliche Diskussionsbeiträge / Lehrstuhl für Finanzwissenschaft, ISSN 1864-1431 (Bd. 58)
Document Type:Book
Language:German
Date of Publication (online):2008/12/22
Year of Completion:2008
Publishing Institution:Universität Potsdam
Release Date:2008/12/22
Tag:education return; higher education costs; human capital; lifetime income; tertiary education; tuition fees; vocational education
Organizational units:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
JEL Classification:D Microeconomics / D1 Household Behavior and Family Economics
D Microeconomics / D1 Household Behavior and Family Economics / D14 Personal Finance
H Public Economics / H8 Miscellaneous Issues / H81 Governmental Loans, Loan Guarantees, Credits, and Grants
I Health, Education, and Welfare / I2 Education and Research Insititutions / I21 Analysis of Education
I Health, Education, and Welfare / I2 Education and Research Insititutions / I22 Educational Finance
I Health, Education, and Welfare / I2 Education and Research Insititutions / I28 Government Policy
J Labor and Demographic Economics / J1 Demographic Economics / J13 Fertility; Family Planning; Child Care; Children; Youth
J Labor and Demographic Economics / J2 Demand and Supply of Labor / J24 Human Capital; Skills; Occupational Choice; Labor Productivity
J Labor and Demographic Economics / J2 Demand and Supply of Labor / J26 Retirement; Retirement Policies
Licence (German):License LogoKeine Nutzungslizenz vergeben - es gilt das deutsche Urheberrecht
Notes extern:Vortrag bei der Tagung «Quoi de neuf sur l’Allemagne ? Les universités allemandes en mutation» / «Brennpunkt Hochschulreform. Transformationen des Hochschulsystems in Deutschland» Sciences Po Paris, 26. September 2008 CSO/Science Po/CIERA
For a print copy please contact Mrs. Gericke (dgericke@uni-potsdam.de). Originally published at http://lsfiwi.wiso.uni-potsdam.de/publikationen/diskuss/index-diskuss.html
RVK-Classification: QL 000 , QL 200